Wat hoor je wel en niet met oordopjes

Ik heb ervaring met de zwarte oordopjes van pinlock, de universele witte van Alpine en oranje schuimpjes van Earline. De zwarte van Pinlock vind ik al veel beter dan de universele van Alpine. Maar als ik die zwarte zat word stap ik vaak over op de oranje van Earline. Wat een rust geven die oordoppen en ik hoor alles nog prima... Weliswaar flink gedempt maar een gesprek voeren via de intercom gaat uitstekend.
 
je hoort alles alleen wat stiller. stond gisteren te wachten voor het stoplicht en hoorde van ver al een ambulance aankomen (eerder dan de meeste auto's om mij heen) en hoorde hem veel eerder als dat ik hem kon zien. het is alleen wat lastiger om de richting van het geluid te bepalen maar of dat aan de helm of de oordoppen ligt weet ik niet. en hoe meer de doppen dempen hoe minder moe ik op de bestemming aankom. en nee zonder bescherming rijden doe ik nooit doctoren kunnen een hoop repareren maar je gehoor nog niet zo ver ik weet. en omdat elke gehoorgang anders is loont het de moeite om uit te proberen welke gehoorbescherming het beste bij jouw past voor mij is dat de 3M 1110 maar dat zal voor ieder anders zijn.
 
Heb sinds de motorbeurs oordoppen op maat laten maken bij Noizezzz. Ik zeg Perfect, gaan er altijd in bij mij en wil ook niet zonder. Schadelijke tonen worden eruit gefilterd. De nodige geluiden hoor je.
 
Gisteren de Alpine motorsafe binnen, wat een ellende.
Krijg ze bijna niet uit, net als andere zegt, pincet nodig.
Ik dacht ik probeer ze een keer voor dat geld.
Ben vlug genezen.
 
Dan hoor ik ook geluiden uit het blok komen waarbij ik er aan ga twijfelen of hij niet ieder moment kan exploderen :+
Hahahaha ja dit heb ik ook.

Ik rij altijd met oordoppen.

Maar als ik dan een keer een brood haal op de terugweg en de laatste rit van nog geen minuut zonder oordoppen rij dan komt er een partij gepiep, gekraak en geklapper uit m'n fiets dat wil je niet weten 😂😂😂
 
Maar ik heb een tijdje met universele gereden van nonoise. Die deden het goed maar m'n linker oor ging na verloop van tijd pijn doen.

Toen heb ik een tijdje van die schuimdoppen geprobeerd, maar dat is echt irritant om in te doen en als je je helm opzet trek je d'r af en toe weer 1 uit je oor.

Kheb nu al een tijdje een op maat gemaakt setje van pluggerz.

Waren niet goedkoop maar echt een verbetering ten opzichte van de andere.

Als ik ze in doe dan voel je ze niet meer zitten, je draait ze er zo in want op maat gemaakt en ik kan ze de hele dag inhouden.

Qua demping is het allemaal een beetje hetzelfde moet ik zeggen maar qua comfort en gemak is het een hele verbetering.
 
Zonder doppen motorrijden krijg je gehoorbeschadiging punt.
Of je nou korte of lange stukken rijdt, de frequentie en toonhoogte van windruis kan binnen zeer korte tijd de fijne haartjes in je oorkanaal kapot maken, en dat groeit nooit meer terug.
Eerste wat ik aanschafte was otoplastieken op de motorbeurs 2016 via AudiSafe, helaas na 2 jaar gaan lekken, en de klantenservice is vrij ruk dus die kan ik niet aanbevelen.
Ik heb over 2 weken een afspraak om Alpine doppen op maat te laten maken, benieuwd of die langer mee gaan.
 
De klantenservice van Alpine is in elk geval al een stuk beter, daar kun je niets van zeggen. Heb al 2x volledig nieuwe set gekregen als service.

Oh, waar ze bij Alpine niet naar kijken is of je oren goed schoon zijn. De twee vervangingssetjes waren deels te wijten aan wat oorsmeer. De laatste set is bij de toen nog lokale opticien/audicien/juwelier aangemeten en die zei: Ik ga ze zo niet aanmeten, oorsmeer beweegt en je krijgt geen goede afdruk. Ga maar uit laten spuiten bij de huisarts en kom een dag of 2/3 later terug. Sindsdien zitten ze als, nou ja, gegoten.
 
Eerste wat ik aanschafte was otoplastieken op de motorbeurs 2016 via AudiSafe, helaas na 2 jaar gaan lekken, en de klantenservice is vrij ruk dus die kan ik niet aanbevelen.
Ik heb over 2 weken een afspraak om Alpine doppen op maat te laten maken, benieuwd of die langer mee gaan.
Ik heb al 25 jaar otoplastieken van Earmo. De man die de "mallen/positieven" maakt doet dat vanuit huis. Goed bereikbaar, laagdrempelig etc..
 
Gisteren de Alpine motorsafe binnen, wat een ellende.
Krijg ze bijna niet uit, net als andere zegt, pincet nodig.
Ik dacht ik probeer ze een keer voor dat geld.
Ben vlug genezen.
Heb ik ook. Ik moet ze zeer diep inbrengen, pas dan werken ze, maar dan ook heel goed.
Zelf draadjes aangemaakt (naaigaren), probleem opgelost. Doe het al jaren zo.
Een motorrijder moet een beetje kunnen improviseren ;)
 
Net weer nieuwe doppen van Variphone. Zijn wel duur volgens mij, maar de baas betaald toch.

Ik was er eentje kwijt, had nog een oud setje liggen maar die sloot echt niet meer goed af. Was net voor de vakantie, dus noodgedwongen geel schuimpje aan de rechterkant. Zat best oke, maar ben wel blij dat ik nu weer een vers setje op maat heb.
 
Zelfde ervaring hier, ik gebruik schuimpjes om weg te werpen.
De oordopjes met filters heb ik al meerdere malen geprobeerd maar ze dempen oftwel niet genoeg of ze komen uit mijn gehoorgang na een tijdje rijden.
:^

Nadeel van de schuimpjes:
Je moet ze met regelmaat vervangen, dus wel 'groot' inkopen.
Zo duur ze zijn niet, dat is weer een voordeel


En eenmaal in je oor.
Blijven ze zitten waar je ze ingepropt heb.
J emoet wel altijd zorgen dat je een mooi 'puntje' heb gedraaid voor je ze in je oor stopt.
En als je te ver gaat, dan voel je dit direct.

Het is even een slag die je moet hebben.
 
Mijn ervaring met onmetelijk veel verschillende soorten oordopjes (van ultragoedkope bulk tot een setje van 50 euro): Ze werken allemaal hetzelfde zonder al te veel verschil. Daarmee bedoel ik dat je nog steeds alles hoort, alleen gedempt. Ik geloof niet in filters die enkel bv. de windruis wegnemen, ik merk alleszins geen enkel verschil, enkel in de sterkte van de demping.

Maar je hoort alles dus prima, maar minder luid en dus niet meer schadelijk. Ik koop 3M oordopjes (de schuimpjes). Per 250 paar voor 40 euro. Daar kom ik enkele jaren mee toe (ik heb ze enkel in met snelweg).

9200000051577432.jpg
Die dus!!
Daar kan geen otootje tegen op (persoonlijke mening uiteraard)
 
De topictitel vind ik geinig. De vraag is, imho: wat wil je over 2, 5, of 10 jaar nog horen? 🙈

Een oplossing die voor iedereen werkt bestaat niet. Oren blijven je hele leven veranderen. Dus op maatgemaakte doppen gaan uiteindelijk ook ‘lekken’ en andere dopjes die eerst wel goed zaten kunnen ineens minder fijn zijn. En andersom.
Als je er maar iets in propt wat voldoende dempt.

De motorvrinden waar ik regelmatig een tochtje mee maak, hebben aangewend om bij korte stops de motor af te zetten. Hoef je ook niet zo naar elkaar te schreeuwen voor een kort overleg. Heerlijk 👍
 
Heel erg bedankt voor jullie reacties! Ik denk dat ik gewoon met de goedkoopste optie begin. Nu rijd ik nog niet zo vaak op de snelweg maar zelfs op provinciale wegen kan het soms aardig wat lawaai veroorzaken. Ik hoop dat ik nog wel het kleine beetje geluid dat mijn motor maakt meekrijg:+
Daarom rijden met een open pijp, kan je er zelf nog lekker van genieten:+
 
Ik heb net de NOIZEZZ Premium Orange oordopjes besteld. Op maat vind ik nog wat te prijzig. Maar als deze niks zijn dan wordt het op maat.
 
Ik gebruik dopjes op maat van m'n opticien en ik rijd niet meer zonder. Alles word gedempt maar is wel nog steeds gewoon hoorbaar :).

Voordat ik de oordopjes gebruikte probeerde ik m'n helm stiller te maken door bijv de open ruimtes langs m'n nek dichter te maken, daar kun je ook universele accessoires voor krijgen maar dat leek me allemaal zo'n gedoe. Uiteindelijk voor de oordopjes gegaan en geen moment spijt van gehad.
 
Gisteren de Alpine motorsafe binnen, wat een ellende.
Krijg ze bijna niet uit, net als andere zegt, pincet nodig.
Ik dacht ik probeer ze een keer voor dat geld.
Ben vlug genezen.
Ook mijn ervaring. Ik moest naar een vergadering in Utrecht. Kom daar aan, krijg één van die pokkedingen er niet uit.
Moest ik aan de receptioniste vragen of ze een pincet had. Toen ik uitlegde waarvoor bood ze haar hulp aan.
:}
 
  • Haha
Waarderingen: Tcat
En eenmaal in je oor.
Blijven ze zitten waar je ze ingepropt heb.
J emoet wel altijd zorgen dat je een mooi 'puntje' heb gedraaid voor je ze in je oor stopt.
En als je te ver gaat, dan voel je dit direct.

Het is even een slag die je moet hebben.
Je moet die schuimpjes ook even nat maken met je mond. Ja dat is een tikje genant… dacht ik!
Toen keek ik namelijk een keer naar de motoGP en zag hoe o.a. Marquez die dingen compleet aflebberd, nou dan valt dat even dippen van mij best mee!
 
Een oplossing die voor iedereen werkt bestaat niet. Oren blijven je hele leven veranderen. Dus op maatgemaakte doppen gaan uiteindelijk ook ‘lekken’ en andere dopjes die eerst wel goed zaten kunnen ineens minder fijn zijn. En andersom.
Als je er maar iets in propt wat voldoende dempt.
Precies, daarom is die tip uit een oudere post in dit topic ook zo goed: een assortiment schuimpjes voor een paar euro om uit te proberen. Ik heb dat ook gedaan en op basis daarvan een keuze gemaakt voor de favoriet, ideaal.
 
Je moet die schuimpjes ook even nat maken met je mond. Ja dat is een tikje genant… dacht ik!
Toen keek ik namelijk een keer naar de motoGP en zag hoe o.a. Marquez die dingen compleet aflebberd, nou dan valt dat even dippen van mij best mee!
Haha, gewoon droog erin joh.
Als het maar een goed puntje heeft aan het einde.

Mot er niet aan denken om zo'n schuimpie te likken😬
 
Link even terug gezocht:

Ik denk dat ze flink wat bestellingen hebben gekregen dankzij dit topic - uit 2017 alweer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan