Tunen Fireblade 2001

RaceDude

Rookie
16 nov 2011
28
0
Hoi 8-)

Heb sinds kort een Fireblade uit 2001, ben er helemaal weg van. Wil hem op de testbank laten zetten en tunen. Power Commander erop of Rapid Bike (welke is beter)?

Uitlaat vervangen doe ik niet, vind ik te duur. Misschien wel luchtfilters als dit nut heeft maar hij moet er niet slechter door starten of zo. Overigens wil ik mijn motor niet gereed maken voor het circuit of zo. Nee, wil gewoon dat hij optimaal lekker loopt. Mijn Vuurzwaard moet gewoon goed starten en soepel rijden onder alle omstandigheden.

Lees hier ook over schakelsetjes, wat is dit precies? Moet het blok hiervoor open? Sneller kunnen schakelen lijkt me wel fijn! Maar moet niet ten koste gaan van de betrouwbaarheid.

Ontstekingvervroeger lijkt me echt iets voor op het circuit...Verder wil ik nog een hugger, de wielen polijsten en goede valblokken erop (is wel lelijk maar heb in het verleden al eens een motor van de standaard af laten donderen).

Heeft een Double Bubble ruitje veel nut? En hoor ook over Blade dat bij hoge snelheden stuurdemper gewenst is!?

Ben erg blij met jullie reacties, waar moet ik zijn voor kwalitatief goede onderdelen bijvoorbeeld. Wie weet een goede tuner met testbank? Waar kan ik de wielen laten polijsten. Liefst in regio Arnhem/Nijmegen.

C U :]
 
Hoi 8-)

Heb sinds kort een Fireblade uit 2001, ben er helemaal weg van. Wil hem op de testbank laten zetten en tunen. Power Commander erop of Rapid Bike (welke is beter)?

Uitlaat vervangen doe ik niet, vind ik te duur.

Dan heeft het ook geen zin om een Power Commander of Rapid Bike te plaatsen.

Had niet het hele topic gelezen, je hebt al een sportuitlaat. ;) Zet er ook een K&N luchtfilter in als je een PC of RB plaatst. Voor die extra 45 euro haal je meer pk's in het middengebied van je toeren en zal de gasreactie een stuk beter worden. Daar gaat hij lekkerder van rijden.

Misschien wel luchtfilters als dit nut heeft maar hij moet er niet slechter door starten of zo. Overigens wil ik mijn motor niet gereed maken voor het circuit of zo. Nee, wil gewoon dat hij optimaal lekker loopt. Mijn Vuurzwaard moet gewoon goed starten en soepel rijden onder alle omstandigheden.

Motoren zijn geknepen vanwege de milieu eisen, dus een ander luchtfilter en uitlaat gaat hij alleen maar beter van lopen.

Lees hier ook over schakelsetjes, wat is dit precies? Moet het blok hiervoor open? Sneller kunnen schakelen lijkt me wel fijn! Maar moet niet ten koste gaan van de betrouwbaarheid.

Remschakelsetjes (voetsteunen) zijn voor de kitsch, of om meer grondspeling te krijgen voor op het circuit. En als je extreem kort of lang bent, willen ze ook nog wel eens helpen je houding op de motor te verbeteren. Ik ben zelf 1.80, voor mijn wegmotor verander ik er niks aan. Voor mijn circuitmotor moeten ze nog 2cm omhoog en 2cm naar achter vanwege de grondspeling.

Ontstekingvervroeger lijkt me echt iets voor op het circuit...Verder wil ik nog een hugger, de wielen polijsten en goede valblokken erop (is wel lelijk maar heb in het verleden al eens een motor van de standaard af laten donderen).

Ontstekingsvervroeger? Die heb je altijd nodig, zit standaard op je motor. Je ontsteking moet vervroegd worden als de toeren omhoog gaan.

Als je de compressieverhouding van je blok verhoogt en octaan 100 benzine gaat gebruiken, dan kun je de ontsteking ietsje verlaten, waardoor je weer wat meer pk's krijgt. Maar als je dan verkeerde benzine tankt (octaan 95), dan ga je je blok kapotmaken (pingelen).

De andere dingen zijn kitsch, maar ga je gang. Als je nog wel eens je motor van de standaard laat donderen, dan zou ik inderdaad valblokken monteren. Goede valblokken is dan niet nodig omdat je je motor bij stilstand laat vallen. ;)

Heeft een Double Bubble ruitje veel nut?

Mwoa, als je lang bent of een pens hebt en niet helemaal goed achter de kuip kan liggen, wel. Anders maakt het weinig uit. Met 1.80 en een Shoei XR1100 helm heb ik geen DB ruitje nodig.

En hoor ook over Blade dat bij hoge snelheden stuurdemper gewenst is!?

Nee, alleen als je met hoge snelheden door bochten gaat, en zo rond de 45 graden hellinghoek rijdt. Dan gaan je banden de hobbels opvangen, en dan wordt je motor instabiel. Een stuurdemper is dan wel nodig. En als je met meer dan 180km/u bovenaan de bult bij Eau Rouge vroeg op je gas wil, heb je er ook één nodig. En op Zandvoort op de Hunserug, als je vroeg en hard op het gas gaat ;).

Ben erg blij met jullie reacties, waar moet ik zijn voor kwalitatief goede onderdelen

Honda Motorcycle Parts, Kawasaki, Suzuki and Yamaha Motorcycle Parts - ATV, Classic Bike, Dirt Bike Parts
Motorcycle Parts of Aprilia, Piaggio, Yamaha, Honda, Suzuki, Kawasaki | www.oemmotorparts.com
≥ Marktplaats - De plek om nieuwe en tweedehands spullen te kopen en verkopen

Groeten!
 
Laatst bewerkt:
Dan heeft het ook geen zin om een Power Commander of Rapid Bike te plaatsen.

Had niet het hele topic gelezen, je hebt al een sportuitlaat. ;) Zet er ook een K&N luchtfilter in als je een PC of RB plaatst. Voor die extra 45 euro haal je meer pk's in het middengebied van je toeren en zal de gasreactie een stuk beter worden. Daar gaat hij lekkerder van rijden.Motoren zijn geknepen vanwege de milieu eisen, dus een ander luchtfilter en uitlaat gaat hij alleen maar beter van lopen.Remschakelsetjes (voetsteunen) zijn voor de kitsch, of om meer grondspeling te krijgen voor op het circuit. En als je extreem kort of lang bent, willen ze ook nog wel eens helpen je houding op de motor te verbeteren. Ik ben zelf 1.80, voor mijn wegmotor verander ik er niks aan. Voor mijn circuitmotor moeten ze nog 2cm omhoog en 2cm naar achter vanwege de grondspeling.Ontstekingsvervroeger? Die heb je altijd nodig, zit standaard op je motor. Je ontsteking moet vervroegd worden als de toeren omhoog gaan.

Als je de compressieverhouding van je blok verhoogt en octaan 100 benzine gaat gebruiken, dan kun je de ontsteking ietsje verlaten, waardoor je weer wat meer pk's krijgt. Maar als je dan verkeerde benzine tankt (octaan 95), dan ga je je blok kapotmaken (pingelen).

De andere dingen zijn kitsch, maar ga je gang. Als je nog wel eens je motor van de standaard laat donderen, dan zou ik inderdaad valblokken monteren. Goede valblokken is dan niet nodig omdat je je motor bij stilstand laat vallen. ;)Mwoa, als je lang bent of een pens hebt en niet helemaal goed achter de kuip kan liggen, wel. Anders maakt het weinig uit. Met 1.80 en een Shoei XR1100 helm heb ik geen DB ruitje nodig.Nee, alleen als je met hoge snelheden door bochten gaat, en zo rond de 45 graden hellinghoek rijdt. Dan gaan je banden de hobbels opvangen, en dan wordt je motor instabiel. Een stuurdemper is dan wel nodig. En als je met meer dan 180km/u bovenaan de bult bij Eau Rouge vroeg op je gas wil, heb je er ook één nodig. En op Zandvoort op de Hunserug, als je vroeg en hard op het gas gaat ;).Honda Motorcycle Parts, Kawasaki, Suzuki and Yamaha Motorcycle Parts - ATV, Classic Bike, Dirt Bike Parts
Motorcycle Parts of Aprilia, Piaggio, Yamaha, Honda, Suzuki, Kawasaki | www.oemmotorparts.com
≥ Marktplaats - De plek om nieuwe en tweedehands spullen te kopen en verkopen

Groeten!
Meer pk's als de ontsteking later komt ?
Weet je zeker dat je niet vroeger bedoeld ?
 
Zeg, wanneer schaf jij een testbank aan? :9

Hoeft niet: gewoon rondje rijden, versnelling meten en volgens de theorie berekenen hoeveel PK dat ding heeft :P


voor de TS:
Tunen/afstellen gewoon met een PC3 usb, heeft alles wat je nodig hebt om de A/F verhouding goed te krijgen voor je sportuitlaat en luchtfilter :z
Reken op ongeveer 150 euro voor het afstellen en 200-250 euro voor een PC3 en luchtfilter.
Dus een 400 euro en je hebt een super getjoende fiets zonder concessies te doen vwb betrouwbaarheid *O*

Ik ken nog wel een MF user die wil sponsoren: *klik* :+
 
Laatst bewerkt:
Hoeft niet: gewoon rondje rijden, versnelling meten en volgens de theorie berekenen hoeveel PK dat ding heeft :P


voor de TS:
Tunen/afstellen gewoon met een PC3 usb, heeft alles wat je nodig hebt om de A/F verhouding goed te krijgen voor je sportuitlaat en luchtfilter :z
Reken op ongeveer 150 euro voor het afstellen en 200-250 euro voor een PC3 en luchtfilter.
Dus een 400 euro en je hebt een super getjoende fiets zonder concessies te doen vwb betrouwbaarheid *O*

Ik ken nog wel een MF user die wil sponsoren:
*klik* :+

Hoeft niet: gewoon alleen de factuur met meer pk's op papier.
Veel mensen gaat het toch daarom, dat ze iets op papier hebben met meer pk's dan hun vrienden. :+

Er zijn maar weinig mensen die in gebruik het verschil benutten, en dat zijn juist ook weer de mensen die andere vragen stellen.

Of iemand komt met een gerichte vraag over koppel bij een bepaald rpm, of juist een hogere eindsnelheid oid.

Alleen om meer pk's vragen is het gewoon niet, maar als iemand het wil: ik print het wel uit hoor :Y
Desnoods photoshoppen we er een Dynoprintje bij, kunnen ze die ook hier op MF zetten :+

Nah, zonder gekheid; ik doe daar dus niet aan. Allee afstellen wanneer nodig, of wanneer er om gevraagd wordt (bijv een stotter bij plots gas open, controle na plaatsing ander inlaat- en uitlaatsysteem, upgraden Harleycarbs, dergelijke zaken). PK's meten kan ik niet, koppel ook niet. Wel AF en CO2 niveau's, compressie. En natuurlijk proefrijden in het wild; kijken of er nog ergens een dip of ander probleem zit :Y

En tunen is idd tegenwoordig synoniem voor plaatsing RB of PC. Even waardes intikken en klaar :)

Niet mijn ding, maar goed, ieder mag natuurlijk zelf weten waar zijn centjes naartoe gaan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
oke, ff iets serieus dan..

als je normaal 180 hebt e je gaat dan naar 192pk.. voel je dat verschil dan echt zo goed?

en dat 2e... misschien een stomme vraag, maar hoeveel % van de mensen, haalt op straat het maximale uit hun motor?
 
Maximale op straat is kansloos. :)
Daar gaat het ook niet om, het gaat om wat voor gevoel de motor je geeft.
Als er een brok energie in zit, dan is dat lekker. Gewoon omdat je dat meemaakt.

Een PC of RB gaat je dat grote verschil niet geven. :N
 
tenzij je ee 125cc hebt :P , dan zal je misschien wel eens alles uit je motor halen.

ik heb zelf geen ervaring met een pc of rb, maar hoeveel (pk) winst geven die ongeveer (op een zxr400 bijv.?)
 
Laatst bewerkt:
oke, ff iets serieus dan..

als je normaal 180 hebt e je gaat dan naar 192pk.. voel je dat verschil dan echt zo goed?

en dat 2e... misschien een stomme vraag, maar hoeveel % van de mensen, haalt op straat het maximale uit hun motor?
Ik denk zelf dat je meer merkt aan bijvoorbeeld het optimaliseren van de koppel-curve.
Het verwijderen van dipjes, juiste koppel op juiste toerental.
En het mengsel natuurlijk.

PK's ansich is net zo spannend, de wereld erachter (en ervoor) wel :Y
 
[offtopic] 45 jaar, systeembeheerder, 2 "kids" "snelle" motor. woorden als "bikerz" en "chico's en chica's" .. Ik ruik een midlifecrisis [/offtopic] :P

Koop dan zo'n ding, ben je gelijk klaar :P

url
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan