Valentino Rossi - 10 to come?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik twijfel eigenlijk hoeveel VAG toe kan voegen voor Ducati. Motorfietsen/motorsport is iets heel anders dan auto's/autosport. Recent voorbeeld is BMW in de superbikes die pas sinds de komst van Melandri dit jaar competatief zijn.

Ze kunnen zeker wat toevoegen. Het sterke punt van deze combi is namelijk dat Ducati de ervaring/kennis heeft van racen en Audi de ervaring/kennis van materialen, productietechnologien etc... En natuurlijk bijna onuitputtelijke financiele middelen.

Nu is het zo dat de (test)coureur zijn bevindingen brieft aan de engineering afd. Die moeten die bevindingen vertalen in technische oplossingen.
Wat Audi / VW toevoegt is enorme materiaalkennis, ontwerpkennis en kennis van de allerlaatste productietechnologieen. Ze beschikken over de beste simulatie-/analysesofteware en hebben daar ook nog eens zeer ervaren mensen in huis die de resultaten van die software weten te interpreteren. En dan de metalurgen die ze in huis hebben.
In Neckarsulm zitten meer dan 1000 engineers die dagelijks bezig zijn met de ontwikkeling
van alu motordelen, plaatwerk, ophangdelen en carosseriedelen.

Wij (waar ik werkte) hebben aluminium delen aan ze geleverd. Bij Porsche gaan we een nieuw deel leveren voor de ophanging van de 918 Spyder. Dat deel wordt enorm zwaar belast. Het deel eist verschillende mechanische eigenschappen terwijl je het als gietdeel maar uit 1 legering kan gieten. En toch willen ze op verschillende plekken in het deel verschillen de eigenschappen. Als je dan om tafel zit met hun ontwerpers (Porsche Motorsport) zie je pas hoeveel kennis ze in huis hebben. En die kennis staat straks ook Ducati ter beschikking. Denk b.v. bij de gewenste mechanische eigenschappen van de achterbrug en het frame.

En dat geldt eveneens voor de electronica, aerodynamica etc...
 
Laatst bewerkt:
full
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan