Klickstart
MF veteraan
Naar analogie met Paulus de crosskabouter dit stukje basic info over trial.
Waarom wordt er op dit forum zo weinig geschreven over trial?
Het zou fijn zijn als er meer mensen de trialsport ontdekten. Je kan hiermee redelijk goedkoop veel motorplezier hebben: een krap bemeten piste (of nonstop zoals dat officieel heet) met diverse hellingen en hindernissen in ruw terrein afleggen zonder één voet aan de grond te zetten...
Voor wie niet zo van brute snelheid houdt, maar wel van doorgedreven behendigheid is trial de ideale motorsport. Je kan die heel eenvoudig en recreatief beoefenen, maar evengoed kan je hier extreem ver mee gaan en een wereldtitel halen.
De trial verdeelt zich daarom in diverse zijtakken:
Classic trial: pre 65 die wordt gereden op old-timers van voor 1965 met of zonder achterdemping, twinshock trial wordt gereden op minder oude machines die nog wel een twinshock achterdemping hebben (tot 1985). Niet zelden zijn hier ook zelfbouwmachines te vinden.
Moderne trial met monoshock achterdemping in steeds lichtere machientjes wordt tegenwoordig wel het meest beoefend.
Zijspantrial: zeldzaam, maar het wordt ook gedaan.
Speed trial: zoals het woord al zegt is hier in tegenstelling tot de gewone trial de snelheid wel van belang.
Indoor trial: triallen op een aangelegd parcours onder dak.
De meeste wedstrijden hebben ook liefhebberszones ingebouwd, zij spelen niet voor het klassement maar voor het plezier. De wedstrijden zijn gezellig en gemoedelijk. Er komt doorgaans weinig publiek op je vingers kijken.
Old-timer:
zelfbouw:
Twinshock:
Modern:
Deze OSSA Tr280i weegt nog geen 65 kg. Let op het achterover liggend blokje.
In de trial heb je ook liefhebbers voor tweetakt en viertakt motoren. Meestal machines tussen de 125 en 350cc. Ze hebben een aangepaste gearing voor stapvoets rijden gecombineerd met het leveren van korte explosies van kracht. Versnellingen worden weinig gebruikt in een zone, meestal de eerste en de tweede versnelling.
Kinderen beginnen op een 50 of 80cc of met een trialtrapfiets.
De machines vergen regelmatig onderhoud dat je best zelf doet, maar het is al veel minder dan voor machines die constant volle kracht moeten geven zoals cross en enduro. Er worden hiermee ook veel minder kilometers gereden.
Vroeger was het gebruikelijk dat de trialmotors net zoals enduro ook een kenteken hadden, omdat de wedstrijden gedeeltelijk over de openbare weg doorgingen. Nu is dat enkel nog nodig bij sommige wedstrijden voor classic trial zoals in Aywaille (BE).
Wie geen kenteken heeft kan altijd bij diverse clubs gaan trainen of ga eens een weekendje naar Bilstain (BE), hét offroadparadijs bij uitstek.
Hier een fijne video van een uitstapje van leden van het Franse Yamaha TY forum in Bilstain:
Over uitrusting kan ik kort zijn: helm, laarzen en handschoenen zijn een must.
Best een open helm, voor een beter zicht vlakbij je motor, het zijn hele krappe parcoursjes.
Laarzen zoals crosslaarzen, maar dan zijn die voor trial iets minder stijf. Je moet namelijk veel bewegingen met je benen uitvoeren. Soepele kleding die nergens knelt. Meestal draagt men wel een crossbroek.
Bij extreme- of speedtrial best ook wat protectie op de rest van het lichaam.
Eigenlijk zou iedere motorrijder een trialmotortje erbij moeten hebben, of iedere leerling motorrijder zou ook enige uren op trial moeten kunnen rijden. Op een plezierige en ongevaarlijke manier wordt er enorm veel gevoel voor evenwicht en rijvaardigheid opgebouwd, dat zijn vruchten ook afwerpt op de weg of in andere motorsporten.
Waarom wordt er op dit forum zo weinig geschreven over trial?
Het zou fijn zijn als er meer mensen de trialsport ontdekten. Je kan hiermee redelijk goedkoop veel motorplezier hebben: een krap bemeten piste (of nonstop zoals dat officieel heet) met diverse hellingen en hindernissen in ruw terrein afleggen zonder één voet aan de grond te zetten...
Voor wie niet zo van brute snelheid houdt, maar wel van doorgedreven behendigheid is trial de ideale motorsport. Je kan die heel eenvoudig en recreatief beoefenen, maar evengoed kan je hier extreem ver mee gaan en een wereldtitel halen.
De trial verdeelt zich daarom in diverse zijtakken:
Classic trial: pre 65 die wordt gereden op old-timers van voor 1965 met of zonder achterdemping, twinshock trial wordt gereden op minder oude machines die nog wel een twinshock achterdemping hebben (tot 1985). Niet zelden zijn hier ook zelfbouwmachines te vinden.
Moderne trial met monoshock achterdemping in steeds lichtere machientjes wordt tegenwoordig wel het meest beoefend.
Zijspantrial: zeldzaam, maar het wordt ook gedaan.
Speed trial: zoals het woord al zegt is hier in tegenstelling tot de gewone trial de snelheid wel van belang.
Indoor trial: triallen op een aangelegd parcours onder dak.
De meeste wedstrijden hebben ook liefhebberszones ingebouwd, zij spelen niet voor het klassement maar voor het plezier. De wedstrijden zijn gezellig en gemoedelijk. Er komt doorgaans weinig publiek op je vingers kijken.
Old-timer:
zelfbouw:
Twinshock:
Modern:
Deze OSSA Tr280i weegt nog geen 65 kg. Let op het achterover liggend blokje.
In de trial heb je ook liefhebbers voor tweetakt en viertakt motoren. Meestal machines tussen de 125 en 350cc. Ze hebben een aangepaste gearing voor stapvoets rijden gecombineerd met het leveren van korte explosies van kracht. Versnellingen worden weinig gebruikt in een zone, meestal de eerste en de tweede versnelling.
Kinderen beginnen op een 50 of 80cc of met een trialtrapfiets.
De machines vergen regelmatig onderhoud dat je best zelf doet, maar het is al veel minder dan voor machines die constant volle kracht moeten geven zoals cross en enduro. Er worden hiermee ook veel minder kilometers gereden.
Vroeger was het gebruikelijk dat de trialmotors net zoals enduro ook een kenteken hadden, omdat de wedstrijden gedeeltelijk over de openbare weg doorgingen. Nu is dat enkel nog nodig bij sommige wedstrijden voor classic trial zoals in Aywaille (BE).
Wie geen kenteken heeft kan altijd bij diverse clubs gaan trainen of ga eens een weekendje naar Bilstain (BE), hét offroadparadijs bij uitstek.
Hier een fijne video van een uitstapje van leden van het Franse Yamaha TY forum in Bilstain:
Over uitrusting kan ik kort zijn: helm, laarzen en handschoenen zijn een must.
Best een open helm, voor een beter zicht vlakbij je motor, het zijn hele krappe parcoursjes.
Laarzen zoals crosslaarzen, maar dan zijn die voor trial iets minder stijf. Je moet namelijk veel bewegingen met je benen uitvoeren. Soepele kleding die nergens knelt. Meestal draagt men wel een crossbroek.
Bij extreme- of speedtrial best ook wat protectie op de rest van het lichaam.
Eigenlijk zou iedere motorrijder een trialmotortje erbij moeten hebben, of iedere leerling motorrijder zou ook enige uren op trial moeten kunnen rijden. Op een plezierige en ongevaarlijke manier wordt er enorm veel gevoel voor evenwicht en rijvaardigheid opgebouwd, dat zijn vruchten ook afwerpt op de weg of in andere motorsporten.
Laatst bewerkt: