Shims tbv kleppenstellen van ali?

Misschien hebben ze daar wel een kwaliteitscontrole die goed genoeg is voor een onderdeel met een tolerantie van maximaal een paar honderste millimeter, misschien ook niet, heb je een goede schroefmaat thuis om het te checken?
 
ergens in de wereld is er een fabriek die deze shims maakt
en verkoopt aan wie ze maar wil hebben, en of ik ze nu koop bij de dealer of AliXpress maakt niet uit, alleen de prijs.
Naast die fabriek staat een andere die de slechte plaatjes maakt.
De arbeiders hebben veel plezier in hun werk omdat ze weten dat al die motoren in de soep lopen.:+
 
Of de maat op de ali shim klopt of niet maakt me niet uit, meet het toch wel na. Alleen de kwaliteit mbt hardheid kan ik niet controleren. Wat kost een box shims van bijv het merk Prox, 80 euro.
Prima zat naar mijn idee .
 
Hardheid 'absoluut' meten is lastig, maar je kan wel een heel ruwe vergelijking maken tussen die van de dealer/originele shims, en de nieuwe van een OEM chinese fabrikant.

Neem de dikste shim van beide fabrikanten, breek/zaag/slijp [niet slijpen, wordt ie heet van, dan gaat de tempering of harding verloren] 'm doormidden. Met het scherpe breekrandje kan je vervolgens kijken of je een kras in de andere shim kan maken.
Laten ze beide even gemakkelijk en even diep krassen achter, dan zullen ze ongeveer even hard zijn. Krassen ze allebei niet, idem dito.
Kan je met de Chinashim geen krassen maken in de originele shim, en met de originele wel in de Chinashim, dan weet je dat de originele harder is dan de Chinese.

Als je het echt mooi wil doen, dan koop je een setje hardheid-testvijlen. Maar dan ben je meer kwijt dan aan een setje orignele shims: Vijlen voor het testen van hardheid
 
Ik heb al jaren zo'n grote doos van volgens mij prox; nooit problemen gehad met de hardheid en die zijn niet duurder dan Ali. Ali heb ik sinds kort ook omdat ik van prox alleen .05mm heb en niet .025mm, maar die heb ik pas net in een motor zitten dus nog geen idee hoe ze het doen... Ik kan vrijdag even testen hoe prox/china/oem zich t.o.v. elkaar verhouden, maar ga er geen doorslijpen ;).
 
Hardheid 'absoluut' meten is lastig, maar je kan wel een heel ruwe vergelijking maken tussen die van de dealer/originele shims, en de nieuwe van een OEM chinese fabrikant.

Neem de dikste shim van beide fabrikanten, breek/zaag/slijp 'm doormidden. Met het scherpe breekrandje kan je vervolgens kijken of je een kras in de andere shim kan maken.
Laten ze beide even gemakkelijk en even diep krassen achter, dan zullen ze ongeveer even hard zijn.
Kan je met de Chinashim geen krassen maken in de originele shim, en met de originele wel in de Chinashim, dan weet je dat de originele harder is dan de Chinese.

of je meet de klepspeling eerst.
Rekent uit welke shims je eventueel nodig hebt.
Koop dan de juiste shims indien nodig van een goed merk.
klaar.
Ik heb al jaren zo'n grote doos van volgens mij prox; nooit problemen gehad met de hardheid en die zijn niet duurder dan Ali. Ali heb ik sinds kort ook omdat ik van prox alleen .05mm heb en niet .025mm, maar die heb ik pas net in een motor zitten dus nog geen idee hoe ze het doen... Ik kan vrijdag even testen hoe prox/china/oem zich t.o.v. elkaar verhouden, maar ga er geen doorslijpen ;).
Prox zou ik wel vertrouwen, aliexpress gewoon niet voor interne motoronderdelen.
 
Naast die fabriek staat een andere die de slechte plaatjes maakt.
De arbeiders hebben veel plezier in hun werk omdat ze weten dat al die motoren in de soep lopen.:+

Alternatieve verklaring: iemand koopt de afgekeurde producten massaal op en handelt daarin.

Tot mijn schrik ontdekte ik ooit (rond de eeuwwisseling) dat dat met Japanse Shimano fietsonderdelen gebeurde. De eigenaar van de winkel (bijna om de hoek) die daar in deed, was er nog trots op ook. Hij vertelde dat een Italiaanse handelaar met containers tegelijk opkocht en hij daar af en toe 1 van overkocht. Toen ik de hele 'groep' (tandwielset, balhoofdlager, naven, remmen, derailleurs en remhendels/verstellers) van de racefiets van een goede vriend verving door een Shimano 600 groep (Ultegra) die ik met grote korting bij die zaak kocht, bleek ongeveer de helft niet te passen of slecht te functioneren door extreem verkeerde (inbouw)maten die dus wel heel ver buiten de toleranties moesten liggen. Toen ik klaagde begon de eigenaar van dit bedrijf slechte adviezen te geven als "Gebruik koperstrips om het balhoofd passend in het frame te krijgen", maar ik ging niet weg voordat ik mijn geld voor de onbruikbare onderdelen terugkreeg. Moest een paar keer terug, want zelfs de ketting pakte niet op de tandwielen. Dit was in de tijd van voor de verzending en de meeste kopers kwamen van zo ver dat ze kun verlies vaak gewoon namen (verklaring van een andere vriend die ook in de buurt woonde en heel vaak terugkwam om te ruilen).

Ik heb iets dergelijks ook een keer met een opvallend goedkope kettingset voor de CB750 meegemaakt.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: RR.
Naast die fabriek staat een andere die de slechte plaatjes maakt.
De arbeiders hebben veel plezier in hun werk omdat ze weten dat al die motoren in de soep lopen.:+

Een Chinese fabriek zal de opdracht om x-aantal shims te maken aannemen. De kwaliteit hangt af van de prijs die aankoper en die fabriek hebben afgesproken.
 
Hardheid 'absoluut' meten is lastig, maar je kan wel een heel ruwe vergelijking maken tussen die van de dealer/originele shims, en de nieuwe van een OEM chinese fabrikant.

Neem de dikste shim van beide fabrikanten, breek/zaag/slijp [niet slijpen, wordt ie heet van, dan gaat de tempering of harding verloren] 'm doormidden. Met het scherpe breekrandje kan je vervolgens kijken of je een kras in de andere shim kan maken.
Laten ze beide even gemakkelijk en even diep krassen achter, dan zullen ze ongeveer even hard zijn. Krassen ze allebei niet, idem dito.
Kan je met de Chinashim geen krassen maken in de originele shim, en met de originele wel in de Chinashim, dan weet je dat de originele harder is dan de Chinese.

Als je het echt mooi wil doen, dan koop je een setje hardheid-testvijlen. Maar dan ben je meer kwijt dan aan een setje orignele shims: Vijlen voor het testen van hardheid

Of maak in allebei een putje met dezelfde automatische centerpons, bij een goede shim verwacht ik dat je amper iets zal zien.
 
Alternatieve verklaring: iemand koopt de afgekeurde producten massaal op en handelt daarin.

Tot mijn schrik ontdekte ik ooit (rond de eeuwwisseling) dat dat met Japanse Shimano fietsonderdelen gebeurde. De eigenaar van de winkel (bijna om de hoek) die daar in deed, was er nog trots op ook. Hij vertelde dat een Italiaanse handelaar met containers tegelijk opkocht en hij daar af en toe 1 van overkocht. Toen ik de hele 'groep' (tandwielset, balhoofdlager, naven, remmen, derailleurs en remhendels/verstellers) van de racefiets van een goede vriend verving door een Shimano 600 groep (Ultegra) die ik met grote korting bij die zaak kocht, bleek ongeveer de helft niet te passen of slecht te functioneren door extreem verkeerde (inbouw)maten die dus wel heel ver buiten de toleranties moesten liggen. Toen ik klaagde begon de eigenaar van dit bedrijf slechte adviezen te geven als "Gebruik koperstrips om het balhoofd passend in het frame te krijgen", maar ik ging niet weg voordat ik mijn geld voor de onbruikbare onderdelen terugkreeg. Moest een paar keer terug, want zelfs de ketting pakte niet op de tandwielen. Dit was in de tijd van voor de verzending en de meeste kopers kwamen van zo ver dat ze kun verlies vaak gewoon namen (verklaring van een andere vriend die ook in de buurt woonde en heel vaak terugkwam om te ruilen).

Ik heb iets dergelijks ook een keer met een opvallend goedkope kettingset voor de CB750 meegemaakt.


Naam??


Lekker bedrijf als je zo handelt...
 
Hmmm, niet mee eens, en ik meet nog weleens wat.
Schuifmaat hooguit tot 1/10e mm betrouwbaar te meten (ook al heb je een digitale met 2 cijfers achter de komma). Maar we dwalen af. :Y

Op de 0,05 of 0,02 zijn de analoge schuifmaten doorgaans. Ik zal wel weer te simpel denken, maar bij klepstellen doe ik het daar echt wel voor.
Nadat je de shims hebt gewisseld moet je toch weer klepspeling meten dus zo gek veel maakt het ook niet uit.

De hardheid kan ik niks over zeggen, maar dat is iets om te testen als je niet bang bent voor een beetje extra werk. Gewoon na 100, 500 en 2000 km oid weer klepspeling meten. Veranderd die dan niet meer dan je normaal mag verwachten is t mooi spul. Al meet je het bij 1 cilinder waar je makkelijk bij kunt, is wel redelijk representatief voor de rest dan.
Wel eens eerder aangegeven, ik heb heel goede ervaringen met zuigers voor 2 takt van Ali. Dus ze kunnen het wel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan