Jah *die* vat ik nogZal toch maar ff reageren. Waar denk je dan een motor onder water de zuurstof, nodig voor de verbranding, vandaan haalt?
Kieuwen plaatsen?
Jah *die* vat ik nogMaar ik heb wel degelijk filmpjes gezien van tanks die door een kleine rivier jakkeren en volledig onder water gaan... dan vraag ik me af of DIE dan wellicht kieuwen hebben
Hoho, een Leopard II, ook in gebruik binnen de koninklijke landmacht, kan echt helemaal koppie onder hoor:
The Leopard 2 is able to ford water obstacles 1.20 m deep (wading) without any preparation, and to ford at a depth of 2.25 m (deep wading) with special preparation. About 15 minutes preparation is required to get the tank ready for crossing water obstacles at a depth of 4 ma (underwater driving), including the fitting of a special three-piece snorkel to the commander's cupola.
zie: http/www.fprado.com/armorsite/leo2.htm
Hoe werkt het dan als er een chemische aanval is?
Wordt de lucht die de tank in gaat gefilterd of heeft zo'n tank een eigen support-system?
Dat moet een flink gespecializeerde/gerichte chemiche aanval zijn als het de verbranding van een tank diesel motor wilt aantasten... Bovendien moet men dan eerst nog eens dicht genoeg bij de tank komen om zoiets in de lucht inlaten te krijgen, en het voordeel is ook zo klein, de tank kan tenslotten nog steeds vuren.Hoe werkt het dan als er een chemische aanval is?
Wordt de lucht die de tank in gaat gefilterd of heeft zo'n tank een eigen support-system?
Bwaaa ik denk niet dat die tank veel last zal hebben van die mosterdgassen ofzo ... eerder de bemanning.
Er is een filtersysteem maar in case of een gasaanval kan ie niet onder water.Ook die tank zal het zonder zuurstof niet goed doen, maar ik doelde inderdaad op de bemanning.
Een Leo kan volledig gesealed worden voor water en zowel nucleaire als biochemische aanvallen. Hoe komt er dan toch voldoende zuurstof voor de bemanning binnen?
Als een Leopard II onder water moet dan zetten ze een grote kachelpijp (ongeveer een meter hoog) op één van de twee toreningangen en pompen ze een soort grote fietsbinnenband op tussen de toren en het onderstel (deze kan je dan dus ook niet meer draaien) als afdichtring. Dan een paar kleppen open zetten naar het motorcompartiment toe en je motor krijgt z'n lucht via de toren binnen ipv de luchtfilters op het achterdek.
Hoe je dit bij een motor wilt gaan fixen lijkt me iets lastiger.
Een grote slang naar je airbox toe met een drijver om hem boven water te houden en misschien nog op je uitlaat ook?(We willen natuurlijk niet de vissen lastig vallen met uitlaatgassen)
En de wetten der fysica ... Nooit met je fiets in een vijver gereden? Ik wel.
Maar dat ter zaken. De fiets gaat er lekker in en jij vliegt er na 3 meter af. Water is gen lucht. En je zou wat extra loodjes aan je moto meoten hangem om dan toch een beetje de bodem te raken. Ik zou voor rupsbanden kiezen ...
Hee mss nieuw idee: Legermoto met rupsbanden ... ?
Hoe werkt het dan als er een chemische aanval is?
Wordt de lucht die de tank in gaat gefilterd of heeft zo'n tank een eigen support-system?
Dat kan ook idd nog wel 's kloppen ja (dat van dat overdruk).Als ik me goed herinner wordt er een overdruk in de tank gecreerd die de chemische gassen 'buiten' houden.
De lucht voor het ademen wordt van buiten naar binnen gehaald door een speciaal filter.
Tijdens de koude oorlog heeft men berekend dat de gemiddelde tank-crew 20 min op een slagveld zal overleven.
Weinig reden om je druk te maken over een chemische aanval als je toch maar 20 min heb