T.a.v. Baksteen

psychobilly

Die hard MF'er
19 aug 2006
892
0
Baksteen, even een vraag voor een kennis van me die iets lulligs mee heeft gemaakt afgelopen woensdag.

Hij rijd op z'n motor en op de snelweg en een automobilist snijd hem tot 2 keer toe bewust af (dit gebeurde vlak voor een afrit) en op het einde van de afrit stapte de man uit en bedreigde hem met iets dat leek op een ijzeren pijp.

Er is uiteindelijk niets gebeurd maar die kennis is zo geschrokken en voelt zich zo bedreigd dat hij aangifte is gaan doen.
Echter, hij heeft geen verklaring hoeven te ondertekenen en heeft geen afschrift mee gekregen...Is dat de normale gang van zaken?
Verder reageerde de agent tamelijk laconiek en zei letterlijk dat ze de automobilist even zouden bellen om te zeggen dat hij zich aan de verkeersregels moet houden maar van de bedreiging kon hij niks zeggen omdat er zich geen getuigen gemeld hebben...

Die kennis wil het er echter niet bij laten zitten, heeft een brief naar de OvJ schrijven zin of is er een andere weg te behandelen?

Thanx voor eventuele tips!
 
Laatst bewerkt:
Je kunt natuurlijk ook een priveberichtje sturen, weet je zeker dat Bakkie het leest en krijg je eerder antwoord.

(wel eerst de optie aanzetten in je voorkeuren)
 
Nog een keer aangifte doen en zorgen dat ie z'n verklaring ondertekent en een kopie mee krijgt. Nu gaat er niets gebeuren B|

Wedden dat ze niets kunnen vinden als ie er nu achteraan belt B|
 
Met het doen van aangifte doe je eigenlijk tegelijkertijd een verzoek aan de politie om een opsporingsonderzoek te starten. Als je maatje aangifte heeft gedaan zou hij in principe een proces verbaal van aangifte mee moeten krijgen die zowel door hemzelf als de dienstdoende ambtenaar is ondertekend.
Maar waarom stuur je Bak geen PM'tje, is makkelijker...

Wat wikipedia ons verteld:

Aangifte (politie)
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Ga naar: navigatie, zoeken
In het Nederlands recht is een aangifte het melden van een strafbaar feit (misdrijf of overtreding) bij een opsporingsambtenaar, doorgaans een politiemedewerker. Iedereen heeft het recht aangifte te doen van een begaan strafbaar feit, of hij daar nu het slachtoffer van was of niet, en opsporingsbeambten zijn verplicht deze op te nemen. Het maakt daarbij niet uit of de aangifte schriftelijk of mondeling wordt gedaan. De politie kan dus niet verlangen dat iemand naar het politiebureau komt om aangifte te doen.

Bij sommige ernstige misdrijven is iemand verplicht aangifte te doen, met name als er direct levensgevaar dreigt.

In weerwil van wat de politie ons in televisiespotjes wil doen geloven is een aangifte doorgaans niet noodzakelijk voor de politie om tot strafvervolging over te gaan. Uitzondering op deze regel vormen alleen de zogenaamde klachtdelicten. Als iemand beledigd is kan hij bijvoorbeeld besluiten dat het middel van een strafvervolging erger is dan de kwaal, en geen aangifte doen. In een dergelijk geval mag er geen vervolging worden ingesteld. Een belediging van een ambtenaar in functie kan overigens wel tegen de wil van de betrokken ambtenaar vervolgd worden. De overgrote meerderheid van strafbare feiten kan echter ook zonder aangifte vervolgd worden. Intrekking van een aangifte is dan ook niet mogelijk, althans zonder effect.

In Nederland worden aangiften geregeld in het Wetboek van Strafvordering, artikelen 160 tot en met 167.

Sinds enige tijd is het in Nederland ook mogelijk om van een klein aantal feiten aangifte te doen via het internet. Hiervoor kan men terecht op de website van de politie.
 
Ja dat dacht ik dus ook...hij vertelde net hoe t gegaan was op t bureau en ik kreeg t vermoeden dat t nu bij een melding blijft ipv. een aangifte....
Ik kan me voorstellen dat ze weinig kunnen doen zonder getuigen maar ik zou denken dat zoiets eerder t probleem van de OvJ is, de politie hoort t toch gewoon te onderzoeken?

Hij is flink geschrokken en ook al zie ik er weinig in om voor zoiets naar de politie te gaan, ik kan me wel voorstellen dat hij op deze manier t gevoel krijgt dat hij kennelijk ongestraft bedreigd kan worden met een (geimproviseerd) slagwapen...
 
Bij een aangifte krijg je inderdaad meestal een proces-verbaal mee naar huis dat ondertekend is. Zou je bijvoorbeeld aangfite doen tegen iemand die bij jou thuis woont dan krijg je niets mee voor je eigen veiligheid...

Dat er geen getuige zijn en dat het niets wordt is ervaring van de agent. Het is in feite jouw woord tegen het zijne en daar bereik je niets mee... Geen bewijs is geen straf.
Dus daarom vertelde hij jou dat het waarschijnlijk alleen een belletje wordt.
Niet netjes, maar ik denk dat de agent jouw aangifte zag als nummer 10 van de week, en niet als (op zijn minst) een gesprek om jou je verhaal te doen en je gerust te stellen.
 
Ter verduidelijking: niet mijnn aangifte!

maar ik begrijp wat je bedoeld.
 
dus als ik verhaal goed lees.

a men heeft wel iets op papier getypt maar geen officeel document. dus is er niets.
b vervolgens zegt men doodleuk dat men wel een belletje zal plegen. niet dus......

klinkt typisch politie die tebelazerd is om wat tedoen (net zoals die in A'dam, luie nietsnutten :r :r :r :r )
 
Ik ben dan wel geen baksteen, maar hier het antwoord:

Als die vriend van je aangifte wil doen, dan is de politie verplicht een aangifte op te nemen (bedreiging met een wapen) en krijg je een kopie van de aangifte mee, je moet dus twee exemplaren tekenen.

Als die agent hem niet serieus neemt vind ik dat die agent zijn werk niet naar behoren doet.

Zoals je zelf al zei: volgens mij is er een melding van gemaakt.

Even een tweede vraag: heeft die vriend van je wel een kenteken en signalement? Zonee, dan is er weinig opsporingsindicatie, maar alsnog is de politie verplicht aangifte op te nemen.

Zoja: dan hoop ik dat ie agent een goede reden had om geen angifte op te nemen.

Brief naar de ovj heeft weinig zin denk ik zelf, ik zou hem gewoon nogmaals naar het bureau sturen om aangifte te doen van bedreiging met een wapen, en dan duidelijk zeggen dat hij aangifte komt doen en geen melding maken.
Daarna start de politie een opsporingsonderzoek, misschien is er erg weinig bewijs en opsporingsindicatie, maar dan telt zo'n aangifte alsnog mee voor de cijfertjes. Waarom anders de politiecampagne 'aangifte doen helpt'?
Succes
 
Laatst bewerkt:
en als die agent geen aangifte heeft gedaan kun je dan niet naar zijn leidinggevende stappen? is natuurlijk geen manier van werken dit.
 
en als die agent geen aangifte heeft gedaan kun je dan niet naar zijn leidinggevende stappen? is natuurlijk geen manier van werken dit.

Ik denk dat de leidinggevende dit soort praktijken wel wil weten ja...

maar laat het hem eerst eens nogmaals proberen om misverstanden te voorkomen
 
Hij heeft het kenteken doorgegeven en merk en kleur van de auto...er is wat dat aangaat genoeg informatie.
 
Hij heeft het kenteken doorgegeven en merk en kleur van de auto...er is wat dat aangaat genoeg informatie.


Wat mij betreft genoeg voor een mooie aangifte. Ook al krijgt de politie de zaak niet rond (de een tegen de ander in dit geval...) dan heeft die automobilist misschien wél door gekregen dat hij niet alles kan doen en laten...

En stél dat die vent dit soort geintjes vaker uithaalt,d an is het in ieder geval geregistreerd, ik ben in ieder geval fan van zoveel mogelijk informatie bij de politie...
 
Je kunt natuurlijk ook een priveberichtje sturen, weet je zeker dat Bakkie het leest en krijg je eerder antwoord.

(wel eerst de optie aanzetten in je voorkeuren)
:^
Is idd wel beter.
Of je stuurt een persoonlijk berichtje, of je stelt een algemene vraag aan een van de dienders (en andere deskundigen) hier.



Bakkie is ook nogal verlegen en nu durft ie ook niet meer te antwoorden.
;)
 
dus als ik verhaal goed lees.

a men heeft wel iets op papier getypt maar geen officeel document. dus is er niets.
b vervolgens zegt men doodleuk dat men wel een belletje zal plegen. niet dus......

klinkt typisch politie die tebelazerd is om wat tedoen (net zoals die in A'dam, luie nietsnutten :r :r :r :r )


Ach, weet je, het is misschien jammer voor TS, maar na dit soort kreten houd ik het topic voor gezien.
 
Hij rijd op z'n motor en op de snelweg en een automobilist snijd hem tot 2 keer toe bewust af (dit gebeurde vlak voor een afrit) en op het einde van de afrit stapte de man uit en bedreigde hem met iets dat leek op een ijzeren pijp.

Wat een dramaqueen die vriend van je ;) Heb je nog te goed van me :+

Effe serieus, laat lekker gaan.. verspilde energie, fuck em.

KUTAUTOS! ;)

Of zet het kenteken effe hier neer, dan gaan we effe langs ;)
 
Ach, weet je, het is misschien jammer voor TS, maar na dit soort kreten houd ik het topic voor gezien.

het is helaas wel een veel voorkomend iets bij de politie. en niet iets van deze tijd(jaren geleden ook al). Beetje jammer dat je door deze reactie je ogen sluit voor de wanprestatie's van sommige van je collega's

(nee, geen verhaal van de broer, van mijn zus, haar neef en diens buurman)

Voorbeeld: iemands radio wordt uit zijn/haar auto gejat, met braakschade.
Bij aankomst op buro wordt doodleuk gemeld dat aangifte doen zinloos is omdat ze er niets mee doen.
Week later wordt er iemand gepakt met diverse autoradio's in zijn bezit.
Persoon gaat naar de politie om te vragen of de gejatte radio ook bij de buit zit.
aan de hand van serienummer/garantiebewijs is antwoord bevestigend.
Okee, dan wil die persoon graag zijn radio terug => gaat niet want ze heeft geen aangifte gedaan :? .
Dan maar alsnog gedaan, " krijg ik hem nu wel mee"?
nee, eerst wachten tot hele verhaal achter de rug is.

:? :? :?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zoiets dergelijks ook eens meegemaakt, maar dan met mijn koekblik, reed auto achter mij, verkeerslicht zag ik al op oranje gaan, dus ik remmen, mooi op tijd stil, maar meneer achter mij dacht daar anders over, die vlamde mij voorbij tussen 2 auto's in, ging maar net goed omdat die andere auto veel te ver naar rechts stond, verderop stond die vent mij op te wachten, verkeerslicht weer groen, dus rijd weg, stuk verderop gaat die vent naast mij rijden en begint te schelden en te tieren, ik die vent negeren, eerstvolgende verkeerslicht stapt die uit, komt die naar de auto, was een of ander tokkievolk, hij naar mijn auto gekomen, moest ik maar eens effe uit de auto komen :') , mooi niet dus dacht ik, ga me niet verlagen naar zijn niveau, toen riep zijn tokkievrouw hem en hij liep weer weg... wat doet mijn vriendin... steekt ze dr middelvinger op.... :') uiteraard kwam sjef tokkie daarvoor effe verhaal halen bij mij en begon tegen mijn raam aan te meppen met zijn vuist, hoop voor hem dat hij wat vingers gebroken heeft... toen liep hij weer weg en nadat ik mijn vriendin flink op dr flikker heb gegeven hebben we aangifte gedaan bij de politie.

Ik kreeg ook niks mee, heb kenteken etc doorgegeven en ze hebben het volgens mij als melding gedaan...
 
het is helaas wel een veel voorkomend iets bij de politie. en niet iets van deze tijd(jaren geleden ook al). Beetje jammer dat je door deze reactie je ogen sluit voor de wanprestatie's van sommige van je collega's

:^ Inderdaad, alleen maar komen melden dat je het topic laat voor wat het is en TS geen antwoord geven omdat iemand anders - die je verder gewoon kunt negeren - iets roept over de pliesie. Dan laat je jezelf wel kennen zeg.....
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zoiets dergelijks ook eens meegemaakt, maar dan met mijn koekblik, reed auto achter mij, verkeerslicht zag ik al op oranje gaan, dus ik remmen, mooi op tijd stil, maar meneer achter mij dacht daar anders over, die vlamde mij voorbij tussen 2 auto's in, ging maar net goed omdat die andere auto veel te ver naar rechts stond, verderop stond die vent mij op te wachten, verkeerslicht weer groen, dus rijd weg, stuk verderop gaat die vent naast mij rijden en begint te schelden en te tieren, ik die vent negeren, eerstvolgende verkeerslicht stapt die uit, komt die naar de auto, was een of ander tokkievolk, hij naar mijn auto gekomen, moest ik maar eens effe uit de auto komen :') , mooi niet dus dacht ik, ga me niet verlagen naar zijn niveau, toen riep zijn tokkievrouw hem en hij liep weer weg... wat doet mijn vriendin... steekt ze dr middelvinger op.... :') uiteraard kwam sjef tokkie daarvoor effe verhaal halen bij mij en begon tegen mijn raam aan te meppen met zijn vuist, hoop voor hem dat hij wat vingers gebroken heeft... toen liep hij weer weg en nadat ik mijn vriendin flink op dr flikker heb gegeven hebben we aangifte gedaan bij de politie.

Ik kreeg ook niks mee, heb kenteken etc doorgegeven en ze hebben het volgens mij als melding gedaan...
Je vraagje je af en toe echt af hoe het mogelijk is het kleine beetje verstand wat sommige mensen toch al hebben, compleet kwijt te raken.
Hoe gefrustreed moet je zijn om boos te worden op iemand die netjes stopt voor oranje/geel, vervolgens op die persoon te gaan wachten (blijkbaar toch niet zo veel haast :z ) om later nog eens verhaal te gaan halen.
Helaas heb ik zelf ook een paar keer zo iets mee gemaakt, met open mond sta je te kijken waar het over gaat op dat moment en wat je ook zegt of doet, je maakt het alleen maar erger :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan