topkoffer vraag

Givi Monokey heeft volgens mij ook 0 speling (mits de nokjes niet zijn versleten). En dat is/was toch wel een veelverkocht systeem.

De koffer van TS lijkt veel op die ik ook heb. Zal dus wel Monokey zijn.
 
Laatst bewerkt:
Je koffer wordt onderdeel van de constructie van je motor en het lijkt mij toch heel sterk dat daar iets moet kunnen schuiven. Als het schuiven ook maar een fractie later gebeurd dan de overige beweging van je motor dan lijkt het mij alsof je het zwabberen juist veroorzaakt.

Door een bocht gaan met een koffer die halverwege nog besluit een cm verder de bocht in te duiken lijkt mij ook niet tof.
 
Een topkoffer hoort niet te kunnen schuiven, heb diverse systemen van Givi en BMW gezien en geen 1 die kon schuiven.
Er is momenteel een enkele motor te vinden met zijkoffers die iets of wat meebewegen met de hellingshoek van de motor, maar een topkoffer die van links naar rechts kan schuiven :N
 
ik sluit me aan bij de meerderheid: mijn Beauty-case (Givi) zit ook muurvast.
En met wat ik weet van dynamica ben ik ook van mening: Vast = Enige goede Optie.

Sommige raceautos hebben (hadden?) een (tuned)mass-damper, maar ik denk niet dat een willekeurige topcase daarvoor ontworpen is.

moet er trouwens niet aan denken dat je behalve een beweegelijke passagier ook nog een onvoorspelbare koffer achterop hebt.
 
Zitten er onder die tassen ook nog beugels naar de topkoffer? Anders kun je zo wel zien dat dit gaat pendelen.
 
ok zal k ook naar kijken (voordat ik de koffer erop zette was er nix aan de hand zou het dan ook al niet geweest moeten zijn trouwens?)

Je bedoelt dat je het toen niet merkte.
Door het monteren van de koffer kan een al aanwezig probleem opeens merkbaar worden.

Toen ik een topkoffer op m'n prima afgeveerde en vrij nieuwe motor monteerde, kreeg ik last van shimmy. Bleek een bandenprobleem te zijn dat ik tot dan toe nooit had gemerkt.
 
Ik heb een ST1300 en daar zit de topkoffer niet muurvast op de plaat.
Heb daar speling op, zitten bij montage ook speciale glijbussen bij zodat de koffer enige beweging heeft.

Mij is verteld dat dit zo hoort.
Dus als dat niet zo is, dan mijn excuses. :+
 
Ik heb een ST1300 en daar zit de topkoffer niet muurvast op de plaat.
Heb daar speling op, zitten bij montage ook speciale glijbussen bij zodat de koffer enige beweging heeft.

Mij is verteld dat dit zo hoort.
Dus als dat niet zo is, dan mijn excuses. :+

Ik heb een st1300 de luxe dus met originele grondplaat en topkoffer en die zit dus muur en muurvast, schuift echt geen millimeter. :]
 
Mijn Tiger 1050 SE heeft een originele topkoffer en die kan ook schuiven.
Ik vond het ook vreemd, en vroeg bij de dealer of ze die hadden vergeten vast te zetten.

Het antwoord was :" nee, dat hoort zo, dan kan het systeem bewegingen opnemen"

Afgelopen jaar liep ik op de beurs in Utrecht, door de stand van Hepco & Becker.
Het viel mij op dat daar de koffers wel vast zaten. Dus ik die vraag daar nog eens gesteld en vertelt dat mijn koffer niet "star' gemonteerd is.
Die meneer antwoordde dat beide systemen worden toegepast.

Verschil in visie van de heren engineers blijkbaar..... :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan