Verkoop nieuwe motoren blijft dalen

Motorrijden is voor mij puur hobby, en da's voor het gros van de (nieuw kopende) motorrijders zo volgens mij. Bij mij staat er nu een 2012 fiets in de schuur welke als vervanging kwam voor een 2008 model en dat 2008 model wat ik achterliet stond binnen 1½ maand al weer bij een nieuwe eigenaar.

Als je hier een béétje op MF gaat lezen dan zie je vaak dat de mensen die zo'n "ding" voor woon/werk gebruiken kiezen voor een fiets die toch een jaar of 10? ouder is..... EN dat zelfde geldt ook voor de "nieuwe aanwas" qua rijders.

Lijkt er op dat nieuwe fietsen dus verkocht worden aan liefhebbers en mensen die de hobby kunnen betalen?

Veruit de meeste motoren worden afbetaling gekocht, daarom denk ik dat er steeds minder mensen geld willen of kunnen lenen voor een motor. En daarom worden er steeds minder motoren verkocht.
Ligt niet aan mij, ik heb een paar weken geleden een andere motor gekocht.
Geen nieuwe, wilde geen geld lenen. 8-)

Heb je daar statistieken van? Mij lijkt 't namelijk vrij onwaarschijnlijk dat 't merendeel van de nieuwe motoren op afbetaling gekocht wordt (als dat wél zo is dan is dat eigenlijk best triest).
 
Laatst bewerkt:
Heb je daar statistieken van? Mij lijkt 't namelijk vrij onwaarschijnlijk dat 't merendeel van de nieuwe motoren op afbetaling gekocht wordt (als dat wél zo is dan is dat eigenlijk best triest).

De orginele post daarvan is niet van mij en ik heb ze niet zo 1, 2 even gevonden maar ik heb dat inderdaad ook een keer gelezen. Ging dan wel over automobiel branche maar gezien de prijzen van motoren tegenwoordig.....
 
De orginele post daarvan is niet van mij en ik heb ze niet zo 1, 2 even gevonden maar ik heb dat inderdaad ook een keer gelezen. Ging dan wel over automobiel branche maar gezien de prijzen van motoren tegenwoordig.....

Je moet de automobielbranche niet gaan/willen vergelijken met de motorbranche. Enige wat die die twee met elkaar gemeen hebben is dat ze in voertuigen handelen waar je een rijbewijs voor moet hebben, voor de rest hebben ze weinig met elkaar gemeen.

Probeer voor de gein maar eens een motorfiets in de "lease" te krijgen als werknemer van een bedrijf waar een lease-auto de normaalste zaak van de wereld is.
 
Je moet de automobielbranche niet gaan/willen vergelijken met de motorbranche. Enige wat die die twee met elkaar gemeen hebben is dat ze in voertuigen handelen waar je een rijbewijs voor moet hebben, voor de rest hebben ze weinig met elkaar gemeen.

Probeer voor de gein maar eens een motorfiets in de "lease" te krijgen als werknemer van een bedrijf waar een lease-auto de normaalste zaak van de wereld is.

Natuurlijk kan je dat vergelijken. De keuze om wel of niet een motor te kopen zal waarschijnlijk een hoge correlatiecoëfficiënt hebben met het dan wel of niet kopen van een auto. Ergo als men net een auto heeft aangeschaft zal een motor er minder snel komen.

Wat je niet kan vergelijken is de lease markt, en dat is niet omdat deze zo anders is maar omdat deze bijna niet bestaat. Hierdoor is een motor leasen gewoon duurder omdat restwaardes en onderhoudsbeurten een motor duur maken. Daar komt bij dat door het zeer weinige motor leasen leasemaatschapijen geen schaalvoordeel kunnen behalen en hier dus eigenlijk ook geen zin in hebben. Ergo motor leasen is duur.

Waarom het met de motormarkt slecht gaat is simpelweg omdat CBS statline uitwijst dat gemiddeld inkomen in 2010 van werkende 25K was (ja ik schrok er zelf ook van). Sommige fabrikanten beginnen pas rond de 10K met het verkopen van motoren, dan is het natuurlijk niet zo gek dat niemand die dingen nog wil kopen. Voor datzelfde geld heb je een auto waar je hele gezin in kan.
 
Natuurlijk kan je dat vergelijken. De keuze om wel of niet een motor te kopen zal waarschijnlijk een hoge correlatiecoëfficiënt hebben met het dan wel of niet kopen van een auto. Ergo als men net een auto heeft aangeschaft zal een motor er minder snel komen.

Wat je niet kan vergelijken is de lease markt, en dat is niet omdat deze zo anders is maar omdat deze bijna niet bestaat. Hierdoor is een motor leasen gewoon duurder omdat restwaardes en onderhoudsbeurten een motor duur maken. Daar komt bij dat door het zeer weinige motor leasen leasemaatschapijen geen schaalvoordeel kunnen behalen en hier dus eigenlijk ook geen zin in hebben. Ergo motor leasen is duur.

