Turbokit op motorfietsje

een hayabusa met turbo zal me wel lijken ook kun je mischien nog een beetje controleerbaar met een haya turbo rijden.
ik weet zeker dat je op een gsxr1000 met turbo niet fijn zal rijden bij het minst of geringste knalt hij het voorwiel omhoog :?
 
een hayabusa met turbo zal me wel lijken ook kun je mischien nog een beetje controleerbaar met een haya turbo rijden.
ik weet zeker dat je op een gsxr1000 met turbo niet fijn zal rijden bij het minst of geringste knalt hij het voorwiel omhoog :?

zo'n busa zal ook wel op het achterwiel willen als die turbo voor 300pk zorgt.

gewoon de achterbrug verlengen met 20cm. komt ie vast niet zo snel omhoog.
 
Jij hebt toch ook NOS op je VMax Niels :?

Trouwens, ik heb ff op je site gekeken, wat een :9~ :} VMax heb je zeg!
Dr zit idd NOS op ,60 PK haal ik er meer uit mee.
De magische grens op het moment van kapot knallen of heel houden.

Dank voor het compliment.
Is intussen weer wat aangepast,foto's volgen binnenkort als alles af is wat nu open staat.
 
Het kan prima hoor een turbo op een 'kleine' motorfiets te bouwen. maar het heeft geen zin! een turbokit is hardstikke duur en met een turbo zul je je blok meer belasten dan een standaard blok. stel je hebt een 600cc motor, die haalt met een turbokit misschien 150pk aan het achterwiel. dan kun je toch beter een standaard 1000 cc kopen. heb je ook 150pk. veel betrouwbaarder en misschien zelfs nog wel goedkoper. en als dat je gaat vervelen kun je altijd nog een turbokit kopen.

daarom zie je dus vooral turbo's op de zwaarste motoren. (hayabusa bijvoorbeeld). omdat je dan al 160pk hebt als uitgangspositie.
Zware blokken hebben een grotere marge qua kunnen af fabriek al.
Dus is het idd verstandiger geen klein blokje op te voeren want die krijgen teveel op hun flikker dan of word te duur om alles zwaarder te maken.
 
Dr zit idd NOS op ,60 PK haal ik er meer uit mee.
De magische grens op het moment van kapot knallen of heel houden.

Dank voor het compliment.
Is intussen weer wat aangepast,foto's volgen binnenkort als alles af is wat nu open staat.
Dat stuurkuipje blijft ontzettend mooi om te zien op die V-max Niels. :}

wat gaat er precies kapot als je er mee gas in spuit? de versnellingsbak?
 
Dat stuurkuipje blijft ontzettend mooi om te zien op die V-max Niels. :}

wat gaat er precies kapot als je er mee gas in spuit? de versnellingsbak?
:X als je niet kan schakelen wel ja ( mn bak is net klaar 19:00 )

Je drijfstangen en lagers gaan eraan en je smering op de cilinderwanden is er niet meer dan.

Drijfstangen buigen om of het lucifers zijn en lagers worden zo hard ingedrukt dat de oliefilm er tussenuit geperst wordt.

En het is niet alleen gas want n2o ofwel zuurstof/stikstof mengel brand niet , er moet ook nog extra benzine bij om te kunnen fikken.
 
:X als je niet kan schakelen wel ja ( mn bak is net klaar 19:00 )

Je drijfstangen en lagers gaan eraan en je smering op de cilinderwanden is er niet meer dan.

Drijfstangen buigen om of het lucifers zijn en lagers worden zo hard ingedrukt dat de oliefilm er tussenuit geperst wordt.

En het is niet alleen gas want n2o ofwel zuurstof/stikstof mengel brand niet , er moet ook nog extra benzine bij om te kunnen fikken.

Dat snap ik jah. de extra benzine en extra lucht doen het werk. Dus om nog meer vermogen uit je V-max te halen moet je echt het blok aanpassen? bigbore, zwaardere drijfstangen, etc?

zit je bak weer inelkaar? heb je nog speciale onderdelen gebruikt voor die bak of gewoon OEM?
 
Dat snap ik jah. de extra benzine en extra lucht doen het werk. Dus om nog meer vermogen uit je V-max te halen moet je echt het blok aanpassen? bigbore, zwaardere drijfstangen, etc?

zit je bak weer inelkaar? heb je nog speciale onderdelen gebruikt voor die bak of gewoon OEM?
Gewoon OEM spul gebruikt. Bak zit echt net inelkaar.
2 weken druk aan het sleutelen geweest en allerhande andere dingen ook gefatsoeneerd.

Om meer vermogen er nu uit te kunnen halen moet ik Carillo drijfstangen erin zetten.
Maar dat was me even te duur nu.
Misschien volgend jaar wel.
 
Het heeft niet zozeer te maken met het aantal cylinders. de turbo bouwt druk op met vertraging (lag). dit komt doordat er als je het gas open gooit er extra druk uit de uitlaat komt. deze druk laat de turbo harder draaien, waardoor de turbo meer inlaatdruk gaat leveren. deze inlaatdruk zorgt voor meer vermogen, waardoor er weer meer druk uit de uitlaat komt. etc. dit proces van druk opbouwen en de turbo laten 'opspinnen' kost even tijd. (afhankelijk van de grote van de turbo, het in/uitlaat kanaal etc.) deze tijd betekent in de praktijk dat als jij het gas erop gooit de motor pas na een halve seconde ofzo HARD gaat trekken. dit kan natuurlijk erg vervelend zijn als je een bocht uitkomt en je zet het gas erop.
Het heeft zeker wel te maken met het aantal cilinders. Bij een viercilinder is de druk in de uitlaat op een gegeven moment hoger dan die in de cilinder waarvan de uitlaatklep dan open staat. Hier ontstaat dus terugstroming. Door deze terugstroming komt de turbo moeilijker op gang. Bij een driecilinder komt dit niet voor waardoor de luchtstroom altijd dezelfde kant op gaat, waardoor de turbo sneller op gang komt. (bij scheepsdiesels worden bij een dergelijk "pulse" systeem altijd drie cilinders aan elkaar gekoppeld)

Het een en ander staat ook in mijn post in een ander topic:
www.motor-forum.nl/forum/topic.php/23294/singlepost/499638
 
Laatst bewerkt:
Charade turbo ihi t4 turbotje een charade heeft een 1000cc 3cilinder 12v motor. dus boosten doet ie niet zo heel erg. Op je 1000 cc 4 cilinder komt ie beter tot recht. 0.5 bar moet een standaard motor makkelijk kunnen hebben. Let wel op de terug voer van de olie.

Ik heb een keer een turbo op m'n auto gebouwd! het was niet zo heel erg duur.
2e hands turbo, had hem later gereviseerd $$ had met m'n swiftje toch nog bijna 170pk.
draaide op 0,55bar hield hij makkelijk. standaard later ging ik over op een andere koppaking. draaide ik met gemak 0.8bar daar heb ik geen dyno run van.
292706_140_full.jpg

292706_99_full.jpg
292706_104_full.jpg




Turbo rekende ik af op 220euro atec (auto tuning shop)
copper head gasket commpres 8,5 x 1 100usd madsuzuki auto site
Bov high sound ( blow off valve) 400euro atec
benzine druk regelaar 150euro atec
stalen pijpleidingen 170euro voor de motor zal dit goedkoper zijn
Intercooler 300euro biesheuvel
apexi piggyback computer afst injc 400euro atec
Je kan het ook van marktplaats af halen 2ehands
ik zal nog wel wat vergeten zijn. Maar dat was het tunenen van een auto he.

Ik hoor dat ze busas turbo chargen zonder intercooler! nou ik durf het niet aan. weet zeker dat het minder loopt. dan met. gaat geheid pingelen
Vergeet ook niet je moet over schakelen naar Super98 ipv euro95

Ik heb slechte ervaring met NOS!! kut troep molt alleen maar je motor!! heb ik ook gehad! raad het af.
 
Laatst bewerkt:
Vind dit btw een hele vette busa!


haya_engine_large.jpg


Geen intercooler???
hayabusa2.jpg

Hete lucht +/- 70graden je motor in :s .
Zal een kleine intercooler geen wonderen doen? zeker 15% vermogen toename
Gewoon de intercooler voor de radiateur plaatsen.
 
Laatst bewerkt:
die bigcc busa wordt toch alleen voor dragraces en dyno-runs gebruikt. ik gok erop dat ze waterinjectie, lachgas of beide gebruiken om de inlaat-temperatuur laag te houden.

leuk zo'n Swift tunen. alleen jammer dat het geen motorfiets is. ;)
 
Het heeft zeker wel te maken met het aantal cilinders. Bij een viercilinder is de druk in de uitlaat op een gegeven moment hoger dan die in de cilinder waarvan de uitlaatklep dan open staat. Hier ontstaat dus terugstroming. Door deze terugstroming komt de turbo moeilijker op gang. Bij een driecilinder komt dit niet voor waardoor de luchtstroom altijd dezelfde kant op gaat, waardoor de turbo sneller op gang komt. (bij scheepsdiesels worden bij een dergelijk "pulse" systeem altijd drie cilinders aan elkaar gekoppeld)

Het een en ander staat ook in mijn post in een ander topic:
www.motor-forum.nl/forum/topic.php/23294/singlepost/499638
Ik heb dit nog even uitgewerkt.

Het plaatje van mijn eerste post hierover:
full

De lijn geeft de druk in de cilinder aan. Het gearceerde deel is de druk in de uitlaatleiding. Het scavenge deel is het spoelen. Hier gaat het over.

Bij een viercilinder zijn er dus vier uitlaatpulsen in de uitlaat. In de volgende figuur zijn de vier cilinders onder elkaar getekend. Hier is te zien dat de drukpulse in de uitlaat gelijk loopt aan de spoelperiode (scavenge). Hierdoor ontstaat de terugstroming, aangezien de uitlaatdruk hoger is dan de vuldruk.
full


Bij een driecilinder zijn de drukpulsen naar rechts verschoven waardoor deze niet meer tijdens het spoelen is.

Mocht iemand hier niet mee eens zijn, laat het dan even weten...
 
Ik heb dit nog even uitgewerkt.

Het plaatje van mijn eerste post hierover:
(Afbeelding)
De lijn geeft de druk in de cilinder aan. Het gearceerde deel is de druk in de uitlaatleiding. Het scavenge deel is het spoelen. Hier gaat het over.

Bij een viercilinder zijn er dus vier uitlaatpulsen in de uitlaat. In de volgende figuur zijn de vier cilinders onder elkaar getekend. Hier is te zien dat de drukpulse in de uitlaat gelijk loopt aan de spoelperiode (scavenge). Hierdoor ontstaat de terugstroming, aangezien de uitlaatdruk hoger is dan de vuldruk.
(Afbeelding)

Bij een driecilinder zijn de drukpulsen naar rechts verschoven waardoor deze niet meer tijdens het spoelen is.

Mocht iemand hier niet mee eens zijn, laat het dan even weten...

mooi dat je dit even uitgewerkt hebt. is dit te voorkomen? want als je berekening klopt heb je hier dus wel een probleem aangekaart. hoeveel procent druk zou je ongeveer missen aan de uitlaat kant en heb je door die terugstroming nog problemen met een spoeling van je cylinders?
 
daarom werken "hete" nokkenassen met veel overlap ook niet met een turbo,

gr,b

ps.
tip www.aerocharger.com heeft variable schoepen.
ene andere tip hou de druk laag, 0,3 bar is zat, wordt hij soepel van en geen gezeur met lag en er d'r in knallende vermogen's ( niet aan te raden als je een beetje bochten aan het pakken ben :X )
 
mooi dat je dit even uitgewerkt hebt. is dit te voorkomen? want als je berekening klopt heb je hier dus wel een probleem aangekaart. hoeveel procent druk zou je ongeveer missen aan de uitlaat kant en heb je door die terugstroming nog problemen met een spoeling van je cylinders?
Zoals bud firebolt al zei: hete nokken (met veel klepoverlap) werken niet in combinatie met een turbo op een viercilinder (op een driecilinder werkt het echter geweldig). Minder klepoverlap verminderd het probleem.

Ik zal nog even kijken of ik binnenkort tijd heb om het nog verder uit te werken, maar de hoge horizontale lijn in dit diagram geeft de vuldruk aan. Dit is de druk die in de inlaat heerst. Lager dan deze druk wordt het dus niet. Het turbo-effect blijft dus wel aanwezig.

Er zijn wel twee nadelen:

1) Er wordt niet gespoeld, waardoor er een hoeveelheid uitlaatgas in de cilinder blijft zitten. Dit zijn hete gassen die de temperatuur in de cilinder doet stijgen. Ook is hier door de hoeveelheid zuurstof in de cilinder voor de verbranding minder.

2) Doordat er ook terugstrooming plaatst vindt, wordt de turbo niet mooi aangestroomt (is al niet zo mooi door het pulse effect tegenover de constant pressure turbo op grote scheepsdiesels). Door deze vervuilde aanstroming wordt de turbo minder makkelijk op gang gebracht. Dit levert een relatief grote turbo-lag op.

zou da gaan op mijn 50cc tje *D
ik zie me al rond rijde 50cc 40pk lol
40 pk gaat waarschijnlijk niet lukken. :o

50 cc levert maximaal ongeveer 5 pk (?)
40/5 is 8 bar overdruk in de cilinder...
Hier is geen materiaal tegen bestand. ;(
 
Laatst bewerkt:
2 cilinder pulseert meer is mijn idee en de turbo komt lastiger op gang zo.

Pulsatie is inderdaad de boosdoener. Je zal dan veel toeren _moeten_ maken om die pulsatie tegen te gaan, de massatraagheid van de turbo op lage motortoeren is niet genoeg om de snelheid van de turbo constant te houden (of je moet een gigantisch lompe turbo nemen maar dan krijg je die rotzak weer niet geladen voor het einde van de week)

Een optie zou wezen is een turbo met een electronisch geregelde wastegaste welke de turbo alleen inschakelt vanaf een bepaald toerental (onder dat toerental gaat het uitlaatgas weg via een bypass over de turbo waar normaal de overdruk weggaat). Die klep van het bypass kanaal staat altijd open totdat de turbo moet werken en wanneer de druk te hoog wordt gaat die weer open. Het kan wezen dat die klep vast gaat komen zitten door de roet enzo maar dat veroorzaakt alleen maar verlies in turbodruk. Bij een mechanische wastegate gaat die harder en harder trekken totdat het blokje uit elkaar spat.

Ik zou gaan voor een lagedruk drukvulling, de druk is snel opgebouwd en je hebt geen spastisch motorgedrag
 
Laatst bewerkt:
Ik heb dit nog even uitgewerkt.

prachtig uitgewerkt die grafieken. Je hebt inderdaad het probleem dat de turbo te veel weerstand levert en dat je terugspoeling krijgt en om die terugspoeling dan te beperken moet je andere nokkenassen gebruiken. De toevoer van uitlaatgassen is sneller dan de turbo kan verwerken zeg maar. En dan nog de thermische beperkingen welke je hebt. Met een normaal uitlaatspruitstuk kan je zorgen voor een venturi effect zodat die uitlaatgassen sneller de cilinder kunnen passeren maar nu zit alles gevangen (zeker bij terugspoelen)
 
Terug
Bovenaan Onderaan