Trajectcontrole

Fishhead

MF'er
18 jun 2021
120
107
Misschien een domme vraag maar is het zo dat het doorgaande verkeer ook wordt uitgeklokt en opnieuw wordt ingeklokt tussen de af- en opritten in?
 
Misschien een domme vraag maar is het zo dat het doorgaande verkeer ook wordt uitgeklokt en opnieuw wordt ingeklokt tussen de af- en opritten in?

Je kunt een traject niet ergens "tussendoor" binnen rijden of verlaten zonder registratie. Zodra je een oprit neemt die in een "lopend traject" zit kunnen ze voor dat stuk niet je snelheid bepalen... maar ergens staat er na die oprit het volgende registratiepunt en van daaraf start de meting.
Het is niet voor niets dat er meerdere registratiepunten achter elkaar staan.
Wellicht met een off road wel *D
 
Trajectcontrole zijn meestal opgesplitst in een aantal stukken. Die op de a2 is bijvoorbeeld opgedeeld in 3 delen geloof ik. Als je in 1 van die delen te hard rijdt is dat al een boete.
 
Dus als ik tussen de op en afritten in enthousiast mijn gashendel heb bediend om te ontsnappen aan al auto's die mij insloten is er niks aan de hand?
 
Tussen de lussen doorrijden lijkt ook te helpen. "U rijdt te hard" notificaties blijven dan veelal uit.
Ik neem aan dat dat ook voor andere 'prijsakties' geldt.
Tot dusver heb ik dat idee wél?
 
Dus als ik tussen de op en afritten in enthousiast mijn gashendel heb bediend om te ontsnappen aan al auto's die mij insloten is er niks aan de hand?
Mits zich slechts 1 registratiepunt tussen die op- en afrit bevindt.
 
Laatst bewerkt:
Tussen de lussen doorrijden lijkt ook te helpen. "U rijdt te hard" notificaties blijven dan veelal uit.
Ik neem aan dat dat ook voor andere 'prijsakties' geldt.
Tot dusver heb ik dat idee wél?
Dat is allang verholpen.
Camera`s pikken je nu over de hele weg op.
 
Dus als ik tussen de op en afritten in enthousiast mijn gashendel heb bediend om te ontsnappen aan al auto's die mij insloten is er niks aan de hand?
Dat kon tot voor kort. Tegenwoordig is het (naar ik ergens heb gelezen) zo ingericht dat je ook gepakt wordt als je tussen twee trajecten in te hard rijdt.

Helaas, ik ken het dat ze allemaal irritant bij elkaar blijven hangen, mijn oplossing was bij het viaduct tussen af- en oprit even gas er op en er langs, dat kan dus niet meer.
 
Tussen lussen door rijden deed ik wel hoewel ik idd al overal had gelezen dat dat allang verholpen is.
Wat betreft de andere stukken tussen de registratie punten... het worden een paar spannende weken dan 😅🤦🏼‍♂️
 
Traject controle kan alleen met camera's met kentekenherkenning. Met een lus alleen is niet te controleren welk voertuig daarover rijdt. Op de A12 bij Rotterdam richting Schiedam staat aan het begin van het viaduct het eerste matrixbord met 80 km terwijl de eigenlijke controle pas begint aan het eind van de oprit van Krooswijk.
traject.jpg

Pas bij de witte strepen, hier links en rechts op de baanscheiding, begint de trajectcontrole.
Kijk even verderop maar achterom, daar hangt per baan een fotocamera.
Bij de afrit Schieplein/SFG wordt het verkeer op de afrit gecontroleerd, ook hier weer witte strepen op het wegdek. Rechtdoor richting Kleinpolderplein loopt het traject door (ondanks de witte strepen) en dat eindigt pas bij de afslag Overschie/Blijdorp, ook weer met witte strepen en camera's achterop de matrixborden. De tijd die verstreken is tussen passeren van de eerste en de laatste strepen bepaalt je gemiddelde snelheid. (eigen ervaring). De afstand tussen begin en eind van het traject is tot op de meter bekend.

De lussen in het wegdek vlak na ieder portaal zijn allen maar om de voortgang van het verkeer te meten. Als door een stremming de snelheid lager wordt zal er tussen het activeren van de eerste en tweede lus meer tijd verstrijken. Hierop zal de regelkast bij het portaal de waarschuwing laten verschijnen van 90 - 70 - 50 met evt, de knipperende hoekverlichting.
 
Laatst bewerkt:
Staan die camera's permanent aan of worden ze getriggerd door die verandering van het magn. veld als je over de lus rijdt?
 
Staan die camera's permanent aan of worden ze getriggerd door die verandering van het magn. veld als je over de lus rijdt?

Die camera's staan continue te filmen. Lussen hebben niets te maken met de trajectcontrole, zij zijn alleen maar om de waarschuwing te geven van vaart verminderen bij opstoppingen of filevorming. Ook waar geen trajectcontrole is zie je vlak na elk portaal die lussen in het wegdek.
 
  • Leuk
Waarderingen: JPi
Weer wat geleerd...
Waar de camera's hingen wist ik, tevens zie je wel een markering op de weg waar het punt ongeveer zit dat je kenteken gescanned wordt toch?

Maar tussen het uitcheck punt en incheck punt heb ik dus te hard gereden.
Aantal jaar geleden met de auto zo nooit een bekeuring gekregen op die plekken maar als dat tegenwoordig wel mogelijk is zou ik wel eens een probleem kunnen hebben
 
1627312279416.png


In de Westerschelde tunnel hangt ergens halverwege ook een meetpunt weet ik uit ervaring van een mederijder uit een toergroepje, die kreeg een CJIB brief over een "deel" overschrijding.
 
Een maat van mij ging onlangs naar Luik.
In de WA-tunnel onder Maastricht met traject-controle, kreeg hij zowel na heen- als terugreis ongewenste post van CJIB. :X
 
Op N wegen in bijvoorbeeld limburg met trajectcontrole kan je nog wel de weg verlaten zonder dat er camera bij staat.
Maar hier ging het dus over de snelwegen
 
Staan die camera's permanent aan of worden ze getriggerd door die verandering van het magn. veld als je over de lus rijdt?

Bij de eerste trajectcontroles was dat inderdaad nog het geval. De stand van de techniek was toen zo dat de beeldherkenningssoftware gevoed moest worden met een stilstaande foto van een voertuig om zo het kenteken te kunnen bepalen. Die lus was nodig om die foto te maken. Tegenwoordig zijn de algoritmes beter geworden en vooral de hardware stukken sneller, zodat ook uit een videostroom voertuigen en bijbehorend kenteken herkend kunnen worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: JPi
Die camera's staan continue te filmen. Lussen hebben niets te maken met de trajectcontrole, zij zijn alleen maar om de waarschuwing te geven van vaart verminderen bij opstoppingen of filevorming. Ook waar geen trajectcontrole is zie je vlak na elk portaal die lussen in het wegdek.
Dan is dat anders dan een jaar of 10 terug. Toen reed ik dagelijks van Delft naar Roosendaal, altijd door de trajectcontrole, altijd tussen de lussen door, altijd te hard, nooit een boete.
 
Bij de eerste trajectcontroles was dat inderdaad nog het geval. De stand van de techniek was toen zo dat de beeldherkenningssoftware gevoed moest worden met een stilstaande foto van een voertuig om zo het kenteken te kunnen bepalen. Die lus was nodig om die foto te maken. Tegenwoordig zijn de algoritmes beter geworden en vooral de hardware stukken sneller, zodat ook uit een videostroom voertuigen en bijbehorend kenteken herkend kunnen worden.
Ah, duidelijk.
 
De paralel baan van de WA tunnel in Maastricht is trouwens 80 en geen 100 weet ik sinds kort dankzij een papieren tikkie van het cjib.
 
Terug
Bovenaan Onderaan