Waarom het met de motormarkt slecht gaat is simpelweg omdat CBS statline uitwijst dat gemiddeld inkomen in 2010 van werkende 25K was (ja ik schrok er zelf ook van). Sommige fabrikanten beginnen pas rond de 10K met het verkopen van motoren, dan is het natuurlijk niet zo gek dat niemand die dingen nog wil kopen. Voor datzelfde geld heb je een auto waar je hele gezin in kan.


Wat je JUIST wel kunt vergelijken is de "lease" markt. Als een werkgever er van overtuigd is dat jij als werknemer effectiever bent met een motorfiets als lease voertuig dan zal die werkgever jou met liefde en plezier een motorfiets laten leasen in plaats van een (duurdere) auto waar je toch maar alléén in zit.

Ik ga de nadelen van een motorfiets ten opzichte van een auto, gezien bovenstaande, nu even niet opnoemen, die kun je zélf ook wel bedenken :Y

Verkoop van auto's moet je voor de gein ook maar eens reëel bekijken; Zonder "lease".... amper nieuw.
 
Laatst bewerkt:
Wat je JUIST wel kunt vergelijken is de "lease" markt. Als een werkgever er van overtuigd is dat jij als werknemer effectiever bent met een motorfiets als lease voertuig dan zal die werkgever jou met liefde en plezier een motorfiets laten leasen in plaats van een (duurdere) auto waar je toch maar alléén in zit.

Alleen zijn die duurde auto's dus goedkoper in de lease, vanwege boven genoemde variabelen. Met 400 euro per maand kan jij al een 207, Corsa en dergelijke leasen. Bij een motor mag je blij zijn als dat voor dit bedrag lukt. Tja schaf je er 1 aan dan kan het veel goedkoper maar veel werkgevers willen daar niet aan. Een motorfiets is dus zeker niet goedkoper in de lease.

Verkoop van auto's moet je voor de gein ook maar eens reëel bekijken; zonder "lease".... amper nieuw.

Rai verkoopstatestieken wijzen uit dat +- 40% prive is, de rest zakelijk. Inderdaad een gigantische deel maar alsnog 40% van nu al (helft van het jaar) 166K auto's. Eventueel 100% (Rai houd voor motoren geen prive/zakelijk bij) prive: 3195 dit jaar.

En van al die auto's is bijna 50% A en B segment. En daar wordt de motorindustrie dus door benadeeld. Gewoon de prijs verlagen, iets wat in de auto industrie ook is gebeurd.
 
Salaris holt achteruit. Geen salarisverhoging, geen prijscompensatie, prijsverhogingen boodschappen, belastingverhoging en nog wat van die zaken waardoor je minder per maand kan besteden. Het is dan duidelijk dat je minder kan uitgeven. Dus laat je die nieuwe dure motor staan om dat je geen geld meer hebt!
 
Salaris holt achteruit. Geen salarisverhoging, geen prijscompensatie, prijsverhogingen boodschappen, belastingverhoging en nog wat van die zaken waardoor je minder per maand kan besteden. Het is dan duidelijk dat je minder kan uitgeven. Dus laat je die nieuwe dure motor staan om dat je geen geld meer hebt!

Klopt en dan is je hypotheek en je kids je meer waard als een dure motor.
Leuk als je nog thuis woont een dure motor maar niet aantrekkelijk als je alles zelf moet doen.
 
@ Freakie:


Voor €400,- in de maand "lease" jij NIKS op basis van "FULL OPERATIONAL", ook niet met een auto.

Kijk voor de gein maar eens op Directlease.nl en zet 't aantal kilometers eens op +35K incl. brandstof/5jaar. DirectLease is redelijk marktconform, dus......

Fiscale bijtelling heb ik ´t nog even niet over
 
Laatst bewerkt:
Vond ik wel in dit topic thuishoren. Een dealer vertelde mij vandaag dat hij in 2 weken tijd 21 motoren van hetzelfde model(dus nieuw) had verkocht. Ik stond echt ff met mijn ogen te knipperen. Niet alleen in deze tijd maar dan zoveel in zo'n korte tijd? Ik heb echt het verkeerde beroep..........
 
Wat voor een model mag dat dan wel zijn, lijkt me erg veel?
Moet haast het type "zoete broodje"zijn?

Bigscale
 
@ Freakie:


Voor €400,- in de maand "lease" jij NIKS op basis van "FULL OPERATIONAL", ook niet met een auto.

Kijk voor de gein maar eens op Directlease.nl en zet 't aantal kilometers eens op +35K incl. brandstof/5jaar. DirectLease is redelijk marktconform, dus......

Fiscale bijtelling heb ik ´t nog even niet over

Voor 400 euro heb je een renault Clio :+

En voor 437 euro een peugot 208 :+

Het is niet veel, maar wel meer dan NIKS :+
 
Wat voor een model mag dat dan wel zijn, lijkt me erg veel?
Moet haast het type "zoete broodje"zijn?

Bigscale
Hoe vaak koop jij een zoet broodje van circa 17000,- ? :)
Maar dat bedoel ik dus, en het aantal hebben we goed gehoord en er stonden er ook al 4 klaar om uitgeleverd te worden.........
 
Hoe vaak koop jij een zoet broodje van circa 17000,- ? :)
Maar dat bedoel ik dus, en het aantal hebben we goed gehoord en er stonden er ook al 4 klaar om uitgeleverd te worden.........

En dan kunnen ze straks 6 jaar inlossen met superveel rente over die jaren en kost de moto inene 30 000 euro...
Ik heb wel eens gevraagd of er nou veel motoren zo betaald worden , Echter worden de meeste in aflossing gekocht werd mij verteld.
Ik denk niet dat al die 21 motoren zo zijn afgetikt in deze crisis tijden
 
Laatst bewerkt:
Vond ik wel in dit topic thuishoren. Een dealer vertelde mij vandaag dat hij in 2 weken tijd 21 motoren van hetzelfde model(dus nieuw) had verkocht. Ik stond echt ff met mijn ogen te knipperen. Niet alleen in deze tijd maar dan zoveel in zo'n korte tijd? Ik heb echt het verkeerde beroep..........
wat een kolder zeg, die probeert zichzelf voor de gek te houden. 21 motoren in 14(eigenlijk 10) dagen? :z
 
Laatst bewerkt:
wat een kolder zeg, die probeert zichzelf voor de gek te houden. 21 motoren in 14(eigenlijk 10) dagen? :z
Ik denk eerder zoals door anderen aangegeven dat een aantal mensen zichzelf voor de gek houd door inderdaad op afbetaling een motor van € 17000,- te kopen. En wat heeft die dealer er voor belang bij zo'n getal te noemen als het niet waar is? Dat mensen hem voor gek verslijten........ :+
Weet je wie ik voor gek verslijt? Hier regelmatig gelezen, mensen die ongezien en zonder proefrit ff een motor bestellen. En door die mensen denk jij nu dat die dealer zichzelf voor de gek houd ;)
 
In het verleden is het wel meer voorgekomen dat de hele motorbranche op zijn gat lag.
Steeds als de conjunctuur wat daalde is dat fenomeen opgetreden.

Maar dat is niet zo moeilijk te begrijpen als je als burger het vel over de neus wordt gehaald door verzekeringsmaatschappijen, pensioenfondsen, banken en nota bene ook nog door de regering. Maar dit is natuurlijk offtopic.

We moeten onze schuld verminderen en daar worden nu voor onze begrippen (draconische) middelen voor gebruikt die notabene contraproductief werken.
De pensioenleeftijd wordt flink opgetrokken, de meeste die dit lezen zullen daar last van krijgen. Er wordt je dus 2 jaar vrijheid afgenomen.
Kom je in de bijstand, ww zal worden gereduceerd tot minimale bedragen, dan zit je 2 jaar langer in de bijstand. Misschien komt dan de tijd ook nog wel dat je het eigen huis op moet vreten zoals jaren geleden. Je hebt dan je leven hard gewerkt en houdt nog niets over.

In de laatste 5 jaar is de schuld per hoofd van de bevolking explosief gestegen.
Waaraan, ik zou het niet weten. Was het alle jaren een bedrag X , dan is dat de afgelopen 5 jaar 10X geworden.
Zoveel is mijn loon niet gestegen, en zoveel heb ik ook niet bijgeleend. Dus wie heeft er in de schatkist lopen graaien?

En denk erom alles wat nu aangewend wordt onder het motto crisisbestrijding dat blijft, net als het kwartje van Kok.
Ook als de conjunctuur weer helemaal top is blijft de BTW 21%, moet je tot je 67 ste werken enz.enz.
 
gisteren even bij horeon langs geweest , en die leverde toch nog wat nieuw,s af...
de z 1000 loopt goed daar :Y net als zijn broertje :] de z750
denk dat de enne zaak beter draait dan de andere..
en dat mensen ook echt naar de service kijken , tenminste ik wel..
je bent bij een kleine zaak geen nummer , en ze kennen je naam tenminste
en weten vaak wat voor fiets je hebt :Y
ook ik geloof dat er een moeilijke tijd voor dealers aan komt.
maar de goeien zullen overleven , en de stunters verdwijnen :Y
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan