Trajectcontrole 2019

Natuurlijk is dat een optie. Net als zwart spuiten, een lapje eroverheen binden of gewoon thuis laten. Alleen dat zijn natuurlijk wel illegale opties (zie wetten.nl - Regeling - Regeling kentekens en kentekenplaten - BWBR0009071 en dan met name artikel 7) omdat je daarmee doelbewust de herkenning van je kenteken bemoeilijkt.

Verder moet je denk ik toch wel je topkoffer heel gek monteren wil je de camera's echt belemmeren.
  • Bij motorrijtuigen op meer dan drie wielen, met uitzondering van bromfietsen, moeten de kentekenplaten zijn aangebracht aan de voor- en achterzijde van het motorrijtuig op de daartoe bestemde plaats.
  • 2 Bij motorrijtuigen op twee of drie wielen met of zonder zijspanwagen, met uitzondering van bromfietsen, moet de kentekenplaat zijn aangebracht aan de achterzijde van het motorrijtuig op de daartoe bestemde plaats.
  • 3 Bij aanhangwagens waarvoor een kenteken dient te zijn opgegeven moet de kentekenplaat zijn aangebracht aan de achterzijde van de aanhangwagen op de daartoe bestemde plaats.
  • 4 Bij bromfietsen moet de kentekenplaat zijn aangebracht aan de achterzijde van de bromfiets op de daartoe bestemde plaats.
  • 5 Bij aanhangwagens waarvoor het vereiste dat een kenteken dient te zijn opgegeven niet geldt, moet, indien de aanhangwagen is verbonden met een motorrijtuig, een kentekenplaat met het kenteken van het motorrijtuig zijn aangebracht aan de achterzijde van de aanhangwagen op de daartoe bestemde plaats.
  • 6 De kentekenplaat moet loodrecht op het verticale mediaanvlak van het voertuig zijn aangebracht en zich in verticale stand bevinden, met een tolerantie van 5%. Indien de vorm van het voertuig zulks vereist, mag de kentekenplaat evenwel de volgende helling ten opzichte van de verticale stand hebben:
    • a. indien de van het kenteken voorziene zijde van de kentekenplaat naar boven is gekeerd, een hoek van ten hoogste 30°, mits de bovenrand van de kentekenplaat zich niet hoger dan 1.20 m boven het wegdek bevindt,
    • b. indien de van het kenteken voorziene zijde van de kentekenplaat naar beneden is gekeerd, een hoek van ten hoogste 15°, mits de bovenrand van de kentekenplaat zich op een grotere hoogte dan 1.20 m boven het wegdek bevindt.
  • 7 Het kenteken dat aan de voorzijde is aangebracht moet van voren, het kenteken dat aan de achterzijde is aangebracht, moet van achteren zichtbaar zijn en mag niet hoger dan 2 m boven het wegdek zijn aangebracht.
  • 8 De kentekenplaat moet zodanig op het motorrijtuig dan wel de aanhangwagen bevestigd, dat:
    • a. de kentekenplaat en het kenteken aan de achterzijde van het voertuig over de volle, in de bijlage voorgeschreven, oppervlakte zichtbaar is voor een waarnemer, die zich op een afstand van 20 m midden achter het voertuig bevindt,
    • b. de karakters van het kenteken niet door de bevestigingsmiddelen zijn beschadigd, en
    • c. de kentekenplaat aan de achterzijde van het voertuig niet door glas of ander doorzichtig materiaal wordt bedekt.
  • 9 Aan of op het motorrijtuig, de aanhangwagen of de kentekenplaat mag geen teken of middel zijn aangebracht dat de herkenning, daaronder begrepen de herkenning met behulp van technische voorzieningen, van het kenteken bemoeilijkt of kan bemoeilijken.
  • 10 Het bepaalde in het achtste lid, onderdeel c, geldt niet voor voertuigen die voor 1 januari 1972 in gebruik zijn genomen, tenzij het kenteken op een retroflecterende plaat is aangebracht.

--------
Kortom, je mag de plaat niet afdekken en hij moet zichtbaar zijn als je 20meter achter het voertuig staat.
Er staat nergens omschreven dat je de kentekenplaat moet kunnen lezen als je op een portaal zit met een camera.
Dus blijft het legaal om een topbox op een dusdanige manier te bevestigen dat deze boven de kentekenplaat zit.
Daarbij mag je de topbox als lading zien en die mag xx centimeter uitsteken.
 
  • Bij motorrijtuigen op meer dan drie wielen, met uitzondering van bromfietsen, moeten de kentekenplaten zijn aangebracht aan de voor- en achterzijde van het motorrijtuig op de daartoe bestemde plaats.
  • 2 Bij motorrijtuigen op twee of drie wielen met of zonder zijspanwagen, met uitzondering van bromfietsen, moet de kentekenplaat zijn aangebracht aan de achterzijde van het motorrijtuig op de daartoe bestemde plaats.
  • 3 Bij aanhangwagens waarvoor een kenteken dient te zijn opgegeven moet de kentekenplaat zijn aangebracht aan de achterzijde van de aanhangwagen op de daartoe bestemde plaats.
  • 4 Bij bromfietsen moet de kentekenplaat zijn aangebracht aan de achterzijde van de bromfiets op de daartoe bestemde plaats.
  • 5 Bij aanhangwagens waarvoor het vereiste dat een kenteken dient te zijn opgegeven niet geldt, moet, indien de aanhangwagen is verbonden met een motorrijtuig, een kentekenplaat met het kenteken van het motorrijtuig zijn aangebracht aan de achterzijde van de aanhangwagen op de daartoe bestemde plaats.
  • 6 De kentekenplaat moet loodrecht op het verticale mediaanvlak van het voertuig zijn aangebracht en zich in verticale stand bevinden, met een tolerantie van 5%. Indien de vorm van het voertuig zulks vereist, mag de kentekenplaat evenwel de volgende helling ten opzichte van de verticale stand hebben:
    • a. indien de van het kenteken voorziene zijde van de kentekenplaat naar boven is gekeerd, een hoek van ten hoogste 30°, mits de bovenrand van de kentekenplaat zich niet hoger dan 1.20 m boven het wegdek bevindt,
    • b. indien de van het kenteken voorziene zijde van de kentekenplaat naar beneden is gekeerd, een hoek van ten hoogste 15°, mits de bovenrand van de kentekenplaat zich op een grotere hoogte dan 1.20 m boven het wegdek bevindt.
  • 7 Het kenteken dat aan de voorzijde is aangebracht moet van voren, het kenteken dat aan de achterzijde is aangebracht, moet van achteren zichtbaar zijn en mag niet hoger dan 2 m boven het wegdek zijn aangebracht.
  • 8 De kentekenplaat moet zodanig op het motorrijtuig dan wel de aanhangwagen bevestigd, dat:
    • a. de kentekenplaat en het kenteken aan de achterzijde van het voertuig over de volle, in de bijlage voorgeschreven, oppervlakte zichtbaar is voor een waarnemer, die zich op een afstand van 20 m midden achter het voertuig bevindt,
    • b. de karakters van het kenteken niet door de bevestigingsmiddelen zijn beschadigd, en
    • c. de kentekenplaat aan de achterzijde van het voertuig niet door glas of ander doorzichtig materiaal wordt bedekt.
  • 9 Aan of op het motorrijtuig, de aanhangwagen of de kentekenplaat mag geen teken of middel zijn aangebracht dat de herkenning, daaronder begrepen de herkenning met behulp van technische voorzieningen, van het kenteken bemoeilijkt of kan bemoeilijken.
  • 10 Het bepaalde in het achtste lid, onderdeel c, geldt niet voor voertuigen die voor 1 januari 1972 in gebruik zijn genomen, tenzij het kenteken op een retroflecterende plaat is aangebracht.

--------
Kortom, je mag de plaat niet afdekken en hij moet zichtbaar zijn als je 20meter achter het voertuig staat.
Er staat nergens omschreven dat je de kentekenplaat moet kunnen lezen als je op een portaal zit met een camera.
Dus blijft het legaal om een topbox op een dusdanige manier te bevestigen dat deze boven de kentekenplaat zit.
Daarbij mag je de topbox als lading zien en die mag xx centimeter uitsteken.

Nieuwe trend: skibox voor achterop de motor })
 
filmpje
Door precies op de strepen te rijden en te hopen dat je net buiten bereik bent van de cameras die boven de weg hangen.

Het bereik van de camera's is breed genoeg, dus die mis je niet. De camera's leggen pas iets vast als de lus in het wegdek registreert dat er iemand onder de camera doorrijdt. Die lussen overlappen elkaar niet maar lopen tot een klein stukje rechts of links van de middenstreep. Als je dus precies over de middenstreep rijdt dan mis je die lussen in het wegdek, die vervolgens niet registreren dat er iemand langskomt, en de camera geen signaal geeft om iets vast te leggen. Er zijn nog wel trajecten waarbij de lussen later in het asfalt zijn ingefreesd en daar kan je precies zien waar ze lopen. Dat is echter niet overal zo (op de A2 bv niet).

Nieuwe systemen werken niet meer met lussen in het wegdek maar met een laser. Die hangt ook gewoon boven de weg. Die registreren dus alles, ongeacht op welke positie je op dat moment rijdt. Daarbij werkt het trucje met de middenstreep op de motor dus niet.

Ik persoonlijk hou me gewoon aan de snelheid in zo'n traject. Ik ga het niet gokken. Je zal net even één keer in gedachten zijn en vergeten tussen die lus door te rijden, of je wordt daartoe gedwongen omdat er net een auto van rijstrook wisselt. Ik hou me wel gewoon aan de snelheid, die paar extra seconden winst die er je ermee hebt zijn toch te verwaarlozen.
 
  • Leuk
Waarderingen: huls
Als dat zo zou zijn dat het met detectielussen werkt kan je er met 400 kmh overheen... als het dezelfde toko is die ze ook in Zoetermeer voor de verkeerslichten heeft gemaakt...
 
Of zo gaan rijden:
Dit is niet alleen Azië....................
In Palermo/ Sicilië zag ik een familie (uit SriLanka?) rijden op dezelfde manier. In Italië natuurlijk wel op een scooter!
 

Bijlagen

  • 6man op brommer.jpg
    6man op brommer.jpg
    87,9 KB · Weergaven: 5
Laatst bewerkt:
  • <superlange wetboek quote>
--------
Kortom, je mag de plaat niet afdekken en hij moet zichtbaar zijn als je 20meter achter het voertuig staat.
Er staat nergens omschreven dat je de kentekenplaat moet kunnen lezen als je op een portaal zit met een camera.

Lees nog eens je zelf gequote puntje 9: "aan of op het motorrijtuig, de aanhangwagen of de kentekenplaat mag geen teken of middel zijn aangebracht dat de herkenning, daaronder begrepen de herkenning met behulp van technische voorzieningen, van het kenteken bemoeilijkt of kan bemoeilijken".

Iets zodanig aanbrengen dat het kenteken niet door een portaal gezien kan worden door afdekking van boven (wat bij de meeste zo niet alle motorfietsen toch wel betekent dat je een opvallende uitbouw zult moeten doen) lijkt me daar toch echt wel tegenin gaan. Ik ben natuurlijk geen jurist of zo, maar ik zou die rechtszaak zo gauw niet aandurven.
 
Die hond schijt 7 kleuren als ik zijn kop bekijk._O-

Neuh, moment opname. Die hond is het blijkbaar wel gewend.
Zie hieronder maar het complete filmpje, waaruit de screenshot is genomen;


Die hond ziet er EXACT gelijk uit als onze hond. Ik heb toen ik het jaren terug zag echt tranen gelachen, ik kwam niet meer bij. En zelfs nu nog echt hilarisch om te zien. Maar puur omdat het exact onze hond is. Heb je ook nog gezien dat een van die kinderen een puppy vast heeft? Met 8 levende wezens op een simpel motorje van TVS. _O-:t
 
Gemiddeld gewicht van de betreffende personen zal zijn, wat, 40 kg? Twee keer mijn gewicht op een motor en je hebt ongeveer dezelfde belading. Is zwaar voor zo'n fiets maar is gewoon te doen natuurlijk. Veel achtervering zal 'ie niet overhebben en al te hard gassen moet 'ie ook niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan