Guzzi-Tim
MF veteraan
- 3 sep 2016
- 1.743
- 514
Aangezien het eerste topic gesloten is, hierbij het vervolg:
Korte samenvatting van wat er gebeurd is:
Motor voor 10.000km beurt naar moto guzzi dealer. Vrij forse rekening van >800€, eerste rit op snelweg de volgende dag: schokkende motor en raar geluid, verlies van vermogen, en (veel) witte rook uit de uitlaat: oorzaak 1 cilinder uitgevallen door naar later bleek defecte bougiekabel + benzine uit de cilinder in de uitlaat gelopen.
Weg laten slepen naar dealer, die heeft hem nagekeken, defect geconstateerd en verholpen. Ik hoefde alleen de bougiekabel te betalen, ongeveer 30€ aldus moneteur.
Vandaag kon ik hem ophalen.
Allereerst de rekening. De bougiekabel bleek niet rond de 30€ maar rond de 72€ te kosten. En hij had er niet 1 vervangen, maar allebei. 144€ aftikken dus. Na een fronsende blik van mij, en de vraag waarom hij beide kabels had vervangen ipv gewoon alleen die van de defecte cilinder, kreeg ik als antwoord dat de diagnostische computer aangaf dat er een probleem was met zowel bobine 1 als 2. Hij had eigenlijk beide bobines willen vervangen maar had (godzijdank) besloten eerst te kijken of alleen nieuwe kabels zouden helpen omdat bij 1 v/d kabels een vonk te zien was.
Hij kon dan wel de btw er vanaf halen. Ongeveer 120€ dan. Ik legde hem uit dat ik nog steeds niet gelukkig was aangezien ik rond de 30€ verwacht had, maar hij kon er verder niets aan doen omdat hij het niet voor het zeggen had. Maar ik kon het woensdag bespreken met zijn baas. Okey dan, wordt vervolgd.
Ook was er een kapje van de cilinder ineens zwaar bekrast. Daar wordt een nieuwe op hun kosten voor besteld nadat ik dit melde, maar toch slordig.
Nu het technische deel: Tijdens de rit naar huis (via omweg van een uur om alles te testen) heb ik de volgende rare dingen geconstateerd:
- De motor rijdt zeer onrustig in lage toeren in zijn eerste en tweede versnelling. Als ik het gas constant hou bij onder de 30-35km/h rijdt de motor erg schokkend (houdt in, versnelt, houdt in etc..) rijdt zeer irritant tussen langzaamrijdend verkeer in Amsterdam. Dat was voorheen ook al een heel klein beetje zo, maar is nu veel en veel erger.
- Bij gas terug knalt de uitlaat regelmatig. Dit was voorheen helemaal niet zo. (edit: knalt is misschien wat overdreven, het zijn meer ploffen)
- In zijn eerste versnelling bij langzame bochten etc. hoor ik 1x een soort tik ergens uit de voorste helft v/d motor, en voel ik een licht schokje aan het stuur.
Voordat ik dit allemaal weer ga melden bij de garage, hoor ik graag jullie meningen wat de oorzaken zouden kunnen zijn.
Korte samenvatting van wat er gebeurd is:
Motor voor 10.000km beurt naar moto guzzi dealer. Vrij forse rekening van >800€, eerste rit op snelweg de volgende dag: schokkende motor en raar geluid, verlies van vermogen, en (veel) witte rook uit de uitlaat: oorzaak 1 cilinder uitgevallen door naar later bleek defecte bougiekabel + benzine uit de cilinder in de uitlaat gelopen.
Weg laten slepen naar dealer, die heeft hem nagekeken, defect geconstateerd en verholpen. Ik hoefde alleen de bougiekabel te betalen, ongeveer 30€ aldus moneteur.
Vandaag kon ik hem ophalen.
Allereerst de rekening. De bougiekabel bleek niet rond de 30€ maar rond de 72€ te kosten. En hij had er niet 1 vervangen, maar allebei. 144€ aftikken dus. Na een fronsende blik van mij, en de vraag waarom hij beide kabels had vervangen ipv gewoon alleen die van de defecte cilinder, kreeg ik als antwoord dat de diagnostische computer aangaf dat er een probleem was met zowel bobine 1 als 2. Hij had eigenlijk beide bobines willen vervangen maar had (godzijdank) besloten eerst te kijken of alleen nieuwe kabels zouden helpen omdat bij 1 v/d kabels een vonk te zien was.
Hij kon dan wel de btw er vanaf halen. Ongeveer 120€ dan. Ik legde hem uit dat ik nog steeds niet gelukkig was aangezien ik rond de 30€ verwacht had, maar hij kon er verder niets aan doen omdat hij het niet voor het zeggen had. Maar ik kon het woensdag bespreken met zijn baas. Okey dan, wordt vervolgd.
Ook was er een kapje van de cilinder ineens zwaar bekrast. Daar wordt een nieuwe op hun kosten voor besteld nadat ik dit melde, maar toch slordig.
Nu het technische deel: Tijdens de rit naar huis (via omweg van een uur om alles te testen) heb ik de volgende rare dingen geconstateerd:
- De motor rijdt zeer onrustig in lage toeren in zijn eerste en tweede versnelling. Als ik het gas constant hou bij onder de 30-35km/h rijdt de motor erg schokkend (houdt in, versnelt, houdt in etc..) rijdt zeer irritant tussen langzaamrijdend verkeer in Amsterdam. Dat was voorheen ook al een heel klein beetje zo, maar is nu veel en veel erger.
- Bij gas terug knalt de uitlaat regelmatig. Dit was voorheen helemaal niet zo. (edit: knalt is misschien wat overdreven, het zijn meer ploffen)
- In zijn eerste versnelling bij langzame bochten etc. hoor ik 1x een soort tik ergens uit de voorste helft v/d motor, en voel ik een licht schokje aan het stuur.
Voordat ik dit allemaal weer ga melden bij de garage, hoor ik graag jullie meningen wat de oorzaken zouden kunnen zijn.
Laatst bewerkt: