Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Naast die fabriek staat een andere die de slechte plaatjes maakt.ergens in de wereld is er een fabriek die deze shims maakt
en verkoopt aan wie ze maar wil hebben, en of ik ze nu koop bij de dealer of AliXpress maakt niet uit, alleen de prijs.
Met een schroefmaat meten is wel de juiste manier maar met een schuifmaat lukt het ook.
ergens in de wereld is er een fabriek die deze shims maakt
en verkoopt aan wie ze maar wil hebben, en of ik ze nu koop bij de dealer of AliXpress maakt niet uit, alleen de prijs.
Hardheid 'absoluut' meten is lastig, maar je kan wel een heel ruwe vergelijking maken tussen die van de dealer/originele shims, en de nieuwe van een OEM chinese fabrikant.
Neem de dikste shim van beide fabrikanten, breek/zaag/slijp 'm doormidden. Met het scherpe breekrandje kan je vervolgens kijken of je een kras in de andere shim kan maken.
Laten ze beide even gemakkelijk en even diep krassen achter, dan zullen ze ongeveer even hard zijn.
Kan je met de Chinashim geen krassen maken in de originele shim, en met de originele wel in de Chinashim, dan weet je dat de originele harder is dan de Chinese.
Prox zou ik wel vertrouwen, aliexpress gewoon niet voor interne motoronderdelen.Ik heb al jaren zo'n grote doos van volgens mij prox; nooit problemen gehad met de hardheid en die zijn niet duurder dan Ali. Ali heb ik sinds kort ook omdat ik van prox alleen .05mm heb en niet .025mm, maar die heb ik pas net in een motor zitten dus nog geen idee hoe ze het doen... Ik kan vrijdag even testen hoe prox/china/oem zich t.o.v. elkaar verhouden, maar ga er geen doorslijpen .
Rockwell testje?Die hardheid dus, daar gaat et me om, nameten is makkelijk zat... maar goed, ik heb nog geen ervaringen gehoord, alleen meningen/vooroordelen.
Naast die fabriek staat een andere die de slechte plaatjes maakt.
De arbeiders hebben veel plezier in hun werk omdat ze weten dat al die motoren in de soep lopen.
Naast die fabriek staat een andere die de slechte plaatjes maakt.
De arbeiders hebben veel plezier in hun werk omdat ze weten dat al die motoren in de soep lopen.
Hardheid 'absoluut' meten is lastig, maar je kan wel een heel ruwe vergelijking maken tussen die van de dealer/originele shims, en de nieuwe van een OEM chinese fabrikant.
Neem de dikste shim van beide fabrikanten, breek/zaag/slijp[niet slijpen, wordt ie heet van, dan gaat de tempering of harding verloren] 'm doormidden. Met het scherpe breekrandje kan je vervolgens kijken of je een kras in de andere shim kan maken.
Laten ze beide even gemakkelijk en even diep krassen achter, dan zullen ze ongeveer even hard zijn. Krassen ze allebei niet, idem dito.
Kan je met de Chinashim geen krassen maken in de originele shim, en met de originele wel in de Chinashim, dan weet je dat de originele harder is dan de Chinese.
Als je het echt mooi wil doen, dan koop je een setje hardheid-testvijlen. Maar dan ben je meer kwijt dan aan een setje orignele shims: Vijlen voor het testen van hardheid
Alternatieve verklaring: iemand koopt de afgekeurde producten massaal op en handelt daarin.
Tot mijn schrik ontdekte ik ooit (rond de eeuwwisseling) dat dat met Japanse Shimano fietsonderdelen gebeurde. De eigenaar van de winkel (bijna om de hoek) die daar in deed, was er nog trots op ook. Hij vertelde dat een Italiaanse handelaar met containers tegelijk opkocht en hij daar af en toe 1 van overkocht. Toen ik de hele 'groep' (tandwielset, balhoofdlager, naven, remmen, derailleurs en remhendels/verstellers) van de racefiets van een goede vriend verving door een Shimano 600 groep (Ultegra) die ik met grote korting bij die zaak kocht, bleek ongeveer de helft niet te passen of slecht te functioneren door extreem verkeerde (inbouw)maten die dus wel heel ver buiten de toleranties moesten liggen. Toen ik klaagde begon de eigenaar van dit bedrijf slechte adviezen te geven als "Gebruik koperstrips om het balhoofd passend in het frame te krijgen", maar ik ging niet weg voordat ik mijn geld voor de onbruikbare onderdelen terugkreeg. Moest een paar keer terug, want zelfs de ketting pakte niet op de tandwielen. Dit was in de tijd van voor de verzending en de meeste kopers kwamen van zo ver dat ze kun verlies vaak gewoon namen (verklaring van een andere vriend die ook in de buurt woonde en heel vaak terugkwam om te ruilen).
Ik heb iets dergelijks ook een keer met een opvallend goedkope kettingset voor de CB750 meegemaakt.
Als je weet welke maten je nodig hebt kun je ze bij de meeste motorzaken los kopen. Ze kosten ong. 5 euro per stuk.Prox is dus iig te gebruiken. Ik ga eens even een beetje internet winkelen, vindt de comments top!
Hmmm, niet mee eens, en ik meet nog weleens wat.
Schuifmaat hooguit tot 1/10e mm betrouwbaar te meten (ook al heb je een digitale met 2 cijfers achter de komma). Maar we dwalen af.