Wat was er nou aan de hand met sammie's enfield?

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.124
8.248
Assen
Goed, op de terugweg van het dieselkradtreffen te Hamm kapte de enfield er mee kort nadat ik had getankt. Dat tanken moest veel eerder dan verwacht.
Ook was de warme start anders dan normaal; De motor maakte 2-3 pufjes en sloeg dan terug. Ik moest het gas verder dan normaal opentrekken om 'm te kunnen kickstarten.
Tenslotte vond ik 'm meer roken dan anders, maar wijtte dat aan de stelschroef van de brandstofpomp (word door een veer op spanning gehouden)die misschien wat los was getrilt.

Eerst tappen de de tank leeg- die dus nog vol zat- via een transparant filter zodat ik kan zien of er troep meekomt (de dieseltoevoerleiding heeft zo'n geel papieren conisch universeelfilter)
Photo0732.jpg

Het luchtfilter is een grote K&N, ik kan me niet voorstellen dat deze al verstopt zit (m.b.t. het overmatig roken)
Photo0739.jpg



Steunen van de kop naar frame los (zonder deze trilt de motor iets meer) en uitlaat los

Photo0733.jpg

De tank er af, uitlaatlos en klepdeksel er af, dat ziet er normaal uit, de klepveren zijn niet gebroken(Dat gebeurde bij mijn dnepr nog wel eens)
Photo0734.jpg


Dan de kop er af, kleppen zien er goed uit.
Photo0735.jpg

Blik op de andere kant en.. mijn vermoeden bleek juist, scheur in de zuiger..
Photo0737.jpg


Duss kapotte zuiger door pissende injector.. Vreemd.. Dit blok heeft nog geen 40K gelopen (het vorige 10 pk dieselblokje deed 60K voordat hij door een eigen misstap een defect kreeg)
Ik heb niet direct een idee wat de oorzaak ervan kan zijn, wellicht te lang te veel brandstof en daardoor teveel koolafzetting? Ik mis nog de specifieke dieselkennis.

Goed, dit blok moet er zowieso uit (De cylinder is aan 1 stuk gegoten met het carter, als je de zuiger wil vervangen moet je het zijdeksel van de motor verwijderen, het big-end demonteren en kan je de drijfstang naar boven duwen en de zuiger er uit plukken)

Eens kijken, ik denk dat ik 'm zowieso ga herstellen, maar wellicht ook vevrangen voor de 15 PK versie (deze is 13) en intussen info zoeken wat ik verkeerd heb gedaan/hoe ik dit kan voorkomen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Dank voor je uitgebreidde reactie.. ik heb eerder begrepen dat je ze dan snel stuk draait omdat ze dan te veel touren draaien, en het systeem zichzelf steeds bijregelt. Ik heb wel eens een tekening gezien van iemand die de gaskabel meteen op de grote veer had. Ik kan het altijd eens proberen om te troubleshooten.
Dank voor je tip!
(en ik blijf dan weer hangen maar'het moet zo ook werken, werkte met ander blok ook blah.._)
 
Ben benieuwd wanneer bij Dammie het licht gaat schijnen en die trommeltroep op de plank zet en er een schijfrem voor inde plaats gaat zetten .
Was die met een paar euro klaar
Als er wat pas te maken zou zijn..we zien wel.. de enfield trommel heb ik, ondanks dat ik er toch veel mee gereden en gereisd heb en de rem vaak redelijk tot prima werkte, opgeggeven.. Wat en hoe het kan weet ik niet, en wil alles begrijpen. dat is mijn valkuil en blijf ik er mee prutten waar normale mensen allang 'verstandig'of meer oplosingsgericht zouden doen.
 
Zo, koffiepauze..
Wel benieuwd waarom de best-passende dure Engelse schoenen ineens helemaal niet meer gripten het spul weer uit elkaar gehaald (dat kan ik nu heel snel)
Het oppervlak van de schoenen zag er glad-gepolijst uit.. alsof er olie in zat?.
Ik kon gelukkig niets van vettigheid bespeuren, maar wel veel stof/gruis waarschijnlijk afkomstig door het opruwen van de trommel.

Het meeste zat ik klontjes langs de kant maar als ik een WC papiertje over de trommel haalde werd deze ook zwart.
Zou ik het met het opruwen zelf verprutst hebben en is poeder van de voering als een soort glijmiddel gaan fungeren?

..en na schoonmaken, weer dezelfde schoenen er in? Omdat ze zo nauw passen etc.. neej, doe er toch maar een setje originele in..
Vreemd.. Dit effect/gevolg had ik nooit aan zien komen.
thumbnail_20191115_105812.jpg
 

Bijlagen

  • thumbnail_20191115_110340.jpg
    thumbnail_20191115_110340.jpg
    86,8 KB · Weergaven: 4
Zo, proef/boodschappenritje..
Voorrem doet weer 'iets' en had de regelschroef van de pomp nog verder uitgedraaid (meer brandstof)
Vreemd lijkt het gas soms wat te blijven hangen? Normaal is de motorrem heel sterk.. Als het gas terug is hangt de grote veer slap/rammelend..
Of zou't te maken hebben dat ik met remreiniger het starten probeer de bespoedigen, kan me niet voorstellen dat dat zo lang blijft hangen..
Het hielp trouwens niet
Wat heet water over de kop heen mikken wat ik ook met de andere blokken deed als het vroor/koud was werkte wel..
 
zou nog steeds dat systeem niet gebruiken en gewoon je gashendel direct op het hendel van de pomp zetten, zo werkt het immers ook met ieder voertuig : die hebben gewoon een (begin- en ) eindtoerental regeling, alles tussenin doe je zelf als chauffeur.

Dat is niet waar, bij de meeste dieselmotoren zit de centrifugaal regeling in de brandstofpomp verwerkt.
Je ziet hem niet, maar hij is er weldegelijk...
 
Dat is niet waar, bij de meeste dieselmotoren zit de centrifugaal regeling in de brandstofpomp verwerkt.
Je ziet hem niet, maar hij is er weldegelijk...
dat zeg ik toch, je zet het zelf in het zwart : ze hebben er 1 , alleen regelt die enkel de begin en eind toerentallen. ik heb niets gezegd over waar die zit bij auto's ;-)
het verschil met die stationnaire is dat die een alle-toerental regeling hebben.
 
Jij bedoelt een 2 speed regeling.
Maar met zo'n regeling kan de motor alleen stationair of volgas draaien, er is geen tussenweg.


Ik doelde niet op auto's ;)
 
Deze blokjes kun je wel degelijk over de kop draaien.. Iemand zegt dat de zuigerschade ook daardoor komt/kan komen..
Zou vandaag weer ritje doen en voel wat ij 4 doet maar met ca 3 uur slaap beter niet.. heb dan ook even geen zin in teleurstellingen.
 
Goed, ik was gisteravond dus naar iemand die zo'n Triumph/BSA voorwiel had liggen, hij reed al 30 jaar op deze motoren en wist zeker dat het 19 inch was..
Daar aangekomen was het toch 18 inch.
Daarbij waren de ogen/bevestiging van de verbindingsstang erg versleten en wilde hij er plots bijna 2 keer zo veel voor hebben.
Voor hij dat meldde hadden we het over hoe de ankerplaat op de enfield vork te borgen; Hij liet me een 'aangepastte' ankerplaat zien waar een 8mm gat in het erg dunne (ca. of nog geen 5 mm?) aluminium was geboord en daar zou je prima een schoor ter borging aan kunnen bevestigen?

Samen met het eerder genoemde en ik niet eens zeker weet of ik het in kan bouwen(ook qua breedte) ging de koop niet door.
Goed, ik ging dus onverrichterzake naar huis, we zoeken verder naar een alternatieve trommel die ik kan inbouwen.

Ik heb verder nog niet veel met de enfield gereden.. Vlgs de verkoper zit het gebrek in vermogen doordat ik de goeverneurveer niet in de juiste positie heb.
Ik weet niet beter/anders, ook vlgs 'het boekje' dan dat als je max. power wilt, je de vfeer in de buitenste gaten moet hangen en zo het meeste tegenwicht voor het vlieggewichtmechanisme geeft. (foto van het 13 pk blok)
Onzeker door het gebrek aan eh, resultaat twijfel ik er nu aan..?
1574162562379.png
 
hoe groter de kracht van de veer, hoe later er wordt afgeregeld (toerental dus, vermogen kan je er niet mee regelen).
veerkracht kan je regelen door een zwaardere veer, maar dat heb je al geprobeerd, of de krachtarm van de veer vergroten, wat in de manual staat.
 
hoe groter de kracht van de veer, hoe later er wordt afgeregeld (toerental dus, vermogen kan je er niet mee regelen).
veerkracht kan je regelen door een zwaardere veer, maar dat heb je al geprobeerd, of de krachtarm van de veer vergroten, wat in de manual staat.
Hij zit dus al op de uiterste/verste gaten..
Ik heb de afregelschroef helemaal weggelaten(ja i know is extreem) en nog steeds prutvermogen/geen enkel verschil Ik wilde even wat zon pakken/buiten zijn en nam de enfield mee.
Zonder deze afregelschoef kan de onderste heven zeker 10mm verder 'open'bewegen, maar geen effect, wel wat pufjes rook maar geen walm.
Geeft me te denken dat de stuggere veer nog niet stug genoeg is?
 
doet mij eerder denken dat op al die blokjes dezelfde pomp zit, en dat ze voor de 15pk versie gewoon aan haar maximum zit, terwijl diezelfe pomp op een 13pk overschot heeft en dus vroeger begrensd wordt.

probeer eens uit te zoeken adhv onderdeelnummers of er verschil zit op de plunjer bv.
 
Die zijn idd hetzelfde.. maar dan zouden andere gebruikers van dit blok hetzelfde probleem hebben?
Anyway, morgen eens naar ijzerwarenzaak of ze een veertje hebben in dezelfde afmetingen die ik ernaast kan hangen(moet de hele prim. aandrijving er wel weer af)
 
Die zijn idd hetzelfde.. maar dan zouden andere gebruikers van dit blok hetzelfde probleem hebben?
Anyway, morgen eens naar ijzerwarenzaak of ze een veertje hebben in dezelfde afmetingen die ik ernaast kan hangen(moet de hele prim. aandrijving er wel weer af)
Dat heeft dan vermoedelijk weinig zin als je pomp onderbemeten is.
 
Mwoh, regelschroef weg en geen(overdadige) rook betekend wel iets, maar denk zowieso dat de 15 pk chinese paardjes zijn.
Toch zou hij beter moeten presteren dan de 13 chinapaarden-versie..
Goed.. even wat anders voordat ik hier weer in cirkeltje blijf cirkelen..

Ik kan NU, op dit moment nix doen, al wat geduwd als afleiding door eh, fysieke signalen dat ik gisteravond flink op m'n donder heb gehad in een vierkante omgeving dat curieus genoeg de naam heeft van een rond voorwerp..
 
De governor is er puur om het toerental te regelen, die doet niets voor het vermogen.

Vermogen winnen doe je door meer brandstof in te spuiten, volgens mij kun je dat bij deze blokjes regelen door meer of minder pakkingen/shims onder de pomp te leggen.

Met inspuittiming kun je ook wat doen, als je die vroeger zet word de motor feller, maar dit komt heel nauwkeurig.


En een langere gearing, zoals R.R. aangaf kan ook goed werken, de kunst is om bij kruissnelheid de motor op zijn nominale toerental te laten draaien, dus niet steeds vol in toeren te hoeven draaien.
 
  • Leuk
Waarderingen: RR.
De gouverneur is er puur om het toerental te regelen, die doet niets voor het vermogen. tenzij veer te slap?

Vermogen winnen doe je door meer brandstof in te spuiten, volgens mij kun je dat bij deze blokjes regelen door meer of minder pakkingen/shims onder de pomp te leggen.

Met inspuittiming kun je ook wat doen, als je die vroeger zet word de motor feller, maar dit komt heel nauwkeurig.


En een langere gearing, zoals R.R. aangaf kan ook goed werken, de kunst is om bij kruissnelheid de motor op zijn nominale toerental te laten draaien, dus niet steeds vol in toeren te hoeven draaien.
pakkingen onder de pomp regel je de timing mee..?(L100 boekje en andere handboeken) pomp wordt direct door een nok gestuurt.
Gouverneur en veren is met RPM als je de uitslag afregelt, hier dus niet.
Hoeveelheid kun je regelen door de 'limitation screw' in/uit te draaien..(uitslag onderste /brandstofpomp arm.)

Lagere gearing werkt alleen als hij bij lager rpm meer power zou geven lijkt me.
Hij geeft in alles minder power dan de 13 pk versie.
beide blokken zijn geboiuwe op 3600 rpm, zoweldeze als de vorige versies, allemaal, kan ik verder niets aan doen. Ik kan de fabrieksgegevens niet veranderen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan