vraag van een beginnend motorrijder

whitey1982

Rookie
23 sep 2012
3
0
ik ben van plan om binnekort voor mijn rijbewijs A te gaan nu zit ik met een vraag.

ik ben niet bang van mij in het verkeer te begeven met de motor
maar hoe veilig is het verkeer tegenwoordig als men met de motor rijdt.

waar kan men heel gemakkelijk op letten bij een 2dehands
zonder veel van motors te kennen.
 
Laatst bewerkt:
Een interessante gedachte: is een motorkilometer langer dan een autokilometer?

Het verkeer is voor niemand veilig, laat staan voor een motorrijder.
 
Je hebt qua veiligheid heel veel zelf in de hand, zo heb ik dat zelf ook meteen ervaren toen ik met lessen begon. Begin gewoon, en je zal er zelf achter komen.

Als het gaat om km standen: dit verschilt per motor.. sommige BMW's en Honda's halen makkelijk 200.000 km...

Voor weinig moderne motoren is de 100.000 te veel, maar de motor moet dan wel goed onderhouden zijn. Laat maar een keer weten wat je op het oog hebt en dan kunnen ze je hier vast verder helpen.
 
Hartstikke onveilig. Elke keer als jij op de motor stapt is er altijd iemand in het verkeer die jou van de motor af wilt rijden. Daarom opletten
 
7,500 km per jaar zijn de beste motoren.

laat die brokken dingen met minder dan 1000km per jaar staan.
 
Laatst bewerkt:
Je bent erg kwetsbaar en het is onveiliger dan met de auto.
Maaar, laat je daar vooral niet door tegenhouden, motor rijden is een heerlijk gevoel en zoiets wil je niet missen!
Veiligheid heb je voor een groot gedeelte zelf in de hand, als voorbeeld nog even links rechts kijken bij groen licht voor jou. Dat soort dingen.
Verder leer je genoeg over veilig rijden bij het lessen.
 
Jk vind het motorrijden zo onveilig dat ik het niemand zal aanraden.
Niet aan beginnen dus!
 
Motorrijden is nu eenmaal onveiliger dan autorijden, dat is een gegeven. Je mist wat staal en kreukelzones rondom, geen airbags en je hebt maar 2 wielen.....

Een slecht bereden en onderhouden motor kan binnen 30.000 km al een rámpenfiets zijn. De km stand bij een fatsoenlijk bereden en onderhouden motor kan met gemak een ton of meer zijn. Alles hangt er van af wát je koopt en ook hoeveel km. je zelf van plan bent er mee te gaan rijden.
 
Hoe gevaarlijk is het? Nou, ongeveer net zo gevaarlijk als autorijden in 1970. Toen was autorijden nog een stuk gevaarlijker, zo zonder autogordels, airbags enz. Toch waren er toen ook genoeg die onbekommerd in de auto stapten en ook nog hun kinderen meenamen.

Tuurlijk, zoals gezegd, je bent enorm kwetsbaar. Als het fout gaat, heb je al heel gauw letsel. Maar ik weet niet of je in Nederland woont, maar in de lessen in Nederland wordt enorm veel aandacht besteed aan defensief rijden en gevaarherkenning (bij mij tenminste wel). Als je in Belgie woont, krijg je vaak maar een paar lesjes dus dan is het zeker zaak om wat aanvullende trainingen/cursusdagen te doen mbt risico's in het verkeer.

Ik heb het idee dat er teveel gewicht aan de kmstand wordt gegeven (al ben ik geen expert). Mijn eerste motor was een diversion met ruim een ton op de teller. Ding zag er trouwens als nieuw uit. Altijd lange afstanden op gereden en heel netjes voor gezorgd. Dat scheelt alles. Ik heb er nog erg veel plezier en totaal geen problemen mee gehad.
Een motor van al een redelijke leeftijd die bijna niets gereden heeft, vertrouw ik ook niet. Alleen korte stukjes op een motor is enorm slecht en van stilstaan worden ze ook niet beter.
 
Je bent erg kwetsbaar en het is onveiliger dan met de auto.
Maaar, laat je daar vooral niet door tegenhouden, motor rijden is een heerlijk gevoel en zoiets wil je niet missen!
Veiligheid heb je voor een groot gedeelte zelf in de hand, als voorbeeld nog even links rechts kijken bij groen licht voor jou. Dat soort dingen.
Verder leer je genoeg over veilig rijden bij het lessen.

:^

Vooral een kwestie van goed opletten, je moet beter opletten dan met de auto, mensen zien je sneller over het hoofd en je bent kwetsbaarder.

Maar wat dan nog, it's worth it! ;) :] Ik laat mijn motor er niet voor staan :+
 
Motorrijden is nu eenmaal onveiliger dan autorijden, dat is een gegeven. Je mist wat staal en kreukelzones rondom, geen airbags en je hebt maar 2 wielen.....

Eens, je zult dan ook op de motor veel meer aan risico-inschatting moeten doen dan in de auto omdat je daarnog wel op je passieve veiligheid kan vertrouwen als het mis gaat.

En sommige dingen kun je nou eenmaal niet voorkomen, maar je kunt ook thuis van de trap vallen en je nek breken.
 
Het antwoord is hier boven eigenlijk al gegeven.

Op een motor ben je kwetsbaarder, en alleen daarom al is het zo totaal anders als auto rijden. Als motor rijder moet je met van alles rekening houden, je bent minder goed zichtbaar en als je al gezien word vinden andere weggebruikers het vaak lastig om je snelheid in te schatten. Zo kan het bijvoorbeeld zomaar gebeuren dat er een auto vlak voor je de rotonde op rijd terwijl die je net daarvoor nog recht aankeek (is maar 1 van de vele voorbeelden). En je rijd natuurlijk maar op 2 wielen, waardoor je enorm goed op moet letten voor slecht wegdek of troep op de weg. Je bent dus veel actiever met rijden bezig als in de auto. Maar dat maakt het ook leuk, gewoon lekker bezig zijn met motor rijden, genieten van de vrijheid. het steeds beter leren rijden door de bochten enz.

Km stand van de motor verschilt per type, maar is ook iets waar je naar mijn mening niet te zwaar aan moet tillen. Veel belangrijker is hoe de staat van onderhoud is, en hoe er mee gereden is. Je kan beter een motor hebben met wat meer km waar grote afstanden mee gereden zijn als een motor met minder km die alleen voor korte ritjes gebruikt is bijvoorbeeld.
 
dus als ik het goed begrijp heb je voor 99% alles zelf in handen in zake veiligheid door je rijgedrag aan te passen en het verkeer in te schatten.
dus dan zijn de extra vaardigheids cursussen dat je kan volgen wel iets om zeker te doen.
 
Je stelt twee vragen tegelijk. Zo krijg je nooit een goed antwoord. Eerste vraag is is motorrijden veilig vandaag de dag? Motorrijden begint bij een goede rijopleiding, en ook je eigen gedrag om beheerst en defensief te rijden. Verder bepaal je veel zelf maar is het ook een samenspel met de andere weggebruikers. Motorrijden is minder veilig dan autorijden dat is zeker, je hebt namelijk geen kreukelzone. De kreukelzone ben je zelf! En waar je bij een auto blijft zitten ga je met een motor onderuit en glij je zo over de bestrating. Stoepranden, lantaarnpalen, verkeersborden, en nog vele andere obstakels zijn voor een motorrijder factoren die de veiligheid negatief beïnvloeden .
Dus ja motorrijden is gevaarlijk maar door beheerst en verstandig te rijden kan je de veiligheid zelf sterk verhogen.
 
En deel twee van je vraag. Waar moet je op letten bij kopen 2e handsmotor.
Tijdens proefrit;
1 slijtage banden (gelijk matig of scheef?)
2 remmen en hun werking
3 sturen van de motor
4 vreemde trillingen van de motor.
5 je gevoel (vind je hem wel lekker rijden, zit hij goed end)
6 en is de vraagprijs jou prijs!
 
alvast bedankt voor de antwoorden ik ga zeker en vast bij komende cursussen volgen.
heb al een paar websites gelezen wat deze inhouden en dit is zeker mooi meegenomen als ervaring.
 
alvast bedankt voor de antwoorden ik ga zeker en vast bij komende cursussen volgen.
heb al een paar websites gelezen wat deze inhouden en dit is zeker mooi meegenomen als ervaring.

Neem de VRO1 en eventueel de VRO2 van de KNMV, daar heb je genoeg aan.
 
ik ben van plan om binnekort voor mijn rijbewijs A te gaan nu zit ik met een vraag.

ik ben niet bang van mij in het verkeer te begeven met de motor
maar hoe veilig is het verkeer tegenwoordig als men met de motor rijdt.

waar kan men heel gemakkelijk op letten bij een 2dehands
zonder veel van motors te kennen.

Motorrijden is extreem gevaarlijk en dat bedoel ik niet als een geintje, rij al vanaf 1969 en kan het dus weten.

Als je niets van motoren weet is een km stand iets om naar te kijken, iemand meenemen met vertsand ervan is nog beter.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan