Telegraaf: motorrijders zijn een gevaar in de file

Tja, er zijn ook mensen die geleerd wordt dat ze geen verjaardag mogen vieren, een verzonnen wezen moeten aanbidden, en langs de deur moeten gaan om andere mensen ook zover te krijgen, maar dat betekent niet dat al die onzin ook echt waar is. ;)
Rare vergelijking hou je erop na, maar goed.
 
Tja, er zijn ook mensen die geleerd wordt dat ze geen verjaardag mogen vieren, een verzonnen wezen moeten aanbidden, en langs de deur moeten gaan om andere mensen ook zover te krijgen, maar dat betekent niet dat al die onzin ook echt waar is. ;)

Lekker respectvol ook weer :9



Maar het is haar zo aangeleerd omdat ook de verzekeringsmaatschappijen er op deze manier mee omgaan.
Ipv te filosoferen over waarvoor bekeurd kan worden kan schade betalen of schade betaald krijgen wel s veeeel belangrijker zijn.

Gewoon even doordenken en jezelf niet voor lul zetten met onzin.
 
Jij zou toch moeten weten dat ze je met alles kunnen naaien dmv een art.5 als ze echt willen, alles is wel te interpreteren als 'iets dat mogelijk gevaar zou kunnen veroorzaken'. ;)
Vreemd genoeg wordt het afsnijden (= hinderen) van een andere bestuurder met je eigen voertuig (vb links afslaan) slechts zelden beloond met een art 5 . Terwijl dit véél gemakkelijker een ongeval veroorzaakt dan 10 of 100 km/u te snel rijden op een 60 km/u weg.

http://wetten.overheid.nl/BWBR0006622/HoofdstukII/1/Artikel5/geldigheidsdatum_08-03-2014
 
Maar als er juist een motorrijder langsgereden is, dan zou je toch moeten tot het besef komen dat er nog méér kunnen komen en dat je misschien een extra blik in de spiegel kunt werpen alvorens de wegvakwissel uit te voeren?
Heb jij ooit wel eens in een auto gezeten?

Als je motorrijders wilt zien aankomen die met zo'n idiote snelheid rijden als jij zou je constant in je spiegel moeten kijken. Dat is simpelweg niet te doen omdat je ook op de rest van het verkeer moet letten.
 
file rijden met de auto is heel eenvoudig: op de linkerbaan rij je uiterst links. Op de baan rechts er naast rij je uiterst rechts. Op deze manier blijft er ruim voldoende middenruimte over. En voor wie rechts rijdt is de afstand tot de voorbij komende motor dus danig groot dat je minder hoeft te schrikken. mocht je überhaupt al schrikken omdat je natuurlijk in je spiegels had gekeken.
Ga je van baan verwisselen dat gebruik je eerst je knipper en kijk je goed in midden en resp. linker of rechter spiegel.

Dit is echt basiskennis voor elke automobilist. Hier valt niet over te zaniken maar gewoon doen.
 
7310 stemmen, 67% oneens...

Gisteren ook op de A1 tussen kootwijk en Stroe file, Een aantal koekblikkers goed bezig door ruimte te maken. Behalve......... Een of ander oud, geblondeerd rimpelsaurusvrouwtje in een tank. Strak tegen de middenstreep blijven rijden en geen ruimte maken in de langzaamrijdende file. Strak vooruit kijkend met dichtgeknepen lippen...

Filerijden is eng dus in mijn tank zit ik veilig. pffffff
 
Volgens mij is het hele verhaal heel erg simpel :Y

Leven en laten leven, samenspel in het verkeer.

Automobilisten zijn niet heilig en zeker niet foutloos, maar exact hetzelfde verhaal geldt ook voor motorrijders (al zijn er hier toch een aantal die dat anders zien denk ik).
 
Sommige motorrijders zijn inderdaad een gevaar, maar dat is onafhankelijk van file of niet.

Sommige weggebruikers zijn een gevaar inderdaad.

Afgelopen vrijdag was het blijkbaar de dag van de blinden en slechtzienden in Amsterdam ...

(en ik rij zelf ook niet foutvrij ... wie wel :P )
 
file rijden met de auto is heel eenvoudig: op de linkerbaan rij je uiterst links. Op de baan rechts er naast rij je uiterst rechts. Op deze manier blijft er ruim voldoende middenruimte over. En voor wie rechts rijdt is de afstand tot de voorbij komende motor dus danig groot dat je minder hoeft te schrikken. mocht je überhaupt al schrikken omdat je natuurlijk in je spiegels had gekeken.
Ga je van baan verwisselen dat gebruik je eerst je knipper en kijk je goed in midden en resp. linker of rechter spiegel.

Dit is echt basiskennis voor elke automobilist. Hier valt niet over te zaniken maar gewoon doen.
NEE. :N Eerst kijken. Je geeft pas richting aan als je daadwerkelijk de manoeuvre gaat inzetten. Eerst je richtingaanwijzer aanzetten is opdringerig: ik kijk niet, je maakt maar ruimte. B| Je ziet deze fout veel bij het invoegen. Vrachtwagens maken daarentegen veel gebruik van eerst richting aangeven om zo ruimte te krijgen. Snap het wel, maar hoort niet zo. '(
 
Net wat reacties onder het artikel gelezen. Ik weet niet of het allemaal MF'ers zijn maar ik vind ze allemaal vrij mild en aardig naar de motorrijders toe. En dat voor de Telegraaf...
 
NEE. :N Eerst kijken. Je geeft pas richting aan als je daadwerkelijk de manoeuvre gaat inzetten. Eerst je richtingaanwijzer aanzetten is opdringerig: ik kijk niet, je maakt maar ruimte. B| Je ziet deze fout veel bij het invoegen. Vrachtwagens maken daarentegen veel gebruik van eerst richting aangeven om zo ruimte te krijgen. Snap het wel, maar hoort niet zo. '(

Ik heb anders geleerd:

Kijken - Richting - Kijken - Manoeuvre

Wat ik regelmatig mee maak is dat men gewoon een gat dicht rijdt bij een invoegstrook terwijl er vrachtwagens of auto's willen invoegen of dat er mensen terug naar de rechter rijstrook gaan kort voor een invoegstrook waar op dat moment al verkeer rijdt dat graag zou willen invoegen.

Lijkt soms heel moeilijk te zijn om gewoon ruimte te maken/laten voor invoegend verkeer als dat mogelijk is. Vaak genoeg bij langzaamrijdend of bijna stilstaand verkeer dat men niemand voor zich laat invoegen.
 
Ik heb anders geleerd:

Kijken - Richting - Kijken - Manoeuvre

Als dat tweede "kijken" te lang duurt, kan het verwarrend werken. Dan gaan mensen denken van "gaat ie nu of niet?"

Natuurlijk ga je niet blind opzij, maar je kijkt eerst goed (en dat is meer dan even een blik in de spiegel), dan doe je de richting uit, en dan ga je, terwijl je je ervan vergewist dat je de ruimte hebt en houdt.
 
Als dat tweede "kijken" te lang duurt, kan het verwarrend werken. Dan gaan mensen denken van "gaat ie nu of niet?"

Natuurlijk ga je niet blind opzij, maar je kijkt eerst goed (en dat is meer dan even een blik in de spiegel), dan doe je de richting uit, en dan ga je, terwijl je je ervan vergewist dat je de ruimte hebt en houdt.

Het tweede keer kijken is meer een controle of het gat waar ik in wil nog steeds aanwezig is. Dus duurt niet lang, maar heeft mij al een paar keer uitstekend geholpen.

Zoals al aangegeven zie ik het met de regelmaat van de klok gebeuren dat gaten waar mensen in willen voegen worden dichtgereden. Als je dan niet nog even een tweede keer over je schouder kijkt zou je zo maar ergens tegenaan kunnen rijden wat er bij de eerste keer kijken niet was.
 
Ok. We zijn het dus eens dat het begint met KIJKEN (in de spiegel en over de schouder opzij). Daarmee beoordeel je de situatie. Als je beslut dat je kan gaan, geef je richitng aan en kan je de manoeuvre inzetten. Tijdens je manoeuvre blijf je kijken en een korte controle (opzij) of de situatie niet drastisch is veranderd kan geen kwaad. Dat laatste heeft al veel problemen voorkomen.
 
NEE. :N Eerst kijken. Je geeft pas richting aan als je daadwerkelijk de manoeuvre gaat inzetten. (...)(

Kijken. Het schijnt heel moeilijk te zien voor sommige wegpiratengebruikers
Al enkele keren door een bejaarde troel toch bijna van de weg gereden. Als je ze dan aanspreekt op hun gevaarlijke gedrag, is de uitleg: "ja, maar ik had toch mijn knipperlicht aangezet"
 
Ok. We zijn het dus eens dat het begint met KIJKEN (in de spiegel en over de schouder opzij). Daarmee beoordeel je de situatie. Als je beslut dat je kan gaan, geef je richitng aan en kan je de manoeuvre inzetten. Tijdens je manoeuvre blijf je kijken en een korte controle (opzij) of de situatie niet drastisch is veranderd kan geen kwaad. Dat laatste heeft al veel problemen voorkomen.

We zijn het zeker eens dat het begint met kijken (liever nog waarnemen, want dat is ook nog een verschil) :Y

Laat wel zien dat het gebruik van richtingaanwijzers en kijkgedrag blijkbaar niet overal op dezelfde manier geleerd wordt, wat weer kan resulteren in misverstanden op de weg.

Kun je hele discussies over voeren denk ik. Vooral het gebruik van richtingaanwijzers op/bij rotondes is een hele leuke.
 
Laatst bewerkt:
Nu 7576 stemmen en 33 procent eens en 67 procent oneens. Kunnen we concluderen dat we deze gewonnen hebben?

:] :] :]
 
Tjonge, ook niks te doen he die telegraaf. Automobilisten die niet naar links of rechts kijken zijn pas gevaarlijk. Niet alleen voor de motorrijders, maar voor elk andere bestuurder.
 
Ook op oneens gestemd. Staat nu 67% oneens 33 % eens.
Denk dat ze van autoweek ook aan het stemmen zijn geslagen haha.

En over die kwestie: vaak zat aso motorrijders gezien die op mijn reet zaten als ik met 20-30 er tussendoor reed, liet ik ze maar voor gaan, en gingen ze met zeker 50km/u verder tussen de stilstaande auto's door. Beetje een fatsoenskwestie wel, maar altijd nog een minderheid die het voor de rest verkloot (Waardoor je nu zo'n poll hebt en over een poosje de wet). Maar het meest gevaarlijk zijn zoals gezegd wel de 'spontane baanwisselaars' die hun koekblik ineens opzij pleuren.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan