(Slechte) Ervaringen met tankslappers?

Maar vertel eens, wat is er gebeurd; dit doe je niet vrijwillig weg.

En ik rij gelukkig nog vaak genoeg op moderne supersports om het verschil te weten. Alleen zo klein als mijn 400 zijn er niet veel, nog steeds niet.

Ik kan me trouwens niet echt voorstellen wat er, behalve aan de achterwielmaat, nou zo schrikbarend anders moet zijn. Wielbasis is vergelijkbaar, balhoofdhoek ook en voorde rest zijn de maten in verhouding. Misschien dat het overschot aan vermogen van de nieuwere fietsen wat scheelt (zeg maar JA) en dat het allemaal wat stijver is geworden. Gekke is aleen dat de fabrikanten tegenwoordig wer terug gaan naar Flex in de frames, dus als ik nou lang genoeg wacht is mijn motor weer helemaal hip!

Hoi Lemmy en Huubke,

Heb een stukje geknipt hierboven... Hier mijn mail waar je van kan :9~ . Voor de rest van de M-F'ers heeft deze mail hooguit info-waarde dus sla mijn bijdrage maar over als het je niet boeit!

Ik heb de RC30 nieuw gekocht in 1990, dat ik hem na vijf jaar heb verkocht lag aan het feit dat ik geen ritje van 7 km naar mijn werk kon maken bij zeg 10 graden, na het ritje was er minimaal 1 racebougie à fl. 105,- stuk!!!

Na twee van zulke grapjes, je wilt niet weten hoe 'onmogelijk' die dingen te vervangen zijn als je de extra dikke racekoeler hebt gemonteerd, had ik het hélemaal gehad. Inmiddels was de Fireblade al jaren op de markt en zo'n 'Golf' onder de motoren (er rijden alleen al in Nederland minstens 10x zoveel Blade's rond dan het totaal aantal ooit geproduceerde RC30's...) is zó gemakkelijk te onderhouden, benzine erin en rijden, rijden en nog eens rijden
thumbsup.gif
.

Toegegeven, de RC30 was voor fl. 13.000,- getuned en daardoor natuurlijk nog veel meer racy geworden, best wel irritant maar daar kies je voor...
De bovenste koeler is vervangen door een racekoeler, racebougies, tweede carterontluchting op het generatordeksel, koppen 0,5 mm gevlakt, foeidure shimset om het verschil van het vlakken te compenseren (moet wel i.v.m. de tandwieltreinen!), geflowed, alle kleppen opnieuw ingeslepen, uitlaat aangepast, ontstekingsvervroeger, Dynojet kit, Sierra Cosworth K&N luchtfilter zonder luchtfilterbak, andere tandwielen (achterste alu), 10 kg gewichtsbesparing door alle boutjes in alu uit te voeren, WP voor/achter en stuurdemper :z :Z bla bla.

Het resultaat was dat de motor even licht én sterk was dan een Fireblade, in 1992 een hele prestatie om 117 pk op het achterwiel te krijgen met een 750cc. Volgetankt woog hij net onder de 200 kg, mijn bedoeling was dat je aan de buitenkant niet kon zien dat er iets gewijzigd was en dan is het moeilijk om gewicht te besparen en te tunen...de RVS uitlaat was 'uitgeruimd' en weer zéér vakkundig dichtgelast om maar eens iets te noemen. Zoals je op de foto hebt gezien leek hij perfect origineel en zo hoort het ook bij een klassieker!

Nu on-topic, hoewel je met een iets smallere band zou verwachten dat de handelbaarheid toeneemt kan ik niet anders zeggen dat een even zware motor met een vergelijkbare geometrie TOTÁÁL anders kan sturen, het leek werkelijk alsof ik met half lege banden rond reed t.o.v. het agile stuurgedrag van de Fireblade. De techniek staat niet stil, het zal voor een groot deel liggen aan de gewichtsverdeling en de gebruikte banden. Op het laatst waren er ook geen goede 18 inch achterbanden meer te koop voor de RC30, de beste was nog een 180/55-18 ME1 racing. Deze is later helaas ook uit het Metzeler leverprogramma gehaald.

Zo, wat een verhaal en grotendeels off-topic, daar gaat mijn bananenscore...

(mail gewijzigd omdat Huubke de RC30 ook wel mooi vindt :} )

full
 
Laatst bewerkt:
Tja, dure krengen die bougies, maar gelukkig ben ik voorzien van japformaat handjes,
dus het monteren lukte best :9
De NC30 was voorzien van een kitje, een K&n filter en een ander uitlaatje. :}
Supermotor, maar toen ik op m'n Soes stapte kreeg ik ook het idee dat de banden van de VFR veel te slap stonden. :?
Dat, en het vermogen maakt 't verschil... maar ja, ruim 10 jaar he, mag het?

MOOI SPUL!!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan