Stroom, hoe zit het nou?

reinhoud

MF veteraan
25 feb 2007
15.616
10.717
Andere kant van de evenaar
Heren,

Ik red me prima met het aanleggen van de bedrading van mijn motor, en simpele zaken met een auto red ik me soms ook wel mee, daarna gaat het gauw boven mijn pet.

Ik zou eigenlijk wel willen weten hoe het nou eigenlijk zit met wisselstroom en met krachtstroom (3 fasen)...

Hoe zit het nou? Wisselstroom, je hebt 2 draden, en de polariteit wisselt 50 keer (50herz) per seconde? Of 2 draden, een + en een - en de plus komt er met pulsen van 50x per seconde op?
Ik dacht altijd het eerste, een collega die er net zo weinig van weet dacht het laatste, en toen werd mijn nieuwsgierigheid gewekt, want je hebt wel een neutraaldraad bij wisselstroom.

En hoe zit het nu met krachtstroom (3 fasen)? Een maat van mij heeft een draaibank gekocht wat op krachtstroom hoort te draaien, maar dat heeft ie niet, hij heeft iets besteld dat het amperage verdubbelt of zoiets..

Is er iemand die mij kan/wil vertellen, in Jip en Janneke taal, hoe het nu zit/werkt?

Dank u
 
3 "fasen" kan men ook maken met 1fase, de nul en een condensator, dit wordt gebruikt voor kleine 3 fase motoren zoals bij een tafel kolomboormachine en vroeger bij een wasmachine.
Hiermee mis je wel heel veel koppel aangezien hier dan de wikkeling ideaal gezien op 180 graden moet liggen.
Het is dan ook alleen bij motoren van een laag vermogen die niet veel koppel hoeven te leveren dat men dit toepast.
 
Ik ben uiteraard wel benieuwd naar de uitleg van de nuldraad zoals jullie hem zien *D
ik heb geen flauw benul waar het vandaan komt, interesseert me ook geen bal.
maar TS vroeg jip-en-janneke uitleg. als je dan begint over aarding, is dat in jip-en-janneke-taal echte aarding die je tegenwoordig (tov vroeger) in elk stopkontakt vindt.
 
1654293144808.png
 
Ah, dat maakt het wat duidelijker .
Waarom zit er verschil tussen het stopcontact en het Licht, de rode draad?
Niet,

Beiden zijn voorbeelden van 230V enkele fase. Altijd tov de nul draad.

Wanneer je dus een 3 fase draad hebt liggen in de straat kun je dus in principe 3 huizen op een enkele fase aansluiten.
(zo deden ze het ook, alleen sluiten ze tegenwoordig standaard 3 fase aan in nieuwbouw wijken gericht op de toekomst)

Tussen elke fase en nul staat de 230 Volt.
Tussen de 3 fase onderling staat de 400V
 
Ah, dat maakt het wat duidelijker .
Waarom zit er verschil tussen het stopcontact en het Licht, de rode draad?
Nee de zwarte, alle 3 de spoelen leveren leveren afzonderlijk elk 230 Volt. Als je nu tussen de zwarte en de gele draad kijkt staat er 230 Volt op de lamp.
Tussen de gele en de blauwe draad zie je nu twee spoelen in serie staan, normaal kan je bij serie de spanningen optellen ( 460 Volt ) echter in dit geval wisselt de spanningen tussen 0 en 230 Volt ( wisselspanning ) en zijn ze niet gelijktijdig 230 Volt.
Wiskundig gezien is de opgetelde spanning wortel 3 x 230 Volt, 1.73 x 230 = afgerond 400 Volt.

De Tekening is wat kleuren van de draden betreft niet correct, in nederland zijn de kleuren Bruin L1, Zwart L2 en Grijs L3, de nuldraad N ( Hier zwart ) is bij ons in het systeem Blauw.
 
De Tekening is wat kleuren van de draden betreft niet correct, in nederland zijn de kleuren Bruin L1, Zwart L2 en Grijs L3, de nuldraad N ( Hier zwart ) is bij ons in het systeem Blauw.
Na de groepenkast.
Voor de groepenkast worden wel deze kleuren gebruikt. Of iig rood groen en blauw, maar wel afwijkend van de huisinstallatie. Ik geloof dat je ook niet meer zo heel erg aan die kleuren vast zit, je mag voor de plafondventilator gerust een oranje draad van 1,5 naar de centraaldoos trekken.
 
Wanneer je dus een 3 fase draad hebt liggen in de straat kun je dus in principe 3 huizen op een enkele fase aansluiten.

nee, dit is lekker verhelderend. Met 1 fase kan je maar 3 huizen van elektriciteit voorzien? Mijn god, hoeveel fases moet die elektriciteit centrale wel maken! Om maar te zwijgen hoeveel kabels er de grond in moeten.

Bij mijn weten verdelen ze de 3 fasen over de woonhuizen (zonder krachtstroom optie). Buurman links van jouw fase 1. Jij fase 2 en de buurman rechts heeft fase 3. Dit herhaal je gewoon voor alle andere woonhuizen.
Dit kan wel eens een nadelig bij effect hebben als je draadloze babyphone verbinding wil hebben bij de naaste buren en alles stil blijft. Ook al staan de deuren open voor maximaal ontvangst. 1 babyphone-deel weer terug in zelfde woonhuis en het werkt weer.

Heb nu hier 3 fase in huis. Mijn kookplaat werkt gewoon 2 fases ( 2x 230v) en de oven heeft fase 3 (1× 230v)
Net als de wcd's in de keuken gewoon de 3 fases verdeeld in de keuken. Kunnen al die grote elektriciteit verbruikers toch gelijktijdig gebruikt worden.
 
nee, dit is lekker verhelderend. Met 1 fase kan je maar 3 huizen van elektriciteit voorzien? Mijn god, hoeveel fases moet die elektriciteit centrale wel maken! Om maar te zwijgen hoeveel kabels er de grond in moeten.
zucht, het is net hoe je het leest.
Ik vraag me serieus af hoe je er bijkomt dat je voor de volgende 3 huizen weer een nieuwe kabel moet leggen.
Er staat toch echt met een 3 fase kabel kun je 3 huizen voorzien. en inderdaad dat staat er niet maar dan ga je met dezelfde kabel door naar de volgende 3 enz.
Bij mijn weten verdelen ze de 3 fasen over de woonhuizen (zonder krachtstroom optie). Buurman links van jouw fase 1. Jij fase 2 en de buurman rechts heeft fase 3. Dit herhaal je gewoon voor alle andere woonhuizen.
Dit dus, alleen wordt dit nu niet meer gedaan, standaard is 3 fase in elk huis.
Dit kan wel eens een nadelig bij effect hebben als je draadloze babyphone verbinding wil hebben bij de naaste buren en alles stil blijft. Ook al staan de deuren open voor maximaal ontvangst. 1 babyphone-deel weer terug in zelfde woonhuis en het werkt weer.
Klok / klepel.
Wanneer je een babyfoon hebt die zijn signaal op het lichtnet moduleert moet je inderdaad op dezelfde fase zitten.
En deur doet er verder niet toe omdat je niets via de ether verstuurd.

Wanneer je een babyfoon hebt die uitzend via de ether (er zijn meerdere frequenties mogelijk) helpt een deur misschien een klein beetje maar doet de fase waarop de babyfoon zit er helemaal niet toe,
 
Terug
Bovenaan Onderaan