sv650 loopt op anderhalve cilinder

The Freak

MF'er
19 apr 2003
221
0
Sint-Niklaas, België
Ik heb een SV650S van 1999 (carburator) die op anderhalve cilinder loopt.

Als hij stationair draait werkt enkel de voorste cilinder, de achterste wil niet mee spelen. :(
Enkel als ik het toerental laat stijgen tot boven de 4000 toeren loopt de achterste cilinder mee.
Als ik hem enkel op de achterste cilinder laat draaien (> 4000 tr) komt er witte rook uit de uitlaat.

Ik heb al heel wat gecontroleerd waaronder:
- brandstoftoevoer is in orde (vacuümklep en pomp)
- carburator volledig gecontroleerd/gereinigd
- bougies vonken goed
- ...

Wat kan ik nog meer nakijken?
Wat zou de oorzaak kunnen zijn?
 
lijkt op je stationair sproeier achterste cilinder

Dat dacht ik ook.
Daarom heb ik de carburator en sproeiers ultrasoon gereinigd en gecontroleerd of alle openingen open zijn door ze met de compressor door te blazen.
Alles leek toen in orde, maar misschien heb ik iets gemist.

Is er, naast een andere carburateur, een mogelijkheid om dit te bevestigen/uit te sluiten?

(Ik smijt intussen de carburateur voor de zoveelste keer open om alles nog eens te controleren)
 
Laatst bewerkt:
Ok, ik heb de carburator nog eens open gesmeten.
Hieronder een fotootje van de stationair sproeiers. (Lijken OK)


Als ik lucht blaas op de plaats waar de sproeier heeft gezeten komt er lucht waar er lucht moet uit komen. (zie foto)


Volgens mij lijkt alles in orde of mis ik iets ?
 
Ok, ik heb de carburator nog eens open gesmeten.
Hieronder een fotootje van de stationair sproeiers. (Lijken OK)
[~[url="http://img171.imageshack.us/img171/1525/pilotjetsz.th.jpg"]afbeelding~][/url]

Als ik lucht blaas op de plaats waar de sproeier heeft gezeten komt er lucht waar er lucht moet uit komen. (zie foto)
[~[url="http://img716.imageshack.us/img716/8906/pilotjetcarboutlet.th.jpg"]afbeelding~][/url]

Volgens mij lijkt alles in orde of mis ik iets ?

Het ziet er in ieder geval proper uit, maar ik kan dat zo niet beoordelen vanaf een foto. Ik hoop dat er andere MF-ers er iets zinnigs over kunnen zeggen
 
Probeer mee te denken. Scheurtje in een inlaatrubber?
Rubbers zien er nog goed uit maar ik ga het zeker controleren.

Ja, als in verbranding van koelvloeistof (=lekke koppakking). Heb je hier al naar gekeken?
Dat zou ook de witte rook kunnen verklaren ...

Goed, dan weet ik morgen weer wat te controleren. :)
Alvast bedankt voor het meedenken, ik hou jullie op de hoogte.
 
Update: Hieronder een aantal foto's van de achterste cilinder.
De cilinderkop

De koppakking

De kleppen


Ziet dit er goed/redelijk/slecht uit ?
Ik weet niet hoe het eruit dient te zien.
Kan ik ergens aan zien of er nu een lek is/was ?

Nu ik toch alles open heb ga ik het een en ander eens nakijken...
 
carbs al synchroon gezet?
Mocht de achterste cilinder willen meewerken zou ik dit al gedaan hebben. ;)
Verminderde compressie in de achterste cilinder zou ook mogelijk kunnen zijn. Hoeveel kilometer heeft ie gedraaid?
Bijna 43000 km.
water in je brandstofsysteem
Indien er water in het brandstofsysteem zou zitten (vóór de carbs) dan zou de voorste cilinder hetzelfde probleem hebben. + Elke keer ik de brandstof uit de vlotterkamers haalde zat er geen water bij.
wissel de sproeiers eens van de achterste naar de voorste
doe dit ook met de bougiedoppen
De sproeiers zijn reeds gewisseld en het probleem blijft in de achterste cilinder.
Ik heb al zoveel geprobeerd met de carburateur dan ik deze intussen al bijna uitsluit als mogelijke oorzaak.

De bougiedoppen (niet de bougies) heb ik nog niet omgewisseld omdat de achterste kabel korter is dan de voorste en deze vast hangen aan de bobijn, wat het niet eenvoudig maakt. Ik heb wel de vonk bekeken door de bougie tegen het chassis te houden en die lijkt me in orde.
 
Mocht de achterste cilinder willen meewerken zou ik dit al gedaan hebben. ;)


als de gaskleppen erg ongelijk staan dan loopt de motor stationair op 1 cilinder en als je het toerental verhoogd, op 2 cilinders.
dus de synchronisatie eerst controleren voordat je de boel opentrekt, of wat remmenreiniger in de inlaat spuiten, had wat handiger geweest.
ook een simpele compressie meting had je al kunnen vertellen of de cilinderkop er wel of niet af had gemoeten.
ik denk dat je nu iets te ver doorschiet in je zoektocht.
 
Laatst bewerkt:
als de gaskleppen erg ongelijk staan dan loopt de motor stationair op 1 cilinder en als je het toerental verhoogd, op 2 cilinders.
dus de synchronisatie eerst controleren voordat je de boel opentrekt
Ik heb de carburator volledig open gehad en de synchronisatie op het zicht al ongeveer gelijk gesteld, dus erg ongelijk zullen ze al niet staan.
En ook al staan de gaskleppen erg ongelijk moet hij toch op z'n minst op de achterste cilinder alleen ook kunnen lopen, niet ? Desnoods met een klein beetje gas.
Maar ik moest de gas half open draaien (> 4000 toeren) om hem op z'n achterste cilinder alleen te laten draaien. :?
of wat remmenreiniger in de inlaat spuiten, had wat handiger geweest.
Dit is een truuk die ik nog niet ken. Wat doet dit juist ?
ook een simpele compressie meting had je al kunnen vertellen of de cilinderkop er wel of niet af had gemoeten.
ik denk dat je nu iets te ver doorschiet in je zoektocht.
Dat zal ik zeker onthouden voor de volgende keer. ;)
 
je kan een set carbs niet op het zicht gelijkstellen... hang er een vacuum meter aan.. je zult versteld staan hoeveel je de boel nog moet verstellen soms.

en vernieuw je bobine kabels eens, dat geeft vaak ook dezelfde klachten die je nu hebt,..

ook al heb je een vonk, deze kan in de verbrandingskamer toch te zwak zijn om iets te presteren..

staan de carbs ook hetzelfde afgesteld?
 
je kan een set carbs niet op het zicht gelijkstellen... hang er een vacuum meter aan.. je zult versteld staan hoeveel je de boel nog moet verstellen soms.
Weet ik, mijn punt was dat dit (waarschijnlijk) niet de oorzaak van het probleem is.
en vernieuw je bobine kabels eens, dat geeft vaak ook dezelfde klachten die je nu hebt,..
ook al heb je een vonk, deze kan in de verbrandingskamer toch te zwak zijn om iets te presteren..
Kabels hangen vast aan de bobine dus zijn niet los te vervangen. Maar ik zal eens alles terug op z'n plaats zit en het probleem er nog steeds is eens proberen of ik de bobines toch kan wisselen. (als het verschil in kabellengte het toelaat)
staan de carbs ook hetzelfde afgesteld?
Ja, de carbs zijn volledig nagekeken. Sproeiers zijn dezelfde en gasnaalden, vlotters en luchtmengschroef staan gelijk.
 
Update: Hieronder een aantal foto's van de achterste cilinder.
De cilinderkop
[~[url="http://img43.imageshack.us/img43/8313/20120716165253.th.jpg"]afbeelding~][/url]
De koppakking
[~[url="http://img254.imageshack.us/img254/4690/20120716165737.th.jpg"]afbeelding~][/url][~[url="http://img542.imageshack.us/img542/2695/20120716165724.th.jpg"]afbeelding~][/url]
De kleppen
[~[url="http://img43.imageshack.us/img43/8313/20120716165253.th.jpg"]afbeelding~][/url]

Ziet dit er goed/redelijk/slecht uit ?
Ik weet niet hoe het eruit dient te zien.
Kan ik ergens aan zien of er nu een lek is/was ?

Nu ik toch alles open heb ga ik het een en ander eens nakijken...

Dat is wel jammer dit, want nu weet je nog steeds niet of de compressie goed was. Dat kan je niet aan de onderdelen zelf zien omdat die ook door zwakke zuigerveren kan komen..
 
Update na (lang) wachten op de pakkingen:
- alles zit terug in elkaar, helaas heeft het niet het verhoopte resultaat ;(
- hoewel hij nu op een lager toerental nog blijft draaien en de witte rook is verdwenen :)
- intussen heb ik een compressiemeting gedaan: 130 PSI aan beide cilinders
- er zitten intussen nieuwe bougies in
- de voorste bobine op de achterste cilinder blijft hetzelfde

Volgende stap = de tip van bananeman met de remmenreiniger.
Aan de rubber op de inlaat van de cilinder zit een nippel die naar de brandstofpomp loopt, ideaal om langs hier de remmenreiniger in te spuiten dus.
Slangetje eraf, er zit toch nog genoeg brandstof in de carbs.

Ik hou me klaar met de remmenreininger ....
duw op de startknop ....
en hij loopt ineens vlot en zelfstandig op de achterste cilinder *O*
(Ik heb niet eens met de remmenreiniger moeten spuiten.)

DUS: Met de extra zuurstof die via deze weg bij het mengsel geraakt loopt hij weer.

Even dubbel checken:
Ik koppel de brandstofpomp aan bij het vacuüm slangetje dat naar de brandstofklep loopt zodat deze alvast terug werkt. En mits met mijn duim de extra luchttoevoer naar de cilinder een beetje te regelen kan ik hem vlotjes doen draaien op de achterste cilinder alleen! EURKEKA !

CONCLUSIE = carburator probleem :(

Heeft iemand toevallig een carburator voor een SV650 op overschot ?
 
Update: Hieronder een aantal foto's van de achterste cilinder.
De cilinderkop
[~[url="http://img43.imageshack.us/img43/8313/20120716165253.th.jpg"]afbeelding~][/url]
De koppakking
[~[url="http://img254.imageshack.us/img254/4690/20120716165737.th.jpg"]afbeelding~][/url][~[url="http://img542.imageshack.us/img542/2695/20120716165724.th.jpg"]afbeelding~][/url]
De kleppen
[~[url="http://img43.imageshack.us/img43/8313/20120716165253.th.jpg"]afbeelding~][/url]

Ziet dit er goed/redelijk/slecht uit ?
Ik weet niet hoe het eruit dient te zien.
Kan ik ergens aan zien of er nu een lek is/was ?

Nu ik toch alles open heb ga ik het een en ander eens nakijken...


Lekke koppakking kan je heel simpel checken dmv co2 tester.
Kost je vrijwel niks in zowel tijd als geld. ff snuffen en hoppa :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan