vmax met naafbesturing

Bij mij is het frame van het zijspan en het "subframe" waar de naafbesturing scharniert een stuk, zodat het frame van de motor wordt ontlast bij zijspangebruik.
Het frame zit op 8 punten vastgebout met het motorframe, aan de rechterkant op zoveel mogelijk plaatsen en op de linker kant op de 2 bevestigingen waar ook het blok aan het frame wordt gemonteerd, en aan de onderkant op de plek waar normaal de middenbok zit.
Als er nog meer plaatsen waren op een vmax waar ik het frame zou kunnen vastbouten had ik dat gedaan ik denk bij meerdere bevestigingen wordt het geheel stugger, kijk maar bij sidebike daar is het motorframe geïntegreerd in het geheel( 2 neven van mij rijden zo´n combinatie dus heb ik het goed kunnen afkijken), haha.

als je al een tijdje mee leest op het forum weet je wel hoe ik hier in steek.
ik zie op jouw foto's een heel klassieke twee onder-twee boven bevestiging.
volgens mij verwar je de bevestigingspunten van het zijspan met de aansluitpunten van het hulpframe.
ik zie het hulpframe voor de swing arm ook op de gewone ruko manier met een raampje voor aan het motor frame.
je hebt wel gelijk dat een V-max frame wat extra dwarsverbindingen kan gebruiken.
 
ik zie op jouw foto's een heel klassieke twee onder-twee boven bevestiging.
volgens mij verwar je de bevestigingspunten van het zijspan met de aansluitpunten van het hulpframe.
ik zie het hulpframe voor de swing arm ook op de gewone ruko manier met een raampje voor aan het motor frame.
Klopt, maar mijn "raampje" zoals je dat noemt is een deel van het subframe en mijn subframe zit vast op de plek waar de middenbok normaal zit en op het bovenste punt van de rechter schokbreker deze heeft een verbindingsbuis naar de binnenkant van het bovenste punt van de linker schokbreker zodat de linker kant ook versteviging(dit heb ik als een bevestigingspunt geteld) geeft aan het geheel, mijn pedalen zijn naar achteren geplaatst waardoor ik links en rechts weer een verstevigings/montagepunten erbij heb gekregen(onder het blok door) dan gaan we naar voren waar mijn "raampje" zit, dit is op 4 punten vastgebout en maakt deel uit van mijn subframe. Als je bedoeld dat mijn zijspan maar op 4 plaatsen vastgebout zit zoals je dat ziet bij de klassieke manier begrijp ik wat je bedoeld maar mijn zijspanframe zit niet vast met van die kogelkoppelingen en ik zie mijn subframe dus als een onderdeel van het zijspanframe.
De montage met kogels en klemmen die je in elkaar draait is volgens mij maar een constructie die vraagt om problemen.
Als je bij sidebike leest uit een oud persverslag dan praten ze daar ook over een geïntegreerd motorframe en ze hebben dezelfde constructie die ik heb.

Maar goed, ik ben erg tevreden over het weggedrag een maat van me rijdt een pan european met een EML GT2000 of zoiets en die kan ik zonder problemen mijn achterkant laten zien, hij rijdt ook al enige jaren zijspan en weet dus wel hoe je met een zijspan overweg moet.
Het is geen geval van pk´s zoals de meeste mensen denken, ik haal hem ook in op bochtige wegen want iemand met 2 dagen zijn of haar rijbewijs kan met een Hayabusa 300 rijden op de snelweg. :Y
 
Het is geen geval van pk´s zoals de meeste mensen denken

Nee ok, maar wel nieuwsgierig.. vertel daar eens meer over? Mijn Sabre V4 had 130pk 101NM trekkracht. De VFR 105pk en 76NM trekkracht. Wel is het een erg verbeterde V4 die ook veel meer toeren kan draaien. Ik heel benieuwd wat de verschillen straks gaan zijn.
 
wij gaan het niet snel eens worden over de constructie van jouw hulpframe :N
ik lees een hoop hocus-pocus blabla die zijspanbouwers graag gebruiken.
veel te zwaar en veel te ingewikkeld.
dat blijkt ook wel omdat jouw zijspanbouwer weliswaar de kogels heeft weggelaten maar toch de klassieke lay out met schoorstangen heeft gebruikt.
als je de boel goed verstijft, en zeker bij een naafbesturing, heb je helemaal geen schoorstangen nodig.

kogels en gaffels geven ook geen problemen, ze zijn heel eenvoudig en fijn af te stellen, dit in tegenstelling tot de excentische zijspanwielen waar je de toespoor mee moet verstellen.
 
kogels en gaffels geven ook geen problemen, ze zijn heel eenvoudig en fijn af te stellen, dit in tegenstelling tot de excentische zijspanwielen waar je de toespoor mee moet verstellen.

Dat is waar uit eigen ervaring. Hoog, laag veraf, dichtbij. Het is allemaal gemakkelijk te veranderen.
 
kogels en gaffels geven ook geen problemen

Daar ben ik heb niet mee eens, een van mijn vorige zijspannen had op de onderste 2 een soort kogelkoppeling en die liep geregeld los. Nou moet ik eerst even kwijt dat ik 1,90mtr lang ben en 96KG weeg, mijn laatste staaltje was per ongeluk een M12 boutje afbraaien, dit niet om op te scheppen maar om een indruk te geven dat ik wel een boutje kan vastdraaien. Deze verbinding is kut(sorry voor mijn frans).Ik heb toen een gat in het kogelhuis geboort en er een M16 moer op gelast om alles met een dikke bout nog vaster te zetten en extra te borgen.

@halffive ik denk inderdaad niet dat we het eens worden en eigenlijk geef ik daar ook niets om ik ben erg blij met mijn huidige zijspan. Ik vindt dat het allemaal goed stuurt en als ik echt gas geef wordt ik zelfs een beetje bang van de max(ik vraag dan ook altijd of hij net als ik heel thuis wil komen, ja, ik praat onder het rijden tegen mijn motor dat is weer eens wat anders als in je helm zingen) :Y .

@JanFillemJansen: ik geef de voorkeur aan een motor met een groot koppel, bij ons clubje rijders wordt altijd gezegd, Pk´s zijn voor aan de tap en koppel is om mee te rijden.
 
ik geef de voorkeur aan een motor met een groot koppel, bij ons clubje rijders wordt altijd gezegd, Pk´s zijn voor aan de tap en koppel is om mee te rijden.~[/quote]
_O- _O- _O- _O-

Over die afgebroken bout,was dat een 4.4 . 8.8 of 10.zoveel? :(
 
Dit is de derde uitvoering, de eerste leek op die van Ruko maar ik vondt dat het voorwiel te ver naar voren kwam(er paste een helm tussen de radiator en het voorwiel).
Dit was niet op te lossen op een manier waar ik te vreden mee was dus toen alles eraf gesloopt, toen de 2e uitvoering maar daarbij klopte de chamber hoek niet en nu dus deze en daarbij klopt alles wel of in ieder geval het stuurt of dat alles klopt.

Sow, cheile zijspan :} :}

De eerste versie van je naafbesturing past niet toevallig op een Fazer? O-)
Als je hem anders toch bij het oudijzer gooit :+
 
De eerste versie van je naafbesturing past niet toevallig op een Fazer?
Als je hem anders toch bij het oudijzer gooit
Ik kan alles passend maken en voor een leuk bedrag maak ik er eentje voor je.
De onderdelen die ik hergebruikt heb maak ik opnieuw en de draagarmen heb ik nog liggen, het wordt dan wel een uitvoering zoals ik zelf heb want de ruko(1e) uitvoering heeft 2 draagarmen en de 2e zit er bij mij onder.
 
Ik kan alles passend maken en voor een leuk bedrag maak ik er eentje voor je.
De onderdelen die ik hergebruikt heb maak ik opnieuw en de draagarmen heb ik nog liggen, het wordt dan wel een uitvoering zoals ik zelf heb want de ruko(1e) uitvoering heeft 2 draagarmen en de 2e zit er bij mij onder.
en bij hoeveel wordt het een leuk bedrag ??????
 
Daar ben ik heb niet mee eens, een van mijn vorige zijspannen had op de onderste 2 een soort kogelkoppeling en die liep geregeld los.

@halffive ik denk inderdaad niet dat we het eens worden en eigenlijk geef ik daar ook niets om ik ben erg blij met mijn huidige zijspan. Ik vindt dat het allemaal goed stuurt en als ik echt gas geef wordt ik zelfs een beetje bang van de max(ik vraag dan ook altijd of hij net als ik heel thuis wil komen, ja, ik praat onder het rijden tegen mijn motor dat is weer eens wat anders als in je helm zingen) :Y .

Klopt, maar is ook heel wat anders als een gaffelbevestiging. dit is een discussieforum (af en toe) en dan kan je vanalles verwachten. Maar dat geeft ook niet.

Ik vind het een geweldige combinatie!
 
Hallo, deze V-Max heb ik een half jaar geleden op het Euro Gespann Treffen in Hatzfeld-Reddighausen gefotografeerd op de stand van LBS. Helaas was daar niemand aanwezig om wat te vertellen, tenminste, de beste man kon praten als Brugman en was heel aardig, maar dat ging gechargeerd niet verder dan het niveau ”een zijspan heeft drie wielen en is assymetrisch en deze is heeeeel snel”. Een gemiste kans, zullen we maar zeggen. De boutjes waren nog ook niet echt vastgedraaid……

Hoe zit dat nou? Ik snap het verhaal hierboven niet echt.

fotomap20080831EGT2008077.jpg


fotomap20080831EGT2008078.jpg


Richard :)
 
Het is een vmax met een naafbesturing die ik zelf heb gebouwd, de bak en frame is er door LBS zijspantechniek aangehangen.
dit is een quote uit mijn allereerste post op dit forum.

De Vmax met naafbesturing heb ik dus gemaakt en LBS de bak en het frame.
Toen de combinatie klaar was wilde ik ermee naar het EGT en Ad had hem er ook erg graag staan, op het laatste moment moest ik ´s zaterdags werken en kon dus niet gaan, Toen heeft Ad het zijspan op een aanhanger meegenomen naar Duitsland.
Op de foto´s heeft het zijspan nog geen km over de harde weg gereden nadat hij is opgebouwd wel te verstaan, op dit moment heb ik alle kinderziektes verholpen zoals zwaardere achterveren en een nieuwe eindoverbrenging van de cardan, de oude was binnen 100km stuk. |(
Nu nog even DB killers maken zodat ik weer duitsland in mag/kan.

Maar nou even over die foto´s heb je er nog meer van mijn motor.
Ik baalde er natuurlijk erg van dat ik niet mee kon . ;(
 
je kan toch gewoon naar de schuur lopen en foto's maken?

ik zou wel wat detailfoto's willen zien van de fusee en het raampje op het frame.

@ richard :W du auch hier!
 
Laatst bewerkt:
Ik zou graag wat foto´s hebben van mijn motor op het EGT en evt. ook nog meerdere van het EGT.
Natuurlijk kan ik foto´s maken in de schuur maar ik denk dat je het idee wel snapt.
 
.

Maar nou even over die foto´s heb je er nog meer van mijn motor.
Ik baalde er natuurlijk erg van dat ik niet mee kon . ;(

Ja, was duidelijk, dat dit zijspan nog in aanbouw was. (voor mij tenminste).

Sorry, ik heb niet meer foto's, die het waard zijn om te publiceren. Mijn rolletje was vol :P zullen we maar zeggen.

In een ander draadje las ik iets over het Euro Gespann Treffen. Ik kom daar al jaren. Zowel in de Harz, Hatzfeld-Reddighausen of Luxemburg. Dit jaar is het weer in Luxemburg. Lekker dichtbij, en ik kan het aanraden. Veel zijspannen "kieken", die je in Nederland niet ziet. De moeite waard. Zomaar een tip.

Richard :)
 
Ja, was duidelijk, dat dit zijspan nog in aanbouw was. (voor mij tenminste).

Sorry, ik heb niet meer foto's, die het waard zijn om te publiceren. Mijn rolletje was vol :P zullen we maar zeggen.

In een ander draadje las ik iets over het Euro Gespann Treffen. Ik kom daar al jaren. Zowel in de Harz, Hatzfeld-Reddighausen of Luxemburg. Dit jaar is het weer in Luxemburg. Lekker dichtbij, en ik kan het aanraden. Veel zijspannen "kieken", die je in Nederland niet ziet. De moeite waard. Zomaar een tip.

Richard :)

ja hoor , zeker de moeite waard , maar ik ga nog het liefst naar Hatzfeld-Reddighausen , zoals ik al eerder schreef , veel minder Fransen ( ik kom ze al genoeg tegen op andere treffens ) ;)
 
In een ander draadje las ik iets over het Euro Gespann Treffen. Ik kom daar al jaren. Zowel in de Harz, Hatzfeld-Reddighausen of Luxemburg. Dit jaar is het weer in Luxemburg. Lekker dichtbij, en ik kan het aanraden. Veel zijspannen "kieken", die je in Nederland niet ziet. De moeite waard. Zomaar een tip.
ja, jullie hebben makkelijk kletsen.
voor mij, mzintruder ook, is het altijd 150 km rijden om te komen waar jullie beginnen.
wij hebben egt luxemburg al een paar jaar op het lijstje staan, ook dit jaar weer.
het vraagt echter een hoop planning en organisatie.
voor ons is het bijna vakantie in een weekend.

dit jaar weer proberen.
 
ja, jullie hebben makkelijk kletsen.
voor mij, mzintruder ook, is het altijd 150 km rijden om te komen waar jullie beginnen.
wij hebben egt luxemburg al een paar jaar op het lijstje staan, ook dit jaar weer.
het vraagt echter een hoop planning en organisatie.
voor ons is het bijna vakantie in een weekend.

dit jaar weer proberen.
Pcies, daarom gaan we dit jaar naar Gaasterland, op de tandem :P
 
Ik kan alles passend maken en voor een leuk bedrag maak ik er eentje voor je.
De onderdelen die ik hergebruikt heb maak ik opnieuw en de draagarmen heb ik nog liggen, het wordt dan wel een uitvoering zoals ik zelf heb want de ruko(1e) uitvoering heeft 2 draagarmen en de 2e zit er bij mij onder.

Hoewel voor een leuk bedrag, ben ik bang dat het toch een fors bedrag blijft :/ Hoe mooi het waarschijnlijk ook wordt.
Volgens mij woon je ook niet echt in de buurt (ik woon midden in Zeeland). Of ik moet in de tijd dat mijn spannetje bij jouw staat, je V-max-span kunnen lenen O-)

Eerst m'n Soes maar eens een beetje opknappen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan