Wat doe je tegen de winterkou?

Over wat voor afstanden hebben we het hier eigenlijk?
Wat al eerder werd vermeld: ook ik heb geen zin in uitgebreide verkleedpartijen.
Voor 10/20 km zou ik me met m'n standaard kleding nog wel redden. Maar 75 km Apeldoorn-Utrecht (en weer terug) vind ik toch wat anders, dan moet ik me echt extra inpakken. En dat voor 1,5 uur college B| Heb daarom laatst toch maar de trein gepakt, ondanks de extra reistijd en risico op vertragingen en geen zitplaats -O-
 
Mijn ritje woon - werk is 41 km enkele reis.
Ik heb een Hein Gericke textiel pak met een windstopper erop.
Alpinestar Vega Drystar handschoenen. Iets dikkere leren handschoenen, rijdt perfect. Goed gevoel en niet zo dik als andere textiel winterhandschoenen.
Geen handvatverwarming of verwarmde handschoenen.

Is tot nu toe altijd goed gegaan. Alleen de week voor kerst toch wel erg koude vingertoppen.
 
Over wat voor afstanden hebben we het hier eigenlijk?
Wat al eerder werd vermeld: ook ik heb geen zin in uitgebreide verkleedpartijen.
Voor 10/20 km zou ik me met m'n standaard kleding nog wel redden. Maar 75 km Apeldoorn-Utrecht (en weer terug) vind ik toch wat anders, dan moet ik me echt extra inpakken. En dat voor 1,5 uur college B| Heb daarom laatst toch maar de trein gepakt, ondanks de extra reistijd en risico op vertragingen en geen zitplaats -O-
voor ritjes die meer dan 1 uur duren prefereer ik meestal de trein. Dan kun je tenminste nog wat anders doen. Maar das een ander verhaal.
 
8<
Maar serieus: het ligt er aan, bij 10 graden vorst en een zonnetje rij ik nog gewoon in m'n leren pak met thermo-ondergoed eronder aan, bij temperaturen net boven het vriespunt en grauw nat weer en een oostenwind, daar helpt niets tegen :N
En bedankt hè. Anderhalve week vrij geweest, terwijl het graad of 7 à 8 was.
Nu moet ik weer aan het werk en lees ik gisteravond deze post van jou. Mag jij het weerbericht raden! "Temperaturen rond het vriespunt, maar door de sterke oostendwind voelt het veel kouder aan". Gewoon letterlijk hè! B|

Mijn ritje woon - werk is 41 km enkele reis.
8<
Geen handvatverwarming of verwarmde handschoenen.

Is tot nu toe altijd goed gegaan. Alleen de week voor kerst toch wel erg koude vingertoppen.

Precies, dat was geen fijn weekje. Ik moet tegenwoordig 72 km enkele reis, da's net ver genoeg om flink te verkleumen -O- en ik wil eigenlijk ook niet aan de verwarmde handschoenen (om dezelfde reden die al genoemd is in dit topic).
Bij een vorige job hoefde ik maar een km of 20, dan ben je er al voordat je het écht koud krijgt. Dan heb je aan een paar dikke winterhandschoenen genoeg.
Mijn vorige baan was 11 km, dat kon ik fietsen, da's écht ideaal :P
 
Laatst bewerkt:
Kol: waait door = te koud: extra sjaal omslaan. Werkt perfect.
Jas: Textiel van Evolution met regenvoering en wintervoering is in totaal al drie lagen. Kwa kleding hoef 'je' dan niet gek te doen. Hooguit nog een hemd onder tshirt ofzo.
Broek: ook textiel met (uitneembare) wintervoering. Is prima. Wel gewoon spijker broek er onder.
Handschoenen: redelijk dunne goed zittende handschoenen. Zonder handvatverwarming is de pijn na een km of 10 / 20 niet meer te harden, anders geen probleem. Maar voor de iets langere afstanden: pijnlijke vingertoppen. Ik vind winterhandschoenen erg onprettig zitten en kies hier maar voor.
Laarzen: het grote pijnpunt: prima spul, gore-tex, maar niet warm genoeg. Dit is vooral de beperktende factor qua actie-radius.

Vandaag ff gereden met dat electrische colletje en m'n halve wanten. Dat colletje hadden ze járen eerder moeten verzinnen. Is gewoon wárm......
Handschoenen zijn ook prima, eindelijk geen pijn in m'n klauwen meer.

Ach, als het nóg kouder wordt rits ik toch gewoon m'n wintervoering in.....

De laarzen nooit een centje pijn, Daytona's Goretex.
 
Kol: waait door = te koud: extra sjaal omslaan. Werkt perfect.

Jas: Textiel van Evolution met regenvoering en wintervoering is in totaal al drie lagen. Kwa kleding hoef 'je' dan niet gek te doen. Hooguit nog een hemd onder tshirt ofzo.

Broek: ook textiel met (uitneembare) wintervoering. Is prima. Wel gewoon spijker broek er onder.

Handschoenen: redelijk dunne goed zittende handschoenen. Zonder handvatverwarming is de pijn na een km of 10 / 20 niet meer te harden, anders geen probleem. Maar voor de iets langere afstanden: pijnlijke vingertoppen. Ik vind winterhandschoenen erg onprettig zitten en kies hier maar voor.

Laarzen: het grote pijnpunt: prima spul, gore-tex, maar niet warm genoeg. Dit is vooral de beperktende factor qua actie-radius.

Ik heb ook pas een colletje gekocht...
En ik vind M ideaal! Helemaal geen last van de kou meer. Ook niet bij 160 km/u.
En hij was nog verrekte goedkoop ook, €9,95.
 
Laatst bewerkt:
Hmm, alleen zo'n colletje van 10 euro is mij te koud. JanB doet het helemaal luxe met een verwarmde col (gelijk heb je, wist niet dat dit bestond). Zelf sla ik ook nog een gewone sjaal om en dat is meer dan voldoende.
 
Ach, als het nóg kouder wordt rits ik toch gewoon m'n wintervoering in.....

WTF? Ik moet er niet aan denken nu zonder wintervoering te moeten rijden...

De laarzen nooit een centje pijn, Daytona's Goretex.

Vreemd, ik heb deze, maar na een uur wordt het toch wel koud, die tenen.

DaytonaRoadstar_klein.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik werk bij een bedrijf die Brandweerkleding verkocht.
Inmiddels verkopen we de kleding niet meer, maar nog wel Persluchtapparatuur en helmen enz.....
Verder heb ik een paar collega`s die bij de brandweer werken en nog wel eens wat knappe 2de hands kleding op de kop weten te tikken ;)
Zo heb ik op dit moment ook 3 paar Brandweerlaarzen staan.
Warm, waterdicht en stalen neuzen en bovenzijde voorzien van Kevlar.
Is ideaal ivm de gecombineerde rits en vetersluiting.

effe on-topic

Hey Ton

grappig je hier tegen te komen...tenminste als jij degene bent die ik denk.
je hebt pas een andere motor...Yamaha...
en werkt in omgeving van industrieterrein op Hoorn80(tsja reclame mag niet he)

Gr. van Susanne(vrouw van Rob W...van het magazijn) ;)
 
Laatst bewerkt:
Lekker in een warmbad dan fijn op MF rondt neuzen en wacht op beter weer *D
 
Laatst bewerkt:
effe on-topic

Hey Ton

grappig je hier tegen te komen...tenminste als jij degene bent die ik denk.
je hebt pas een andere motor...Yamaha...
en werkt in omgeving van industrieterrein op Hoorn80(tsja reclame mag niet he)

Gr. van Susanne(vrouw van Rob W...van het magazijn) ;)
Hoi Susanne, ja ik wist dat je actief was hier, maar was je naam nog niet tegen gekomen. *D
Heb inderdaad net een nieuw speeltje! 8-)
 
:^
Idd, je opent een topic over hoe warm te blijven op de motor en je hebt de voering er nog niet eens in! :?
Ik heb de voering er ook niet in zitten, hoogstens op een enkele erg koude dag. Dat betekend niet dat de handen, voeten en het gezicht niet koud worden. Zeker op langere ritten worden mijn voeten ijskoud terwijl de rest van mijn lichaam prima op temperatuur blijft.

Om de voeten enigszins warm te houden draag ik af en toe een dubbel paar sokken, kan weinig anders bedenken. Voor de handjes is er het wonder van handvatverwarming.
En om het gezicht warm te houden kan je een grote groezelige grizzly-bear baard groeien. Werkt voor mij ;) (niet vergeten in de lente weer gauw af te scheren, anders wordt je voor een houthakker aangezien)
 
Ik heb de voering er ook niet in zitten, hoogstens op een enkele erg koude dag. Dat betekend niet dat de handen, voeten en het gezicht niet koud worden. Zeker op langere ritten worden mijn voeten ijskoud terwijl de rest van mijn lichaam prima op temperatuur blijft.

Toch wel... je warme romp zorgt dat je bloed warmer word, en dat dat bloed circuleerd door je voeten en handen ed.
 
Toch wel... je warme romp zorgt dat je bloed warmer word, en dat dat bloed circuleerd door je voeten en handen ed.
De constant zelfde zit verminderd de omloop, waardoor je toch echt koude handen en voeten krijgt, terwijl je romp prima op temperatuur blijft.
Als ik overigens een biologie-les wilde dan was ik maar al te graag naar www.biologie-forum.nl gegaan :+
 
Als ik echt mijn vingers niet meer voel ga ik soms even langs de kant van de weg mijn handen opwarmen aan de uitlaat.
En een tijdje geleden met de mist en vorst kwam er een laagje ijzel op het vizier (ook niet lekker), maar toen heb ik even achter de uitlaat gezeten. IJs was zo weg. :D
Verder mag ik niet klagen eigenlijk.
 
maar JanB als je dan toch al een elektrische kraag hebt, wat belet je dan om elektrische handschoentjes te nemen.

overigens, ik heb het vrijwel nooit te koud bij mijn gezicht. En ik moet vrijwel altijd met open vizier rijden (al is het maar een kiertje) omdat mijn bril anders beslaat. Heb je toevallig last van je ogen oid? of is het hele gezicht koud?

en koude voeten, gewoon een boxer halen ;)

overigens zoek ik zelf ook iets voor de handen... maar ik heb eigenlijk weinig zin om zoveel geld uit te besteden :S, thermo's helpen goed zijn vrij goedkoop, maar met de kou onder nul wordt het toch tijd voor wat dikkere thermo's of misschien toch maar iets elektrisch. wat me weerhoud om elektrische handschoenen te nemen... de prijs (sjesus 180 euro voor die gerbings) het feit dat je dan weer moet gaan knutselen (maar dat is niet het grote probleem) en ik gebruik mijn linkerhand heel vaak om mijn vizier te verstellen, juist omdat ik een bril heb die nogal wil beslaan.
 
Laatst bewerkt:
overigens zoek ik zelf ook iets voor de handen... maar ik heb eigenlijk weinig zin om zoveel geld uit te besteden :S, thermo's helpen goed zijn vrij goedkoop, maar met de kou onder nul wordt het toch tijd voor wat dikkere thermo's of misschien toch maar iets elektrisch. wat me weerhoud om elektrische handschoenen te nemen... de prijs (sjesus 180 euro voor die gerbings) het feit dat je dan weer moet gaan knutselen (maar dat is niet het grote probleem) en ik gebruik mijn linkerhand heel vaak om mijn vizier te verstellen, juist omdat ik een bril heb die nogal wil beslaan.
Voor de handen kan ik toch de handvatverwarming best aanraden. Ik heb wel wat van die Oxford setjes gevonden; 2 handvaten, wat kabels en een regelaar... 59 euro. Het inbouwen is niet zo heel moeilijk, dus misschien best eens het bekijken waard. Er zijn wel meerdere merken die van die inbouwsetjes verkopen, en allemaal goed betaalbaar.
Plus het voordeel is dat je met je gewone handschoenen kan blijven rijden, en niet een paar hoeft te kopen dat je maar twee maanden per jaar gebruikt.

Ik zit zelf ook steeds te pielen met het vizier op de helm (ook vanwege de bril), en handvatverwarming is voor mij best een prima oplossing geweest :)
 
Voor de handen kan ik toch de handvatverwarming best aanraden. Ik heb wel wat van die Oxford setjes gevonden; 2 handvaten, wat kabels en een regelaar... 59 euro. Het inbouwen is niet zo heel moeilijk, dus misschien best eens het bekijken waard. Er zijn wel meerdere merken die van die inbouwsetjes verkopen, en allemaal goed betaalbaar.
Plus het voordeel is dat je met je gewone handschoenen kan blijven rijden, en niet een paar hoeft te kopen dat je maar twee maanden per jaar gebruikt.

Ik zit zelf ook steeds te pielen met het vizier op de helm (ook vanwege de bril), en handvatverwarming is voor mij best een prima oplossing geweest :)
oxford heeft ook bij mij wat interesse gewekt, maar ik heb ze nog nergens te koop gezien. Het is meestal daytona, booster of saito.
 
oxford heeft ook bij mij wat interesse gewekt, maar ik heb ze nog nergens te koop gezien. Het is meestal daytona, booster of saito.
Ik heb die van Daytona en Oxford gezien bij motorgoedkoop, en die Saito's bij motozoom.
Ik ben niet zo bekend in de betrouwbaarheid van Nederlandse webshops, maar ik denk dat andere mensen je daarin wel kunnen helpen :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan