Turbokit op motorfietsje

9 apr 2003
201
0
Krimpen aan den Yssel
Ik had een vraag. Ik lees af en toe in bladen en op internet dat er turbo's op motorfietsen worden gebouwd. Kent iemand misschien een adres (in Nederland) waar ze dat doen? Als het niet te duur is wil ik ook wel zo'n dingetje op mn fietsje :9 :9 Heeft iemand ervaring met een turbo op zn motorfiets? Is het wel te houden als de turbo gaat werken? Zag een Hayabusa met zo'n ding en dat ging echt helemaal nergens meer over. Zo extreem hoeft het nou ook weer niet.

Groeten, Kneedown Willem.
 
wat voor motor rij je nu? ik zou alleen een turbo monteren op een > 1000cc fiets

voorkeur:
-hayabusa
-sus bandit 1200 (onverwoestbaar blok, behalve dan de koppeling)
-GSXR1000
-R1
-XJR 1300
-GSX1400
(voor de laatste twee zou je zelf headers moeten maken en de afstelling moeten doen, want ik heb daar nog geen pas-klare turbokits voor gezien)


zo'n turbokit kit kost ongeveer 2500 tot 5000 euro afhankelijk van hoe extreem je het wil hebben en of je het zelf kunt monteren.

daarbij komen nog de kosten voor aanpassingen aan het blok (als dat nodig mocht zijn, dus als je wat meer turbodruk wil draaien)

denk hierbij aan:
-zuigers met lagere compressie
-lockup koppeling
-versteviging van verschillende onderdelen in het blok


oh. en een turbo-motorfiets is vaak niet echt grappig om te rijden op de weg. het kan wel, maar het is vooral leuk voor de dragracers onder ons.

Een supercharger voor op een R1;
supercharger is geen turbocharger !

supercharger (blower) is mechanisch aangedreven vanaf de krukas
turbocharger (turbo) wordt aangedreven dmv de uitlaatgassen

lees ook dit (technische) topic eens door: Tips bij het maken van een luchtfilterhuis (turbo) staat een hoop nuttige info in.

Ik lees dat je zelf (auto)monteur bent, dus ik neem even aan dat je wel verstand hebt van in iedergeval de basis van een turbo. je zou kunnen overwegen om zelf een set te bouwen met een kleine turbo van een auto. (dan moet je alleen je afstelling zelf uitzoeken)

Die jongens van madracing hebben wel een plaatje van een turbo op hun site staan, maar die is gekopieerd van www.bigccracing.com ( :} ). ik zou zelf mijn motor pas bij hun neerzetten voor een turboconversie als ze zelf een turbo-motorfiets gebouwd hebben. maargoed.
 
Laatst bewerkt:
Een turbo is inderdaad wel een dure manier van opvoeren. Ongeveer 5000 euro voor een compleet systeem. De reden dat turbo's alleen op >1000cc wordt gezet heeft te maken dat er weinig tot geen turbo's voor kleine debieten worden gemaakt (hoeveelheid luchtstroom door de turbo). Een turbo met te weinig debiet er doorheen werkt niet (of iig zwaar klote).

Misschien komt dit wel met de komst van de Smart tdi turbo. Veel mensen geven toch de voorkeur voor een zwaardere motor dan een lichte met turbo denk ik ivm onderhoud. Zwaarder dan 1300 cc is er bijna niets meer dat met supersport te maken heeft omdat dat te zwaar wordt. Een turbo geeft dan de oplossing.

Het hard inkomen van de turbo is bij een beetje turbodruk niet te vermijden op een viercilinder. Voor een soepel verloop: eeen driecilinder (Triumph), of twee op een zescilinder (Goldwing bi-turbo...)

Voor 0.4 bar overdruk hoef je de meeste blokken niet te verstevigen (mits altijd netjes warmrijden), daarboven moet je uitkijken. (0.4 bar overdruk geeft ongeveer 40% meer vermogen)
 
Een turbo is inderdaad wel een dure manier van opvoeren. Ongeveer 5000 euro voor een compleet systeem. De reden dat turbo's alleen op >1000cc wordt gezet heeft te maken dat er weinig tot geen turbo's voor kleine debieten worden gemaakt (hoeveelheid luchtstroom door de turbo). Een turbo met te weinig debiet er doorheen werkt niet (of iig zwaar klote).

een turbo is juist een redelijk goedkope manier om heel veel vermogen uit je blok te halen (na lachgas dan, dat is helemaal goedkoop). als je door interne wijzigingen (bigbore-kit, andere nokkenassen, kop flowen, andere carbs, etc) hetzelfde vermogen wilt halen als met een turbo zonder interne wijzigingen is dat erg kostbaar.

De reden waarom ik geen turbo op een 600 cc zou monteren is omdat je dan beter gewoon een 1000 kunt kopen. goedkoper en betrouwbaarder.

Het hard inkomen van de turbo is bij een beetje turbodruk niet te vermijden op een viercilinder. Voor een soepel verloop: eeen driecilinder (Triumph), of twee op een zescilinder (Goldwing bi-turbo...)
Het heeft niet zozeer te maken met het aantal cylinders. de turbo bouwt druk op met vertraging (lag). dit komt doordat er als je het gas open gooit er extra druk uit de uitlaat komt. deze druk laat de turbo harder draaien, waardoor de turbo meer inlaatdruk gaat leveren. deze inlaatdruk zorgt voor meer vermogen, waardoor er weer meer druk uit de uitlaat komt. etc. dit proces van druk opbouwen en de turbo laten 'opspinnen' kost even tijd. (afhankelijk van de grote van de turbo, het in/uitlaat kanaal etc.) deze tijd betekent in de praktijk dat als jij het gas erop gooit de motor pas na een halve seconde ofzo HARD gaat trekken. dit kan natuurlijk erg vervelend zijn als je een bocht uitkomt en je zet het gas erop.
 
Laatst bewerkt:
Ze zijn er wel, motoren onder de 1000cc met een turbo. De yamaha xj 650 turbo b.v.
Ben er nog niet veel tegen gekomen hier in Nederland maar dat is weer een ander verhaal. Rijeigenschappen/kwaliteiten weet ik dus ook niet :)
 
Uh...Alle Smarts hebben turbomotoren. Ook de benzine. Ik werk er namelijk. Maar de turbo's van een Smart zitten vast aan het uitlaatspruitstuk. Is een geheel. Ik zou het wel zelf kunnen, maar ik zal problemen krijgen met de afstelling. Vandaar dat ik vraag of er bedrijven zijn die er in gespecialiseerd zijn. Bedankt voor jullie reacties. Groetjes.



Misschien komt dit wel met de komst van de Smart tdi turbo. Veel mensen geven toch de voorkeur voor een zwaardere motor dan een lichte met turbo denk ik ivm onderhoud. Zwaarder dan 1300 cc is er bijna niets meer dat met supersport te maken heeft omdat dat te zwaar wordt. Een turbo geeft dan de oplossing.
 
Laatst bewerkt:
Ik had een vraag. Ik lees af en toe in bladen en op internet dat er turbo's op motorfietsen worden gebouwd. Kent iemand misschien een adres (in Nederland) waar ze dat doen? Als het niet te duur is wil ik ook wel zo'n dingetje op mn fietsje :9 :9 Heeft iemand ervaring met een turbo op zn motorfiets? Is het wel te houden als de turbo gaat werken? Zag een Hayabusa met zo'n ding en dat ging echt helemaal nergens meer over. Zo extreem hoeft het nou ook weer niet.

Groeten, Kneedown Willem.

Willem ook nog in leven!? het Gorinchem tijdperk komt weer in zicht he! :]
 
er is een daihatsu-automobiel met 3 cylinder turbo-diesel, deze heeft een kleine cylinderinhoud en dus een bijbehorende kleine turbo-compressor. een dergelijke compressor zou ik bij een goed revisie bedrijf kopen (verwacht ongeveer 500 euro af te tikken) turbo's hoet of jason's turboworld zijn in nederland gevestigde bedrijven. op www.sportbikerider.us staan een aantal topics met redelijk interessante info over carburateur/turbo combinaties en injectie/turbo conversies.hoe kleiner de turbo, hoe beter(kleiner) het turbogat (turbolag) en vaak hoe berijdbaarder het resultaat.ga je net als ik voor een goede trap onder je kont dan kun je een goedkoper en spectaculairder effect krijgen met lachgas (nitrous oxide,google doet de rest) hopelijk heb je wat aan deze informatie, groeten koen.
 
NOS Nitrous Oxide Systems
NOS Big Shot™ Dual Stage Nitrous System
Plate / Carb System

200-400 Horsepower* (Adjustable)

Apply Power In Stages For Better Elapsed Times!
Not all race cars can benefit from getting an instant boost of up to 400 horsepower, as is the case with the NOS® Big ShotTMSingle Stage systems. This is because the vehicle's tires and chassis may not be able to cope with the additional horsepower, resulting in a severe loss of traction.

To provide for a more gradual application of power, NOS® offers highly effective Big ShotTMDual Stage systems. These systems incorporate two sets of nitrous and fuel solenoids so that power can be added in two events.

The first stage allows the vehicle to leave the line with a moderate performance boost, say 200 horsepower. Then, when the tires are "hooked up", you can push the button for an additional 400 take-your-breath-away ponies. This first stage is activated by a throttle switch while the second stage is activated by pushing a button. Activation of the second stage automatically deactivates the first stage.

Two CheaterTMsolenoids control the first stage while a Super Pro ShotTMnitrous solenoid and a high-output CheaterTMfuel solenoid control the second stage. A 10 lb. nitrous bottle is standard. Optionally available are a wide variety of NOS® electronic controllers. These can be employed, for example, to activate the second stage, while a NOS® Progressive Nitrous Controller can be used to actually dictate the amount of nitrous (in percentages of total power potential) and the timing.

*Actual performance gains will vary depending on the engine's condition, configuration and jetting of nitrous system. Optional power jets are available for a variety of horsepower settings.

Bijlage: NOS%2002402.JPG
 
:Z

Is voor een V8 blok ........

En jij rijdt geen 5.7 liter V8 op je motortje....

Hele dikke vette edit:
Motortje veranderen in scootah :r
 
:Z

Is voor een V8 blok ........

En jij rijdt geen 5.7 liter V8 op je motortje....

Hele dikke vette edit:
Motortje veranderen in scootah :r
zei iemand Boss Hoss! (met lachgas en een blower?) YEA!

Uh...Alle Smarts hebben turbomotoren.
nou. wat let je. de turbo van een smart zal zo'n beetje ideaal zijn om op je motor te schroeven! (waarschijnlijk niet als je heel veel turbodruk wil hebben, maar voor een beetje druk waarbij je je blok niet opnieuw hoeft op te bouwen en te verstevigen zou zo'n turbo ideaal kunnen zijn)

waarschijnlijk valt het met de afstelling wel mee. vooral als je een blow-through systeem maakt en je je huidige injectie of CV-carburateurs een beetje kunt aanpassen.

Als je zoiets moet laten doen kost het echt klauwen vol met geld. Vooral omdat er bijna geen standaardoplossingen zijn en er heel weinig nederlandse bedrijven zijn die veel ervaring met turbo-blokken hebben? Paul Ritzen misschien? Maar ik verwacht ook niet dat die je zo een exacte prijs kan geven.
 
Laatst bewerkt:
Op zaterdag 14 februari 2004 00:22 schreef FragDaddy het volgende:zei iemand Boss Hoss! (met lachgas en een blower?) YEA!nou. wat let je. de turbo van een smart zal zo'n beetje ideaal zijn om op je motor te schroeven! (waarschijnlijk niet als je heel veel turbodruk wil hebben, maar voor een beetje druk waarbij je je blok niet opnieuw hoeft op te bouwen en te verstevigen zou zo'n turbo ideaal kunnen zijn)

waarschijnlijk valt het met de afstelling wel mee. vooral als je een blow-through systeem maakt en je je huidige injectie of CV-carburateurs een beetje kunt aanpassen.

Als je zoiets moet laten doen kost het echt klauwen vol met geld. Vooral omdat er bijna geen standaardoplossingen zijn en er heel weinig nederlandse bedrijven zijn die veel ervaring met turbo-blokken hebben? Paul Ritzen misschien? Maar ik verwacht ook niet dat die je zo een exacte prijs kan geven.
Alle echte opvoeren kost je grof geld.
En neem van mij aan, het gaat sneller kapot dan standaard.
Paul kan je wel zeggen wat het gaat kosten denk ik zo Paul kennende.

En die Boss Hoss ga ik zelf bouwen als ik mn eigen fiets een beetje op orde heb. ;)
 
Ik heb het wel eens eerder geopperd maar kan iemand me vertellen of deze aanname verkeerd is?:

Een 750cc motorblok dat, zeg, 13.000 toeren haalt heeft ruwweg evenveel lucht nodig als een 1500 motor die het maar tot 6.500 rpm schopt. Ik neem aan dat een turbo een bepaald volume per tijdseenheid nodig heeft om efficient te worden. In beide gevallen is dit volume dus ruwweg gelijk.

Als dit zo is, dan zijn er toch zat turbo's die op lichtere motorfietsen passen? Een Metro Turbo heeft b.v. een 1300 motor die zeker niet graag boven de 6500rpm komt.
 
Ik heb het wel eens eerder geopperd maar kan iemand me vertellen of deze aanname verkeerd is?:

Een 750cc motorblok dat, zeg, 13.000 toeren haalt heeft ruwweg evenveel lucht nodig als een 1500 motor die het maar tot 6.500 rpm schopt. Ik neem aan dat een turbo een bepaald volume per tijdseenheid nodig heeft om efficient te worden. In beide gevallen is dit volume dus ruwweg gelijk.

Als dit zo is, dan zijn er toch zat turbo's die op lichtere motorfietsen passen? Een Metro Turbo heeft b.v. een 1300 motor die zeker niet graag boven de 6500rpm komt.

Het kan prima hoor een turbo op een 'kleine' motorfiets te bouwen. maar het heeft geen zin! een turbokit is hardstikke duur en met een turbo zul je je blok meer belasten dan een standaard blok. stel je hebt een 600cc motor, die haalt met een turbokit misschien 150pk aan het achterwiel. dan kun je toch beter een standaard 1000 cc kopen. heb je ook 150pk. veel betrouwbaarder en misschien zelfs nog wel goedkoper. en als dat je gaat vervelen kun je altijd nog een turbokit kopen.

daarom zie je dus vooral turbo's op de zwaarste motoren. (hayabusa bijvoorbeeld). omdat je dan al 160pk hebt als uitgangspositie.
 
Alle echte opvoeren kost je grof geld.
En neem van mij aan, het gaat sneller kapot dan standaard.
Paul kan je wel zeggen wat het gaat kosten denk ik zo Paul kennende.

En die Boss Hoss ga ik zelf bouwen als ik mn eigen fiets een beetje op orde heb. ;)

Jij hebt toch ook NOS op je VMax Niels :?

Trouwens, ik heb ff op je site gekeken, wat een :9~ :} VMax heb je zeg!
 
De turbodruk van een Smart is bizar hoog. Rond de 1 bar dus dat wordt niks denk ik.
Op zaterdag 14 februari 2004 00:22 schreef FragDaddy het volgende:zei iemand Boss Hoss! (met lachgas en een blower?) YEA!nou. wat let je. de turbo van een smart zal zo'n beetje ideaal zijn om op je motor te schroeven! (waarschijnlijk niet als je heel veel turbodruk wil hebben, maar voor een beetje druk waarbij je je blok niet opnieuw hoeft op te bouwen en te verstevigen zou zo'n turbo ideaal kunnen zijn)

waarschijnlijk valt het met de afstelling wel mee. vooral als je een blow-through systeem maakt en je je huidige injectie of CV-carburateurs een beetje kunt aanpassen.

Als je zoiets moet laten doen kost het echt klauwen vol met geld. Vooral omdat er bijna geen standaardoplossingen zijn en er heel weinig nederlandse bedrijven zijn die veel ervaring met turbo-blokken hebben? Paul Ritzen misschien? Maar ik verwacht ook niet dat die je zo een exacte prijs kan geven.
 
Terug
Bovenaan Onderaan