Wat een bullshit story. Ik zie duidelijk dat de rijder voortdurend onvoldoende rechts houdt en dat is dodelijk op zo'n weg. Bovendien werd hij in de laatste rechterbocht door een kuil of hobbel in de weg uit balans gebracht en kwam daardoor, geholpen door zijn onkunde, op de verkeerde weghelft.
Gelul. Dis is een voorbeeld hoe je 1 van de manieren om een motorfiets van richting te laten veranderen foutief toepast. Het heet target-fixation en op een motor betekent dat dat je gaat daar waar je naar kijkt. Kijk je naar de auto, dan knal je erop, kijk je er naast: niets aan de hand. Dit is hoe beginners fiets/brommer/motor leren rijden. Elke beginner knalt eerst op het voorwerp waar hij naar blijft kijken terwijl hij wanhopig probeert om er juist niet op te knallen. Dit is sturen met de ogen of sturen met de neus. In de werkelijkheid ben je aan het stuur aan het trekken.Volgens mij was dit op het randje van de forum-regels, dus als het er net over is, excuus.
Deze bestuurder probeerde zijn motor dus in een paniekreactie dieper de bocht in te krijgen voor een vrachtwagen langs, maar door zijn paniekreactie kantelde de motor juist naar de verkeerde kant (omdat hij aan de verkeerde kant van het stuur begon te duwen)
De vrachtwagen was overigens een brandweerwagen met getrainde hulpverleners (geluk bij een ongeluk) en de motorrijder is er met slechts een paar verwondingen vanaf gekomen
Echt, als een motor een beetje snelheid heeft krijg je hem met gewicht verplaatsen bijna niet van zijn lijn, dit komt door de gyroscoop krachten van de wielen. Heb nu een motor met cruise control, als ik hem inschakel en met losse handen rijd begint hij licht naar rechts te trekken, dat krijg ik met leunen met geen mogelijkheid gecorrigeerd.Gewichtverplaatsen werkt. De man zelf schrijft: "Now, by body steering we're not talking about hanging off the bike to increase leanover clearance, or shifting weight in the saddle to counteract a steady crosswind, or standing on the pegs of a dual sport to get more weight on the front tire. We're talking countersteering to cause a street bike to lean into a corner, or straighten up again."
Hij heeft, net als ik, grote vraagtekens bij countersteering. Ik heb dat wel eens voor de grap gedaan maar kan werkelijk geen toepassing ervoor vinden tijdens motorrrijden. Het is moeilijk, slecht beheersbaar en lomp vergeleken met de andere manieren van sturen. Ik doe het dan ook nooit.
Een motorfiets is een soort paard. Die blijven ook vanzelf overeind.
Wat dacht je van mij?Dat ding heeft bovennatuurlijke krachten Rob.
Het is normaal, je hebt gewoon te lang gewacht met banden wisselen.Wat dacht je van mij?
Het zal denk meer zo zijn dat ik totaal niet weet waar ik mee bezig ben...
Mijn instructeur zegt: sturen doe je met je neus. Als je neus maar de goede kant op staat gaat de motor vanzelf mee. En dat gaat eigenlijk automatisch goed. Bij de uitwijkoefening moet je de motor eigenlijk gewoon ‘omgooien’. Dit doe ik dan weer wel met Mn heupen (en Mn neus)
Zoals altijd wordt er weer schromelijk overdreven. Je hebt de NEIGING om de kant op te rijden waar je naar toe kijkt. Dat is heel wat anders.De opmerking over de neus (targetfixation) vind ik een hele rake opmerking die nog te weinig mensen kennen.
Je rijdt automatisch daarheen waar je naar kijkt. Je ziet een enkele dikke boom in een snel genomen bocht en je kijkt er geconcentreerd naar met de gedachte 'die moet ik NIET raken'.
En wat gebeurt er?
Na de klap staan er tandjes in de boom.
Het gekke is dat dit zelfs in een auto zo werkt.
Je kan rijden op een voertuig met twee wielen omdat de gyroscopische krachten van het draaien van o.a. de wielen het voertuig overeind houden.
Als de wielen snel genoeg draaien kan de motor niet meer omvallen, en rijdt ook nog door wanneer de rijder afgeworpen is.Dat is dus absoluut never nooit niet waar
Je rijdt zuiver en alleen op balans, je gaat mij niet vertellen als ik met 3 kilometer per uur op de stopstreep afrol dat ik door de gyroscopische krachten rechtop blijf, kan je het draaien van het motorblok erbij halen maar op een trapfiets heb je die draaiende delen niet en daar kan je met 0,5 km/h gewoon mee rechtop blijven.
Gyroscopische krachten zorgen er wel voor dat je motor bij 10.000 rpm moeilijker om te gooien is, waarvan gebroken kruktappen bij de tweetakten een voorbeeld moge zijn.
Dat is dus absoluut never nooit niet waar
Je rijdt zuiver en alleen op balans, je gaat mij niet vertellen als ik met 3 kilometer per uur op de stopstreep afrol dat ik door de gyroscopische krachten rechtop blijf, kan je het draaien van het motorblok erbij halen maar op een trapfiets heb je die draaiende delen niet en daar kan je met 0,5 km/h gewoon mee rechtop blijven.
Gyroscopische krachten zorgen er wel voor dat je motor bij 10.000 rpm moeilijker om te gooien is, waarvan gebroken kruktappen bij de tweetakten een voorbeeld moge zijn.
Die gyroscopische krachten van draaiende wielen zijn enorm.
Niettegenstaande het feit dat bij hogere snelheden een gyroscopische werking optreedt kan je me er niet van overtuigen dat er , zoals ik in die eerdere post al zei, bij 0,5 km/h ook maaar iets van gyroscopische krachten werkzaam zijn, da's IMHO echt balans
edit:hallo, Han S
heet dat synchroon posten ???
Wat draait er dan als je stilstaat????????????????????????????
Juist....
Mijn zoontje rijdt al een tijdje zonder zijwieltjes, maar deze stumpers zijn nog niet zo ver.Er zit een interne gyroscoop in die blijft draaien als de auto stilstaat.
Klik op de link voor meer over die 2e auto
VIDEO: De Gyro-X is een auto met maar twee wielen
De Gyro-X was het meest bijzondere voertuig van de Concorso d’Eleganza Villa d’Este 2019. Het is een tweewielig prototype dat perfect in balans blijft dankzij een 55 cm grote gyroscoop die zich in de voorkant van het voertuig bevindt. Het project ontstond in 1967 toen ontwerper Alex Tremulis en...autostrada.tv
Het motorrijden gaat steeds verder van me af....