wd-40 en o-ring ketting

Doc

Die hard MF'er
6 jul 2002
671
1
groningen
Ik moet met dit weer nog geregeld rijden, en kettingvet beschermt maar matig tegen pekel,(heeft me een paar jaar terug al een ketting gekost :( ) toen werd me een scott-oiler aangeraden. Maar ik zit er zelf aan te denken de ketting met
wd-40 in te spuiten, nu vraag ik me alleen af of de o-ringen hier tegen kunnen.
 
Op aanraden van Rico Bel Ray kettingvet uit spuitbus gekocht (13 Euro meen ik). Nog NOOOOOOOOOIT zo'n geweldig spul gezien. Als spuit je je hele bus leeg op je ketting (hij wordt spierwit), dan is dit spul er met water nog niet af te krijgen.
De ideale bescherming tegen pekel. Die film is zo dik, daar komt nikx doorheen.

Ik gebruikte eerst ook S100 wit kettingvet, maar dat vloog eraf (op velg). Die Bel-Ray, geen spatje. Echt het beste spul ooit.

Try it en je krijgt 100 % geen spijt. Ik heb wel vantevoren mijn O-ring met speciale siliconen (PTFE) behandeld. Blijft ie soepel rondgaan.
 
je ziet het ook enorm goed uitvloeien tussen de bussen en plaatjes het is ongeveer 2 seconden megavloeibaar en daarna een superwasachtig goedje...

ik moet bekennen dat ik maar een andere soort geprobeerd heb en niet 20 maar dit functioneert dusdanig dat ik geen ander wil...

ook ga ik het frame en andere zaken ermee inspuiten als pekelbescherming, ik heb daar hele hoge verwachtingen van... je hebt een vele betere, duurzamere, en nietsdoorlatende laag op de corrosieve onderdelen van de brommer, die makkelijker te verwijderen is in tegenstelling tot bijvoorbeeld tectiel

8-)
 
Bell-ray is bij bijna elke motorzaak te koop. Voor WD-40 is wel een goeie toepassing in de winter, is de tip van een maat, die heb zijn blok (BMW RTnogwat)er mee ingespoten, en hij heeft nu helemaal geen last meer van pekel aanslag. Heb het ook op mijn CB gedaan en het werkt goed, blijft niet zoveel rommel meer aan hangen. Ook andere rommel blijft veel minder aan je blok hangen.
 
Op aanraden van Rico Bel Ray kettingvet uit spuitbus gekocht (13 Euro meen ik). Nog NOOOOOOOOOIT zo'n geweldig spul gezien. Als spuit je je hele bus leeg op je ketting (hij wordt spierwit), dan is dit spul er met water nog niet af te krijgen.
De ideale bescherming tegen pekel. Die film is zo dik, daar komt nikx doorheen.

Ik gebruikte eerst ook S100 wit kettingvet, maar dat vloog eraf (op velg). Die Bel-Ray, geen spatje. Echt het beste spul ooit.

Mark, welke BellRay is dit? Hebben 2 soorten. Is dit de gelige "bubbelend-de-bus-uitkomende" derrie of de "normaal-vernevelende" troep???
Ik heb zelf die "bubbelende", die is zeker goed, maar bij mij is de S100 eigenlijk net zo goed. Die andere van Bell-Ray heb ik nog niet geprobeerd. Zal nog wel even duren ook want heb net bij Geboers gratis een bus Valvoline gekregen.

Grtzz HagaSan.
 
Jep wd-40 is :} bijna mijn hele motor is met dit spul ingespoten. Daarom had ik ook zoiets van kan het ook op de ketting.

Blijf wel opletten dat WD40 niet zomaar een "beschermend goedje" is maar ook tegelijk een OPLOSMIDDEL met weekmakers. Dus altijd mee op blijven letten. Zeker met rubbers. Het is geen smeermiddel!! Pak dan gewone olie, vaseline-of siliconenspray.
Of niet (Paul?)

Grtzz HagaSan.
 
Je hoort zo links en rechts veel verschillende verhalen over WD-40 :} , maar dit zijn de 5 basis funkties van WD40:

CLEANS: WD-40 gets under dirt, grime and grease to clean. It also dissolves adhesives, allowing easy removal of labels, tape, stickers, and excess bonding material.
DISPLACES MOISTURE: Because WD-40 displaces moisture, it quickly dries out electrical systems to eliminate moisture-induced short circuits.
PENETRATES: WD-40 loosens rust-to-metal bonds and frees stuck, frozen or rusted metal parts.
LUBRICATES: WD-40's lubricating ingredients are widely dispersed and hold firmly to all moving parts.
PROTECTS: WD-40 protects metal surfaces with corrosion-resistant ingredients to shield against moisture and other corrosive elements.

Voor een ketting zou ik dit spul niet gebruiken, is nl. erg dun en slingerd de ketting uit tijdens het draaien....
 
Op woensdag 11 december 2002 09:03 schreef Mug het volgende:
....
PROTECTS: WD-40 protects metal surfaces with corrosion-resistant ingredients to shield against moisture and other corrosive elements.

En daar zit 'm de clou: METAAL! WD40, prima spul, mits gebrukt voor de juiste toepassing.

Grtzz HagaSan.
 
Op aanraden van Rico Bel Ray kettingvet uit spuitbus gekocht (13 Euro meen ik). Nog NOOOOOOOOOIT zo'n geweldig spul gezien. Als spuit je je hele bus leeg op je ketting (hij wordt spierwit), dan is dit spul er met water nog niet af te krijgen.
De ideale bescherming tegen pekel. Die film is zo dik, daar komt nikx doorheen.
...

Welke Bel-Ray gebruik jij? Die van mij is gelig en zeker taai. Maar zo tevreden ben ik er niet over.

Nadeel van die dikke film is dat ook AL het vuil erin blijft hangen (mijn ketting zit altijd aardig onder de drek). Ik heb mijn ketting altijd met die bel-ray gesmeert (elke 300 km, met slecht weer vaker (niet leuk op vakanties :( )) maar na ~5000km is de normale slijtage al goed zichtbaar. Tevens zijn er al een paar schakels die slecht bewegen.

Moet je een ketting soms ook regelmatig helemaal schoonmaken als je bel-ray gebruikt? En zo ja, waarmee dan?
 
Ik heb ook Bell Ray chain lube en dat werkt goed! Gewoon witte troep die je op je keting spuit/vernevelt en zich als een dikke witte laag vastzet.
Volgens een test was Shell Advance... het beste, zal eens ff zoeken...
[edit]
zie post hierna
[/edit]
 
Laatst bewerkt:
Op zaterdag 08 juni 2002 18:03 schreef lexe het volgende:via via van:promotor archief

Wie goed zijn ketting onderhoudt, bespaart geld. Waarom? Een set ketting en tandwielen is duur en met goed onderhoud gaat ze langer mee. Maar wat is goed onderhoud en wat zijn de middelen?

Nog niet eerder in de geschiedenis van ProMotor hielden we een test van kettingvetten en daarom pakken we het meteen maar groots aan: in deze test worden maar liefst zeventien kettingvetten op hun capaciteiten getest. Voordat we overgaan tot het uitleggen van de test is het verstandig eerst uit te leggen waaraan een goed kettingsmeermiddel moet voldoen.
Ten eerste moet het makkelijk op te brengen zijn. Denk hierbij aan de straal waarmee het middel uit de bus komt, de spuitmond, wordt er een rietje bij geleverd, hoe komt het middel uit de bus, wat voor substantie is het en is duidelijk te zien dat je het middel op de ketting hebt aangebracht. Een middel dat aan deze voorwaarden voorbij gaat, wordt nooit gebruikt.
Ten tweede moet het middel goed op de ketting blijven zitten. Je hebt er weinig aan als het kettingvet meteen van de ketting op de grond druipt omdat het te vloeibaar is. Daarnaast mag het middel bij het wegrijden niet meteen van de ketting worden geslingerd en moet het er bij regen niet meteen afspoelen.
Ten derde moet het middel goed kruipen om overal zijn werk goed te kunnen doen. Ten vierde heeft kettingvet een beschermende functie. Het moet de ketting beschermen tegen vuil, water en in de winter tegen zout.
Ten vijfde moet het middel goed smeren. Over dit smeren een aantal opmerkingen. We hebben zo'n beetje iedere vet- en olie-deskundige van Nederland aan de tand gevoeld over een goede testmethode, maar iedereen was het er over eens dat dit niet te testen is. Moderne motorfietskettingen zijn voorzien van O-ringen. Deze rubber ringetjes verzorgen de afdichting tussen de pennen, de rollen en de schalmen van de ketting. Die afdichting is nodig om te voorkomen dat het vet dat af fabricage van de ketting tussen de pennen en de rollen zit, eruit wordt geslingerd of gespoeld. Ook voorkomt het dat vuil in het hart van de ketting doordringt. Het is nadrukkelijk niet de bedoeling dat kettingspray de smerende rol van dit 'opgesloten' vet overneemt. Kettingspray moet dus smeren tussen de rollen en de kettingwielen. De krachten die hierbij optreden zijn volgens alle deskundigen die we hierover raadpleegden zo specifiek dat bestaande testen niet werken. We zijn echter niet voor één gat te vangen en gaan voorlopig door met het bedenken van een goede testmethode. Goed nieuws is overigens dat je het goed kan zien als je ketting droog is en weer smering behoeft. Een kwestie van goed bijhouden dus (zie Smeertips).

De praktijk
Allereerst werd elk middel getest op gebruiksgemak. Er werd gelet op de spuitmond (rietje), de straal, de kracht waarmee het middel uit de bus komt, hoe het middel op de ketting wordt verdeeld (er naast spuiten), of de bus alleen verticaal werkt of ook schuin (soms moet je onder een hoek spuiten om goed bij de ketting te komen), de dikte van het middel, etc.. Elk middel kon maximaal 15 punten halen. Een hoge score betekent dus een middel dat het in de praktijk erg goed doet.

Inhoudsbepaling
Voor deze test gebruikten we van elke middel een nieuwe bus. Deze werd op de weegschaal gezet en gewogen. Daarna werd de bus leeggespoten en opnieuw gewogen. Zo weet je dus hoeveel gram middel er werkelijk in de bus zit. Op de verpakking geeft de fabrikant aan hoeveel middel er in zou moeten zitten. Als we nu de gemeten hoeveelheid in grammen vermenigvuldigen met het soortelijk gewicht van het middel, krijg je de hoeveelheid in milliliters. Vergelijk de beloofde hoeveelheid met de werkelijke gemeten inhoud en je weet of de fabrikant zijn belofte nakomt. Aan de hand van de prijs en de gemeten inhoud werd een puntenwaardering gegeven voor de prijs per 100 ml. Hoe lager deze prijs, des te meer punten kreeg het middel. Maximaal kon elk middel 10 punten verdienen.

Afslingerweerstand
De hechtkracht van het middel werd aan de hand van de afslingertest bepaald. In een vaste opstelling wordt met een elektromotor een ketting aangedreven. Om elk middel een gelijke kans te geven kochten we 17 kettingen. Deze kettingen werden geheel vetvrij gemaakt waarna elk middel zijn eigen ketting kreeg toebedeeld. De ketting werd gewogen op een precisieweegschaal. Vervolgens werd het middel met vier streken op de ketting gespoten (door telkens dezelfde persoon). Hoewel de meeste spuitbussen geen uitdamptijd aangeven - alleen Bel-Ray (2 uur), S100 en Sonax (30 min), Motorex (5 min), Castrol en Shell (15 min) en Motul (10 min) vragen hierom - lieten we de ketting een half uur uitdampen (Bel-Ray 2 uur) zodat alle oplosmiddelen verdwenen waarna de ketting, maar nu met middel, opnieuw werd gewogen. Daarna werd de ketting om de kettingwielen gelegd en werd begonnen aan de testcyclus waarbij gedurende 30 minuten het achterwiel draait met een snelheid van ca. 80 km/h. Na dit half uur werd de ketting verwijderd en opnieuw gewogen. Aan de hand van deze gegevens werd het percentage uitgerekend dat op de ketting achterblijft en werden de punten verdeeld. Hoe hoger het percentage, des te meer punten werden toegekend. Maximaal kon elk middel 10 punten verdienen.

Kruipvermogen
Kettingvet moet goed tussen de schakels en de schalmen van een ketting kunnen doordringen. Daarvoor werd de penetratietest ontwikkeld. Twee plaatjes metaal werden op elkaar gelegd en langs de rand werden vervolgens met een pipet drie druppels kettingvet gedruppeld. Daarna kreeg elk middel 30 minuten de tijd om tussen de plaatjes te kruipen. Hoe verder het middel erin kruipt hoe beter het in de ketting penetreert. Aan de hand van het aantal mm werden punten toegekend met een maximum van 5 punten voor die middelen met het beste kruipvermogen.

Vuilwerende eigenschappen
De levensduur van een ketting wordt sterk ingekort als vuil zich aan de ketting gaat hechten en zo schade kan gaan aanrichten. Het is dus van belang dat een middel zo min mogelijk vuil vasthoudt. Om dit te bepalen werd een plaatje ingespoten met kettingspray en daarna gewogen. Vervolgens werden drie soorten straatvuil op elk plaatje gestrooid: grof zand, fijn zand en grof gravel met gravelstof. Daarna werd het vuil er zo goed mogelijk afgeklopt. Tot slot werd elk plaatje weer gewogen en werd vastgesteld hoeveel vervuiling het middel vast houdt. Hoe minder, des te beter en hoe hoger het aantal punten. Maximaal kon een middel 10 punten krijgen.

Waterbestendigheid en roestwering
Kettingvet mag er tijdens nat weer niet te snel afspoelen en moet daarnaast een ketting in de wintermaanden tegen corrosie beschermen. Om de kettingsprays hierop te testen vonden we de afdeling Tribotechniek Analytische Chemie van het Technisch Onderzoeklaboratorium van de Nederlandse Spoorwegen - in Nederland overigens erkend als dé deskundigen op olie en vetgebied - bereid om alle midden aan een tweetal testen te onderwerpen. In de zogenaamde beregeningsmachine werden alle middelen op hun waterbestendigheid getest. Elk middel werd op een plaatje metaal gespoten. Daarna mocht het middel een nacht uitdampen. De volgende morgen werd met een rakel (afstrijkapparaatje) de laagdikte op elk plaatje even dik gemaakt (150 micron). De plaatjes verdwenen vervolgens een week lang in een machine waar ze elke dag vier uur werden beregenend. De resterende twintig uur kregen ze de kans te drogen. Na zeven dagen werd de balans opgemaakt en is gekeken hoeveel middel er nog op de plaatjes aanwezig was. Meer middel leidt tot meer punten. De corrosie-werende kwaliteiten werden met soortgelijke plaatjes getest. Alleen verdwenen ze nu twintig uur in een zoutsproei-apparaat. Na twintig uur werd gekeken hoever de plaatjes waren verroest. Minder roest betekent meer punten. Bij de regentest konden maximaal 10 punten verdiend worden, bij de corrosietest waren dat 5 punten.

De resultaten
We vallen maar meteen met de deur in huis: de titels Testwinnaar én Beste Koop zijn gegaan naar Shell Advance. Dit middel heeft met 51 punten de hoogste score gehaald in deze test. Het middel doet het op bijna alle gebieden goed. Alleen op kruipvermogen laat het middel een kans liggen. Verassing uit deze test is het middel van Profi Dry Lube dat met slechts 1 punt verschil verliest van de winnaar. Verassend omdat het middel een spray is op Teflon-basis zonder dat er ook maar olie- of vet aan te pas komt. Het middel doet het op alle gebieden goed, maar is relatief behoorlijk kostbaar. Op een gedeelde derde plaats staan met 48 punten Motul, Sonax en AS.
En met de eerste drie plaatsen hebben we de belangrijkste resultaten wel gehad. Toch zijn er nog een aantal middelen die weliswaar niet bij de eerste drie horen, maar die toch bepaalde kwaliteiten hebben die genoemd mogen worden. Mensen die 's winters hun motor in de winterstalling zetten, kunnen hun ketting het best inspuiten met een middel met uitstekende roestwerende eigenschappen. Het middel S 100 Wit kan hiervoor - naast Profi Dry Lube en AS - uitstekend worden gebruikt. Motorrijders die veel in het zand of over stoffige wegen rijden doen er verstandig aan hun ketting in te spuiten met een middel dat goed vuil weert. Putoline Tech Chain, S 100 Wit en Castrol presteren naast de eerder genoemde merken Profi Dry Lube, AS, Shell, Sonax en Motul ook goed.

De middelen

Putoline O-Ring
Testresultaat: De straal is te hard waardoor het middel tussen de schakels door spuit. Het rietje is met 1 cm. aan de korte kant. Het middel lijkt op witte scheerschuim en is goed zichtbaar. De bus behoudt zijn druk tot aan het eind, werkt ook schuin en spuit helemaal leeg. De bus heeft geen kogeltje. Het middel spoelt snel van het testplaatje af en biedt geen bescherming tegen roest. Ook op de andere testgebieden laat het middel te wensen over.
Testoordeel: 33 punten

Putoline Tech Chain
Testresultaat: De straal is matig te doseren. Hij is te breed waardoor je weliswaar overal de ketting raakt, maar er ook veel naast spuit. Het rietje is met 1 cm aan de korte kant. Het middel schuimt nauwelijks, is transparant en dus matig zichtbaar. De bus behoud zijn druk tot aan het eind, werkt ook schuin en spuit helemaal leeg. De bus heeft geen kogeltje. Sterke kanten zijn de kleefkracht en de vuilwerende eigenschappen. Goed voor crossmotoren. Het middel is erg duur.
Testoordeel: 35 punten

Shell Advance
Testresultaat: De straal is precies goed waardoor er bijna geen spuitverlies optreedt. De bus wordt geleverd met een normale spuitmond én met een 11 cm lang rietje. Het middel schuimt nauwelijks, is transparant van kleur en is matig zichtbaar. De spuitkracht wordt na een halve bus minder, maar je spuit de bus wel helemaal leeg. De bus werkt ook schuin en er zit geen kogeltje in. Zwakke punten zijn: het kruipvermogen en de corrosiebescherming. Dankzij topprestaties bij de afslinger- en de regentest, de uitstekende vuilwerende eigenschappen en relatief lage prijs is dit de testwinnaar.
Testoordeel: 51 punten Testwinnaar én Beste Koop

Bel-Ray Chain Lube
Testresultaat: Het rietje is met 17,5 cm te lang en geeft weinig controle op de spuitrichting. Inkorten naar 10 cm werkt uitstekend. Het middel lijkt op scheerschuim en je legt het als het ware op de ketting waardoor je nauwelijks spuitverlies hebt. Het middel is wit en uitstekend zichtbaar. De spuitkracht wordt aan het einde van de bus minder, maar je perst wel alles eruit. De bus werkt ook schuin en heeft een kogeltje om bij het schudden alles goed te mengen. Goed zijn de waterwerende eigenschappen en het middel heeft een lage prijs. Beduidend zwakker is het middel op de resterende gebieden.
Testoordeel: 42 punten

S100 Kettingspray Wit
Testresultaat: De straal is precies goed en er treedt bijna geen spuitverlies op. Het rietje van 2 cm. werkt goed. Het middel schuimt behoorlijk, is wit en daardoor goed zichtbaar. De spuitkracht wordt na een halve bus minder, maar er blijft niets in de bus achter. De bus werkt schuin goed en heeft geen kogeltje. Middel dat goed is tegen roest, goed hecht en weinig vuil vast houdt. De slechte waterwerende eigenschappen en de hoge prijs gooien roet in het eten.
Testoordeel: 39 punten

S100 Kettingspray
Testresultaat: De bus heeft een mooie gadget: een normale spuitmond met een opklapbaar rietje van 12 cm. Helaas werken gadgets maar zelden, zo ook hier. De straal spuit truttig en sputtert waardoor je veel spuitverlies hebt. Het middel schuimt niet, is rood en daardoor wel goed zichtbaar. De bus behoudt zijn druk tot het eind, werkt ook schuin en spuit helemaal leeg. De bus heeft geen kogeltje. Sterke kanten zijn: kruipvermogen, hechting en vuilwerende kwaliteiten. Ronduit slecht is de spuitmond en de waterwerende eigenschappen. Ook de prijs is aan de hoge kant.
Testoordeel: 39 punten

Motorex Chainlube 622
Testresultaat: De straal is precies goed en er treedt bijna geen spuitverlies op. Het rietje is met 11 cm lekker lang. Het middel lijkt op kunstsneeuw en is uitstekend zichtbaar. De spuitkracht wordt aan het einde minder. Ook schuin werkt de bus goed en spuit hij al het middel eruit. De bus heeft geen kogel. Middel doet het in de praktijk erg goed, maar is zwakker op alle andere gebieden. Het middel is behoorlijk goedkoop.
Testoordeel: 40 punten

Spray It
Testresultaat: De straal is te hard waardoor je veel middel door de schakels spuit. Het rietje is met 1 cm aan de korte kant. Het middel schuimt nauwelijks, is transparant van kleur en matig zichtbaar. De spuitkracht houdt aan tot het eind. Ook schuin werkt de bus goed en spuit hij al het middel eruit. De bus heeft geen kogel. Het middel presteert goed bij de afslinger- en de vuilopnametest. Op de andere gebieden is het zwak. Wel is het middel behoorlijk goedkoop.
Testoordeel: 32 punten

Sonax
Testresultaat: De straal is hard en breed waardoor je nogal wat middel naast de schakels spuit. De spuitmond heeft geen rietje. Het middel lijkt op kunstsneeuw en is goed zichtbaar. De bus begint lang voor het einde te sputteren, maar spuit wel helemaal leeg. Als je de bus schuin houdt, spuit de bus minder goed. De bus heeft een kogel om de inhoud goed te mengen. Het middel presteert goed bij de afslinger- en de regentest. Ook neemt het middel weinig vuil op en is het kruipvermogen goed. Slecht zijn de corrosiewerende eigenschappen en de prijs, die aan de hoge kant is.
Testoordeel: 48 punten

Valvoline Chain & Cable lube
Testresultaat: De bus wordt geleverd met een normale spuitmond en een rietje. In beide gevallen is de straal te nauw en te hard. Je spuit veel middel naast en door de ketting. Verder veel druipverlies. Het middel schuimt behoorlijk, is roestbruin en daardoor goed zichtbaar. De bus begint aan het eind te sputteren. De bus werkt schuin goed en heeft geen kogel. Sterke kanten zijn het kruipvermogen en de prijs. Op de overige gebieden is het middel aanmerkelijk zwakker.
Testoordeel: 34 punten

Itaco
Testresultaat: De straal is precies goed en er treedt bijna geen spuitverlies op. Het rietje is met 1 cm. aan de korte kant. Het middel schuimt nauwelijks, is licht roestbruin van kleur en matig zichtbaar. De bus behoudt zijn druk tot aan het eind en spuit helemaal leeg. Ook schuin doet hij zijn werk naar behoren. De bus heeft een kogeltje om het middel beter te mengen bij het schudden. Verdere presteert het middel goed bij de afslingertest en is het erg voordelig. Op alle andere gebieden is het middel aanmerkelijk slechter.
Testoordeel: 35 punten

Castrol
Testresultaat: De straal is precies goed en er treedt bijna geen spuitverlies op. Het rietje is met 1,5 cm aan de korte kant. Het middel schuimt behoorlijk, is wit en uitstekend zichtbaar. De bus behoudt zijn kracht tot aan het eind, werkt ook schuin goed en spuit helemaal leeg. De bus heeft een kogeltje. Het middel presteert goed bij de afslingertest, de vuilopnametest en het kruipvermogen. Iets minder zijn de corrosiewerende en waterwerende kwaliteiten. Ook is de prijs fors.
Testoordeel: 47 punten

Profi Dry Lube
Testresultaat: De straal is iets te breed waardoor nogal veel middel naast de ketting terecht komt. Het rietje is met 12 cm lekker lang. Het middel schuimt niet, is doorzichtig en daardoor slecht zichtbaar. De spuitkracht houdt tot het laatst aan, werkt ook schuin goed en perst al het middel eruit. De bus heeft een kogeltje voor een betere menging bij het schudden. Het middel presteert goed, alleen laat het kruipvermogen iets te wensen over. Ook is de prijs aan de hoge kant.
Testoordeel: 50 punten

Holts
Testresultaat: De straal is veel te hard waardoor je veel middel door de schalmen spuit. Bij de bus wordt geen rietje geleverd. Het middel lijkt op scheerschuim met een groene kleur. Het is matig zichtbaar. De spuitkracht houdt tot halverwege aan; daarna stopt hij omdat de slang in de bus verstopt raakt door het dikke middel. Voor de verstopping werkte de bus ook schuin naar behoren. In de bus zit geen kogel. Het middel presteert goed tijdens de afslingertest. Op alle overige gebieden laat het middel het afweten.
Testoordeel: 29 punten

AS
Testresultaat: De straal is precies goed en er treedt bijna geen spuitverlies op. Het rietje is met 1,5 cm aan de korte kant. Het middel schuimt niet, is transparant van kleur en slecht zichtbaar. De bus behoudt zijn spuitkracht tot het eind en ook de werking schuin is goed. De bus heeft geen kogel. De sterke kanten van het middel komen tijdens de afslingertest, de vuilopnametest en de corrosietest naar voren. De regentest en het kruipvermogen zijn iets minder. De prijs is netjes.
Testoordeel: 48 punten

Motul
Testresultaat: De straal is hard waardoor je nogal wat middel door de schakels spuit. Het rietje is met 12,5 cm lekker lang. Het middel schuimt niet, is transparant van kleur en daarmee slecht zichtbaar. De spuitkracht houdt tot het eind aan en het laatste restje wordt uit de bus geperst. De bus werkt ook schuin goed en heeft geen kogel. Het middel laat zijn kunnen zien tijdens de regentest, de vuilopnametest, en de afslingertest. Het kruipvermogen scoort iets minder en bij de corrosietest laat het middel het afweten. Het prijs is behoorlijk goedkoop.
Testoordeel: 48 punten

Eurol
Testresultaat: De straal is te hard en je spuit veel spul tussen de schalmen door. Verder veel druipverlies. Als enige heeft Eurol een buigbaar rietje (10 cm), maar dat is niet echt handig. Het middel schuimt nauwelijks en is roestbruin van kleur waardoor de zichtbaarheid goed is. De spuitkracht houdt aan tot het eind en perst het laatste beetje uit de bus. Schuin werkt de bus ook goed. De bus mist een kogel omdat het een spray met Teflon is. Teflon zakt naar de bodem van de bus en kan alleen met een kogel weer goed gemengd worden. Het middel presteert redelijk bij de kruipvermogen- en de afslingertest. Op alle andere gebieden laat het middel het afweten. De prijs is wel laag.
Testoordeel: 29 punten

Smeertips
Het onderhouden van de ketting is een van de vervelendste karweitjes die bij motorrijden horen. Je wordt er om de een of andere duistere reden altijd smerig van, hoe voorzichtig je ook te werk gaat. Daarnaast moet je het voor je gevoel te vaak doen. Het gevolg is dat we het vaak vergeten of denken 'ik heb het pas nog gedaan, het kan nog wel even wachten'. En voor je er erg in hebt ben je duizend kilometer verder en staat je ketting er verdroogd bij. Doe dit een paar keer achter elkaar en je bent snel toe aan een nieuwe set tandwielen en ketting, een uitgave van minimaal driehonderd bikkelharde guldens. Kortom met goed - lees regelmatig onderhoud - bespaar je geld.
Het smeren van ketting en tandwielen moet je om de drie- à vierhonderd kilometer doen. Vaker onderhoud is nodig als je veel in de regen rijdt. Dit geldt overigens ook als je door droge en stoffige gebieden toert, bijvoorbeeld door het hartje van Spanje tijdens de vakantie. In de winter wordt er een nog grotere aanslag op ketting en tandwielen gepleegd en is het raadzaam het hele zaakje voor elke rit nog eens extra te vertroetelen. En denk nou niet dat we bedoelen vlak voor je weg rijdt!
De meeste motorrijders smeren hun ketting in voor ze een rit gaan maken. FOUT!!! Dit heeft namelijk nauwelijks zin. Als je dan gaat rijden slingert het meeste vet eraf want kettingvet heeft enige tijd nodig om in te trekken en uit te dampen en dus om zijn werk goed te doen. Smeer daarom altijd je ketting een paar uur voor je gaat rijden. Nog beter is het de ketting te smeren net na een rit. De ketting is dan namelijk nog warm waardoor het kettingvet dieper in de ketting, schalmen en rollen door dringt. Daarna smeer je hem nog een keer om er voor te zorgen dat er ook voldoende vet overblijft dat smeert tussen de tandwielen en de ketting.
Bij goed onderhoud hoort ook het regelmatig schoonmaken van de ketting. Dit doe je met een speciaal schoonmaakmiddel of warm water met een sopje. Gebruik een borsteltje om echt grof en hardnekkig vuil weg te halen. Smeer de ketting hierna niet meteen weer in omdat dan de kans bestaat dat er water in de ketting wordt 'opgesloten'. Hierdoor kan de ketting gaan roesten en dan had je het schoonmaken beter kunnen laten. Smeer de ketting dus pas als deze helemaal opgedroogd is.

© ANWB

De Testwinnaar én Beste Koop! Geheel op basis van Teflon. Tegenvallend resultaat voor een gerenommeerd merk!
 
Laatst bewerkt:
Gebruik zelf Castrol Chain Spray of Motul, WD-40 kan je goed mee reinigen. Moet je bij dat dikke kettingvet zeker doen want dat houdt inderdaad vuil goed vast. Beschermen zou ik eerder met siliconenspray doen of vaseline. (dat heeft iedere gezonde Hollandse kerel toch wel in huis! :P )
 
Mark, welke BellRay is dit? Hebben 2 soorten. Is dit de gelige "bubbelend-de-bus-uitkomende" derrie of de "normaal-vernevelende" troep???
Ik heb zelf die "bubbelende", die is zeker goed, maar bij mij is de S100 eigenlijk net zo goed. Die andere van Bell-Ray heb ik nog niet geprobeerd. Zal nog wel even duren ook want heb net bij Geboers gratis een bus Valvoline gekregen.

Grtzz HagaSan.

Die normaal nevelende spray. Niet die bubbelende. S100 wit is ook bubbelend. Maar dat moet je dus niet hebben.

Die andere is idd net scheerschuim dat je op je ketting spuit. Wiel op de bok, laten ronddraaien in eerste versnelling en spuiten maar, binnenkant, buitenkant, zijkanten, niks gaat eraf. Het lijkt wel of je er niet te veel van kan opspuiten. Ik doe het de eerste keer een minuut, daarna een seconde of 10 per keer dat ik gereden heb. Ketting is nog steeds spierwit :}
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan