Dé Bochtenprinses
MF veteraan
- 7 mei 2006
- 39.613
- 121
probleem was dus dat het wel nogal onverwacht was..lossen en weer aanhalen
Als je niet onverwacht hoeft te remmen, eerst gas los, achterrem en voorrem tegelijk aanleggen
Bij een noodstop moet je daar niet over nadenken, dan meteen koppeling in, remmen aanzetten en doorknijpen. Dan moet je niet de illusie hebben dat je op de motor kunt afremmen.....eerst gas los en dan pas koppeling (rem je namelijk al wat op de motor, zakt de motor voor ook al een stukje in de vering)
In ieder geval niet in paniek raken en ver en recht voor je uit blijven kijken. Zodra je naar je voorwiel gaat staren of naar opzij, dan ga je het asfalt kussen. Als je in de gelegenheid bent moet je de rem lossen en vervolgens weer aanzetten. Voor een uitwijkpoging moet je sowieso de achterrem loslaten om de band weer tractie te laten krijgen, dan sturen en vervolgens weer remmen.
Bij een noodstop moet je dus altijd de koppeling intrekken. Doe je dat niet, dan werkt eerst de motor tegen, slaat dan af om jou vervolgens te verhinderen direct de onheilsplaats te kunnen verlaten. Dat je wiel bleef slippen komt ws ook doordat je de koppeling niet ingetrokken had; de band blijft hierdoor blokkeren.
valt me op dat er niks over de voorrem word gezegt.
als je tijdens een noodstop in paniek bezig bent met je achterrem, vraag ik me af of je je voorrem wel goed (genoeg) gebruikt...
was ook met de voorrem aant remme.. maar zal idd niet veel geweest zijn.. te hard met de achterrem geremd.. en daardoor dus die slip..
anderdaag maar weer eens een industrie terreintje opzoeken en gaan oefenen
Dan zou het misschien een interessant idee zijn om eens te kijken wat bij een goede remming de meerwaarde is van het gebruik van je achterrem..
Is ook afhankelijk van type motorfiets. Op een K1200LT of Goldwing blijft de achterrem een wezenlijk onderdeel van de vertraging bij een noodstop. Vandaar ook mijn opmerking dat je recht en ver vooruit moet kijken. Dan mag het achterwiel blokkeren zonder negatieve gevolgen. Een blokkerend achterwiel remt nl. ook, dit itt een ongeremd achterwiel en als het op decimeters aankomt, dan ben je blij met dat beetje meer remkracht.Met dank aan: www.gratistheorie.nl
Bij een noodstop geldt maar een ding. Stoppen en wel zo snel mogelijk. Dat kan maar op een manier en dat is: je alleen maar concentreren op de voorrem.
Van de achterrem en het schakelpedaal moet je afblijven. Je aandacht verdelen is te moeilijk in een noodsituatie. We weten dat de druk op het voorwiel toeneemt naar mate er krachtiger geremd wordt. Ook heeft het achterwiel dan nauwelijks of geen grip. Gebruik je in een noodsituatie dan toch de achterrem, dan zal dit vrijwel altijd tot een blokkerend achterwiel leiden. Op zich is dit nog niet zo erg. Maar wat is menselijk? Zodra het blokkeren opgemerkt is, wordt de rem losgelaten. Dan niet alleen de achterrem, maar beide remmen. Hierdoor gaan kostbare meters verloren. Ook het opnieuw remmen kan een blokkerend voorwiel opleveren.
Terugschakelen kan ook levensreddend zijn. Als je tot stilstand bent gekomen en er komt een auto met hoge snelheid volop slippend op je af denderen, dan rijdt het slecht weg als de motor nog in z'n 6 staat .....Het terugschakelen leidt de aandacht van de voorrem af. Als je zo snel mogelijk moet stoppen is het dan nog belangrijk dat je teruggeschakeld hebt? Misschien wel als er nog verkeer achter je rijdt. Maar het belangrijkste blijft toch dat je op tijd stil staat en nergens tegen aan botst.
Wat je wel moet doen is gelijk met de rem ook de koppelingshendel inknijpen.
Als je te lang wacht met ontkoppelen kan alsnog het achterwiel blokkeren.
De noodstop oefenen is iets wat je ook na het behalen van het rijbewijs regelmatig moet blijven doen
Stel dat ik de noodstop oefen, het gaat mis en ik ga op mijn plaat? Dan is de motor aan gort (en misschien ikzelf ook wel)... Tuurlijk, als het door het oefenen bij een 'echte' situatie wel goed gaat voorkom je er dan meer schade mee, maar toch...