Voorwaardelijke straf... wie weet hoe het zit?

Revolution

MF veteraan
2 jun 2001
16.917
3
OK, zoals jullie vast wel weten hebben Sander en ik beide een voorwaardelijke straf van 2 jaar opgelegd gekregen van een lieve mevrouw van justitie. Dit alles omdat we een paar lullige km's te hard reden.

Sindsdien zit ik met veel vragen. Ik heb die straf tegen me horen zeggen in de rechtzaal... daarna mocht ik oprotten en we zijn nu 5 weken verder en heb verder niks nada noppes meer gehoord van Justitie. :?

Ik weet dus alleen van horen zeggen wat die voorwaardelijke straf nou precies inhoudt. Het schijnt dat als ik staande wordt gehouden met meer dan 30km te hard ik m'n rijbewijs weer kwijt ben.

Ik praatte laatst met een eikel aardige man van justitie... en die zei dus dat die 30 overal gold. Dit terwijl ik van anderen weer hoor dat ik op de snelweg 40 te hard kan voordat ze het weer innemen? :?

Dan zit ik ook nog met de vraag of ook andere dingen hieronder kunnen vallen...stel ik wordt staande gehouden voor gevaarlijk rijgedrag oid. Kunnen ze dan ook die voorwaardelijke straf gebruiken om mij weer mijn rijbewijs af te nemen of geldt het puur voor snelheid? :?

Of zou ik toch van Justitie nog zwart op wit krijgen wat mijn straf nu precies is? Ik weet zelfs niet eens of die straf op dit moment als is ingegaan... misschien ook wel pas op het moment dat ik iets hoor van hen? :?

Wie heeft hier verstand van (of ervaring mee) en kan me precies uitleggen hoe het zit. Geen veronderstellingen aub ;) , ik moet het wel zeker weten! Dit uiteraard omdat ik vaak precies op die grens ga rijden. :P :]

Vragen...vragen... :)
 
Door je zo in onwetenheid te laten plegen ze een erstig delicht op jou jeugdige geest.

Is slachtoffer hulp niets voor je })

Ik hoop dat er iemand is die er wat van weet want dit is dus wel een interresant onderwerp.
 
Het lijkt me verstandig om, als je een rechtbijstands verzekering hebt, deze aan te spreken en daar een advocaat vragen dit aan je uit te leggen.

Ik hoop dat je als je meer weet dit ook op het forum wilt posten, zodat iedereen voortaan op de hoogte is.

Succes,
Frank
 
hmmz..kan het je alleen met gewelds delicten uitleggen... komt beetje op hetzelfde neer kwa regelgeving..

Als je dan voorwaardelijk krijgt.. en je word aangeklaagd voor mishandeling dan krijg je acuut die voorwaardelijk op je dak.. ongeacht wat.. maar bijv. voor te hard rijden krijg je ut dan niet.

Ik denk dat zolang je geen flinke snelheids overtreding maakt er niets aan de hand is. 40km is idd de snelweg.. rest is 30..
 
Voorwaardelijk houdt in dat als je dezelfde overtreding weer maakt je zwaarder wordt gestraft of de straf krijgt die ze al hebben bepaald. Stel dat ze je nu aanhouden voor iets anders dan geldt je voorwaardelijk straf daar niet voor. Een ex van mij had 2 jaar voorwaardelijk omdat ie iemand had geslagen.... als hij binnen die 2 jaar weer met geweld in aanraking was gekomen was hij de cel in gegaan. Maar als hij voor iets anders zou worden aangehouden had hij weer voorwaardelijk gekregen voor die overtreding..

Met andere woorden.. je moet je nog ff braaf aan de regels houden of zorgen dat je niet aangehouden wordt !!
 
OK, zoals jullie vast wel weten hebben Sander en ik beide een voorwaardelijke straf van 2 jaar opgelegd gekregen van een lieve mevrouw van justitie. Dit alles omdat we een paar lullige km's te hard reden.

Sindsdien zit ik met veel vragen. Ik heb die straf tegen me horen zeggen in de rechtzaal... daarna mocht ik oprotten en we zijn nu 5 weken verder en heb verder niks nada noppes meer gehoord van Justitie. :?

Ik weet dus alleen van horen zeggen wat die voorwaardelijke straf nou precies inhoudt. Het schijnt dat als ik staande wordt gehouden met meer dan 30km te hard ik m'n rijbewijs weer kwijt ben.

Ik praatte laatst met een eikel aardige man van justitie... en die zei dus dat die 30 overal gold. Dit terwijl ik van anderen weer hoor dat ik op de snelweg 40 te hard kan voordat ze het weer innemen? :?

Dan zit ik ook nog met de vraag of ook andere dingen hieronder kunnen vallen...stel ik wordt staande gehouden voor gevaarlijk rijgedrag oid. Kunnen ze dan ook die voorwaardelijke straf gebruiken om mij weer mijn rijbewijs af te nemen of geldt het puur voor snelheid? :?

Of zou ik toch van Justitie nog zwart op wit krijgen wat mijn straf nu precies is? Ik weet zelfs niet eens of die straf op dit moment als is ingegaan... misschien ook wel pas op het moment dat ik iets hoor van hen? :?

Wie heeft hier verstand van (of ervaring mee) en kan me precies uitleggen hoe het zit. Geen veronderstellingen aub ;) , ik moet het wel zeker weten! Dit uiteraard omdat ik vaak precies op die grens ga rijden. :P :]

Vragen...vragen... :)

Die twee jaar waar jij over praat is de proeftijd, in die twee jaar mag jij je niet schuldig maken aan een soortgelijke overtreding. Doe je dat toch zal alsnog je rijbewijs ingevorderd worden.

Wanneer gaat je "straf" in?
Na uitspraak van de rechter heb je een beroepstermijn van veertien dagen, maak je van de termijn geen gebruik gaat je straf, zoals ze dat noemen, in kracht van gewijsde. Als het goed is moet je afschrift krijgen van het vonnis.

Mail mij anders ff als je nog vragen hebt, misschien kan ik je helpen deze vragen te be-antwoorden.
 
Hier eentje met ervaring |(

Het is zo dat je tot30km/h te hard mag rijden :} zonder dat je rijbewijs in beslag wordt genomen of id. Of je staande wordt gehouden of gewoon geflitst wordt maakt niet uit.
Je krijgt uiteraard wel een nette acceptgiro :r van CJIB op de mat.

De uitspraak van de rechter is tevens de ingangs datum van de straf :z
Je krijgt zelden of nooit :j een bevestiging van de uitspraak van de rechter

Je rijbewijs wordt/mag niet afgenomen worden bij een snelheidsovertreding tot 50km/h te hard. Ook niet als je een proeftijd hebt :}
Bij een proeftijd (4mnd. voorwaardelijke straf) zal de rechter bepalen of je de voorwaardelijke straf opgelegd krijgt of een andere (lees hogere) straf.

Ook is het mogelijk dat de ene rechter (Palijs van Justitie) niet weet dat de andere rechter al een proeftijd heeft opgelegd |( |( |( |( |( Ik heb namelijk 2x een proeftijd (2x 4 mnd. voorwaardelijke straffen) lopen voor het zelfde delict |( |( |( |( met 5 maanden verschil 8-)

Ik hoop jouw en anderen forummers hiermee voldoende info gegeven te hebben.

Nog 3 maanden dan zijn mijn 2 proeftijden voorbij :} :} :} :} :} :} :} :}
 
Laatst bewerkt:
Die twee jaar waar jij over praat is de proeftijd, in die twee jaar mag jij je niet schuldig maken aan een soortgelijke overtreding. Doe je dat toch zal alsnog je rijbewijs ingevorderd worden.

Wanneer gaat je "straf" in?
Na uitspraak van de rechter heb je een beroepstermijn van veertien dagen, maak je van de termijn geen gebruik gaat je straf, zoals ze dat noemen, in kracht van gewijsde. Als het goed is moet je afschrift krijgen van het vonnis.

Mail mij anders ff als je nog vragen hebt, misschien kan ik je helpen deze vragen te be-antwoorden.

Hier spreekt tenminste een aardige medewerker van Justitie :} :} :} :} :} :} :}
 
Spocky, Gerco en anderen, bedankt voor de info!

Helaas toch nog enkele tegenstrijdigheden in de diverse verhalen, weet nog niet goed wat nu waarheid is. :? Heb trouwens het idee dat ze bij justitie zelfs niet eens weten soms hoe het nou zit. :( |(

Van spocky (agent toch?) hoor ik dat ik absoluut niet boven die 30 te hard mag komen en van Redgixx hoor ik weer dat tot 50 geen probleem is. :? :)

Uiteraard ben ik graag geneigd Gerco te geloven maar moet het wel zeker weten. '(

Ik weet wel dat als ik nu weer voor moet komen en m'n rijbewijs wederom moet inleveren, ik nog eens het restant (de openstaande straf) van 3 maand en 1 week opgeteld krijg bij mijn nieuwe straf. :j ;( Dat zei mevrouw de rechter al wel even erbij. :(
 
Spocky, Gerco en anderen, bedankt voor de info!

Helaas toch nog enkele tegenstrijdigheden in de diverse verhalen, weet nog niet goed wat nu waarheid is. :? Heb trouwens het idee dat ze bij justitie zelfs niet eens weten soms hoe het nou zit. :( |(

Van spocky (agent toch?) hoor ik dat ik absoluut niet boven die 30 te hard mag komen en van Redgixx hoor ik weer dat tot 50 geen probleem is. :? :)

Uiteraard ben ik graag geneigd Gerco te geloven maar moet het wel zeker weten. '(

Ik weet wel dat als ik nu weer voor moet komen en m'n rijbewijs wederom moet inleveren, ik nog eens het restant (de openstaande straf) van 3 maand en 1 week opgeteld krijg bij mijn nieuwe straf. :j ;( Dat zei mevrouw de rechter al wel even erbij. :(

Die 50km/h heeft hier niets mee te maken. De rechter kan je rijbewijs invorderen als je herhaaldelijk de maximum snelheid overtreedt.
En idd, de voorwaardelijke straf die je opgelegd heb gekregen wordt dan meteen ten uitvoer gelegd.

Redgixx: je hebt na een uitspraak altijd een beroepstermijn van veertien dagen, dit is wettelijk geregeld en daar kan ook een rechter niet van afwijken. Je moet immers altijd de kans krijgen om tegen een rechterlijke uitspraak in beroep te gaan.
 
Misschien even een briefje opstellen, Rev :?

Want vóórkomen (en dus geld vangen) kan allemaal in motor-tempo, zeg maar.. Maar informeren en mensen laten weten waar ze aan toe zijn, dat gaat meer als een step bij justitie :r

Want als alle straffen zijn ingegaan op de dag van voorkomen of 14 dagen later, dan komt Gertjan er wel heel makkelijk af zo. Die moest zijn rijbewijs inleveren voor de resterende 3 mnd en 1 week. Maar ook hij heeft nog geen bericht en tuft gewoon lekker verder op zijn motor :] Dan krijgt hij nog spijt van zijn hoger beroep die hij heeft ingediend. (als het waar is wat men zegt)

Kan zijn dat de vakantie tijd meespeelt. Mevrouw de rechter noemde een termijn van 6 a 8 weken voordat de acceptgiro op de deurmat kon vallen.
 
Die 50km/h heeft hier niets mee te maken. De rechter kan je rijbewijs invorderen als je herhaaldelijk de maximum snelheid overtreedt.
En idd, de voorwaardelijke straf die je opgelegd heb gekregen wordt dan meteen ten uitvoer gelegd.

Redgixx: je hebt na een uitspraak altijd een beroepstermijn van veertien dagen, dit is wettelijk geregeld en daar kan ook een rechter niet van afwijken. Je moet immers altijd de kans krijgen om tegen een rechterlijke uitspraak in beroep te gaan.

Ik schreef ook duidelijk dat het de 30km/h grens betrof. Bij een overschrijding van die 30km/h kan de rechter je rijbewijs invorderen. En niet de geautoriseerde ambtenaar (ik wil geen pliesie meer zeggen of schrijven :P ).
Dat bedoelde ik met 50 en 30 snappie?

En van die beroepstermijn daar weet ik van.
Ik heb alleen van mijn advocaat begrepen dat wanneer je niet in beroep gaat de uitspraakdatum geldig is. Maar ja die 2 weken maken dan ook geen drol meer uit, die neem je dan op de koop toe :} Die drol bedoel ik..hahaha

Ik heb in de afelopen 2 jaar diverse bekeuringen binnen gekregen voor snelheidsovertredingen maar gelukkig altijd onder de 30km/h grens :} :} :}

Ook nooit een bevestiging van de uitspraak gekregen :j
 
Dankjewel Yammie. Deze had Bunny er ook al bijgezet, meende ik.

Maar er staan nuttige dingen in. Denk dat een brief uitkomst kan geven.
 
Dankjewel Yammie. Deze had Bunny er ook al bijgezet, meende ik.

Maar er staan nuttige dingen in. Denk dat een brief uitkomst kan geven.
Oeps, nu zie ik het ook.
Ik heb meerdere zaken onder mijn Favorieten staan :}
Heb ff snel de reacties doorgenomen en niet gecheckt of er al zo'n dergelijke link was gepost
 
Sindsdien zit ik met veel vragen. Ik heb die straf tegen me horen zeggen in de rechtzaal... daarna mocht ik oprotten en we zijn nu 5 weken verder en heb verder niks nada noppes meer gehoord van Justitie. :?

Heeft dat zin, naar de rechtbank gaan? Kun je met een gelikt verhaaltje je straf verminderen, of wordt je straf hoger als je niet komt opdagen?

Ik heb eigenlijk geen zin om 2x een vrije dag te nemen. 1x om mn rijbewijs op te halen in Amsterdam (op werkdagen tussen 9.00 en 16.00 |( ) en 1x om voor te komen...
Maar goed ikmag in ieder geval mn rijpapiertje gaan ophalen :) :)
 
Niet op komen dagen lijkt me niet erg slim, zo laat je zien dat je totaal geen interesse toont voor het gebeurde.

Een mooi praatje helpt ook niet (niet in ons geval althans). Jij bent motorrijder en je reed te hard, dus...De jackpot...
 
30 km te hard geld overal maar omdat ze het zo druk hebben is de grens inmiddels al >40 Km
 
Op woensdag 31 juli 2002 09:10 schreef Janus J Jaspers het volgende:Heeft dat zin, naar de rechtbank gaan? Kun je met een gelikt verhaaltje je straf verminderen, of wordt je straf hoger als je niet komt opdagen?
Mwah, denk wel dat het zin heeft. Als je niet komt, komt het helemaal niet goed over bij hen.

Verder was ik wel benieuwd hoe dit nou in z'n werk ging, hebben we dat ook es meegemaakt. Was wel nieuwsgierig dus.
 
wet mulder is <30 km/u.
behalve snelwegen
daar is wet mulder <40 km/u. Maar dat weet de gemiddelde diender zelfs niet.
Ik vroeg laatst aan zo'n klootzak van de KLPD collega motorrijder wat een boete koste voor 160 op de snelweg (dacht dat ik geflitst was)

PA: da's voor de rechter
IK: ja maar wet mulder op snelweg is toch tot 40 km/u
PA: dan zal ik het ff opzoeken
PA: da's dan € 134 (bedrag kan ik naast zitten hoor, weet ik niet meer precies)
 
OK, heb weer een vraag voor jullie. :) Hoop dat er juristen of advocaten tussen zitten die weten hoe het zit.

Ik ben toendertijds (en ik moet me al sterk vergissen als het niet zo is) veroordeeld door die rechter tot 800 euro boete of te vervangen door 12 dagen hechtenis.

Nou heb ik vorige week een brief gekregen van justitie waar m'n straf in staat. Hier spreken ze echter over 16 dagen hechtenis en geen 12!

Dit is dus anders dan wat de rechter noemde? Is zoiets niet gewoon een (vorm)fout op dat moment?

Ik ga iig vandaag een brief de deur uit doen om de stukken op te vragen zoals die gemaakt zijn door de griffier tijdens de zitting, kijken of daar ook 12 dagen in staat.

Mocht dit idd zo zijn zoals ik denk, is er dan een reëele kans dat ik dit kan aanvechten of is dit zinloos?
 
OK, heb weer een vraag voor jullie. :) Hoop dat er juristen of advocaten tussen zitten die weten hoe het zit.

Ik ben toendertijds (en ik moet me al sterk vergissen als het niet zo is) veroordeeld door die rechter tot 800 euro boete of te vervangen door 12 dagen hechtenis.

Nou heb ik vorige week een brief gekregen van justitie waar m'n straf in staat. Hier spreken ze echter over 16 dagen hechtenis en geen 12!

Dit is dus anders dan wat de rechter noemde? Is zoiets niet gewoon een (vorm)fout op dat moment?

Ik ga iig vandaag een brief de deur uit doen om de stukken op te vragen zoals die gemaakt zijn door de griffier tijdens de zitting, kijken of daar ook 12 dagen in staat.

Mocht dit idd zo zijn zoals ik denk, is er dan een reëele kans dat ik dit kan aanvechten of is dit zinloos?
ik zou gewoon betalen ;(
je overweegt toch niet serieus die vervangende hechtenis te doen :?

[bajesmodus]
grote neger laat zeep vallen: 'pick up the soap, lover...'
jij: 'maar ik ben nog maagd...'
[/bajesmodus]

afschrift griffie opvragen kan altijd, maar wat heeft t voor zin als je toch mot betale :?
 
Uiteraard ga ik niet zitten... maar het gaat mij erom dat de uitspraak van de rechter anders was dan wat in de officiele brief van Justitie staat, ik ben dus benieuwd of daar iets mee te doen valt.
 
Uiteraard ga ik niet zitten... maar het gaat mij erom dat de uitspraak van de rechter anders was dan wat in de officiele brief van Justitie staat, ik ben dus benieuwd of daar iets mee te doen valt.
als je de enige bent die het gehoord heeft...wordt het lastig
maar als je advocaat het ook heeft opgeschreven kan je er uiteraard wat aan doen-- zou gewoon even bellen met de griffie
 
Terug
Bovenaan Onderaan