Truusjetrap wil ook een span aanbouwen.

Ps, Ed Pols noemde het een fuistregel. Geen wet van mede en perzen. Zo als hier ook diverse malen aangegeven. Het is een afstellen na het in gebruiknemen. De combinaties van veeleer hadden dan ook onderaansluitingen die nog alle kanten op gesteld konden worden. Als ook de vlucht. Deze was afhankelijk van het gewicht van de span EN zijn ballast! Binnenwegen of snelweg gebruik.
Uiteindelijk kom je op een voor jou persoonlijke afstelling. Een gemiddelde van, met je pinken sturen of je volle gewicht te moeten gebruiken om binnen de lijntjes te kleuren.
Velen hebben Ed niet gekend, maar de man was zeker geen hobbyist.
Afgestudeerd en werkzaam geweest als bouwkundigingenieur!
Voor hij voor zijn 2e liefde koos als zijn werk. Guzzi specialist......met een beetje b.m.......
Om ons met raad en daad bij te staan om onze hobby zo goed mogelijk te kunnen uitvoeren.
 
Die voorloop bij Ed was toch wel redelijk heilig hoor, ik moest me daar toch zoveel mogelijk aan houden. Voorloop is ook iets wat je niet heel makkelijk en snel aanpast, vlucht en toespoor wel.
 
Ja dat klopt wel. Maar niet onmogelijk. Zie ook combinaties voorbijkomen met vastgelast spul in voorloop...
En schoren waar je verdomd hard aan moet sleutelen om de vlucht te veranderen.
 
Kan niet spreken over auto,s op 3 wielen. Das andere koek.
Dat is het verschil van traditioneel versus f1 klasse......
Wat jij een auto op 3 wielen noemt is wellicht nog wel kritischer op zn afstelling dan een 'traditioneel' span.
Dat neemt niet weg dat je bij elk span met een goede basis moet beginnen. Ik herinner me nog het GL-velorex verhaal van Giskhe.
En je kunt natuurlijk een teveel aan voorloop of naloop compenseren met een spinnekop of vlucht, beter is het om zo te bouwen dat je niet hoeft te compenseren. Alleen finetunen.....
 
Wat jij een auto op 3 wielen noemt is wellicht nog wel kritischer op zn afstelling dan een 'traditioneel' span.
Dat neemt niet weg dat je bij elk span met een goede basis moet beginnen. Ik herinner me nog het GL-velorex verhaal van Giskhe.
En je kunt natuurlijk een teveel aan voorloop of naloop compenseren met een spinnekop of vlucht, beter is het om zo te bouwen dat je niet hoeft te compenseren. Alleen finetunen.....
Allee, niets te nadele wat jullie gebouwd hebben. Vind het een pracht verhaal en spannen.
Heb het van a tot zet gevolgd.
Maar ik zie spannen voorbij komen die denken dat het dan ook voor hen geld dat vastbakken bij hun ook gaat. Ik ben daar geen voorstander van.
 
Mijn vorige span heb ik gebouwd op autowielen.
Ik ben van mening dat die (net als een auto) vlak moeten staan en heb daarom geen verstelbare schoorstangen gemaakt.
Bij een auto is meestal ook niks te verstellen.
 
Het stuur is altijd in te stellen.
Maar de wielvlucht of iets aan de achteras bij de kleinere auto's dat heb ik niet veel gezien.
 
De achteras van een kleine auto meestal niet, maar de voorwielen zijn in alle richtingen te verstellen.

Maar terug naar de voorloop. Ik heb mijn MZ spannetjes met wel 18pk meermalen met het achterwiel van de grond gehad. Eenmaal zelfs zo hoog dat ik de controle kwijt was. De beelden van Ralfie zijn witte dame zijn ook legendarisch. En dat was een originele Dnepr. Voorloop moet je niet te klein maken. Een beetje vlot een groot kruispunt over en je verliest de tractie.
 
20220308_193952.jpg
1 Schoorstang muurvast
 
10 cm naar voor een dwarsverbinding tussen of aan de bovenste twee framebuizen en daar de schoorstang aan.
deze klem draait na 10 km om je framebuis.
 
Terug
Bovenaan Onderaan