Wat te doen met witte pukkel op de weg

Gilles

MF veteraan
21 okt 2002
32.427
130
Gotham City
Bij mij in de buurt heeft de gemeente besloten om midden op een kruising een wit geschilderde, licht verhoogde cirkel te plaatsen.

Er zijn verder geen borden geplaatst, waardoor het mij totaal onduidelijk is, wat ik hiermee moet. Is het een rotonde? Een drempel-achtig iets? Een verdrijvingsvlak?

De meeste verkeersdeelnemers doen maar net alsof het een rotonde is, en gaan er omheen, maar ik weet het nog zo net niet, dus ik ga er voor alle zekerheid altijd maar overheen.

Mijn vraag: riskeer ik hiermee een boete? Is er ergens een wet die je verplicht witte stippen te vermijden? :?

Onderstaand een foto van de situatie. Omdat Google de foto van de PD nam VOORDAT iemand de witte stip maakte, heb ik hem zelf even erin gezet met Paint.

full
 
Meestal zijn die witte dingen spekglad, dus ik zou er op de motor omheen rijden.

En voor de rest geldt dat alleen de wegmarkeringen die in het RVV staan een wettelijke betekenis hebben, de rest is puur creatief fröbelen van de wegbeheerder waar je je niets van hoeft aan te trekken :)
 
Ik vermoed dat de wegbeheerder hiermee een rotonde wil suggereren, ik denk verder dat dingen best wel tamelijk glad kunnen zijn dus erover raggen zou ik zo snel niet doen.
 
Bij ons in de wijk liggen ze ook. Het is vooral leuk als mensen linksaf willen en gewoon half over dat ding afsteken. Sommige mensen behandelen het als een mini rotonde, en komen dan iemand tegen die in hun ogen de 'rotonde' op de engelse manier pakken. Erg vreemd.

En het praktisch nut van deze dingen? Geen idee.. Maar het maakt het er niet veiliger op.
 
In BE geldt:
het is geen rotonde, rotondes moeten aangekondigd worden met een 'rotonde' bord, en de toegangswegen moeten voorzien zijn van het omgekeerde driehoek voorrangsbord.
de voorrangs situatie is ook duidelijk anders op dit kruispunt dan op een rotonde (STOP voor de enkelrijbaansweg op de grond geschilderd.
Dus hoef je niet echt rond die witte stip te rijden als is het een rotonde.

Anderzijds hoor je naar links afslaan volgens de kruisingsregel toe te passen en niet volgens de voorlangsregel, wat in dit geval impliceert dat je rechtsom van het virtueel kruispuntmiddelpunt moet. En dat is dan weer rond de middenstip .

En idd, zo'n witte vlakken zijn glad !
 
zal zijn aangebracht omdat sommige verkeersdeelnemers voorlangs kruisten en anderen netjes om elkaar heen rijden. Wat is er mis met de pijlen die daar normaal voor gebruikt worden? :X
 
In BE geldt:
het is geen rotonde, rotondes moeten aangekondigd worden met een 'rotonde' bord, en de toegangswegen moeten voorzien zijn van het omgekeerde driehoek voorrangsbord.
de voorrangs situatie is ook duidelijk anders op dit kruispunt dan op een rotonde (STOP voor de enkelrijbaansweg op de grond geschilderd.
Dus hoef je niet echt rond die witte stip te rijden als is het een rotonde.

Anderzijds hoor je naar links afslaan volgens de kruisingsregel toe te passen en niet volgens de voorlangsregel, wat in dit geval impliceert dat je rechtsom van het virtueel kruispuntmiddelpunt moet. En dat is dan weer rond de middenstip .

En idd, zo'n witte vlakken zijn glad !

:^

als er geen rotonde bord staat is het geen rotonde, mag je een beste agent zijn om hard te maken dat het toch een rotonde is.

Zelfde trouwens voor die gegoten beton stukken bij rotondes, waar je eigenlijk rechtdoor overheen kan. (het grijze deel hier)
Het is onderdeel van de weg, dus ga ik er mooi rechtoverheen*, maakt de bochten een stuk minder krap.

*mits aanvaardbaar hoogte verschil.
 
Laatst bewerkt:
Hier heb je ook van die idiote dingen. Vind dat ze het eigenlijk alleen maar gevaarlijker maken doordat mensen voor het gemak er via de verkeerde kant voorbij gaan. Dit doen ze omdat langs die kant de pukkel minder in de ideale lijn ligt, dus kan je harder door rijden.
 
Hm, ze spreken daar echt over gevaarlijke situaties.. deze situatie is niet echt gevaarlijk, maar alleen raar.

Als jij als motorrijder al twijfelt, zullen er meer verkeersdeelnemers twijfelen. Zeker ook omdat de situatie niet aangegeven is met verkeerstekens- of borden.

Dus is de situatie gevaarlijk en het doorgeven aan de MAG zeker waard. Dan is het verder aan hen om er iets mee te doen of niet.
 
Woonde daar om de hoek, heb nog nooit zoveel ongelukken zien gebeuren op een kruispunt als daar. Was bijna dagelijkse kost... had gewoon beter een rotonde neergelegd kunnen worden als 500 m verderop.
Ik zou zegggen gewoon overheen knallen maar wel goed links,rechts,links kijken :P
 
Woonde daar om de hoek, heb nog nooit zoveel ongelukken zien gebeuren op een kruispunt als daar. Was bijna dagelijkse kost... had gewoon beter een rotonde neergelegd kunnen worden als 500 m verderop.
Ik zou zegggen gewoon overheen knallen maar wel goed links,rechts,links kijken :P
:^ Ben er zelf trouwens ook een keer aangereden, met de auto gelukkig.
 
Ik er zou er toch wel melding van maken, want het is idd wel een vaag gebeuren, en zeker als iedereen op z'n eigen manier met de situatie omgaat.
Ben zelf bezig om alle gaten in het wegdek door de vorst, hier in de buurt te melden.
 
Voor de Molenaarslaan zal die stip best wel nut hebben, alleen op de Bennebroekerweg is het idd best verwarrend en eventueel glad. Bij verwarring tussen rotonde en een gewone kruising kan dit best gevaarlijke situaties opleveren. Ik zeg WEGHALEN en gewoon streepjes gebruiken.
 
OK melding bij de MAG gedaan :)
Goed bezig *O* Zoals aangegeven kan alleen de verwarring al gevaar veroorzaken. Wegbeheerders moeten zich eens gaan realiseren dat ze zich aan bepaalde conventies hebben te houden en niet voor iedere situatie weer een unieke, volledig van al het andere afwijkende "oplossing" moeten bedenken.
 
Goed bezig *O* Zoals aangegeven kan alleen de verwarring al gevaar veroorzaken. Wegbeheerders moeten zich eens gaan realiseren dat ze zich aan bepaalde conventies hebben te houden en niet voor iedere situatie weer een unieke, volledig van al het andere afwijkende "oplossing" moeten bedenken.
Oh breek me de bek niet open. In Hoofddorp hebben ze ook oversteekplaatsen voor fietsers versierd met flitsende lampen: pas op, overstekende fietsers. Niks mis mee. Echter, ze plaatsen die lampen zowel op plaatsen waar fietsers voorrang hebben, als waar ze dat niet hebben |(
 
Terug
Bovenaan Onderaan