Blok gekocht van een mede VF1000R rijder uit Lelystad, er schijnt iets mis te zijn met een big-end. Blok heeft pas ong. 15000 km gedraaid, maar helaas, oliepeil niet goed bijgehouden met een desastreus resultaat....dat gaan we maar eens onderzoeken!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Nou toch wel....krukas laten oplassen, perfect! Bij Grossouw in Amstelveen, doet vaak deze klussen. Alles nagemeten met een micrometer en alles klopte precies, exact de goede maat. Of alles lang heel blijft moet ik afwachten, het blok zit met nog 1 cilinderkop te gaan bijna in elkaar, en dan wordt het testen geblazen!Laat me raden, de meest linkse kruktap is naar z'n grootje
Ik weet niet waarom, maar bij elk V4 blok met kapotte krukas (gelukkig zijn er dat niet zoveel geweest) die ik gezien heb of van gehoord heb, was het altijd van cilinder #1
Wat repareren betreft moet ik je teleurstellen, dit is bij een motorfiets-krukas niet mogenlijk om goed resultaat te krijgen.
Hier is door verschillende mensen op het MF voor verschillende motoren onafhankelijk van elkaar bij diverse bedrijven navraag naar gedaan en idereen kreeg hetzelfde antwoord: Nee
Als een bedrijf het al wilde doen, wilden ze er absoluut geen garantie op geven.
oplassen en afdraaien was gewoon niet te doen met acceptabel resultaat. Of alles lang heel blijft moet ik afwachten, het blok zit met nog 1 cilinderkop te gaan bijna in elkaar, en dan wordt het testen geblazen!
Magnamaniac: ff een tussenbericht..... ik heb destijds verschillende revisiebedrijven gebeld en er waren er een stuk of 5 die krukassen oplassen, ook van motorfietsen. Geen probleem zeiden ze! Ik heb degene genomen die het dichtst bij mij in de buurt zat, Amstelveen.Laat me raden, de meest linkse kruktap is naar z'n grootje
Ik weet niet waarom, maar bij elk V4 blok met kapotte krukas (gelukkig zijn er dat niet zoveel geweest) die ik gezien heb of van gehoord heb, was het altijd van cilinder #1
Wat repareren betreft moet ik je teleurstellen, dit is bij een motorfiets-krukas niet mogenlijk om goed resultaat te krijgen.
Hier is door verschillende mensen op het MF voor verschillende motoren onafhankelijk van elkaar bij diverse bedrijven navraag naar gedaan en idereen kreeg hetzelfde antwoord: Nee
Als een bedrijf het al wilde doen, wilden ze er absoluut geen garantie op geven.
oplassen en afdraaien was gewoon niet te doen met acceptabel resultaat.
Overigens hoeft bij een andere krukas de lagercodes niet overeen te komen met die van de originele krukas.
De combinatie van de code op de krukas en op het carter geeft je de lagercode welke je er bij moet hebben.
Interessant...mijn Rothmans lust een liter op 1200 km, ook flink dus. Toch eens proberen. Die Castrol, is dat halfsysnthetisch of volledig mineraal?Mijn Rothmans heeft 56000km gelopen en die verbruikte veel olie bij aanschaf slecht schakelen en de koppeling slipte en plakte als ie koud was
Ik heb gelijk de olie en het filter ververst en er minerale castrol ingegooid (die rooie) resultaat geen olieverbruik meer en soepel schakelen
Ik heb het vermoeden dat de vorige eigenaar er vol synthetische olie had ingekieperd daar kunnen ze dus niet tegen
Bij een CB1100R hetzelfde meegemaakt
Volledig mineraal die zwarte flessenInteressant...mijn Rothmans lust een liter op 1200 km, ook flink dus. Toch eens proberen. Die Castrol, is dat halfsysnthetisch of volledig mineraal?
Het blok ziet er idd mooi uit(Afbeelding)
Zo, na volledige demontage het blok maar eens goed schoongemaakt, na 10 jaar stilliggen in verschillende stoffige garages. De lak bleek verrassend mooi, ook alle geschreven fabrieksletters staan er nog op. Dit blok is inderdaad nog aardig vers, dit is trouwens ook goed te zien aan alle assen van de versnellingsbak! Wel zit alles aardig onder het stof, bijv de tandwieltrein die de nokkenassen aandrijft kraakt ook lekker verontrustend, eerst maar eens goed schoonmaken voor montage.
Welk type Castrol olie is dat? Ik ken het nl niet, ik gebruik inderdaad volledig synthetische Eurol-olie, 5W40. Ik ben toch wel benieuwd. Ik heb er wel eens half synthetische olie (verschillende merken) in gedaan, maar de mensen die achter mij reden gaven mij de tip toch maar eens andere olie te gebruiken, dan rookt hij nl als de ziekte. Met die Eurol olie een stuk minder! Maar het verbruik wordt er niet minder op, helaas.Volledig mineraal die zwarte flessen
Castrol GP 10w40Welk type Castrol olie is dat? Ik ken het nl niet, ik gebruik inderdaad volledig synthetische Eurol-olie, 5W40. Ik ben toch wel benieuwd. Ik heb er wel eens half synthetische olie (verschillende merken) in gedaan, maar de mensen die achter mij reden gaven mij de tip toch maar eens andere olie te gebruiken, dan rookt hij nl als de ziekte. Met die Eurol olie een stuk minder! Maar het verbruik wordt er niet minder op, helaas.
Ziet er niet slecht uit, is misschien nog wel met alleen slijpen te repareren, deze wordt dan geslepen tot de minimaal toelaatbare diameter. Mooi!leuk deze dingen ga zo door ! mijn fiets gebruikt geen spetter olie gelukkig en is erg zuinig in brandstof verbruik !! ik zal ook nog eens de piccie. van mijn kapotte krukas laten zien (Afbeelding)rood omcirkeld