T.a.v. Baksteen

Zelfs het schieten op elkaar met miljarden kogels en mittrailleurs was niet relevant want buiten een motorkap opblazen of tonnekes met naft enz raakten ze toch nooit iets. Ze deden er enkel de boeve mee sneller lopen wanneer de kogels net achter hen in het zand vlogen... Eingenlijk, het enige waar ze ooit raak me schoten (als ik me goed herinner) was met bloemkolen of houten balken.
En technisch onderlegd dat die waren, ooit vonden ze een tank die daar al meer dan 40 jaar stond te roesten en hupla, 5 minuutjes werk en rijden maar...

Da waren de mannen _O-

:Y _O- _O-
 
Moeten wij niet accepteren dat een diender op ambtseed geloofd moet worden? Een getuigenis, civiel en strafrechtelijk, is bewijs. Elk bewijs is aanvechtbaar, de rechterlijke macht is absoluut onafhankelijk. Regelmatig doet de rechter een uitspraak tegen justitie omdat hij/zij het niet gelooft. Een diender die liegt, valt snel door de mand, ook zijn collega's zullen dan snel ingrijpen.
Een mate van onbetrouwbaarheid schuilt in de mens, al dan niet bewust/opzettelijk.
Het is meer waarschijnlijk dat de 'verdachte' de feiten anders is gaan zien om z'n eigen gedrag goed te praten dan dat de agent de feiten verdraait.


Helemaal mee eens.
 
Die ambtseed is een groot goed en die moeten we m.i. koesteren*. Ik zie ook zo gauw geen andere mogelijkheid ook, trouwens.

Zo lang je de politiesalarissen laag houdt, hou je de idealisten over (althans, men gaat niet voor het geld werken bij de politie). Nog een extra waarborg voor betrouwbaarheid. Ik kan me zo voorstellen dat er zo gedacht wordt, achter de schermen.

[me="Bolski"]heeft in zijn jonge jaren overigens zelf een akkefietje meegemaakt waarin een politieagent de boel flink verdraaide, en bereid was dat op ambtseed te bevestigen, Bolski kan hier nóg kwaad om worden.[/me]


Je scoort wat mij betreft op alle 3 de alinea's en laatste heb ik ook wel eens meegemaakt in mn jonge jaren. Maar op een gegeven moment wordt alles weer vereffent en zal die in zn eigen kuil trappen want niks gaat straffeloos in deze wereld ook al denken sommigen die kwaad doen er met niks vanaf te komen. Dat is mijn filosofie op het leven en nee dat heeft niks met wraak te maken of iets anders kinderachtigs.


Zo ken ik b.v. ook weer hele goede puike agenten.
 
Laatst bewerkt:
Grootte doet er in een gevecht niet echt toe.
En een gemeden gevecht is een gewonnen gevecht.


Wijze woorden en dat is idd zo. Maar ja aan de ene kant heb je de wens hoe je zou willen zijn en aan de andere kant heb je zo ingesleten gedrag en gedrag veranderen is het lastigste wat er is. En ik denk dat dit voor ons allen geldt.
 
Maar als het een twijfelgeval is van burger tegen agent en dat de agent dan het voordeel heeft door die eed. Dan heb ik zoiets van dan klopt niet dat is volslagen waanzin.

Rechterlijke macht prima..maar wel bewijzen, geen bewijzen no case.

Beiden dienen mijn inziens voor de wet te verklaren dat ze allebei de waarheid spreken en als dat niet het geval is en dat kan dan aangetoond worden dan ...en daar heb je dat pokke woord weer..meineed

Dit kom ik nu al heel de tijd tegen in dit topic. Dat het erom draait dat 1 tegen 1 geen is. Dus cop tegen boef = geen verklaring, bewijs, wat so ever..

Wat nu als die agent in zijn eentje een zakkenroller oppakt? De buit is weg, maar de agent heeft alles gezien.. Volgens die mening is dit dus vrijspraak, want er is geen bewijs dus geen boef..

Of de agent die in zijn eentje een ongeluk ziet gebeuren, de veroozaker gaat ervandoor, helaas 1 tegen 1, geen bewijs..

Wees blij om die belofte of eed.

En zo kan je uiteraard legio meer voorbeelden bedenken.
 
Dit kom ik nu al heel de tijd tegen in dit topic. Dat het erom draait dat 1 tegen 1 geen is. Dus cop tegen boef = geen verklaring, bewijs, wat so ever..

Wat nu als die agent in zijn eentje een zakkenroller oppakt? De buit is weg, maar de agent heeft alles gezien.. Volgens die mening is dit dus vrijspraak, want er is geen bewijs dus geen boef..

Of de agent die in zijn eentje een ongeluk ziet gebeuren, de veroozaker gaat ervandoor, helaas 1 tegen 1, geen bewijs..

Wees blij om die belofte of eed.

En zo kan je uiteraard legio meer voorbeelden bedenken.

Ook mee eens.

Maar wat ik bedoelde waar blijf je als goudeerlijke burger en de agent verdraait de boel.
Dan ben je als je de schijn en waarschijnlijkheid tegen hebt toch mooi randy de peneut.

Het blijft toch een aandachtspunt en ik ben niet van mening dat de goeden onder de kwaden moeten lijden daar moet een goede oplossing voor worden gevonden.

En nee ik heb geen totaal oplossing maar feit is dat dit soort situaties echt wel voorkomen. Zoals bv die hoofdagent die de waarheid in het voordeel van zn zoon een draai gaf wat nu actueel is.
 
Laatst bewerkt:
Ook mee eens.

Maar wat ik bedoelde waar blijf je als goudeerlijke burger en de agent verdraait de boel.
Dan ben je als je de schijn en waarschijnlijkheid tegen hebt toch mooi randy de peneut.

Het blijft toch een aandachtspunt en ik ben niet van mening dat de goeden onder de kwaden moeten lijden daar moet een goede oplossing voor worden gevonden.

En nee ik heb geen totaal oplossing maar feit is dat dit soort situaties echt wel voorkomen. Zoals bv die hoofdagent die de waarheid in het voordeel van zn zoon een draai gaf wat nu actueel is.

Ik snap je punt, maar kies je dan niet liever voor die 1% (spreekwoordelijk he) liegende politiemannen dan voor de 20% liegende burgers? Als je het zo ziet moet je kiezen tussen 2 kwaden en kies dan de minst kwade.. Dat lijkt mij 1+1..
 
Laatst bewerkt:
En nee ik heb geen totaal oplossing maar feit is dat dit soort situaties echt wel voorkomen. Zoals bv die hoofdagent die de waarheid in het voordeel van zn zoon een draai gaf wat nu actueel is.


En er werd net genoemd: kom nou niet met nieuwsberichten blablabla, dus het zou wel zo eerlijk zijn om dat dan ook niet te doen, anders is het echt een begin zonder eind en dan ken ik nog wel een item met een burger wat nog veel actueler is op dit moment.
 
Laatst bewerkt:
Ik ken wel een hele aardige politiefunctionaris, maar ik ben ook een beetje bevooroordeeld O-)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En er werd net genoemd: kom nou niet met nieuwsberichten blablabla, dus het zou wel zo eerlijk zijn om dat dan ook niet te doen, anders is het echt een begin zonder eind en dan ken ik nog wel een item met een burger wat nog veel actueler is op dit moment.

Ook mee eens ik zat al t te twijfelen, laten we dat maar vergeten dan. Als we het dan ook niet meer over die crimineel hebben dan :)
 
Ik snap je punt, maar kies je dan niet liever voor die 1% (spreekwoordelijk he) liegende politiemannen dan voor de 20% liegende burgers? Als je het zo ziet moet je kiezen tussen 2 kwaden en kies dan de minst kwade.. Dat lijkt mij 1+1..

Hmm ik vind dat wel een erg negatief uitgangspunt. En ik denk dat je er zo dan ook niet uitkomt als we het daar over hebben.

Waar het om gaat is dat beide situaties recht wordt aangedaan en daar een oplossing voor moet komen.

Het kan namelijk voor die ene b.v 0,01% verwoestend op zijn leven, bijvoorbeeld, uitpakken en dat willen we geen allen toch?


Misschien is het een oplossing dat een agent altijd een camera bij zich moet hebben als het gaat om 1 op 1 situaties. Maar ik kan mij dan ook weer voorstellen dat je dat belemmerend vind in je werk.

Dat zou de burger dan ook weer moeten.. en zo blijf je dan bezig...

Ik blijf met een ontevreden gevoel zitten en zou dat graag opgelost zien.
 
Hmm ik vind dat wel een erg negatief uitgangspunt. En ik denk dat je er zo dan ook niet uitkomt als we het daar over hebben.

Waar het om gaat is dat beide situaties recht wordt aangedaan en daar een oplossing voor moet komen.

Het kan namelijk voor die ene b.v 0,01% verwoestend op zijn leven, bijvoorbeeld, uitpakken en dat willen we geen allen toch?


Misschien is het een oplossing dat een agent altijd een camera bij zich moet hebben als het gaat om 1 op 1 situaties. Maar ik kan mij dan ook weer voorstellen dat je dat belemmerend vind in je werk.

Dat zou de burger dan ook weer moeten.. en zo blijf je dan bezig...

Ik blijf met een ontevreden gevoel zitten en zou dat graag opgelost zien.

Tsja, dat heet vooruitgang en dat gaat niet in 1 keer, dat duurt lang en is een proces.. Zo kom je steeds een stapje verder en soms moet je een stapje terug. Er zal nooit een situatie zijn of komen dat iedereen tevreden is.. Dat kan ook niet want mensen hebben verschillende belangen.
 
Ook mee eens.

Maar het blijft knagen en ik blijf er op broeien.


Zo al met al best een aardige discussie geworden :)
 
Dus volgens jou is een agent even (on-)betrouwbaar als een gewone burger?
Dan heb ik nieuws voor je..... Dat is niet zo.....
Bekijk de criminaliteitsstatistieken maar. Agenten begaan veel minder misdrijven dan burgers. Ze zullen ook veel minder snel liegen, simpelweg omdat er voor hun veel meer op het spel staat dan voor een burger.
Als een agent gepakt wordt op liegen, meineed, of opzettelijk een zaak onjuist opmaken, dan loopt hij een groot risico om zijn baan kwijt te raken. Denk je dat ze dat zullen doen om jou een bon aan te smeren? Dan ben je wel erg vol van jezelf......
Als je heb absoluut bekijkt, dan heb je trouwens wel deels gelijk. De ambtseed heeft niet direct met de absolute waarheid te maken, maar een agent zweert de waarheid te vertellen zoals hij deze beleefd heeft. En dat is voor elk persoon verschillend. Als je getuigenverklaringen van een incident naast elkaar zet, krijg je soms volledig tegengestelde verhalen. Niet omdat mensen dat expres verzinnen (goed, dat komt ook wel eens voor), maar vooral omdat de waarheidsbeleving en maatstaven voor elk persoon verschillend is.
Ik heb heel veel agenten als klant. Sommige zouden mijn vrienden niet kunnen zijn, andere wel. Maar ik weet wel dat ik ze een stuk verder vertrouw dan anderen. Simpelweg door bovenstaande reden, en omdat ik weet dat er door hun werk veel meer op zaken gelet wordt die niet door de beugel kunnen. De rotte appels vallen vrijwel altijd snel door de mand, omdat er erg veel sociale controle is op deze mensen (zowel onderling als door de buitenwereld).


Goeie posting.
Natuurlijk betekent het afleggen van een eed niet automatisch dat iemand de waarheid spreekt. Maar er wordt wel degelijk een bepaalde waarde aan verbonden. Heel wat politiemensen realiseren zich de waarde en het belang er van en gedragen zich daar ook naar.

En inderdaad, het simpele gegeven dat een politieman in staat is onze vaste groep klagers tot de orde te roepen is natuurlijk volstrekt onacceptabel.....
Dat tast het superioriteitsgevoel aan. Te bedenken dat je net zoals het gewone klootjesvolk een verbaal kunt krijgen.....van iemand die buiten dat apenpakkie ook maar gewoon deel is van dat klootjesvolk.......
Te bedenken dat iemand vanwege zijn beroep dan ook nog méér serieus genomen kan worden werkt als de bekende rode lap op de stier voor deze mensen. Narcisme kan knap vervelend zijn......
 
Nou moet je niet zo lullig doen.

Want we hadden een goede discussie zonder beledigingen en dan kom jij weer als een duveltje uit een doosje.

Lijkt wel of je je aangesproken voelt.
 
En die paar misdragende blanke en gekleurde apen in die hoofdsteden zijn echt geen voorbeeld vd gemiddelde burger.

De goede burgers zul je zelden last van hebben en dus wat dat betreft is de bril ook een beetje gekleurd dacht je ook niet?
 
En wat mij betreft mag dit topic gesloten worden. Ik weet wat ik wilde weten. Bedankt allen voor de input.


En Baksteen vind ik persoonlijk een topper. Ook al zijn we het niet altijd helemaal eens.
 
Laatst bewerkt:
En wat mij betreft mag dit topic gesloten worden. Ik weet wat ik wilde weten. Bedankt allen voor de input.


En Baksteen vind ik persoonlijk een topper. Ook al zijn we het niet altijd helemaal eens.

Gelet op het trieste nieuws van vandaag, de politieagente die buiten diensttijd een figuur aansprak die het heel erg bont maakte met verschrikkelijk gevolg, vind ik dit topic helaas extra actueel geworden.

Dames en heren politie-functionarissen, sterkte in deze moeilijke tijden.

Elke burger moet z'n best blijven doen om jullie je werk zo goed mogelijk te kunnen laten doen..........................................
 
Gelet op het trieste nieuws van vandaag, de politieagente die buiten diensttijd een figuur aansprak die het heel erg bont maakte met verschrikkelijk gevolg, vind ik dit topic helaas extra actueel geworden.

Dames en heren politie-functionarissen, sterkte in deze moeilijke tijden.

Elke burger moet z'n best blijven doen om jullie je werk zo goed mogelijk te kunnen laten doen..........................................
En wat als een burger (vb bakker, die niet aan het bakken was) zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid had genomen en deze persoon had aangesproken op zijn gedrag en vervolgens was neergeknald. Was het bericht dan minder erg?
 
En wat als een burger (vb bakker, die niet aan het bakken was) zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid had genomen en deze persoon had aangesproken op zijn gedrag en vervolgens was neergeknald. Was het bericht dan minder erg?

Nee, dat was nét zo erg. Ik snap niet wat je hiermee bedoelt, maar voor mij is er geen onderscheid tussen de bakker die het slachtoffer wordt en de politieagent. Beiden verdienen het niet. Als je het topic leest, gaat het ook over het doen van aangifte ook al zal waarschijnlijk de politie er niks mee doen. In het nieuws was dat de dader meer op zijn kerfstok had. Waarschijnlijk had het niet veel uitgemaakt of iedereen aangifte had gedaan, maar misschien ook wel. Het punt is, de burger zal de politie moeten voorzien van informatie om de politie het werk te laten doen. We kunnen best schelden over de politie, maar ook wij, burgers, hebben een verantwoordelijkheid. Die moeten wij nemen, en dat begint bij het melden van lieden die het nodig vinden om iemand te bedreigen of andere mensen in gevaar te brengen.
 
Gelet op het trieste nieuws van vandaag, de politieagente die buiten diensttijd een figuur aansprak die het heel erg bont maakte met verschrikkelijk gevolg, vind ik dit topic helaas extra actueel geworden.

Dames en heren politie-functionarissen, sterkte in deze moeilijke tijden.

Elke burger moet z'n best blijven doen om jullie je werk zo goed mogelijk te kunnen laten doen..........................................

Zo onvoorstelbaar triest... :/
 
Terug
Bovenaan Onderaan