Suzuki GT750 restauratie - theWarrior's project nummer 1

Hoe is het,heb je allemaal mooie spullen maar verder weinig actie:z,gebeurd er nog wat?;)
 
Ja, zeg helemaal vergeten. Goed dat je me er aan herinnert. :P

Denk dat ik na het weekend het blok eens uit elkaar ga schroeven. Kijken wat ik daar allemaal tegenkom.
Mooi zo,laat die handjes maar eens wapperen :Y ,anders moeten we straks weer weken wachten🤪;)
 
Het kan meevallen,mijn RG had 19 jaar in een kippenschuur gestaan,ik heb alleen de carbs gekuist en de inlaatplaten
vervangen,ik had het geluk dat in al die jaren het 2 takt tankje was leeggelopen en dus de carters vol stonden met
olie.
 
Zoals beloofd vandaag even verder gegaan met het blok. Met wisselend succes. Dynamo rotor losgemaakt ging zonder problemen. Nylon aandrijf wiel van de waterpomp kreeg ik met geen mogelijkheid van de as af. Wiel was al gescheurd op de naaf en moest toch vervangen worden. Er dus maar een driebenige pulleytrekker achter gezet en in stukken het nylon wiel eraf gehaald. Als iemand weet hoe je dit wel in één stuk eraf kunt halen dan ben ik wel benieuwd. Volgende obstakel is verwijderen van de startkoppeling. Denk dat ik hiervoor zelf een hulpmiddel moet knutselen. Mooi klusje voor morgen.
IMG_20200629_125109.jpg

IMG_20200629_142649.jpg


Op bovenstaande foto is de M8 x1.25 bout te zien welke ik een stukje van heb afgezaagd, sleufje in gezaagd en in de krukas heb gedraaid. Met M10 x 1.25 blokophangbout tegen de ingedraaide M8 bout heb ik toen de rotor eraf kunnen drukken.
 
Maken van het tooltje om de startkoppeling te verwijderen maar even gelaten voor wat het is. Heb enkele weken geleden mijn mancave uitgebreid met een draaibank en freesbank en wilde deze voor het eerst nuttig inzetten voor het maken van de trekker. Heb frezen besteld maar die duren nog wel een paar dagen voor ik ze in huis heb. Tool is nu van hier:
IMG_20200630_161947.jpg

Via:
IMG_20200630_202631.jpg

Naar:
IMG_20200630_213235.jpg


Met de frees wil ik er drie sleuven in maken op 120° en een centrale afdruk bout in het centrum. Door de sleuven monteer ik dan bouten in de startkoppeling en druk deze van de krukas.
Besloten om maar gewoon verder te gaan met het blok en de startkoppeling later te verwijderen. Koppeling als eerste verwijderd.
Zag er heel goed uit. Geen ingeslagen huis
IMG_20200702_122028.jpg

Keerringhuis achter kettingwiel losgemaakt, was aardig ingesleten door ketting, komt dus op de lijst met te vervangen delen:
IMG_20200702_141916.jpg

Schakelas eruit getrokken, zitten ook wat vreemde slijtage plekken op. Ook op de lijst erbij:
IMG_20200702_142658.jpg

Blok omgekeerd om blokbouten los te maken en meteen een plons 2t olie uit het krukas gedeelte gelopen. Dat is goed om te zien, is alles al die jaren goed geconserveerd geweest.
Blok gesplitst en de oorzaak voor het schakelprobleem was meteen duidelijk. Afgeronde nokken op het tandwiel van de secundaire as en van de primaire as was ook niet helemaal jofel meer:
IMG_20200702_194831.jpg

IMG_20200702_194947.jpg

Krukas hoofdlagers en bigend lagers voelen helemaal netjes:
IMG_20200702_195818.jpg

Morgen alles maar eens sauber machen ja.

Mooi stukje Japanse engineering zo'n GT blok:
IMG_20200702_192508.jpg


Ben nu zover dat ik eens een plan moet gaan maken wat, ik waar ga brengen. Spuiten, chroom, krukas revisie, cilinders honen. En dan proberen dit allemaal in één rit te combineren.

Dus er zit weer beweging in het topic*O*
 
Mooi werk!
Die band om het koppelingshuis is bij mij ooit een keer gebroken onder het rijden.
Ik rij dus nu al vele jaren zonder.
 
Maken van het tooltje om de startkoppeling te verwijderen maar even gelaten voor wat het is. Heb enkele weken geleden mijn mancave uitgebreid met een draaibank en freesbank en wilde deze voor het eerst nuttig inzetten voor het maken van de trekker. Heb frezen besteld maar die duren nog wel een paar dagen voor ik ze in huis heb. Tool is nu van hier:
Bekijk bijlage 1518743
Via:
Bekijk bijlage 1518745
Naar:
Bekijk bijlage 1518746

Met de frees wil ik er drie sleuven in maken op 120° en een centrale afdruk bout in het centrum. Door de sleuven monteer ik dan bouten in de startkoppeling en druk deze van de krukas.
Besloten om maar gewoon verder te gaan met het blok en de startkoppeling later te verwijderen. Koppeling als eerste verwijderd.
Zag er heel goed uit. Geen ingeslagen huis
Bekijk bijlage 1518747
Keerringhuis achter kettingwiel losgemaakt, was aardig ingesleten door ketting, komt dus op de lijst met te vervangen delen:
Bekijk bijlage 1518750
Schakelas eruit getrokken, zitten ook wat vreemde slijtage plekken op. Ook op de lijst erbij:Bekijk bijlage 1518752
Blok omgekeerd om blokbouten los te maken en meteen een plons 2t olie uit het krukas gedeelte gelopen. Dat is goed om te zien, is alles al die jaren goed geconserveerd geweest.
Blok gesplitst en de oorzaak voor het schakelprobleem was meteen duidelijk. Afgeronde nokken op het tandwiel van de secundaire as en van de primaire as was ook niet helemaal jofel meer:
Bekijk bijlage 1518759
Bekijk bijlage 1518760
Krukas hoofdlagers en bigend lagers voelen helemaal netjes:
Bekijk bijlage 1518761
Morgen alles maar eens sauber machen ja.

Mooi stukje Japanse engineering zo'n GT blok:
Bekijk bijlage 1518762

Ben nu zover dat ik eens een plan moet gaan maken wat, ik waar ga brengen. Spuiten, chroom, krukas revisie, cilinders honen. En dan proberen dit allemaal in één rit te combineren.

Dus er zit weer beweging in het topic*O*
Marcel Vlaandere?
 
Denk dat ik inderdaad eerdaags weer eens langs ga of een bestelling doe bij Marcel. Ben er in april ook langs geweest en een flinke bult spullen gescoord.
 
Mooi werk!
Die band om het koppelingshuis is bij mij ooit een keer gebroken onder het rijden.
Ik rij dus nu al vele jaren zonder.
Dat lijkt me niet zo fijn wanneer die loskomt. Verwacht dat je dan best wat schade hebt inwendig. Is dit een bekend kwaaltje bij die koppelingen? Iets waar ik specifiek op moet letten om beginnende breuk te vinden?
 
Ik had een paar gebroken koppelingsplaten, verder niks. Ik weet niet of het echt een kwaal is, ik heb het wel vaker gehoord.
Ik rij nu al tientallen jaren zonder en dat gaat prima.
 
Weet iemand trouwens of het voor het dynamisch balanceren van de krukas beter is om dit te doen met de dynamo rotor en startkoppeling gemonteerd of juist beter van niet? Kan dit natuurlijk ook vragen aan het revisiebedrijf wanneer ik contact met ze heb, maar als er hier iemand is met ervaring hierin hoor ik dit graag.
 
Weet iemand trouwens of het voor het dynamisch balanceren van de krukas beter is om dit te doen met de dynamo rotor en startkoppeling gemonteerd of juist beter van niet? Kan dit natuurlijk ook vragen aan het revisiebedrijf wanneer ik contact met ze heb, maar als er hier iemand is met ervaring hierin hoor ik dit graag.
Alle krukassen die ik gebalanceerd heb zien worden waren kaal.
 
Laatst bewerkt:
Gisteren had ik al een stukje Alu gevonden maar niet verder naar gekeken. Vandaag gezien waar het vandaan komt.

IMG_20200703_125716.jpg


Hierin schroef je dus de cilinder tapeinden. Gat er naast is ook gebarsten. Verklaart ook waarom de tapeinden bij deze twee er mee uitkwamen toen ik de kopbouten losmaakte. Wel een beetje jammer dit. Weet zo snel ook geen oplossing hiervoor. Zou het dicht kunnen laten lassen en nieuwe draad intappen. Lijkt me echter geen makkelijke lasklus in zo'n klein diameter gat. In het verleden zijn duidelijk de tapeinden te hard aangedraaid geweest. Ook aan de verziekte kruiskop van onderstaande foto is te zien dat er een prutser bezig is geweest.
IMG_20200703_125704.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan