- Onderwerp starter
- #151
Lak setje? Versta ik iets anders onder
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Ja, zeg helemaal vergeten. Goed dat je me er aan herinnert.Hoe is het,heb je allemaal mooie spullen maar verder weinig actie,gebeurd er nog wat?
Mooi zo,laat die handjes maar eens wapperen ,anders moeten we straks weer weken wachtenJa, zeg helemaal vergeten. Goed dat je me er aan herinnert.
Denk dat ik na het weekend het blok eens uit elkaar ga schroeven. Kijken wat ik daar allemaal tegenkom.
Je hebt echt totaal geen idee?Denk dat ik na het weekend het blok eens uit elkaar ga schroeven. Kijken wat ik daar allemaal tegenkom.
Ik heb er vroeger mee gereden en weet dat opschakelen van 2 naar 3 soms niet lekker ging. Hier dus extra goed naar kijken. Cilinders zijn er af en bigend lagers voel ik geen speling op. Keerringen ga ik in ieder geval vervangen.Je hebt echt totaal geen idee?
Binnenkort zullen we het hier zien. Cliffhanger1 die al zolang stil staat,dat zal wel een leuke verrassing worden
Maar je hebt ze wel teruggevonden ?Bij mij zaten de sproeiers verstopt.
Marcel Vlaandere?Maken van het tooltje om de startkoppeling te verwijderen maar even gelaten voor wat het is. Heb enkele weken geleden mijn mancave uitgebreid met een draaibank en freesbank en wilde deze voor het eerst nuttig inzetten voor het maken van de trekker. Heb frezen besteld maar die duren nog wel een paar dagen voor ik ze in huis heb. Tool is nu van hier:
Bekijk bijlage 1518743
Via:
Bekijk bijlage 1518745
Naar:
Bekijk bijlage 1518746
Met de frees wil ik er drie sleuven in maken op 120° en een centrale afdruk bout in het centrum. Door de sleuven monteer ik dan bouten in de startkoppeling en druk deze van de krukas.
Besloten om maar gewoon verder te gaan met het blok en de startkoppeling later te verwijderen. Koppeling als eerste verwijderd.
Zag er heel goed uit. Geen ingeslagen huis
Bekijk bijlage 1518747
Keerringhuis achter kettingwiel losgemaakt, was aardig ingesleten door ketting, komt dus op de lijst met te vervangen delen:
Bekijk bijlage 1518750
Schakelas eruit getrokken, zitten ook wat vreemde slijtage plekken op. Ook op de lijst erbij:Bekijk bijlage 1518752
Blok omgekeerd om blokbouten los te maken en meteen een plons 2t olie uit het krukas gedeelte gelopen. Dat is goed om te zien, is alles al die jaren goed geconserveerd geweest.
Blok gesplitst en de oorzaak voor het schakelprobleem was meteen duidelijk. Afgeronde nokken op het tandwiel van de secundaire as en van de primaire as was ook niet helemaal jofel meer:
Bekijk bijlage 1518759
Bekijk bijlage 1518760
Krukas hoofdlagers en bigend lagers voelen helemaal netjes:
Bekijk bijlage 1518761
Morgen alles maar eens sauber machen ja.
Mooi stukje Japanse engineering zo'n GT blok:
Bekijk bijlage 1518762
Ben nu zover dat ik eens een plan moet gaan maken wat, ik waar ga brengen. Spuiten, chroom, krukas revisie, cilinders honen. En dan proberen dit allemaal in één rit te combineren.
Dus er zit weer beweging in het topic
Dat lijkt me niet zo fijn wanneer die loskomt. Verwacht dat je dan best wat schade hebt inwendig. Is dit een bekend kwaaltje bij die koppelingen? Iets waar ik specifiek op moet letten om beginnende breuk te vinden?Mooi werk!
Die band om het koppelingshuis is bij mij ooit een keer gebroken onder het rijden.
Ik rij dus nu al vele jaren zonder.
Alle krukassen die ik gebalanceerd heb zien worden waren kaal.Weet iemand trouwens of het voor het dynamisch balanceren van de krukas beter is om dit te doen met de dynamo rotor en startkoppeling gemonteerd of juist beter van niet? Kan dit natuurlijk ook vragen aan het revisiebedrijf wanneer ik contact met ze heb, maar als er hier iemand is met ervaring hierin hoor ik dit graag.