Het grote E0 benzine / E5 benzine / E10 benzine topic !

Zullen vast en zeker genoeg wonderpotjes te koop worden aangeboden....als je bij de kassa staat af te rekenen komen ze je de neusgaten uit....:+
 
Hier een mooie test voor jullie.

Een test of "fuel stabilizer" ook daadwerkelijk corrosie of aantasting voorkomt door ethanol.


p.s. Dit kanaal heeft meer van dit soort tests. Moet je misschien eens rondkijken. Erg interessant!
 
Dus: aangezien ik geen enkel probleem ondervind met rijden op E10, niet in meer verbruik, niet in verlies van pk's, en volgens verschillende sites mijn motor gewoon E10 mag rijden, doe ik dat ook gewoon. Ik zou toch gek moeten zijn om duurdere brandstof te tanken als daar geen reden voor is?

Als je motor er ÉCHT niet tegen kan begrijp ik dat je ethanolvrij wil tanken.

Edit: moest in mijn geval E10 tnken toch ook een probleem zijn, dan is gewoon ethanolvrij tanken (moest dat tenminste kunnen jn België) natuurlijk geen punt, want 314€/jaar is 26,17€/maand, dat is de kost niet om miserie te mijden.
E10 bevat 3% minder energie, is op straat niet te meten maar is simpelweg zo. Als je pure ethanol zou tanken zou je het wel goed merken qua actieradius. ;)

Zou voor mijn auto nog geen €50 meer kwijt zijn over 15.000km met E0 (98). Nu kan mijn auto prima tegen E10 en heeft geen hoge compressie motor dus daar E0 98 ingooien heeft eigenlijk weinig zin. Mijn motor krijgt wel gewoon E0 ondanks dat hij wel geschikt is voor E10, die staat vaker stil en heb geen zin in vergomde carburateurs.
 
E10 bevat 3% minder energie, is op straat niet te meten maar is simpelweg zo. Als je pure ethanol zou tanken zou je het wel goed merken qua actieradius. ;)

Zou voor mijn auto nog geen €50 meer kwijt zijn over 15.000km met E0 (98). Nu kan mijn auto prima tegen E10 en heeft geen hoge compressie motor dus daar E0 98 ingooien heeft eigenlijk weinig zin. Mijn motor krijgt wel gewoon E0 ondanks dat hij wel geschikt is voor E10, die staat vaker stil en heb geen zin in vergomde carburateurs.
Rij jij met de auto 1 op 45 dan? Want als je uitgaat van de tankstations buiten de snelwegen om scheelt het zo 15 cent per liter. Dat ga je met 50 euro niet afdekken op 15dkm.
 
Rij jij met de auto 1 op 45 dan? Want als je uitgaat van de tankstations buiten de snelwegen om scheelt het zo 15 cent per liter. Dat ga je met 50 euro niet afdekken op 15dkm.
Jammer genoeg niet, zit 9 cent verschil tussen 98 E5 (€1,579) en 95 E10 (€1,669) bij de Tamoil bij mij in de buurt. Tamoil geeft echter aan op hun website dat ze geen ehtanol toevoegen aan Superplus 98. :)
 
Citaat; E10 bevat 3% minder energie, is op straat niet te meten maar is simpelweg zo. Als je pure ethanol zou tanken zou je het wel goed merken qua actieradius.

In Zweden hebben we met e85 gereden in een toyota avensis. Niet vooruit te branden dat hok en actieradius van likmevessie, todat er weer e95 inging. Toen was het weer een prima voertuig dat vooruit wilde en met een tank een STUK verder kwam. Toch wel prettig als je door die oncafezame (Lambiek) noordelijkste gebieden rijdt...
 
  • Leuk
Waarderingen: JBi
Citaat; E10 bevat 3% minder energie, is op straat niet te meten maar is simpelweg zo. Als je pure ethanol zou tanken zou je het wel goed merken qua actieradius.

In Zweden hebben we met e85 gereden in een toyota avensis. Niet vooruit te branden dat hok en actieradius van likmevessie, todat er weer e95 inging. Toen was het weer een prima voertuig dat vooruit wilde en met een tank een STUK verder kwam. Toch wel prettig als je door die oncafezame (Lambiek) noordelijkste gebieden rijdt...
Volgens mij haal je nu octaangetal en ethanol percentage door elkaar.....
 
Bovendien moet je absoluut geen e85 in een auto gooien die daar niet voor bedoeld is of voor is omgebouwd |(
Dat is bijna hetzelfde niveau als benzine in een diesel gooien en het raar vinden dat ie niet lekker loopt...

Bij e85 moet je op zn minst een flexfuel sensor ingebouwd hebben, want je moet je ontsteking echt enorm aanpassen om je motor daar efficient op te latenlopen. De AFR is compleet anders: 9:8:1 ipv 14:7:1
 
Citaat; E10 bevat 3% minder energie, is op straat niet te meten maar is simpelweg zo. Als je pure ethanol zou tanken zou je het wel goed merken qua actieradius.

In Zweden hebben we met e85 gereden in een toyota avensis. Niet vooruit te branden dat hok en actieradius van likmevessie, todat er weer e95 inging. Toen was het weer een prima voertuig dat vooruit wilde en met een tank een STUK verder kwam. Toch wel prettig als je door die oncafezame (Lambiek) noordelijkste gebieden rijdt...
Ethanol heeft ook maar 68% van de energiewaarde t.o.v. gewone benzine, dat kan dus goed kloppen!
 
Die (huur-)auto kon daar tegen en dat werd zelfs geadviseerd middels div. stickers. Zijn ze goed in daar, stickers plakken op huurbolides.
Dacht dát gaan we eens proberen en was meteen de laatste keer. Jammer dan Gretha.. Onee.. toen was ze nog lief en onwetend :')
 
Die (huur-)auto kon daar tegen en dat werd zelfs geadviseerd middels div. stickers. Zijn ze goed in daar, stickers plakken op huurbolides.
Dacht dát gaan we eens proberen en was meteen de laatste keer. Jammer dan Gretha.. Onee.. toen was ze nog lief en onwetend :')
Dan zijn ze waarschijnlijk iets te ijverig geweest aangezien er maar 5 toyota's geschikt zijn voor E85 en die zijn alleen in Brazilië geleverd :+
 
Ik zag net dat een pomp bij mij in de buurt opeens 98 is gaan verkopen , zat eerst zo’n duurdere 95 in
dat is een goeie ontwikkeling
 
@smeck; geeeeeeeeeeeen idee.. was een jaar of 7 geleden geloof ik.
Mss zat er al een ombouwkit op. Die schijnen ook ingezet te kunnen worden lees ik net.
 
Laatst bewerkt:
E85 ombouw bestaat zeker, maar die worden voor een groot deel gebruikt voor race auto's me grote turbo's en 500+ pk vanwege het hoge klopvastheid, niet vanwege het verbruik en in landen met weinig olie en veel mais :+ .
 
Ik geloof niet in die ethanol killers

Ja dan werkt het niet he, je moet er in geloven en dan heb je er pas wat aan.
lol.png
 
Laatst bewerkt:
Als je de 3,2 procent verlies er bij mee neemt kom je inderdaad in de regionen rondom de 13, al is het me een raadsel hoe je op die getallen komt ;)
Mijn auto deed normaal op E5 gemiddeld zo'n 1 op 12,8. Dan zou die ongeveer op pure benzine 1 op 13 horen te doen en vice versa op E10.

15.000 / 13 * €1,659 = €1.914,23
15.000 / 12,6 * €1,569 = €1.867,88
 
Mijn auto deed normaal op E5 gemiddeld zo'n 1 op 12,8. Dan zou die ongeveer op pure benzine 1 op 13 horen te doen en vice versa op E10.

15.000 / 13 * €1,659 = €1.914,23
15.000 / 12,6 * €1,569 = €1.867,88
In post #480 reken je nog met andere cijfers, je maakt het wel spannend O-)
 
Iemand die zo'n reactie plaatst kan geen motorliefhebber zijn.
Zeg ik dan dat ik een motorliefhebber ben???????

Maar inderdaad een mooie aanname van jou, maar als je hard nee blijft roepen en benzine is niet meer het sap van de dag, dan moet je inderdaad woord houden en direct stoppen met motorrijden, ook autorijden en als je leeftijd ernaar is geen scootmobiel.
Daarom rij ik ze lekker alle twee, de ene die duur in verbruik en onderhoud is en de andere die lekker goedkoop in verbruik en onderhoud is.
 
V-power in de auto 310 km versus 270 met een kwart tank...
Snelweggebruik met 100 km binnendoor en veel file vanwege a2 afsluiting afgelopen weekend..
 
V-power in de auto 310 km versus 270 met een kwart tank...
Snelweggebruik met 100 km binnendoor en veel file vanwege a2 afsluiting afgelopen weekend..
Dat zijn geen betrouwbare metingen. Je moet het aantal gereden kilometers delen door het aantal getankte liters. En dan liefst over een lange periode, dan middel je ook een vollere of iets minder volle tank, bijvoorbeeld door een schuine ondergrond.
 
Laatst bewerkt:
Ik zie met de E10 in Nederland hetzelfde gebeuren als in België.

Toen de E10 in B aangekondigd werd, kwam naar boven hoe problematisch dat wel ging zijn, van de perfect lopende Euro 98 naar de allesvernietigende E10. Perfect lopende voertuigen gingen de meest verschrikkelijke beschadigingen oplopen. Het verbruik zou toenemen met ruim de helft. Toen kwám die E10 er, en velen beweerden dat hun voertuig plots verdubbelde in verbruikt, de helft van hun pk's verloor, en wat nog allemaal ...
Nu, bijna 2 jaar later rijden de grootste doemdenkers ook op E10, bij de garages komen er zelden auto's binnen met problemen effectief veroorzaakt door E10, maar die voorheen ook altijd voorkwamen, maar waarvan nu de schuld* op E10 geschoven wordt.
En nu heden ten dage klaagt niemand nog over die E10.

Zo zal het ook gaan in Nederland ...

* Een collega van mij heeft een probleem met zijn automatische versnellingsbak. Er zit een storing op, en schakelt niet hoger meer dan 5de (van de 8 stappen), contact uit en weer aan, probleem weg. Komt uiteraard door die E10 zei hij! Zijn BMW is nog maar 2 jaar jong, die kan veel meer aan dan E10.

ik heb hem gezegd dat die E10 al veel meer schade heeft aangebracht aan zijn BMW, ondere andere de pinkers doen het ook al niet ...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan Onderaan