Ik deel mening met bovenstaande: een aanhanger zonder huif met handige plekken om spanbanden aan te maken is veel handiger.
In mijn ervaring is het volgende cruciaal: motor niet op standaard of middenbok zetten, twee spanbanden voor vanaf het stuur naar links en rechts en flink in de vering trekken. Dan de achterkant in de vering trekken met een spanband over het zadel. Eventueel nog een spanband van de schokbrekers of achterbrug naar links en rechts doen tegen zijlings verschuiven.
Dit alles gaat op een motoraanhanger wel heel erg makkelijk.
Waarom mag hij juist niet op de standaard staan ? (uitgaande van mijn scenario met een huif aanhanger)
Ik deel mening met bovenstaande: een aanhanger zonder huif met handige plekken om spanbanden aan te maken is veel handiger.
In mijn ervaring is het volgende cruciaal: motor niet op standaard of middenbok zetten, twee spanbanden voor vanaf het stuur naar links en rechts en flink in de vering trekken. Dan de achterkant in de vering trekken met een spanband over het zadel. Eventueel nog een spanband van de schokbrekers of achterbrug naar links en rechts doen tegen zijlings verschuiven.
Dit alles gaat op een motoraanhanger wel heel erg makkelijk.
Ik ga zaterdag een motor aanschaffen.
Gezien hij aan de andere kant van het land staat huur ik een dichte aanhangwagen met huif.
Hoe kan ik hem het beste vastzetten in deze huif?
Zit te denken om een deken mee te nemen en tussen de motor en de zijkant te doen,
om hem vervolgens met 2 spanbanden, 1 om het frame in het midden, en 1 om de voorvork te doen.
En zo tegen de zijkant te spannen.
Gezien ik bij het uitladen geen hulp heb (inladen wel gelukkig),
huur ik meteen deze plaat zodat ik hem eruit kan rijden.
Bedankt alvast voor de tips!
Dit heb ik ook. Enorm handig!Wat ik altijd met m'n brommers deed: 4 balkjes van ongeveer 25cm lang zagen, en die dan in de aanhanger schroeven langs de banden. Dan klem je hem als het ware ertussen en kan hij in ieder geval bij z'n wielen niet gaan schuiven.
Als je de aanhanger leent, weet ik wel niet of de eigenaar daar zo blij mee is
Zo te zien trek je hem wel in zijn achterveer.Ben ik nu de enige die hem niet in vering trekt? Is nergens voor nodig als je vooras maar vaststaat. Je ziet hem wel bewegen in je spiegels maar hij loopt echt niet weg. Bekijk bijlage 1435105
Zoals al gezegd, die voetsteunen dragen een passagier. Inderdaad licht in de veren om te vermijden dat de spanbanden loskomen. Heb geen achterwielspanband. En die voorspanners zijn enkel bedoeld om het wiel in de klem te houden (kunnen 200kg/stuk aan).Zo te zien trek je hem wel in zijn achterveer.
Daarbij heb je een inrijklem waardoor hij niet omvalt.
minpunten:
Die achtersteps zijn niet gebouwd om zware krachten op te vangen.
(Denk daarbij dat je door een kuil rijdt en de spanbandband los komt wat voor klap de steun op moet vangen.)
Dat riempje aan de voorkanteen veter zit vaster, als er kracht opkomt breekt die gesp af.
Het plaatje klopt gewoon niet.Zoals al gezegd, die voetsteunen dragen een passagier. Inderdaad licht in de veren om te vermijden dat de spanbanden loskomen. Heb geen achterwielspanband. En die voorspanners zijn enkel bedoeld om het wiel in de klem te houden (kunnen 200kg/stuk aan).
Op deze manier werkt de vering trouwens mee met de aanhanger en moeten de spanbanden enkel het onafgeweerd gewicht tegenhouden bij schokken.
De achterveer wordt zoals ik al zei licht aangespannen, juist om te voorkomen wat je zelf aanhaalt.Het plaatje klopt gewoon niet.
Ik heb geen idee hoever je de motor in zijn achterveer getrokken hebt maar bedenk dat als je door een kuil rijdt de spanband los komt.
(en met los bedoel ik in ontspannen toestand)
Met het uitveren komt er dan een behoorlijke kracht op je steps te staan die meer te vergelijken is met een klap met van een hamer dan van een passagier van 100kg die erop gaat staan.
En kijk eens goed hoe dat gespje bij je voorwiel zit?
Je snapt toch zelf ook wel dat dit zo niets kan hebben?
Maar goed, het is jou spul niet het mijne.
Wou je alleen maar duidelijk maken dat er het nodige niet klopt.
De achterveer wordt zoals ik al zei licht aangespannen, juist om te voorkomen wat je zelf aanhaalt.
En wat moet dat bandje vooraan doen behalve vermijden dat mijn wiel uit de klem komt?
Ik kan de vraag ook andersom stellen: hoe leuk vinden je keerringen het om continu vol belast te worden en dan nog schokken te moeten opvangen ook? Het is jouw spul, niet het mijne
Ben ik nu de enige die hem niet in vering trekt? Is nergens voor nodig als je vooras maar vaststaat. Je ziet hem wel bewegen in je spiegels maar hij loopt echt niet weg. Bekijk bijlage 1435105