Vork niet goed !

1 jan 2004
68
0
Neerpelt belgie
Hoi.
Ik heb een "Swing arm "voorvork gemonteert, maar als ik mijn voorrem gebruik komt de hele fiets omhoog.
Heb zo'n idee dat dat niet de bedoeling is.
Nou heb ik op het net rond gekeken en zie verschillende manieren van montage van de voorrem.
Ik heb de klauw onder en boven de schijf geplaatst, maar hij blijft omhoog komen.
Wat doe ik fout?
Kan iemand mij helpen??
 
goeiemorgen,het gaat er geloof ik meer om waar de verankering van de remklauw bevestigd word,hier een voorbeeld van hoe het bij mij zit,ik heb geen last van omhoog of omlaag gaande vork en dat ligt ook een beetje aan de zware veren die zijn toegepast.
full
 
vreemd dat het spul juist omhoog komt,ligt het misschien aan de totale lengte van de schokbrekers? iets te lang misschien?
plaats anders effe een fotootje dan is alles te bekijken!
je verensterkte kan het niet zijn natuurlijk,want bij het omhoog gaan spelen die geen rol.
 
Laatst bewerkt:
omhoogkomen is normaal als je klauwen verankerd zijn aan de schommelvork.
dit word/werd gedaan bij de oude bmw vorken en naar ik begrepen heb doet hedingham dit ook.
een modernere manier is om je klauwen af te steunen aan de staanders van je vork.
dan remt het als het goed is neutraal maar als je op telescoopduiken rekent kan het aanvoelen als oprichten.
zolang je veren niet tot de uiterste aanslag uitgerekt worden en dus blijven veren is het niet iets om je druk over te maken, wen er maar aan.
als de verenwel tot de aanslag uitgerekt worden moet je een manier zoeken om de klauwen op de vorkpoten af te steunen.
een foto zou een hoop duidelijker maken
 
als het draaipunt van de vork hoger ligt dan de vooras heb je het effect dat de motor omhoog komt bij het remmen . . kijk maar bij het andere fotootje . . zoek de verschillen !
 
als het draaipunt van de vork hoger ligt dan de vooras heb je het effect dat de motor omhoog komt bij het remmen . . kijk maar bij het andere fotootje . . zoek de verschillen !

Mja, maar ik heb hier niets aan verandert. het gaat hier om een standaard (alleen de "poten"iets verlengt en versmalt) ural vork.
Ik zou dus mijn veren moeten verplaatsen naar de as ?
 
waar je veren zitten maakt niets uit.
als je remt klemt de liggende vork met de klauwen zich vast om de vooras en wil dan om de vooras roteren Rood getekend
als je van het stijgen afwil moet je de klauw afsteunen zoals ik op het plaatje blauw getekend heb.
full
 
het is het hele gewicht van de combinatie die tegen de voorwielas drukt,als daar op het laatste stukje tussen scharnierpunt en as een hoogte verschil zit tov het wegdek dan drukt ie er scheef tegenaan en wil ie erlangs(langs de bovenkant bij jouw ontwerp),de schokbrekerbevestiging verplaatsen heeft alleen zin als je daarmee het hoogteverschil eruit haalt.
 
In principe komt het stijgen inderdaad doordat de remklauw op de swingarm gemonteerd zit zoals halflive dat heeft omschreven, toch kan de hoek van de swingarm wel degelijk verschil uitmaken omdat de krachten waarmee de fiets zelf op de vering drukt dan veranderen, wanneer de as van het wiel hoger ligt dan van de swingarm dan gaan die verschillende krachten elkaar tegenwerken waardoor het effect vermindert. Het is nu zaak wat het eenvoudigste is om aan te passen, ik denk zelf toch de remklauw scharnierend rond de wielas en dan via een trekstang naar het vaste gedeelte toe.
 
Hier een detail van de EZS swingarm.
full

De rem zit op een plaatje dat scharniert om de as van het voorwiel. Deze oefent dus in het geheel geen koppel uit op de swing arm. Let verder op het trekstangetje dat de remkracht weer doet afsteunen op de vork.
De wielas zit even hoog als het draaipunt van de swingarm waardoor het remmen verder geheel duik/lift neutraal is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan