TomTom Rider 40 en 400

Status
Niet open voor verdere reacties.
Je zou eens moeten proberen zonder gekoppelde telefoon te rijden, wellicht dat je het een en ander kan uitsluiten.

En wellicht even contact opnemen met Tomtom

Ga ik testen, maar ik ga eerst alles nog een keer opnieuw koppelen en verbinding laten maken.
Als dat het probleem niet oplost hef ik de koppeling van de tel. op en daarna de koppeling met de q1.
Dan kan ik die 2 zaken uit sluiten als het probleem van het rebooten nog aanwezig is.
 
Beste Joel van TomTom

De Tomtom rider is voor motorrijders maar ik heb een trike en een nieuwe GO40 en die heb ik in een zelfgebouwde RVS waterdichte behuizing zitten, ik gebruik hen ook in de auto, met mijn vorige 920 heb ik zo al ruim 6 jaar rondgereden zonder problemen.
Mijn probleem is nu dat ik mijn vorige TomTom gebruikte met Tyre om toeristische routes te rijden maar nu blijkt na aankoop van de GO 40 dat dit niet meer kan.
Routes op de GO maken is een helse klus, misschien een idee om dit met MyDrive Connect te doen.
Er zijn ook ander soort rijders die hier problemen mee hebben zoals oldtimers etc die op een zondag of in de vakanties mooie routes willen rijden en niet alleen van A. Naar B.
Mijn punt is beperk het niet alleen voor de Rider en denk ook aan andere "klanten"
En nu zullen er wel forum leden zijn die zeggen koop dan een Rider, Een rider inclusief alle bevestigings middelen is nu te duur voor mij daarom de aankoop van de GO.
En misschien en idee om ook een account te nemen bij jouwtomtom.nl
 
Laatst bewerkt:
en een nieuwe GO40 en die heb ik in een zelfgebouwde RVS waterdichte behuizing zitten

Dan vermoed ik dat je toch een ontvangst-probleempje gaat hebben ;). Metaal houdt immers het gps-signaal tegen (maar mogelijk dat je daar een oplossing voor bedacht hebt..).

Ik deel je mening overigens wel: ik denk dat zaken als de 'spannende route' ook best een plek zou mogen hebben in de autonavigatiesystemen. Vooral voor de oldtimer en cabrio (!) maar ook 'gewoon' met de auto rij ik vaak 'scenic'.

In jouw concrete geval (trike) zou ik, vanwege de noodzakelijke waterdichtheid, echter inderdaad eerder een Rider gekocht hebben; evt tweedehands.
 
Reactie op hansvaessen
Ontvangst is al 6 jaar prima en waterdicht, het voorste gedeelte is scharnierbaar, in dichte toestand zie je de navigatie niet, in open toestand is het een soort zonneklep/ regenklep.
Deze klep is aan de bovenkant open ( niet zichtbaar ) en afgewerkt met leer.
 
Ik zal alles nog maar eens opnieuw koppelen en kijken of dit resultaat heeft.

Zo niet, dan raad ik je aan contact op te nemen met onze support (www.tomtom.com/371) of stuur een pm met je e-mailadres, zodat ik contact met je op kan nemen. Bedankt!

Ik heb helaas in mijn ijver om het probleem op te lossen de route gedelete.
Goede les voor de volgende keer om deze te bewaren en naar jou toe te sturen ter lering en vermaak.
Als ik weer zoiets tegen kom zal ik je direct informeren.

Helaas, maar alvast bedankt!

Wat betreft de POI, denk eraan om ook op de Rider in te loggen terwijl het apparaat aangesloten is op de computer. Hoofdmenu -> TomTom Services -> MyDrive Connect.
 
Laatst bewerkt:
Dank je.

Rider software:
Daar heb ik al naar gevraagd. Ik had n domme fout gemaakt toen ik m aangesloten had op mn pc en blijkbaar iets verwijderd....hij zag mn kaarten niet meer en had nog geen back up :(

Gelukkig bij n winkel konden ze de nieuwste kaarten erop zetten (niet legaal, maar die tomtom grappenmakers hebben me al 2 keer laten stikken en heb echt al veel betaald)
Nu ineens heel europa (lekker) met nieuwere software. Gelukkig met de Reisplan voor routes.

Maar....mn audio out deed t niet meer en die heb ik nodig voor aansluiting speakers in mn helm.
Teruggegaan en t blijkt dat de software de boosdoener was en hij zei dat er dus geen Rider software op gezet kan worden waarmee de audio out t blijft doen.

Balen

Mn telefoon maakt wel connectie met de tomtom.

Het enige grote nadeel vind ik dat de viapunten gepasseerd moeten worden, maar voor de rest vind ik mijn oude tomtom geweldig.

De nieuwe 400 hou ik in de gaten, maar audio out is voor mij dus belangrijk, net als t makkelijk maken van routes.
Verschillende profielen voor verschillende routes vind ik absurt en doet me denken aan garmin.

Voor je headset, als daar zo'n 3,5mm plug aan zit, zijn er BT modules te koop om er een bt headset van te maken
 
Ondanks alle aandachts- en verbeterpunten toch maar de beslissing genomen om de Rider 400 aan te schaffen.
Volgende week komt ie :)

Mijn eerste motornavigatie, dus tot de volgende update ga ik me hoe dan ook er wel mee vermaken denk ik :]

Blijf vooral posten hier, ik volg het met belangstelling.
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Gisteren heb ik mijn Tomtom rider 400 geïnstalleerd op m'n motor.
Ook bluetooth set in de helm (BT easycom). Verbinding gemaakt met TTR 400 werkt perfect.
Maar ik kan ook bluetooth verbinding maken met m'n smartphone, dat werkt ook goed.
Echter met beide tegelijk gaat niet volgens mij.
Volgens mij kan m'n headset niet met 'beide tegelijk verbinding maken is dit juist? Of moet ik bellen via de tomtom???? ofzo ik snap het niet helemaal wie heeft raad?
 
Hallo,

Gisteren heb ik mijn Tomtom rider 400 geïnstalleerd op m'n motor.
Ook bluetooth set in de helm (BT easycom). Verbinding gemaakt met TTR 400 werkt perfect.
Maar ik kan ook bluetooth verbinding maken met m'n smartphone, dat werkt ook goed.
Echter met beide tegelijk gaat niet volgens mij.
Volgens mij kan m'n headset niet met 'beide tegelijk verbinding maken is dit juist? Of moet ik bellen via de tomtom???? ofzo ik snap het niet helemaal wie heeft raad?

Je snapt het perfect :Y

Afhankelijk van je headset kun je meerdere BT verbindingen maken. Mijn Sena 20S kan bv en tomtom connecten én mijn telefoon .. kan me zo maar voorstellen dat de BT easycom dit niet kan.

Dus headset koppelen met tomtom, vervolgens de tomtom koppelen met je telefoon en dan kun je gebeld worden (zelf een gesprek initiëren via de tomtom lukt nog niet)
 
Je snapt het perfect :Y

Afhankelijk van je headset kun je meerdere BT verbindingen maken. Mijn Sena 20S kan bv en tomtom connecten én mijn telefoon .. kan me zo maar voorstellen dat de BT easycom dit niet kan.

Dus headset koppelen met tomtom, vervolgens de tomtom koppelen met je telefoon en dan kun je gebeld worden (zelf een gesprek initiëren via de tomtom lukt nog niet)

Dank u voor het snelle antwoord! Ik denk inderdaad dat BT easycom dit niet kan het is ook niet 1 van de duurste headsets iets van 60 euro ofzo. Ik zal vanmiddag als ik klaar ben met werken nog ff proberen. Thnx.
 
Hallo,

Gisteren heb ik mijn Tomtom rider 400 geïnstalleerd op m'n motor.
Ook bluetooth set in de helm (BT easycom). Verbinding gemaakt met TTR 400 werkt perfect.
Maar ik kan ook bluetooth verbinding maken met m'n smartphone, dat werkt ook goed.
Echter met beide tegelijk gaat niet volgens mij.
Volgens mij kan m'n headset niet met 'beide tegelijk verbinding maken is dit juist? Of moet ik bellen via de tomtom???? ofzo ik snap het niet helemaal wie heeft raad?

Dat hoeft geen probleem te zijn. Ik heb een iphone 5s en die koppelt met zowel de TT400 als met de motor. De TT400 koppelt dan weer met de BT headset en zo kan ik ook bellen. Er is dus maar 1 connectie met de BT headset en twee met de TT en de iphone
 
Dat hoeft geen probleem te zijn. Ik heb een iphone 5s en die koppelt met zowel de TT400 als met de motor. De TT400 koppelt dan weer met de BT headset en zo kan ik ook bellen. Er is dus maar 1 connectie met de BT headset en twee met de TT en de iphone

Dank, ik snap het nu. Je Iphone koppelt met de motor? typefout denk? :+
 
Ik weet niet of ik nu teveel uit de school klap, maar zoals Joel ook al aangaf komt er binnenkort een update. Dat binnenkort zou wel eens morgen of begin volgende week kunnen zijn. Wanneer de voortekenen niet bedriegen dan wordt heel erg veel van wat hier maar ook elders als grote problemen worden gezien daarmee opgelost. Wensen zullen er altijd blijven en veel daarvan zullen te persoonlijk zijn om te worden gehonoreerd.
Zeker wel ;). Laten we het op 'elk moment' houden; zou zomaar morgen kunnen zijn; en met die update worden inderdaad enkele echt majeure zaken opgelost.

Hoi Joël,

Weet je al meer te vertellen, we zijn intussen een week verder ?
Ik zie zoals wellicht velen hier reikhalzend naar de volgende update uit en laat me graag blij verrassen...

Moet toch mogelijk zijn om de ergste pijnpunten te kunnen elimineren zodat we echt met een lach kunnen gaan toeren.
(Voor (GPX-)routes in clubverband prefereer ik vooralsnog Garmin maar zomaar op de bonnefooi een spannende route plannen met een goede kaart-oriëntatie zou een geweldig sterke troef van de 400 zijn. (Evenals het kunnen voorbereiden en opslaan van een spannende route en het kunnen rijden en willekeurig inhaken van normale GPX routes/tracks. Dan krijg je echt een universeel apparaat)
 
Dank, ik snap het nu. Je Iphone koppelt met de motor? typefout denk? :+

Nee hoor, bij de Zero kan dat gewoon. Dan kan je je iPhone als een soort 'extended dashboard' gebruiken om extra gegevens te zien tijdens het rijden, maar ook daarna om de laadtoestand te bekijken en ritinformatie
 
Mooie routes die je op de PC thuis maakt zijn heel goed met de TT400 te doen. Je moet er dan wel een track van maken, dat werkt het beste en dan krijg je ook de route die je bedoeld hebt. Bij het afwijken van de route zal de TT dat stuk snel herberekenen. Ik heb dat met een 400 km lange route door de Eifel kunnen testen.
Het grote nadeel is dus wel (zoals eerder genoemd) als je de route opnieuw laadt de TT je naar het beginpunt terugstuurt. Dat is met een workaround wel op te lossen, maar omslachtig en werkt niet altijd even lekker.
 
@Hans

Omdat ik de trackpunten wat verder uit elkaar had liggen (250 op 170 km) gebeurde het bij mij dus echt 2x dat ik bij het oppakken van de route tegen de richting in werd gestuurd.
Intern zal de track toch als coordinatenlijst zijn opgeslagen? Dat noem ik de trackpunten...
Neem van me aan: dat is met zekerheid NIET relevant.

Gesteld dat de vorm van de route intact blijft maakt het, na import van de route, helemaal NIETS uit of de oorspronkelijke track 170 danwel 10.000 trackpoints bevatte. Bij import zal het toestel 'vectoren' tekenen tussen de trackpoints en op grond daarvan de wegen kiezen voor de route. Dat is het rekenwerk dat je ziet als je zo'n route activeert. Is dat rekenwerk gebeurd, en het toestel gereed voor navigatie, dan worden de trackpoints totaal niet meer gebruikt, ook niet bij herberekenen.
Hans, je zegt dat de trackpoints na inladen van de route niet meer gebruikt worden. Ook niet bij herberekenen.
Op basis van wat wordt er dan omberekend als je de routevoorkeur instelling (route type) voor de route nog zou wijzigen ?
(Ik zou zeggen dat er wel tussen de coördinaten (route- of trackpunten) herberekend wordt.
Ik kan dat niet plaatsen in relatie tot vectoren. Probeer me dat eens uit te leggen)

Wanneer blijft de oorspronkelijke vorm van de route intact en wanneer niet ?
Je zegt dat het niet uitmaakt of de oorspronkelijke track 170 of 10.000 trackpoints bevat.
Dat zou mij juist wel relevant lijken of bedoel je dat de vector bepaling alleen bij inladen van tracks gehanteerd wordt en daarom het aantal trackpoints niet zo van belang is ?
 
of bedoel je dat de vector bepaling alleen bij inladen van tracks gehanteerd wordt en daarom het aantal trackpoints niet zo van belang is ?

Die vectorbepaling is inderdaad alleen relevant bij het inladen. Vervolgens is er sprake van een ander, intern, routeformat. Die route blijft verder ongewijzigd. Zodra je afwijkt van de route zal de rider een route terugberekenen naar het dichtstbijzijnde punt van de route. Daarbij spelen wel enkele zaken een rol die wat moeilijker echt helder te krijgen zijn; zoals het voorkomen van 'keren op de weg'.

Maar, ik herhaal:
- de trackpoints worden na import niet meer gebruikt
- het aantal trackpoints bij import is wel degelijk van belang; als dat er te weinig zijn kan op basis van de vector een andere weg gekozen worden dan in de oorspronkelijke route. Ik zal zien of ik eea binnenkort in een video nader kan illustreren.
 
- het aantal trackpoints bij import is wel degelijk van belang; als dat er te weinig zijn kan op basis van de vector een andere weg gekozen worden dan in de oorspronkelijke route. Ik zal zien of ik eea binnenkort in een video nader kan illustreren.

Gisteren liep ik tegen de volgende situatie aan, waarbij het hebben van minder trackpoints wel eens een uitkomst geweest kan zijn.

Uitgangspunt was de (door Promotor degelijk in elkaar gezette) Langste Dag Tocht. Deze heb ik in Basecamp gesplitst, waarna ik van beide bestanden een track heb gemaakt ('spoor maken'). Onder de noemer 'better safe than sorry' heb ik vervolgens zowel de gespitste routes, de tracks alsmede de eveneens toegestuurde ITN op de TT gezet.

De eerste helft van de rit heb ik probleemloos op de eerste track genavigeerd. Een aantal pogingen om na de lunch de tweede track te laden resulteerde keer op keer in de melding 'geen route mogelijk'. Het tweede, in Basecamp niet geconverteerde, bestand werd moeiteloos geladen.

Mijn conclusie vooralsnog is dat Basecamp op de één of andere manier een route heeft geconstrueerd waar de TT problemen mee had; een probleem waar de TT zelf niet tegenaan liep bij omzetting van de originele route.

De rit liep over het drielandenpunt bij Vaals. Bovenop is dit een raar punt, waarvan ik niet weet of dit formeel een weg is. Geen idee of dit punt het probleem heeft veroorzaakt maar dit was ogenschijnlijk het enige technisch wellicht afwijkende punt op de route.

Het is lastig op basis van één voorbeeld conclusies te trekken maar het is wellicht vooralsnog niet verkeerd om behalve de track ook de route achter de hand te houden, waar de TT zijn eigen algoritme op kan loslaten. Het vooraf controleren van gemaakte tracks door ze daadwerkelijk even te laden is eveneens aan te raden.

Off topic: het splitsen van de route bewees wederom zijn dienst. De eerste helft van de route hebben we op enig moment verlaten. De alternatieve route lag dusdanig ver van de oorspronkelijke dat we besloten rechtstreeks naar de lunchlocatie te rijden in plaats van de route weer op te pakken. Als ik de route niet had opgesplitst had ik 'm niet meer kunnen oppakken nadat ik 'm had onderbroken door de lunchlocatie als bestemming in te voeren. Bekend probleem maar daarom niet minder vervelend. Hopelijk volgt komende weer de release dit dit fixt, dat scheelt weer wat onnodig knipwerk in Basecamp voor komend weekend!
 
Laatst bewerkt:
Wat exact de redenen zijn dat de Rider 'Geen Route mogelijk' aangeeft weet ik niet. Er is een situatie waarvan ik zeker weet dat dit een oorzaak is.
Een track is route met heel veen punten heel kort achter elkaar. Bij de import probeert de Rider tussen ieder punt een lijn te trekken en deze vervolgens op de dichtsbijzijnde weg te leggen. De tolerantie hiervoor weet ik niet. Wannneer een stuk van de track door bijv een weiland loopt en de relatie tussen de trackpunten is dusdanig dat het niet mogelijk is om lijnen tussen de punten op een dichtsbijzijnde weg te leggen, krijg je de melding 'Geen route mogelijk'.

Ik heb overigens ook al meegemaakt dat ik de melding krijg naar meerdere malen de GPX geimporteerd te hebben. Wanneer ik de track nogmaals zonder wijzigingen als GPX exporteer en deze weer import in de Rider wil het wel.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan