Wat was er nou aan de hand met sammie's enfield?

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.124
8.248
Assen
Goed, op de terugweg van het dieselkradtreffen te Hamm kapte de enfield er mee kort nadat ik had getankt. Dat tanken moest veel eerder dan verwacht.
Ook was de warme start anders dan normaal; De motor maakte 2-3 pufjes en sloeg dan terug. Ik moest het gas verder dan normaal opentrekken om 'm te kunnen kickstarten.
Tenslotte vond ik 'm meer roken dan anders, maar wijtte dat aan de stelschroef van de brandstofpomp (word door een veer op spanning gehouden)die misschien wat los was getrilt.

Eerst tappen de de tank leeg- die dus nog vol zat- via een transparant filter zodat ik kan zien of er troep meekomt (de dieseltoevoerleiding heeft zo'n geel papieren conisch universeelfilter)
Photo0732.jpg

Het luchtfilter is een grote K&N, ik kan me niet voorstellen dat deze al verstopt zit (m.b.t. het overmatig roken)
Photo0739.jpg



Steunen van de kop naar frame los (zonder deze trilt de motor iets meer) en uitlaat los

Photo0733.jpg

De tank er af, uitlaatlos en klepdeksel er af, dat ziet er normaal uit, de klepveren zijn niet gebroken(Dat gebeurde bij mijn dnepr nog wel eens)
Photo0734.jpg


Dan de kop er af, kleppen zien er goed uit.
Photo0735.jpg

Blik op de andere kant en.. mijn vermoeden bleek juist, scheur in de zuiger..
Photo0737.jpg


Duss kapotte zuiger door pissende injector.. Vreemd.. Dit blok heeft nog geen 40K gelopen (het vorige 10 pk dieselblokje deed 60K voordat hij door een eigen misstap een defect kreeg)
Ik heb niet direct een idee wat de oorzaak ervan kan zijn, wellicht te lang te veel brandstof en daardoor teveel koolafzetting? Ik mis nog de specifieke dieselkennis.

Goed, dit blok moet er zowieso uit (De cylinder is aan 1 stuk gegoten met het carter, als je de zuiger wil vervangen moet je het zijdeksel van de motor verwijderen, het big-end demonteren en kan je de drijfstang naar boven duwen en de zuiger er uit plukken)

Eens kijken, ik denk dat ik 'm zowieso ga herstellen, maar wellicht ook vevrangen voor de 15 PK versie (deze is 13) en intussen info zoeken wat ik verkeerd heb gedaan/hoe ik dit kan voorkomen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Ik denk dat een rem van een vb kawa 250 wel beter, maar nog wat te licht zal zijn.. '68-70 BSA/Triumph remmen zouden goed zijn vlgs een kenner, maar de iets latere conische-naaf typen waren weer prut (was net op tijd voorgelicht).. Ik zoek o.a. de eerdere maar weet nog niet of die tussen de voorpoten passen.
Ik heb erg veel voeringen geprobeerd, het gekke is dat de enfield trommel geen onderscheid proeft wat misschien verklaarbaar is.
Vb. wat ik niet snap (ga ik weer..) is dat als ik een set-up heb wat bijna-redelijk remt, dan de ori-remsleutels vervang voor die de helft in afmetingen zijn (dus 2 keer zo hard tegen de schoenen duwen)dat de rem dan minder word?Heel bizar..

Een ander ding is idd naast het materiaal van de trommel(zou het gerust verder willen proberen met een andere bus er in geperst, maar is idioot duur schijnt) div. onvolkomenheden(kuch) in de ankerplaat.
Normaal moet je de borgmoer flink vastzetten, zo niet bij enfield.. 'hand snug' noemen ze het, anders remt het nog minder.._O-en dat zegt al wat..
 
Goede trommelremmen zijn die van een later model Laverda SF750 ,maar of dat op een Enfield past is maar de vraag.
Ik denk dat die veel te breed zijn.. Ik heb ook een condor a-350 gehad, maar hoe die remde weet ik niet echt meer, plus een condor weegt niet veel.
dit ding heeft een enkel-oplopende rem maar ik meen wel van Grimeca..

Een kennis van me heeft een GT500 met trommelrem voor.. maar vermoed dat 't moeilijk te vinden is, los van of het past.
 
Ik denk dat die veel te breed zijn.. Ik heb ook een condor a-350 gehad, maar hoe die remde weet ik niet echt meer, plus een condor weegt niet veel.
dit ding heeft een enkel-oplopende rem maar ik meen wel van Grimeca..

Een kennis van me heeft een GT500 met trommelrem voor.. maar vermoed dat 't moeilijk te vinden is, los van of het past.
GT heeft een schijfrem,een T500 had een trommel maar dat remt ook voor geen meter,ik had in die van mij een andere trommel met
4 schoenen en dat remde wel goed.
 
Kijk meer info, dank! Was dat een 4LS Grimeca of een Japans product?

Er is iemand die heeft in de enfield-ankerplaat naaldlagers voor de remsleutels ingesmurfd en meld verbetering..
Het moeilijkste lijkt me de gaten precies recht uitboren(misschien worden ze wel recht wat ze std misschien niet zijn?)

Het lijkt me leuk te proberen, niet dat ik denk of verwacht dat 't allemaal dan ineens wel goed werkt maar om te kijken wat/of er effect is..
 
Kijk meer info, dank! Was dat een 4LS Grimeca of een Japans product?

Er is iemand die heeft in de enfield-ankerplaat naaldlagers voor de remsleutels ingesmurfd en meld verbetering..
Het moeilijkste lijkt me de gaten precies recht uitboren(misschien worden ze wel recht wat ze std misschien niet zijn?)

Het lijkt me leuk te proberen, niet dat ik denk of verwacht dat 't allemaal dan ineens wel goed werkt maar om te kijken wat/of er effect is..
Een Ceriani als ik het mij goed herinner
 
Volgens mij had iemand die in een triumph sprint of trophy gebouwd, was met turbo meen ik..

Die blokjes zijn met en zonder turbo, zonder - 36pk, met - 54pk. Die blokjes lopen heel leuk, ik vind 3 cilindertjes wel wat hebben, ik had een Charade met zo'n dieseltje, zonder turbo, de traagste auto die ik ooit gehad heb. ;)


Met betrekking tot de remmen, is alles spelingsvrij?
 
Die blokjes zijn met en zonder turbo, zonder - 36pk, met - 54pk. Die blokjes lopen heel leuk, ik vind 3 cilindertjes wel wat hebben, ik had een Charade met zo'n dieseltje, zonder turbo, de traagste auto die ik ooit gehad heb. ;)


Met betrekking tot de remmen, is alles spelingsvrij?
Nee absoluut niet, spelingsarm wel maar vrij niet..En om div. verschijnselen denk ik dat het materiaal van de trommel de grootste boosdoener is, De trommel 'verbussen' schijnt erg duur te zijn (meer dan 1000 euro) heb ik begrepren van een remrevisiebedrijf..I zou wel nieuwschierig zijn naar het verschil..
 
Nee absoluut niet, spelingsarm wel maar vrij niet..En om div. verschijnselen denk ik dat het materiaal van de trommel de grootste boosdoener is, De trommel 'verbussen' schijnt erg duur te zijn (meer dan 1000 euro) heb ik begrepren van een remrevisiebedrijf..I zou wel nieuwschierig zijn naar het verschil..

Dan zit daar waarschijnlijk je probleem, met een trommelrem ben je alle beweging nodig die je krijgen kunt..
Het gat van de as, dat de schoenen in werking zet, zou je op kunnen boren, en dan daar een bus in persen, nieuw asje, als dat versleten is..
De lengte van de hevel bij het wiel is ook erg belangrijk..

Hoe ver zit je van het origineel af? M.a.w. heb je veel veranderd?
 
pff ik heb een heel topic gewijd aan dit probleem en zou erg in herhaling vallen.. ik denk.. trommelmateriaal is het probleem, ongelijke remsleutels misschien, maar vooral de assymetrie van de asgaten in de ankerplaat..
het opboren ben ik rond wezen vragen, het recht rkijgen schijnt nogal een probleem te zijn..
Wat p[roberen is eluk maar deze rem gaat origineel niet normaal werken, al heeft hij dat oms wel gedaan(maar dnan stop het e rkijg je met die schoenen niet meer terug). Als verschillende voeringen geen merkbaar verschil geven, en zelfs halvering van de breedte van de remsleutels, dus verdubbelen van de kracht op de schoenen niets doet is er wat anders aan de hand.. ;)
 
Gewoon een andere vork met schijfremmen joh..
Ja ik weet ook wel dat een trommelrem mooier is, maar niet tegen elke prijs...

Want daar hebben we het nog niet over gehad, hoe is de rest van de vork? Is die de investering nog wel waard?

Speling op onderdelen kan inderdaad ook voor onverklaarbare problemen zorgen.
 
pff ik heb een heel topic gewijd aan dit probleem en zou erg in herhaling vallen.. ik denk.. trommelmateriaal is het probleem, ongelijke remsleutels misschien, maar vooral de assymetrie van de asgaten in de ankerplaat..
het opboren ben ik rond wezen vragen, het recht rkijgen schijnt nogal een probleem te zijn..
Wat p[roberen is eluk maar deze rem gaat origineel niet normaal werken, al heeft hij dat oms wel gedaan(maar dnan stop het e rkijg je met die schoenen niet meer terug). Als verschillende voeringen geen merkbaar verschil geven, en zelfs halvering van de breedte van de remsleutels, dus verdubbelen van de kracht op de schoenen niets doet is er wat anders aan de hand.. ;)

Dan moet je gewoon een upgrade doen. Alle andere opties is dan toch behoud van ellende.
 
heb je hier misschien iets aan?
of deze
 
jawa trommel en vork is veel dunner, er is ook een nogal gewichtsverschil.. jawa trommels doen het op jawa's idd heel prima. Ik meen dat de MZ een imi(?) Brembo had..
 
Gewoon een andere vork met schijfremmen joh..
Ja ik weet ook wel dat een trommelrem mooier is, maar niet tegen elke prijs...

Want daar hebben we het nog niet over gehad, hoe is de rest van de vork? Is die de investering nog wel waard?

Speling op onderdelen kan inderdaad ook voor onverklaarbare problemen zorgen.
De vorkpoten slijten snel(geen bussen)maar zijn makkelijk vervangbaar.Te veel speling heb ik in deze rem set up niet maar snap niet/kringetje/ dat kortere remsleutels/meer kracht slechter gaat remmen en de rem met nwe schoen van aardig inslijten in 1 rit naar noppes gaat en dan krijg je de schoenen ondanks opnieuiw afstellen(lijkt soms ook nodig te zijn) niet meer aan het remmen, die verontreiniging in de trommel wat iemand me vertelde kan ik als enige verklaring vinden.
Allemaal super dank voor het meedenken.. enfieldboer zegt dat 't prima kan remmen als je maar goed afstelt e de tijd neemt in te lten slijten, zucht (heb op forum enfieldboer vraag gezet over ombouwen van remmerij met andere delen)
 
heb je hier misschien iets aan?
of deze
Ik heb heen norton commando maar ze hebben vast geen upgrade kits als het origineel voldoende zou werken..
de andere kiut heb ik sterk twijfels over..
 
Toch op fora naast ervaringen zaols ik ook mensen die zeggen dat hun enfield rem het gewoon goed doet.. Maakt me soms wat onzeker, wat doe ik dan fout?
 
Misschien zie je toch nog iets over het hoofd, iets kleins waarvan je niet verwacht dat het problemen oplevert.

Maar ik denk dat de kwaliteit van het materiaal gewoon ruk is.

Neem afscheid van die troep en zet er wat fatsoenlijks op, is ook veel beter voor je nachtrust en zelfvertrouwen...
 
N8rust word vooral door een ander ding verprutst, en ja denk dat je over de kwaliteit wel een ding hebt, en he materiaal van vb de trommel erg wisselt en ik 2 keer pech heb.
1 klein probleempje met en ander wiel is dat ik de aandrijving van de teller kwijt ben.
Je kan de schoenen/het tegelijk aan laten lopen op 2 manieren afstellen, en heb er een derde controleding voor gedingesd..

Als je het wiel in de bankschroef zet met de ankerplaat boven, en verwijdert de centrale moer (ja die je 'hand snug' moet vastdraaien) kun je de speling tussen de as en het centrale asgat zien, laat het bij elkaar een tiende, misschien 2 zijn.

Als je de rem aandrukt en de schoenen gaan niet gelijk op, zal de ankerplaat naar 1 kant worden geduwd, dit zie je dan aan de speling op de as. Op deze manier kan je de verbindingsstang 'finetunen' tot de speling rondom gelijk blijft.

Dan moet het op dat moment goed zijn..
Toch wel erg vaak meegemaakt dat de rem plots van redelijk minder word en het spul een totaal andere afstelling vraagt(zonder dat de verbindingsstang verdraait)
Ik denk dat er 2 mogelijke oorzaken voor zijn;
1; bij nwe schoenen, ongelijk raakvlak; de schoen met minder raakvlak slijt harder en heb je weer ongelijk rakende remmen
2; de assymmetrie in de ankerplaat, waardoor kennelijk ondanks op straal draaien toch ongelijke krachten komen op de schoenen.

Toch raar als anderen zeggen dat hun rem het wel doet maar, die van mij heeft het jaren ook redelijk gedaan.. raarr..
 
Als een trommelrem niet optimaal meer remt ligt dat vaak aan dat de trommel niet goed rond meer is.
..of nooit is geweest..
Uit laten draaien laat ik niet meer doen, is bij de vorige trommel keer op keer door specialisten verprutst en dan zit je met een zeer dure onbruikbare trommel..
Als het loopvlak niet recht is (ríllen'in de trommel) geeft datnog meer/langer problemen.

Ik moet zeggen dat de jawa-trommel ook wat ovaal is maar dat ding remt met de std. voeringen heel prima..
 
..of nooit is geweest..
Uit laten draaien laat ik niet meer doen, is bij de vorige trommel keer op keer door specialisten verprutst en dan zit je met een zeer dure onbruikbare trommel..
Als het loopvlak niet recht is (ríllen'in de trommel) geeft datnog meer/langer problemen.

Ik moet zeggen dat de jawa-trommel ook wat ovaal is maar dat ding remt met de std. voeringen heel prima..
Jawa trommel in de Enfield zetten dan ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan