Vier politieagenten tegen PanRider

Op de schaats wel ja. :) Dan wordt hard in "hard rijden" predicatief gebruikt. Te hard rijden is gewoon fout Nederlands.

Dat "hard" in de betekenis van "snel" alleen predicatief kan worden gebruikt heeft betrekking op "hard=snel" als bijvoegelijk naamwoord, en alleen in een speciaal geval.
Normaal is hard inderdaad geen synoniem van snel als bijvoegelijk naamwoord:
Je hebt dus wel "een snel voertuig" maar niet "een hard voertuig" (althans niet in de betekenis van snel..).

Dat speciale geval van predicatief gebruik komt voor in woorden als "hardrijden" (aan elkaar dus) in de betekenis van snel rijden op de schaats. Dit is een vaste verbinding, en dan is er sprake van predicatief gebruik. Hetzelfde geldt voor hardlopen, harddraven etcetera, dus zeker niet alleen op de schaats.

Maar dat heeft allemaal niets te maken met "U rijdt te hard".

Waar het daar over gaat is het bijwoord "hard", waar in Van Dale "snel" als betekenis wordt genoemd. Dat zegt iets over een werkwoord, in dit geval dus "rijden".

U rijdt (te) hard is dus "gewoon" correct Nederlands.
 
Ludiek :+ !

Spraak op niveau

Daar is Pan weer, onze betweter,
Zelfs tegenover blauw wist hij het beter
Hij was eigenwijs,
En 30 eurie was de prijs
Het hoofd van oom agent werd steeds heter :(

*D
 
Ludiek :+ !

Spraak op niveau

Daar is Pan weer, onze betweter,
Zelfs tegenover blauw wist hij het beter
Hij was eigenwijs,
En 30 eurie was de prijs
Het hoofd van oom agent werd steeds heter :(

*D
Dertig Euro in harde valuta
Is geen hard gelag voor mijn geldla
Als hardrijder rijd ik weleens te snel
Ik werd keihard gepakt, dat wel
Maar taal was een harde les voor deze BOA

:+
 
Aardige foto,Motormuis op achterwiel) maar volgens mij valt dit onder de noemer roekeloos rijden (volgens hun). Waarom hij wel en wij niet? Of denkt deze Cop dat hij dat beter kan dan wij. Die motormuis moet nog heel wat overuren maken wil hij mijn kilometers/ervaring overboeken…. (zo, Dakar gereden???)
Dat ze niet (altijd) terugzwaaien kan ik nog inkomen (ambtsinstructie politie), maar er kan vaak geen smile vanaf.
“U reed 92”, (hard? Snel?) wat paarden olifanten, miles, kilometer? (geheid dat –ie- zegt kilometer (s). dan Zet je in met wat ik hiervoor al schreef” ik ben nog geen uur onderweg…etc. Moet die juut (met z’n mavo) uit gaan rekenen hoeveel meter per seconde dat is …duurt wel een tijdje (zakreken calculator)…En als hij/zij dan je papieren vraagt dan antwoord je “dat kan ik U wel vragen, maar U mij niet verplichten!” Mag ik Uw naam, stamnummer en politieregio van het legitimatie zien?. Hij/zij is daartoe verplicht (ambtsinstructie) u daartoe de gelegenheid te geven. (en dan nog zeggen dat deze volgens jou niet lijkt op die van een vorige die je gezien hebt….)
Hoe rood wil je ze hebben??? :(
Foto uitprinten en bij je rijbewijs voegen is mijn advies. Cursus goed gedrag retour…. :r

Bijlage: PoliceSquad.jpg
 
Aardige foto,Motormuis op achterwiel) maar volgens mij valt dit onder de noemer roekeloos rijden (volgens hun). Waarom hij wel en wij niet? Of denkt deze Cop dat hij dat beter kan dan wij. Die motormuis moet nog heel wat overuren maken wil hij mijn kilometers/ervaring overboeken…. (zo, Dakar gereden???)
YYYooohh....this is een forum, neem je jezelf ook zo serieus :?

Opscheppen over bepaalde dingen is niet erg handig, voor je t weet kom je toch iemand tegen die t per ongeluk toch kan overtreffen en dan sta je dubbel voor lul.... ;)
"waarom hij wel en wij niet".....veel heimwee naar de kleuterschool ???


Dat ze niet (altijd) terugzwaaien kan ik nog inkomen (ambtsinstructie politie).
Daar ga je al...wat is dit nou voor onzin... :? :? 100% BS |( |(


“U reed 92”, (hard? Snel?) wat paarden olifanten, miles, kilometer? (geheid dat –ie- zegt kilometer (s). dan Zet je in met wat ik hiervoor al schreef” ik ben nog geen uur onderweg…etc. Moet die juut (met z’n mavo) uit gaan rekenen hoeveel meter per seconde dat is …duurt wel een tijdje (zakreken calculator)…En als hij/zij dan je papieren vraagt dan antwoord je “dat kan ik U wel vragen, maar U mij niet verplichten!” Mag ik Uw naam, stamnummer en politieregio van het legitimatie zien?. Hij/zij is daartoe verplicht (ambtsinstructie) u daartoe de gelegenheid te geven. (en dan nog zeggen dat deze volgens jou niet lijkt op die van een vorige die je gezien hebt….)
Hoe rood wil je ze hebben??? :(
Foto uitprinten en bij je rijbewijs voegen is mijn advies. Cursus goed gedrag retour…. :r

Voor de rest weet ik niet precies waar je t eigenlijk over hebt, maar lees de eerste regel van m'n signatuur nog eens.
Je geeft adviezen die mensen in problemen kan brengen, d'r zitten dingen in je verhaal die pertinent niet kloppen, als je wat te vertellen hebt zorg dan dat je weet waar je over praat!!!!
Anders kun je beter je mond dicht houden ipv jezelf met popiejopiepraat voor l*l zetten.
 
Laatst bewerkt:
Leuk verhaal Panrider. Had je het helemaal perfect willen doen, dan had je moeten zeggen dat je niet te hard cq te snel had gereden, maar dat je de maximum snelheid had overschreden. Té hard cq snel rijden is namelijk relatief. Zolang je namelijk nog harder kunt heb je niet té hard te rijden. ;)

[edit]Domme typvaut aangepast[/edit]
 
Laatst bewerkt:
Leuk verhaal Panrider. Had je het helemaal perfect willen doen, dan had je moeten zeggen dat je niet te hard cq te snel had gereden, maar dat je de maximum snelheid had overtreden. Té hard cq snel rijden is namelijk relatief. Zolang je namelijk nog harder kunt heb je niet té hard te rijden. ;)

Nou, als je het hélemaal perfect wil doen....
Je kunt de maximum snelheid niet overtreden. Je kunt wel de verkeersregels overtreden. Je hebt de maximum snelheid OVERSCHREDEN. Klein verschil misschien, maar perfectie laat geen fauten toe.Jammer....
 
Bij een politiebusje, netjes achter een bomenrij uit het zicht op de proviciale weg met een lasergun.

Krijg ik een stopteken. Ik stop netjes.

P:Goedenmiddag, mag ik u kentekenbewijs en rijbewijs even zien?

Ik:Ook goedenmiddag. Zeker mag u dat. Zal ik ze even voor u pakken?

P: Doet u dat maar.

Dus ik pak de papieren en overhandig ze netjes.

P:Weet u waarom we (WE? Een koninklijke politieagent?) u laten stoppen?

Ik: U zag mij aankomen en wilt een bod uitbrengen op mijn motor. Dat komt goed uit want hij is te koop.

P onverstoord: U reed te hard.

Ik: Te hard? Is er iets met de afstelling van mijn vering? Maak ik teveel geluid?

P al enigszins geagiteerd: Meneer, u reed 92 en u mag hier 80.

Ik: O, ik reed te snel bedoelt U. Ja, die 92 kan wel kloppen.

P: meneer daar krijgt u een beschikking voor, gecorrigeerd 89, dat is 9 te hard.

Ik heel snel: 9 te hard? Dus het gaat toch om decibels van mijn uitlaat.

En vervolgens komen we dan in de fase van didactische terechtwijzing op niveau groep 1/2 basisonderwijs.

P toch wel wat geagiteerd: Meneer doet u niet zo eigenwijs. U reed veel te snel. Weet u wel hoe gevaarlijk dat is op deze weg?

Ik: Nee, dat weet ik niet. Maar u weet het ook niet, alleen het is u zo vaak verteld dat u het bent gaan geloven en denkt dat u het weet.

Een rood hoofd staat wel aardig bij een blauw uniform. :)

Heel wijselijk zag hij af van verdere discussie, schreef de kennisgeving uit en overhandigde die. De acceptgiro voor €30 al ik binnenkort wel ontvangen. Pech, kan gebeuren.

prachtig, ik wou dat ik dit ook zo durfde vertellen aan die mannen
maar ik denk dat deze reactie bij menig ander agent in het verkeerde keelgat kon geschoten hebben...

toch hulde :}
 
Nou, als je het hélemaal perfect wil doen....
Je kunt de maximum snelheid niet overtreden. Je kunt wel de verkeersregels overtreden. Je hebt de maximum snelheid OVERSCHREDEN. Klein verschil misschien, maar perfectie laat geen fauten toe.Jammer....
u heeft helemaal gelijk. Verexcuseert u mij deze lompe typvaut.
 
Dit is toch een zeer amusant topique aan het worden. Enorm vermakelijk.

Ga zo door!
full
 
Ik heb me altijd al eens af zitten vragen wat ik zou zeggen als ik werd aangehouden omdat ik teveel HERRIE maak *D

Mevrouw uw uitlaat bevat geen dbkiller.

Mijn uitlaat bevat geen wat mijnheer????? Moet daar iets in zitten dan?!?!?! Echtwaar?!?!!?!?

O-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan