Wat precies is zo'n visje nou? is dat gewoon een schakeltje die de ketting bijeen houdt? en klinken houdt dan in dat de twee laatste schakels...?
Ik was al flink op zoek naar een zo mij verteld werd, ietwat dikkere schakel zodat ik de ketting eraf kon halen maar heb deze niet kunnen vinden na het 20keer handmatig ronddraaien van de ketting.. dit houdt dus in dat die van mij geklonken is? met als gevolg als ik de ketting eraf wil hebben moet het wiel eraf?
Kettingbreker is iets minder rigoreusSoms is het voldoende om het wiel eraf te halen. Bij motorfietsen waarbij de ketting door de achterbrug gaat, zal de ketting eraf geslepen moeten worden.
Ja, maar vonkt lang niet zo mooiKettingbreker is iets minder rigoreus
Soms is het voldoende om het wiel eraf te halen. Bij motorfietsen waarbij de ketting door de achterbrug gaat, zal de ketting eraf geslepen moeten worden.
of je haalt de achterbrug eraf. sinds ik mijn eigen bike in elkaar heb gezet weet ik dat het geen z*k voorstelt zon achterbrug eraf en erop zetten
oja, vandaar dat ie in vergelijking met de rest van de ketting zo enorm fragiel is...Vergeet niet dat er erg grote krachten op zo'n visje komen te staan
Die probleempjes krijg je er bij Yamaha gewoon gratis erbij. Toffe gasten hoorDe achterbrug van een R1 al eens gezien?
Leuk dat je die achterbrug eraf wil halen, maar dan zit de ketting nog steeds aan de achterbrug vast.
ervanuitgaande dat je ze 'met de stroom mee' monteerd eraf gelopen? ik heb een hekel aan dat klinken!
Nou ik lees het al: Vrijwel iedereen gaat voor klinken.
Ik ben het er in principe ook wel mee eens, maar mijn vraag was eigenlijk: WAAROM BESTAAN ER VISJES VOOR EEN 532 (EN ZWAARDERE) KETTINGEN.
Alleen het feit dat ze bestaan en worden verkocht geeft dus al aan dat de meningen verdeeld zijn. Als die dingen voor een sterke ketting (532 en breder dus!) verkocht worden is de leverancier dus van mening dat het NIET gevaarlijk is.
Dat er visjes bestaan voor smalle flutkettingen voor motoren van 50 PK en minder kan ik me voorstellen, maar voor een 145PK+ fiets vindt de fabrikant van die visjes het blijkbaar ook verantwoord.
En kom nou niet aan met antwoorden als: "De fabrikant maakt die dingen om wat te verdienen en als er ongelukken mee komen dan is dat jouw probleem", want er bestaat ook nog zoiets als aansprakelijkheid in Nederland.
FZRene gaat dit weekend trouwens gewoon zijn visje vervangen door een klinkschakel
Vergeet niet dat er erg grote krachten op zo'n visje komen te staan als hij "de bocht om moet" bij de tandwielen. Als je ketting dan niet al te vers meer is heeft zo'n visje voldoende speling om zich langzaam los te wrikken.
Ik heb het ook niet over de krachten die de motor direct uitoefent op het visje, want die zijn (als het goed is) nihil. Maar als de ketting om het tandwiel gaat komen er grote middelpuntzoekende krachten op het visje te staan. (ketting gaat de bocht om, visje wil rechtdoor). Dat is bij een verbinding die gemaakt is om losneembaar te zijn vragen om moeilijkheden.Volgens mij valt dat mee hoor. Achter dat visje zit tenslotte een plaatje wat dezelfde dikte heeft als de overige schakels. Die vangt de krachten op.
In mijn ogen is de schakel waar het visje zit niks zwakker dan de rest. Het visje zelf is alleen maar een borging.
En ik geef toe als die borging eraf schiet, dan kun je aardige problemen krijgen. Maar als de borgpen uit je achteras of olieplug schiet, dan heb je ook problemen.
Ik heb er wel een vis opzitten, maar ik heb er geen angst voor.
Ik heb ff op de site van did (www.didchain.com) gekeken maar daar zweren ze ook bij geklonken schakels.Nou ik lees het al: Vrijwel iedereen gaat voor klinken.
Ik ben het er in principe ook wel mee eens, maar mijn vraag was eigenlijk: WAAROM BESTAAN ER VISJES VOOR EEN 532 (EN ZWAARDERE) KETTINGEN.