Stapje terug

Visje

MF'er
9 mrt 2002
82
0
Eindhoven
Vorig jaar heb ik mijn rijbewijs gehaald. Dat kostte veel moeite, omdat ik na een valpartij flink mijn lef kwijt was geraakt. Maar dat had ik met flink doorzetten en hard werken weer terug, met als beloning mijn rijbewijs. Ik heb toen meteen een motor gekocht: een Yamaha diversion 600.

Maar ik merk dat ik het afgelopen jaar amper gereden heb. Er was altijd wel een reden waarom het niet uitkwam (bovendien heb ik problemen met de accu gehad). En nu moet ik uiteindelijk eerlijk bekennen dat ik gewoon niet meer met plezier rij. Ik rij veel slechter en onzekerder als ik deed op de lesmotor. Dat komt voor een deel doordat ik weinig rij, maar ook doordat ik niet lekker zit op de motor. Het stuur is wat 'ver weg' en ik kan niet zo heel erg goed met mijn voeten bij de grond. En dat houdt me onzeker. Als ik zo nog een jaar doorga, dan verkoop ik 'm over een jaar en dan rij ik helemaal nooit meer.
En dat wil ik dus NIET! Want ik vond het altijd heeel erg leuk.

Dus ik zit er nu sterk over te denken om 'm in te ruilen voor een gs500 of zo. Daar heb ik wel eens op gezeten, en daar voel ik me meer op 'thuis'. Dus ik wil binnenkort eens een proefrit gaan maken.
Wat ik wel fijn vind aan de div is dat er zo'n topkuipje op zit en dat zou ik dus ook graag op de gs500 willen. Maar ik kan niet goed vinden waar ze te koop zijn en hoeveel ze kosten. Ik had het al wel gevonden van een volle kuip (bij Techline), maar niet van alleen een stuurkuip. Bestaat dat wel? Of is zoiets niet modelgevoelig?

Nog een andere vraag: ik wil straks dus mijn divje uit 98 (met zo'n 26000 km's) gaan ruilen voor een gs500. Liefst bij een dealer, maar ik vraag me af of datzonder kosten kan, of dat je toch altijd moet bijbetalen? Ik kan wel iets bijbetalen, maar liefst niet te veel. Bovendien is mijn div gewoon nog prachtig! (Vind ik dus ;) )
 
Hm, heel verstandig. De gs500 is in een 'challenge' (?) uitvoering met kuip geweest. Die zal vast wel tweedehands te vinden zijn. Trouwens, als je lekker reed op de cb500, waarom dan daar niet naar gezocht? Dat is zowiezo een modernere motor dan de gs, want die laatste heeft z'n wortels in de gsx400 en gs450 blokken uit begin jaren 80.

En kijk eens naar iets allroad achtigs. Die dingen rijden vaak heel ontspannen en beheersbaar, alleen al wat zithouding betreft.
 
Nog een andere vraag: ik wil straks dus mijn divje uit 98 (met zo'n 26000 km's) gaan ruilen voor een gs500. Liefst bij een dealer, maar ik vraag me af of datzonder kosten kan, of dat je toch altijd moet bijbetalen? Ik kan wel iets bijbetalen, maar liefst niet te veel. Bovendien is mijn div gewoon nog prachtig! (Vind ik dus ;) )

Mijn vriendin heeft hetzelfde gehad, die reed op een VFR en is dit jaar "teruggegaan" naar een CBF600. De VFR was net 2 jaar oud, om een gesloten beurs deal te kunnen doen hebben we de CBF met allerlei opties laten optuigen aangezien de dealer geen geld wilde geven. Ze rijd nu als een blij veulentje rond en komt doorgaands veel vlotter mee dan met de VFR.

Vertel je verhaal gewoon aan de dealer (wellicht meerdere) en probeer het met gesloten beurs te doen mits haalbaar natuurlijk.
 
Ik lees een niet al te groot persoon, rechtop zitten, goede beheersing van de motor....

VFR 400! Motormodel welke vaker door vrouwen worden gekozen. Voetjes makkelijk aan de grond, actieve zit, goed en makkelijk sturen.
Nieuw niet meer verkrijgbaar maar dat is juist een voordeel als ik bovenstaande goed lees. Inruilen zonder bijbetalen dus.
 
Hm, heel verstandig. De gs500 is in een 'challenge' (?) uitvoering met kuip geweest. Die zal vast wel tweedehands te vinden zijn. Trouwens, als je lekker reed op de cb500, waarom dan daar niet naar gezocht? Dat is zowiezo een modernere motor dan de gs, want die laatste heeft z'n wortels in de gsx400 en gs450 blokken uit begin jaren 80.

En kijk eens naar iets allroad achtigs. Die dingen rijden vaak heel ontspannen en beheersbaar, alleen al wat zithouding betreft.

Staan die All Roads niet wat vaker juist wat hoger op de bandjes :?
 
Mja, sommige wel. Maar je hebt ook iets als de bmw f650 (de oude) of de scarver en hoewel die imo in de allroad hoek zitten zijn dat toch mooie compacte dingen. Trouwens, de f650gs is ook niet hoog.

Misschien ook wel omdat zithoogte niet alles zegt. De breedte van het zadel is ook heel belangrijk en een lichte motor die je goed onder controle hebt zal ook minder snel intimederen als je inderdaad maar één voet plat op de grond krijgt.

(en met controle bedoel ik niet eens alleen controle tijdens het rijden, maar ook tijdens het stilstaan)
 
Van de Bunt in Nijkerk heeft deze cb500 staan uit 95 voor 2250. niks voor jou?
Is ook aardige vent, dus wellicht valt er te praten.

full


Je vindt zijn de advertentie op http://vandebunt.hexon.cx/
Zijn website is http://www.motorfietsen.net

Ik keek net even, maar een GS-500 vind je ook nog op die pagina, en zelfs met windscherm (helaas geen topkuip, maar ja... vind persoonlijk die cb500 toch al mooier :Y )
 
Laatst bewerkt:
ik denk niet dat je veel verder terug kunt dan een div 600. Heb er een aantal malen een mee gehad als leenmotor en kom niet hoger als 140 met moeite. De 500 van het lessen reedt sneller.

Denk eerder dat het model je niet ligt. Zou je willen aanraden goed proef te rijden op je volgende motor. Kijk even if hij bij je past. Succes met zoeken, is leuk. ;)
 
ik denk niet dat je veel verder terug kunt dan een div 600. Heb er een aantal malen een mee gehad als leenmotor en kom niet hoger als 140 met moeite. De 500 van het lessen reedt sneller.

Denk eerder dat het model je niet ligt. Zou je willen aanraden goed proef te rijden op je volgende motor. Kijk even if hij bij je past. Succes met zoeken, is leuk. ;)

Qua snelheid misschien, maar ik lees nergens dat de ts problemen had met de max snelheid.

Er zijn gewoon lichtere motoren (als in aantal kilogrammen en niet in cc) dan de diversion 600 en daar is ie naar op zoek. En hij moet natuurlijk met de voetjes op de vloer kunnen :)

Mij bevalt de kawa er-5 als lichte motor trouwens prima, maar succes met je zoektocht :]
 
Maar dat dat een stapje terug zou zijn is dus echt niet zo. Je wil gewoon een andere brommer, stap terug bestaat niet.

Als jij nu een een brommer koopt die beter bij je past is dat altijd een stap vooruit, laat die "een 1000cc is beter als een 600" posers maar lullen, slaat nergens op.

Rare mentaliteit onder nederlandse motorrijders, compensatiedrang ofzo...

iig succes met het uitkiezen van een andere brommer, moet wel met gesloten beurs kunnen lijkt me, geld erbij geven doen ze vrijwel nooit, dit wordt, zoals al eerder gezegd, meestal gecompenseerd door wat leuke goodies op je nieuwe brommer te zetten.
 
Dankjewel voor alle tips!
Ik ga vanavond even naar Echt, daar heb ik een GS 500 gezien en hier in de buurt van Eindhoven was nog ergens een cb500 (en ze hebben er ook en er5) dus daar gaan we komend weekend even kijken.
En volgens mij heb ik de naam verkeerd genoemd van topkuip. Ik wil dus alleen zo'n mooi windschermpje met bij de tank passende kleur voor rond het stuur. In plaats van al dat plastic onderaan heb ik dan liever valbeugels. ;)

Ik heb vorig jaar gekozen voor een div, omdat ik er rekening mee hield dat mijn vriend achterop zou kunnen. Maar dat heb ik voorlopig maar even uit mijn hoofd gezet. Hij overtreft me ook met 30cm en 30 kilo, dus laat ik eerst maar zorgen dat ik zelf lekker zit.
 
Dankjewel voor alle tips!
Ik ga vanavond even naar Echt, daar heb ik een GS 500 gezien en hier in de buurt van Eindhoven was nog ergens een cb500 (en ze hebben er ook en er5) dus daar gaan we komend weekend even kijken.
En volgens mij heb ik de naam verkeerd genoemd van topkuip. Ik wil dus alleen zo'n mooi windschermpje met bij de tank passende kleur voor rond het stuur. In plaats van al dat plastic onderaan heb ik dan liever valbeugels. ;)

Ik heb vorig jaar gekozen voor een div, omdat ik er rekening mee hield dat mijn vriend achterop zou kunnen. Maar dat heb ik voorlopig maar even uit mijn hoofd gezet. Hij overtreft me ook met 30cm en 30 kilo, dus laat ik eerst maar zorgen dat ik zelf lekker zit.

ikzelf vind juist een div lekkerder zitten en rijden als een gs. maar misschien ben ik ook wat langer. (1.72/1.73) maar als hij je niet ligt en een gs of een cb wel... dan zeker doen. zo is rijden niet leuk voor je. ik wilde eerst ook mijn motor wegdoen, vanwege de zithouding. ik heb niet al te lange armpjes en die zorgden ervoor dat ik licht gebogen rug had onder t rijden. na half uurtje rijden kreeg ik dan ontzettend last. steerrisers (5 cm)voor 35 euro er op laten zetten, en kan nu moeiteloos in 1 ruk naar de eifel rijden. had al naar andere motoren gekeken, maar moest dan te veel bijbetalen, afschrijving toch wat te hoog in die paar maandjes. ;)
rijden is niet leuk als je last krijgt of wanneer je merkt dat de motor je gewoon te veel is. veel succes bij t vinden van een andere motor! :)
 
Hm, heel verstandig. De gs500 is in een 'challenge' (?) uitvoering met kuip geweest. Die zal vast wel tweedehands te vinden zijn. Trouwens, als je lekker reed op de cb500, waarom dan daar niet naar gezocht? Dat is zowiezo een modernere motor dan de gs, want die laatste heeft z'n wortels in de gsx400 en gs450 blokken uit begin jaren 80.

En kijk eens naar iets allroad achtigs. Die dingen rijden vaak heel ontspannen en beheersbaar, alleen al wat zithouding betreft.
Volgens mij zijn Allroads over het algemeen vrij hoog. En aangezien de hoogte nu juist een probleem was, is dat dan misschien niet zo'n goed idee.
 
ik denk niet dat je veel verder terug kunt dan een div 600. Heb er een aantal malen een mee gehad als leenmotor en kom niet hoger als 140 met moeite. De 500 van het lessen reedt sneller.

Denk eerder dat het model je niet ligt. Zou je willen aanraden goed proef te rijden op je volgende motor. Kijk even if hij bij je past. Succes met zoeken, is leuk. ;)
Dat is wel een 25 KWer dan, ik rijd zonder problemen naar de 160-170 toe.

Ook nog ff on topic: als jij wel lekker rijdt op een GS500 en niet op een Div, dan is dat geen stapje maar een STAP vooruit.

Nog een idee: verlaagd zadel. Ik weet dat je voor de CB500 een verlaagd zadel kunt krijgen, misschien kan dat voor een Div ook wel. Dat is dan financieel misschien wel een aantrekkelijke optie.
 
Dat is wel een 25 KWer dan, ik rijd zonder problemen naar de 160-170 toe.

Ook nog ff on topic: als jij wel lekker rijdt op een GS500 en niet op een Div, dan is dat geen stapje maar een STAP vooruit.

Nog een idee: verlaagd zadel. Ik weet dat je voor de CB500 een verlaagd zadel kunt krijgen, misschien kan dat voor een Div ook wel. Dat is dan financieel misschien wel een aantrekkelijke optie.

:^ je kan dus ook naar opties kijken om misschien je div op jouw aan te passen. maar als de grootte en het gewicht ook een rol speelt, maakt t natuurlijk niet uit. maar ik heb dus 35 euro geinvesteerd en hoef dus nog een tijdje geen andere. (ja, nu ook nog s 300 andere vering, maar das luxe probleem }) )
 
Ik rij zelf een GS500 (de challenge of slingshot uitvoering) met volle kuip.
Maar ik blijf rondkijken voor iets anders.
Mail eens een piccie, misschien kunnen we iets regelen...
 
Veel proefrijden op verschillende modellen en misschien je verhaal doen bij een goede motorzaak en/of je rijschool, daar lopen toch mensen rond met veel ervaring met allerlei soorten rijders. En een gesloten-beurs deal lijkt me niet moeilijk met een Div uit 98 met 26k gereden, tenzij er echt iets heel erg mis mee is.... Succes iig!
 
Terug
Bovenaan Onderaan