tom tom echte snelheid?

Ja, dat is wel een goed punt!
Zou dan de route naar bijvoorbeeld Oostenrijk ook eigenlijk langer zijn dan de TomTom aangeeft?

Dat is een goed punt!

Maare, zonder de moraalridder of de muggezifter te willen spelen, zit je nu echt zo te focussen om echt tot op de laatste km/u te hard te kunnen rijden?

Moraalridder B| ;)
Nee niet op de km na, maar als ik 120 op de teller rijdt, dan rijd ik precies even hard als de auto's en kom ik dus tussen de malloten in. Dus ik vroeg me af of ik niet wat harder kon rijden zonder op flitsers te letten of hoge bekeuringen te krijgen.. vandaar dit topic :Y
 
Maare, zonder de moraalridder of de muggezifter te willen spelen, zit je nu echt zo te focussen om echt tot op de laatste km/u te hard te kunnen rijden?

Ja, als je zoals ik regelmatig 500+ kilometer op een dag rijd dan ga je ook op de grens rijden. Simpelweg omdat je dan 's avonds eerder thuis bent en ik moet zeggen dat het harder rijden dan de rest me ook scherper houd als ik de hele dag achter het stuur zit. (Ik heb iets te doen en blijf daardoor alert)

als ik voor prive van a naar b moet, of met iemand naast me zit te praten ben ik daar dan weer veel minder mee bezig. Je moet je realiseren dat mensen voor verschillende doeleinden op de weg zitten en zodoende ook andere motieven hebben om een andere snelheid te hanteren. Of dit wenselijk is of niet is een ander verhaal, maar de realiteit is het wel..
 
.....maar daar ging het nou net om in dit topic bakkie. Dat maakt jouw reactie... off-topic :+

Om weer on-topic te komen: de snelheid in TomTom daar klopt geen reedt[1] van. Mijn Garmin echter die heeft wel gelijk, maar die ijlt wél wat na, met name op hoge snelheden. Toen ik de top van mijn motor wilde testen heb ik die top op de teller alleen even snel geraakt, dat doe je natuurlijk in een tel of wat en dat houd de Garmin niet bij. De Garmin gaf toen een veel lagere snelheid aan, schrok me een hoedje!. Toen ik wat langer op die snelheid bleef klopte het beter.
Nee die navigatiesystem die hebben het bij constante snelheid behoorlijk goed. Ik heb het wel eens nagerekend. Ik reed met iemand mee in de auto dus verveelde me de pleuris. Toen heb ik met stopwatch hectometerpaatjes geteld en zo de snelheid nagerekend. Klopt behoorlijk met de tomgarminmio.


[1] geintje hoor, tomtom-bashing *O*

Joh.... donder 's op met dat gel*l over Garmin's in dit TomTom topic dan...




O-) ;) :P
 
gps navigatie is het meest nauwkeurige voor een snelheidsmeting. Veel nauwkeuriger dan de teller iig.
Een boete gaat vanaf 4 km te hard na correctie.
de correctie is 6 km/u. je kan dus makkelijk 125 gaan rijden, koekblikkers die op hun teller rijden gaan vaak iets van 115. een auto teller heeft meestal een afwijking van zo'n 5 - 10 km (naar beneden).


:?


Baksteen in "tom tom echte snelheid?" O-)

En tellerafwijkingen zijn echt per merk vooral, maar ook per type en exemplarisch verschillend.
Er zijn er die bij 100 km/u er dik 10 km naast zitten, maar er zijn er ook die er 1 of 2 kilometer naast zitten, is echt niets van te zeggen.
 
Moraalridder B| ;)
Nee niet op de km na, maar als ik 120 op de teller rijdt, dan rijd ik precies even hard als de auto's en kom ik dus tussen de malloten in. Dus ik vroeg me af of ik niet wat harder kon rijden zonder op flitsers te letten of hoge bekeuringen te krijgen.. vandaar dit topic :Y

Gelezen en goedgekeurd ;)
 
Dus ik mag nog 125 (tom tom snelheid) rijden?
(ja ik weet het, ik ben niet zo scherp, zo vroeg in de ochtend)

Nee, tuurlijk niet. Er is een maximum in Nederland van 120, geen 125. En natuurlijk alleen als het een snelweg is waar geen 100 of nog minder geldt....

En nog belangrijker: rijdt nou gewoon met het verkeer mee. De situatie om je heen is toch echt belangrijker dan zo hard mogelijk rijden zonder een bonnetje te krijgen.

Moeilijk gedoe allemaal om een paar kilometertjes per uur.
 
Snelheidsovertredingen vanaf 4 km/u te snel worden geverbaliseerd...(door flitspalen dan iig B|)


Correcties....

0 t/m 100 -3
101 t/m 130 -4
131 t/m 165 -5
166 t/m 200 -6
201 t/m 230 -7

Vanaf 7 km/u te snel zou je dus een bon kunnen krijgen.
Je rijdt 87 waar je 80 mag.
87 geconstateerde snelheid -3 correctie = 84 is 4 km/u te snel = 14 euro boete.....

Op de gemiddelde snelheidsmeter van een doorsnee motorfiets heb je dan al snel een 95km/u op de teller staan.

Hoe nauwkeurig TomTom is heb ik dan weer geen idee van.


De Tom Tom is "spot on" mits je minimaal 5 satelieten ontvangt.
Ik heb de Tom Tom vaak naast de geijkte en gecalibreerde meetaparatuur in de meetauto lopen en geven ze steeds dezelfde waardes aan.
ERGO: bij traject controle van 100km/h zet ik de Cruise Control op 103 km/u op de TomTom.
Hierbij staat de naald van de kilometerteller op 105 km/u.

Uiteraard kan je nog 2 km/u sneller maar door de inertie van de Cruise Control heb je snel kans dat wanneer de weg naar beneden verloopt je snel boven die "107 km/u flitsgrens" zit.
 
Was het geen Astra, die gaan nog harder, Astra is namelijk een sateliet *D :+

Dat is wel zo maar Astra is geostationair!
Dus hij gaat misschien wel hard misschien maar zijn positie ten opzichte van de aarde verandert niet, daar heb je met je brommer (of je opeltje0 dus niks aan want het doel van die dingen is juist verplaatsing.


:+
 
Bij 80kmh Trajectcontroles rij ik op mijn digi kmteller ook +- 89kmh, haal dan ook alle auto's in. Heb nog nooit een bekeuring gehad. :)
 
kwam dit een tijdje terug in de krant en internet.
Tiener vecht bekeuring aan met GPS-data

AMSTERDAM - Een Amerikaanse tiener wil een bekeuring aanvechten die hij kreeg voor te hard rijden. Volgens de GPS-apparatuur in zijn auto hield hij zich wel degelijk aan de limiet.

De 17-jarige Shaun Malone zou in juli honderd hebben gereden waar zeventig was toegestaan. Omdat hij bij een radarcontrole tegen de lamp liep, kreeg hij een gepeperde rekening thuis.

De jongeman was al eens eerder betrapt toen hij te hard reed. Daarom installeerden zijn ouders een GPS-installatie in zijn auto, die bijhield waar hij zich bevond en alarm sloeg als zijn snelheid te hoog opliep.

Bekeuring

Volgens de Associated Press bleek uit de GPS-gegevens dat Shaun zich in dit geval keurig aan de snelheid had gehouden. Rudes stiefvader, een gepensioneerde politieman, moedigde hem daarom aan de bekeuring aan te vechten.

Een politiewoordvoerder wil tegenover AP niet op de zaak ingaan, maar heeft twijfels over de betrouwbaarheid van GPS.

bron www.nu.nl
 
Tomtom 910

Teller auto 130 km/h -------> tomtom 120 km/h

Teller vrachtauto 80 km/h --------> tomtom 76 km/h

A12 ter hoogte van Arnhem is trajectcontrole daar rij ik (met de vrachtauto) op de tomtom +/- 82 km/h.

Heb er een keer te hard gereden 90 km/h op teller vrachtauto (vol gas) is 85/86 km/h op de tomtom en toen had ik een boete voor 3 of 4 km overschrijding van de max. snelheid = 19 euro
full
(ja daar lach ik mee met zo'n boete)

Dus de snelheid die de tomtom aangeeft klopt best wel want de apparatuur van de pliesie trekt er nog een corectie van af voor het geval dat de apparatuur niet goed geijkt/gekalibreerd is.
 
Laatst bewerkt:
kwam dit een tijdje terug in de krant en internet.
Tiener vecht bekeuring aan met GPS-data

AMSTERDAM - Een Amerikaanse tiener wil een bekeuring aanvechten die hij kreeg voor te hard rijden. Volgens de GPS-apparatuur in zijn auto hield hij zich wel degelijk aan de limiet.

De 17-jarige Shaun Malone zou in juli honderd hebben gereden waar zeventig was toegestaan. Omdat hij bij een radarcontrole tegen de lamp liep, kreeg hij een gepeperde rekening thuis.

De jongeman was al eens eerder betrapt toen hij te hard reed. Daarom installeerden zijn ouders een GPS-installatie in zijn auto, die bijhield waar hij zich bevond en alarm sloeg als zijn snelheid te hoog opliep.

Bekeuring

Volgens de Associated Press bleek uit de GPS-gegevens dat Shaun zich in dit geval keurig aan de snelheid had gehouden. Rudes stiefvader, een gepensioneerde politieman, moedigde hem daarom aan de bekeuring aan te vechten.

Een politiewoordvoerder wil tegenover AP niet op de zaak ingaan, maar heeft twijfels over de betrouwbaarheid van GPS.

bron www.nu.nl


Idd. heb ik ook gelezen.

Maar er was volgens mij ook een filmpje bij
 
De teller van voertuigen geven altijd meer aan dan wat je in werkelijkheid rijd.
Dit komt (eigenlijk uit het verleden) zodat de fabrikanten geen claim aan de broek krijgen.
Of je nu een garmin hebt of een tomtom maakt niet zoveel uit, wat wel uit maakt is het aantal sattelieten (minimaal 3) en wat ook niet meetbaar is zijn hoogteverschillen en bochten, hier zal de werkelijke snelheid ook afwijken.
Maar als je minimaal 2 minuten op een rechte weg rijd kun je er vanuit gaan dat de snelheid op je navi de juiste is.
Dat was een aantal jaren geleden wel anders.
Tijdens de koude oorlog tussen de US en Rusland werden er bewust afwijkingen in het navigatiesysteem aangebracht.
 
De teller van voertuigen geven altijd meer aan dan wat je in werkelijkheid rijd.
Dit komt (eigenlijk uit het verleden) zodat de fabrikanten geen claim aan de broek krijgen.
Of je nu een garmin hebt of een tomtom maakt niet zoveel uit, wat wel uit maakt is het aantal sattelieten (minimaal 3) en wat ook niet meetbaar is zijn hoogteverschillen en bochten, hier zal de werkelijke snelheid ook afwijken.
Maar als je minimaal 2 minuten op een rechte weg rijd kun je er vanuit gaan dat de snelheid op je navi de juiste is.
Dat was een aantal jaren geleden wel anders.
Tijdens de koude oorlog tussen de US en Rusland werden er bewust afwijkingen in het navigatiesysteem aangebracht.

Idd. nu is het op de meter nou keurig vroeger op 10m. 100m. of nog meer.
 
Ik ben bezitter van een TomTom 910

Als ik 80 op de tomtom rijd dan geeft mijn snelheidsmeter 90 aan. Rij ik op zo'n moment langs zo'n digitale snelheidsaanwijzer, dan geeft deze ook mijn snelheidsmetersnelheid aan.
Wie heeft er nou gelijk :?

Bij 126 geeft de tomtom aan dat ik te hard rijd. mijn teller geeft dan al bijna 140 aan.
Een "forse" overschrijding van 20 km. wie heeft er nou gelijk :(
 
Ik ben bezitter van een TomTom 910

Als ik 80 op de tomtom rijd dan geeft mijn snelheidsmeter 90 aan. Rij ik op zo'n moment langs zo'n digitale snelheidsaanwijzer, dan geeft deze ook mijn snelheidsmetersnelheid aan.
Wie heeft er nou gelijk :?

Bij 126 geeft de tomtom aan dat ik te hard rijd. mijn teller geeft dan al bijna 140 aan.
Een "forse" overschrijding van 20 km. wie heeft er nou gelijk :(


Nou ik kan je vertellen die digitale snelheidsaanwijzers daar klopt geen ruk van
wat een weggegooid geld is dat toch zeg |(

Kom ik met mn eigen koekblik langs 50 dat mn ouders 45 de vrachtauto 55?? wat een POEP
 
Hey,

Ik wil nog graag even aan jullie kwijt dat het GPS systeem ook de hoogteverschillen kan verwerken, omdat het systeem de posities in 3d berekend, niet in het platte vlak.

Gr. vitv
 
Hey,

Ik wil nog graag even aan jullie kwijt dat het GPS systeem ook de hoogteverschillen kan verwerken, omdat het systeem de posities in 3d berekend, niet in het platte vlak.

Gr. vitv
Dat klopt maar voorwaardse beweging + op of neergaande beweging kan hij niet omrekenen in werkelijk gereden snelheid, hij zal hier een lagere snelheid aangeven dan op een vlakke weg.
Even een exreem voorbeeld: als je een ravijn in rijd en je valt recht naar beneden zal je navi 0 km/u aangeven
 
Laatst bewerkt:
Hey,

Ik wil nog graag even aan jullie kwijt dat het GPS systeem ook de hoogteverschillen kan verwerken, omdat het systeem de posities in 3d berekend, niet in het platte vlak.

Gr. vitv

maar zijn navigatiesystemen daarop wel uitgerust?

dan moet je dus ook 3d kaarten hebben?
denk niet dat mijn n73 dat gaat trekken ;)

nog ff wachten op galileo en onze navigatie is nog betrouwbaarder.
volgensmij is alleen voor (amerikaanse) strijdkachten de volledige nauwkeuigheid van gps beschikbaar '(
 
Terug
Bovenaan Onderaan