Wat hoor je wel en niet met oordopjes

Ik zag dit topic toevallig voorbij komen, en dacht ik haak is in. Ik heb is een keer thunderplugs gekocht, oordoppen die vooral op festivals/feesten etc gebruikt kunnen worden om bepaalde db te filteren. Zijn deze ook geschikt als oordoppen op de motor? Kan me voorstellen dat windruis op een ander level zit dan bepaalde bass tonen oid. Maar correct me if I'm wrong, ben totaal geen expert op dit gebied en tot nu toe heb ik van die gele 3M schuimpjes aangezien die op mn werk wel liggen. Maar eigenlijk wil ik van het wegwerp concept af.

Edit:
Heb even gekeken wat er voor filters ook alweer bij zitten en dat zijn 20db en 26db filters. En Thunderplugs heeft ook een 'motor' versie met 26db filters
 
Laatst bewerkt:
Gebruik al meer dan 15 jaar oordoppen gemaakt voor zwemmen denk dat ik nu 5 x laten maken de eerst koste 10 euro nu 25 het is een 2 componenten siliconen spuiten ze in het oor een dag later kun je ze ophalen. Hoor alles goed en alleen wat ik horen wil ook bij gebruik met een headset geen probleem.
Dus op maat laten maken niet de kant en klaar
 
Ik zag dit topic toevallig voorbij komen, en dacht ik haak is in. Ik heb is een keer thunderplugs gekocht, oordoppen die vooral op festivals/feesten etc gebruikt kunnen worden om bepaalde db te filteren. Zijn deze ook geschikt als oordoppen op de motor? Kan me voorstellen dat windruis op een ander level zit dan bepaalde bass tonen oid. Maar correct me if I'm wrong, ben totaal geen expert op dit gebied en tot nu toe heb ik van die gele 3M schuimpjes aangezien die op mn werk wel liggen. Maar eigenlijk wil ik van het wegwerp concept af.

Edit:
Heb even gekeken wat er voor filters ook alweer bij zitten en dat zijn 20db en 26db filters. En Thunderplugs heeft ook een 'motor' versie met 26db filters

je zou nog even kunnen kijken hoeveel de dopjes van beide types dempen bij welke frequentie.
Als je Thunderplugs vergelijkbare specs hebben, dan maakt het niet zoveel uit.
maar ik kan me voorstellen dat je festivaldopjes bij bepaalde frequenties wat anders/minder dempen dan motor specifieke dopjes.
 
Alpine valt me tegen, komt waarschijnlijk ook doordat ik niet met mn kop vol in de wind zit maar achter het ruitje (meer lawaai).
Ik gebruik alleen 3M Earsoft FX of 3M 1100
 
Ik heb en gebruik de oude op maat (2001 en 2007) van Alpine nog steeds.
Wil en kan er niet zonder. Motor, slapen, concert, circuit. festivals.

Het filtert alles weg dat ik niet wil horen en hinderlijk is maar hoor nog alles.
Geluid vervaagt en is lekker rustig aan de kop.
 
Ik heb en gebruik de oude op maat (2001 en 2007) van Alpine nog steeds.
Wil en kan er niet zonder. Motor, slapen, concert, circuit. festivals.

Het filtert alles weg dat ik niet wil horen en hinderlijk is maar hoor nog alles.
Geluid vervaagt en is lekker rustig aan de kop.
Ik gebruik op de langere ritten ook gehoorbescherming.
Is prettiger en minder vermoeiend.

Vermoed dat die van jou inmiddels wel aan vervanging toe zijn.
Ik krijg ze via m'n werkgever, vorig jaar een test gehad met de oude, leek me wat overdreven na twee jaar.
Toch afgekeurd nadat de beste man ze met behulp van (pers)lucht had getest. Heb nu weer goed afsluitende👍
 
Ik gebruik op de langere ritten ook gehoorbescherming.
Is prettiger en minder vermoeiend.

Vermoed dat die van jou inmiddels wel aan vervanging toe zijn.
Ik krijg ze via m'n werkgever, vorig jaar een test gehad met de oude, leek me wat overdreven na twee jaar.
Toch afgekeurd nadat de beste man ze met behulp van (pers)lucht had getest. Heb nu weer goed afsluitende👍
Nee hoor, doen het nog prima. Met de kennis van 69 euro toen en 120 nu bespaar ik me het geld liever.
 
Net weer nieuwe doppen van Variphone. Zijn wel duur volgens mij, maar de baas betaald toch.

Ik was er eentje kwijt, had nog een oud setje liggen maar die sloot echt niet meer goed af. Was net voor de vakantie, dus noodgedwongen geel schuimpje aan de rechterkant. Zat best oke, maar ben wel blij dat ik nu weer een vers setje op maat heb.
Speciale motorvariant van Variphone? Ik had zachte otoplastieken laten maken (ook via mn werk) maar die laten voor mij op de motor toch teveel geluid door naar mijn zin. Zijn wel prima in de fabriek en met klussen thuis overigens.

Dus gebruik al 2 ruim jaar schuimpjes. Best tevreden, alleen met een hele dag sturen op een gegeven moment wat irritatie.
 
Ik gebruik op de langere ritten ook gehoorbescherming.
Is prettiger en minder vermoeiend.

Vermoed dat die van jou inmiddels wel aan vervanging toe zijn.
Ik krijg ze via m'n werkgever, vorig jaar een test gehad met de oude, leek me wat overdreven na twee jaar.
Toch afgekeurd nadat de beste man ze met behulp van (pers)lucht had getest. Heb nu weer goed afsluitende👍
Hoe werkt dat testen eigenlijk? Ik neem aan dat ze willen weten of er geluid langs de dopjes “lekt”, maar dat gaat alleen als je ze in hebt lijkt me?
 
Ja klopt, de doppen worden via het gaatje in het midden onder druk gezet met behulp van een slangetje een soort van spuitbus.
Perfecte manier natuurlijk.
 
Ja klopt, de doppen worden via het gaatje in het midden onder druk gezet met behulp van een slangetje een soort van spuitbus.
Perfecte manier natuurlijk.
Ah ok. Vroeg me dat altijd af. Ik heb Alpine otoplastieken, die kunnen ook zo’n test doen dacht ik.
 
Ik heb dus een beetje zitten googelen en uiteraard kreeg ik een mooie reclame over oordoppen te zien. Maar vroeg me dus af wat de meningen hier zijn over deze Linkje
 
Ik heb er geen ervaring mee, maar ze lijken mij eerder mooi dan functioneel (genoeg).

Zelf heb ik bij de audicien oordopjes op maat laten maken, gericht op motorrijders. Kost je iets (ik meen iets van 100 euro of zo), maar je oren zijn je wel wat waard toch? Kapot is kapot.
 
Mijn voorkeur gaat ook uit naar de op maar gemaakte, ben al half doof, dus ben zuinig op wat ik nog wel heb.
 
Steeds meer mensen hebben een communicatieset in hun helm voor navi-instructies, gesprekken of muziek. Lukt het met oordoppen om alleen de herrie te filteren of komt ook het geluid van de communicatieset er niet goed door?
 
Steeds meer mensen hebben een communicatieset in hun helm voor navi-instructies, gesprekken of muziek. Lukt het met oordoppen om alleen de herrie te filteren of komt ook het geluid van de communicatieset er niet goed door?
Ik rijd nu al 5 jaar met Shure se 215 en later Shure 525. Ik ben al slechthorend dus moet een beetje op m'n gehoor letten.

Maar dit werkt gewoon perfect, geen "doof" gevoel als je afstapt, en ze dempen omgevingsgeluid echt goed, dus hoef je het geluid ook niet voluit te zetten. Ik gebruik ze met Sena en het volume kan bij Sena een stuk harder dan met een iPhone, dus is het wel onverstandig om ze vol aan te zetten.
 
Steeds meer mensen hebben een communicatieset in hun helm voor navi-instructies, gesprekken of muziek. Lukt het met oordoppen om alleen de herrie te filteren of komt ook het geluid van de communicatieset er niet goed door?
Bij mij is dat geen enkel probleem. Ik rij woon-werk altijd met muziek aan en dat klinkt er prima doorheen, hetzelfde met communicatie met een ander setje.
Ik heb de muziek nog lang niet op z'n hardst staan, dan krijg je alsnog zere oren..
 
Heb alpine dopjes op maat gemaakt, dus past perfect. Niet goedkoop ruim e100. Verschillende niveau filters keuze. Volgens mij tegenwoordig ook bij Hans Anders verkrijgbaar op maat.
Doe ze altijd in. Muziek en navigatie goed te horen. Motor geluid stuk gedempte. Stemmen lastig, bv bij tanken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan