Veel rook, olie: klepseals?

N.Holgerson

‘74 Guzzi
27 okt 2005
7.409
382
Noord-Holland
Het betreft een Honda GX240 blok, geen motorfiets maar een aggregaat dus. Hopelijk toegestaan door de mods gezien de universele aard van het onderwerp.

zuigerveren, compressie etc OK
bij demonteren cilinderkop letterlijk een plasje olie in de cilinder op de zuiger.
Cilinderwand ziet er prachtig glad uit, geen groeven of blauwige brand strepen.

de uitlaatklep en uitlaatpoort zat vol kool en vieze shit.

ik verdenk de klepseals, maar wanneer hebben deze teveel speling ? Filmpje toegevoegd, de uitlaatklep heeft voelbare axiale speling maar is dit genoeg voor roken als een 2 takt?
(De hele straat letterlijk blauw)

Ik wil best de zuiger en zuigerveren vervangen maar bij dit type motor moet het blok gesplitst worden omdat carter en cilinder 1 geheel is. Dus geen afneembare cilinder met voetpakking, dus dat wil ik voorkomen...

heb ik nog speciale tools nodig die ik moet bestellen alvast?

dank!
 

Bijlagen

  • IMG_4770.MOV
    33,1 MB
  • D365152B-9592-4C87-895D-6D6A8D9AB6C9.jpeg
    D365152B-9592-4C87-895D-6D6A8D9AB6C9.jpeg
    347,9 KB · Weergaven: 18
  • 5FD4BAF8-E60B-40B3-A5E9-21D3A4A1F788.jpeg
    5FD4BAF8-E60B-40B3-A5E9-21D3A4A1F788.jpeg
    175,3 KB · Weergaven: 20
  • IMG_4770.MOV
    33,1 MB
  • 75831F2E-8A41-4FDB-BF09-BD8B55E69282.jpeg
    75831F2E-8A41-4FDB-BF09-BD8B55E69282.jpeg
    221,4 KB · Weergaven: 17
Is dat blokje 11 jaar geleden aan de kant gegooid omdat ie rookte als een ketter of of omdat het ding niet meer gebruikt werd?

Als de olie er doorheen loopt zoals je omschrijft dan moet je het carter ook zo leeg hebben.

Er is geen vergissing gemaakt dat er tweetakt mengsel in is gedaan? 8)78)7

db
 
Nou ik heb hem overgenomen, als projectje en om hem uberhaupt lopend te krijgen.
50/50 kans. Weleens eerder mazzel gehad dat een blokje super netjes liep met geen rook etc.

nu dus pech, historie is onbekend. Hij is in 2009 nog gechecked ( zit zo n onderhoud sticker op) en achtergebleven in een boeren schuur.

dus of hij toen al krokant was of dat het door het stilstaan is gebeurd....

er zat dikke pannekoekenstroop olie in het blok, en ook ca 500 ml minder dan de voorgeschreven 1100 ml.

nu zit er volsyntheet in. Maar na 10 sec lopen hem snel weer uitgezet want rookgordijn a la een kroeg in de 90’s.

er zit trouwens nieuwe euro 98 in en de carb was verbazingwekkend schoon. Ook geen vies residu in de vlotterbak...

Enfin, even zien wat ik ermee ga doen. Het ding is namelijk niks waard, maar wel leuk voor de sleutel ervaring!
 
Nou ik heb hem overgenomen, als projectje en om hem uberhaupt lopend te krijgen.
50/50 kans. Weleens eerder mazzel gehad dat een blokje super netjes liep met geen rook etc.

nu dus pech, historie is onbekend. Hij is in 2009 nog gechecked ( zit zo n onderhoud sticker op) en achtergebleven in een boeren schuur.

dus of hij toen al krokant was of dat het door het stilstaan is gebeurd....

er zat dikke pannekoekenstroop olie in het blok, en ook ca 500 ml minder dan de voorgeschreven 1100 ml.

nu zit er volsyntheet in. Maar na 10 sec lopen hem snel weer uitgezet want rookgordijn a la een kroeg in de 90’s.

er zit trouwens nieuwe euro 98 in en de carb was verbazingwekkend schoon. Ook geen vies residu in de vlotterbak...

Enfin, even zien wat ik ermee ga doen. Het ding is namelijk niks waard, maar wel leuk voor de sleutel ervaring!
dit soort blokjes gaat het beste met een singelgrade olie.......
 
Nou ik ga het blok splitsen, ben nu toch al bezig.
Nog ff fotos van de koppakking voorzijde en de achterkant.

blijkbaar toch speling op die zuiger, is dat normaal of is dit veel teveel? Als ik het vliegwiel draaide zodat de zuiger even lekker heen en weer ging verzamelde er zich al olie bovenop de zuiger. Zegt genoeg denk ik 8)7
 

Bijlagen

  • F8ED9DCE-85E5-40DF-9BF8-92B3FBD64106.jpeg
    F8ED9DCE-85E5-40DF-9BF8-92B3FBD64106.jpeg
    181,3 KB · Weergaven: 11
  • FullSizeRender.mov
    10,8 MB
  • 290CD5FE-ADE5-43DE-BDE8-DBF9A25E23C0.jpeg
    290CD5FE-ADE5-43DE-BDE8-DBF9A25E23C0.jpeg
    226,6 KB · Weergaven: 15
Je zie zo al dat die zuigerveren weinig meer doen, de zuiger hangt aan 1 kant tegen de cilinderwand aan en aan de
andere kant zie je veel ruimte,veel veerspanning zit er dan niet meer in,dus uitelkaar halen en opmeten.
 
Vandaag even een grote poelietrekker regelen..
Geïnformeerd over de klepgeleiders vervangen bij een motorrevisie bedrijf... best prijzig.
Klepzittingen moeten ook opnieuw geslepen worden en de kleppen ook blijkbaar dan.

er zitten in dit type blok geen rubberen seals maar alleen van die geleiders die zouden moeten afdichten op een oliefilm na dan.

eerst maar die zuigerveren fixen
 
Ok, even verder gegaan met de ontmanteling
Zien jullie iets bijzonders?
 

Bijlagen

  • 40212CAF-5B5E-45D0-BF7E-AA37919A9A47.jpeg
    40212CAF-5B5E-45D0-BF7E-AA37919A9A47.jpeg
    186 KB · Weergaven: 11
  • 2A193DA8-C10B-4287-9AEC-05755DC0EA54.jpeg
    2A193DA8-C10B-4287-9AEC-05755DC0EA54.jpeg
    165 KB · Weergaven: 14
  • 2CB393A0-40C5-4D9C-9588-6FE8A4429001.jpeg
    2CB393A0-40C5-4D9C-9588-6FE8A4429001.jpeg
    233,4 KB · Weergaven: 7
  • B0C614D1-C9F9-4EFD-94AE-EDCF915B3428.jpeg
    B0C614D1-C9F9-4EFD-94AE-EDCF915B3428.jpeg
    157,2 KB · Weergaven: 12
  • E22A530E-2A77-4BD8-80EF-43FE99834BB1.jpeg
    E22A530E-2A77-4BD8-80EF-43FE99834BB1.jpeg
    129,4 KB · Weergaven: 6
Ziet er zo op zich niet verkeerd uit op wat krassen na ,het is nu een kwestie van meten,je zou kunnen beginnen de slotspeling
van de zuigerveren te meten,dus de veren van de zuiger halen en in de cilinder doen en dan meten hoe groot het gat
is tussen de veer uiteinden,let daarbij wel op dat je goed onthoud hoe de veren gemonteerd zaten op de zuiger,dus
ook wat de bovenkant was,soms staat er een letter op de veren,zo niet dan goed onhouden hoe de veren gemonteerd zaten op de zuiger,
desnoods zelf een merkteken er op maken met bv een viltstift.De zuiger zelf opmeten word moeilijk zonder de benodigde meet instrumenten zoals een inwendige micrometer,het beste is dat te laten doen door een motorenrevisie bedrijf.
 
Terug
Bovenaan Onderaan