• Beste Bezoeker,

    MF heeft een update gehad. Kijk hier voor meer informatie.

Tikkend geluid 2 takt.

Gimly161

Rookie
11 jan 2019
2
0
Beste leden, dit is mijn eerste post hier dus eventuele tips als ik iets fout doe zijn gewenst.

Ik heb een Yamaha rs 125 uit '86 gekocht en deze liep wel oké maar lekte benzine (vlotter zat vast) dus alles schoongemaakt en opgelost. Nu zette ik de carburateur terug in elkaar maar heb per ongelijk de gasschuif 180 graden verkeerd erin gedaan (woops) dus praktisch volgas bij de eerste kick en ik schok me dood. Gelijk contact uit en ik schroeven aan het stationair schroef. Lang verhaal kort, gasschuif weer goed gedaan maar nu maakt mijn moter een tikkend geluid. Ik heb er al redelijk wat aan onderzocht en dit is wat ik weer.
1)de cilinder is nog helemaal glad voor de tast
2)de zuiger daarin tegen heeft wel krassen (zie de Dropbox link die ik nog bij ga voegen)
3)het membraan, zuigerveren, big end, small end lagers zijn nog helemaal goed (lagers hebben geen speling op en neer).
4)de zuiger zou 56.25mm diameter moeten hebben maar met de digitale schuifmaat lees ik 56.16±0.02 af
5)wanneer ik met mijn hand de motor draai en de cilinderkop er af heb hoor ik en voel ik een tik (met mijn vingers op de zuiger) op het bovenste dode punt. Zoveel linksom als rechtsom-draaiend.

Dus omdat de motor een paar keer flink veel toeren heeft gemaakt voor heel kort terwijl hij koud was is er een tikkend geluid ontstaan en mijn vermoeden ligt bij de zuiger, een nieuwe is onderweg dus wanneer die binnen is volgende week ergens kan ik die testen.

Wat denken jullie dat het kan zijn?

Edit: Dropbox - motor - Simplify your life
 

Han S

MF veteraan
11 apr 2015
6.869
3.296
Op de eerste foto zie ik sporen van een vastloper. Dat is een glasharde laag op je zuiger en dat kan het tikken veroorzaken.

Als je met een koude motor veel gas geeft, zet de zuiger snel uit terwijl de cilinder nog koud is en dat kan gaan klemmen, hoef je niet eens te merken.

Overigens heb ik nog niet meegemaakt dat een gasschuif verkeerd om in de carburateur paste, er zit altijd wel een frutseltje en een gleufje zodat het maar op een manier past.

De harde spoortjes op de zuiger kun je voorzichtig wegdremelen en als er sporen in de cilinder aanwezig zijn kun je dat weghalen met een kwastje en natronloog. Gebruik wel een veiligheidsbril en rubber handschoenen, want je kunt er blind van worden en je huid lost op.
 

Gimly161

Rookie
11 jan 2019
2
0
Aha,
Mbt de gasschuif, hij paste ook maar met een mm dat de dop er nog op kon maar met deze mikuni kan het kennelijk.

Een vriend van mij heeft wel een Dremel maal moet er dan een polijst schijf in of iets? Kan me niet voorstellen dat je iets grofs wilt gebruiken op een zuiger die glad hoort te zijn 😅.

Heb je enig idee waarom natronloog krasjes zou weghalen in de cilinder? Enige wat ik van scheikunde heb geleerd is dat het een sterke base is en idd super agressief op je huid.

Ik ga de zuiger dan proberen te "repareren" zodat ik een eventuele reserve heb voor noodgevallen.
Dankjewel!
 

Han S

MF veteraan
11 apr 2015
6.869
3.296
Je kunt die harde donkere streepjes ook wegvijlen met een heel fijne vijl en dat harde materiaal kan ook op de cilinderwand zitten.

Dat is aluminium en dat lost op in natronloog terwijl dat de stalen cilinder niet aantast.

Maar weest erg voorzichtig want natronloog is ongeveer zo sterk als zwavelzuur.
 

RR.

MF veteraan
21 feb 2007
14.289
534
56
Den Haag
Die zuiger hoort in de vuilnisbak thuis. Een zuiger kun je niet opmeten met een schuifmaat. Bovendien is een tweetakt zuiger sterk conisch.
 

Nejra

Schrootpiloot
17 nov 2004
14.358
63
45
Het oosten van Zuid-Holland
als ik die sporen op de zuiger goed interpreteer is dat niet het gevolg van een typische vastloper door temperatuur of smeringsgebrek, maar lijkt het wel of er iets (kooldeeltjes na verkeerd ontkolen van een uitlaatpoort oid) tussendoor is gegaan. Ik vind het lastig definitief uitsluitsel te geven over de staat van technische zaken op basis van foto's (die vertekenen waardoor iets erger of minder erg kan lijken), maar ben geneigd het met @RR. hierboven eens te zijn vwb het verdere gebruik er van: Zuiger en zuigerveer vervangen door vers materiaal en weer netjes in laten lopen.

Mocht je trouwens iets willen "bewerken" aan een zuiger dan zou ik er zeker niet aan gaan vijlen of schuren. op het loopvlak. Weg polijsten is hier het devies. (of in het grofstoffelijkste geval een zeer fijn vijltje eerst langs een stuk krijt halen zodat de groefjes goed vol zitten en dan daarmee voorzichtig weg "vegen"). Na een dergelijke behandeling de zuiger goed naspoelen, want alles wat schuurt/slijpt/polijst blijft op microscopisch niveau nog heel lang aanwezig op metaal-oppervlakken en blijft ook doorwerken als je het niet heel goed verwijdert.