weblog autoweek: filerijden

Kan Rijkswaterstaat in plaats van die onzinteksten als "Word geen slaaprijder" es een weekje de tekst "Het is motoren toegestaan door de file te rijden. Het is géén gedoogbeleid." op die matrixborden zetten?
|(
 
Kan Rijkswaterstaat in plaats van die onzinteksten als "Word geen slaaprijder" es een weekje de tekst "Het is motoren toegestaan door de file te rijden. Het is géén gedoogbeleid." op die matrixborden zetten?
|(

Goed punt, ik vind dat aansluitend op de "Blij dat ik motorrij" campange ook wel wat meer aandacht aan voorlichting naar de koekblikkers besteed mag worden.. Een (veel te groot) deel van de koekblikkers hebben geen idee van de regelgevingen..
 
:r :r wat een verdomde lutsers zitten er tussen.

En types als novaplast geef ik een ros tegen het raam of op het dak. Beetje wat rijpaden tussen weghelften dichtrijden.
De mening van hun is toch altijd al negatief tegenover een motorrijder, dus het zal me wat aan mijn klote jeuken dat dat voor hun het beeld weer bevestigd. Het liefst zou ik zo iemand direct voor zijn smoel willen slaan. |(
 
wat een kloothommel die Novoplast... echt zon droplul die zwaar onder de plak zit van zowel zn bitch als zn baas, en alleen vrije ruimte in het verkeer denkt te hebben...
 
Goed punt, ik vind dat aansluitend op de "Blij dat ik motorrij" campange ook wel wat meer aandacht aan voorlichting naar de koekblikkers besteed mag worden.. Een (veel te groot) deel van de koekblikkers hebben geen idee van de regelgevingen..

Op de site van "blij dat ik motorrij" staat bij de FAQ anders netjes beschreven dat het is toegestaan. Helaas heeft meneer Novoplast dit helaas nog niet gelezen. Aan de andere kant, zodra hij het wel leest zal hij het ongetwijfeld weer tegenspreken en met schijnargumenten komen.

Gelukkig ben ik hem nog niet tegen gekomen. Mij te gevaarlijk zo'n maloot in blik
 
Dit soort novoplast henkies moesten eens een keer op mee op de motor tussen de file door. De vorige reactie van birdie770 geeft een goede beschrijving van deze personen weer. :r :r
 
Laatst bewerkt:
Op de site van "blij dat ik motorrij" staat bij de FAQ anders netjes beschreven dat het is toegestaan. Helaas heeft meneer Novoplast dit helaas nog niet gelezen. Aan de andere kant, zodra hij het wel leest zal hij het ongetwijfeld weer tegenspreken en met schijnargumenten komen.

Gelukkig ben ik hem nog niet tegen gekomen. Mij te gevaarlijk zo'n maloot in blik
Ja leuk, maar dat lezen de Novoplasts onder ons natuurlijk niet, want die rijden geen motor. Dat soort teksten moet in de Autoweek en zoals gezegd op de matrixborden, daar bereik je dit soort Tokkies mee...
 
Ik zit nog te wachten tot iemand zegt: het zijn de leasebakken waar ik het meeste last van heb :z
 
Laatst bewerkt:
Ik rij al een jaar file in België. Nooit zware problemen. Meer nog, op de grote snelwegen krijg je een zeer brede rijbaan en als ze je zien gaan ze opzij.

Ik reed afgelopen weekend voor het eerst in Nederland en die paar files die ik ben tegengekomen (a2, A10...) Wat een wereld van verschil: ze gunnen je amper een strookje van een halve meter en er zijn er dus genoeg die hun auto in die strook zetten zo van "ikke file, jij ook" of "ik weet seeeeejker dattut niet mach, ik sal je eejfuh behoeden foohr een bon". -O-
 
Ik vind dat novoplasser een gloeiendhete titanium akrapovic in zijn hol gedrukt moet krijgen.

Maar wel op een voorzichtige manier. Ik wil tenslotte graag redelijk zijn. En alles in goed onderling overleg oplossen, Ook aftuigen van zo'n lullo.

*D

Zelf doe ik niet mee aan files. Ik vind er niet veel aan. Vroeger wel eens geprobeerd in mijn wagen. Maar echt leuk is het niet hoor.

Op de brommer heb ik vooral last van frusto's die je het "voorkruipen" willen beletten. Ook daar kan ik heel kort in zijn; gewoon netjes op een gepaste manier en fatsoenlijk met lichamelijk geweld laten zien dat de waarheid in het midden ligt maar dat dat niet uitmaakt omdat wij motorrijders gelijk "halen".....

(ergo, ik heb weer eens een kutdag en haat de hele wereld :+ )
 
Het zijn vooral audi's waar ik het meeste last van heb :X :X

Audi's en BMW's. Van die grote 'zaken-bolides'. Waar z'n papzak inzit met een dikke pens en zijn jasje keurig aan het haakje opgehangen. Zij zijn de grote ergenis, zij zijn het die mij er niet doorlaten, en als je er dan eenmaal langsaf kunt en je kijkt ze een keer aan.. dan zie je ze meteen terug kijken met hun leveloze blikken.. :r

En nog vragen er mensen aan mij waarom ik toch geen autorijbewijs heb.. :W
 
ik ben vandaag "undercover"

Ik infiltreer in de automobilistenwereld.

Jammer dat ik geen scheerapparaat, telefoon, sultana etc bij mij heb...
-O- -O- -O- -O-

Waarschijnlijk zak ik door het ijs....
 
vind de stelling ook ruk...volvo rjiders geven geen ruimte :N

Het zijn mensen, niet merkgebonden, die compleet niet uit de doppen kijken en nog steeds ervan overtuigd zijn dat de linkerbaan het snelst gaat in een file.

Gelukkig kun je ze vaak al van te voren spotten door onrustige beeld *D
 
Ik heb me rotgeergerd aan de reacties op dat weblog. Bedroefend niveau. Live and let live is mijn motto dat ik PROBEER na te streven. Lukt niet altijd maar goed... Ik probeer het dan tenminste nog.
Het motto van een boel mensen lijkt te zijn IK HEB GELIJK EN IK GA VOOR EN NIEMAND ANDERS.

Gun elkaar een beetje de ruimte.. oke 't is een cliché maar 't zou 't wel een stuk veiliger maken!
 
Zover ik het weet staat nergens in de wegenverkeerswet dat het VERBODEN is om door de file's te rijden.
Het enige probleem is de artikel 5 wat er een beetje tegenin zit..




File & filerijden.
Artikel overgenomen van het LCVM - door veiligheidsinstructeur Bert Gorter.

Naar aanleiding van een zeer recent ernstig motorongeval op een autosnelweg willen we toch maar weer eens de kennis over deze problematiek uiteenzetten.
Sinds de invoering van het <nieuwe regelementen> lijkt het of er wettelijk niets meer geregeld is met betrekking tot het inhalen met je motor van een langzaam rijdende of stilstaande file. Helaas moet ik je teleurstellen. In de Wegenverkeerswet (NL) is nog een artikel aanwezig dat het strafbaar stelt als je je zodanig gedraagt dat er gevaar of hinder wordt veroorzaakt (of kan worden veroorzaakt).

Enkele jaren geleden heeft een aantal organisaties naar aanleiding van diverse file-motorongevallen de koppen bij elkaar gestoken en een aantal afspraken gemaakt die in de praktijk heel bruikbaar bleken te zijn. In het kader van de Wegenverkeerswet - geef je verstand voorrang - en het nieuwe kabinetsbeleid - regel niet iets onnodigs - bleken deze gedragsregels nuttig en breed gedragen te worden door alle verkeersdeelnemers. Zie Samenspel in de file in onze eerste nieuwsbrief.

Naar aanleiding van recente uitspraken door de rechterlijke macht blijken deze gedragsregels toch zeer belangrijk te zijn. Met name het feit dat de motorrijders en de automobilisten (geldt ook voor de andere bestuurders) zich aan deze gedragsregels dienen te houden en dat afwijking van deze regels grote (financiële) gevolgen kan hebben.

En dan hebben we het nog niet eens over alle ellende waar je mee te maken krijgt als je betrokken raakt bij een ernstig verkeersongeval op een autosnelweg. In de praktijk blijkt dat dit soort botsingen waarbij motorrijders betrokken zijn, vaak plaatsvinden met (te) hoge snelheid en in een fractie van een seconde. De doorsnee motorrijder staat er waarschijnlijk niet bij stil, maar de veiligheidsvoorzieningen op een motorfiets zijn helaas minimaal. De moderne auto heeft kreukelzones, EPS, ABS, autogordels/spanners, airbags, enz. Daarentegen zijn wij, motorrijders, zeer kwetsbaar.

Welke gedragsregels zijn er nu eigenlijk?

Je mag een stilstaande en/of langzaam rijdende file inhalen, maar... Je dient je daarbij wel aan de volgende regels te houden:

* neem de nodige voorzichtigheid in acht (geen overtreding NL art. 5 WvW1994)
* rijd met aangepaste snelheid langs een stapvoets rijdende file
* het snelheidsverschil dient niet meer dan 10 km/uur te zijn
(rijd maar eens met 10 km/uur tegen een muur met je motor,
dan begrijp je pas goed dat dit snelheidsverschil groot genoeg is.)
* rijdt de file harder dan stapvoets, dan voorzichtig invoegen
* maak optimaal gebruik van richtingaanwijzer/remlicht, etc.
* bij nadering van de file geleidelijk snelheid minderen
* attendeer achteropkomend verkeer op de file
* blijf spiegelen om te kijken of het verkeer achter je afremt
* wees attent op rijstrookwisselaars - blijven kijken...
* meerdere motorrijders bij elkaar: blijf rustig en houd je aan de gedragsregels
* rijd rustig achter elkaar tussen de file door.
De eerste motorrijder rijdt met gepaste snelheid tussen de file door.
De rest volgt op veilige korte afstand (net voldoende afstand houden)

En voor de automobilist geldt:

* Geef motorrijders de ruimte a.u.b.
* Wissel zo min mogelijk van rijstrook. De tijdwinst van dit wisselen is minimaal.
* Geen portieren openen bij zomerse weersomstandigheden.

Waar en hoe absoluut niet inhalen?

Met hogere snelheid dan stapvoets de (rijdende) file inhalen (zigzaggen).
Diverse delen van de rijbaan zijn uitdrukkelijk niet bestemd als inhaalstrook; ook niet voor motorrijders. Het is in de eerste plaats verboden en daarnaast ook onveilig. Immers op sommige weggedeelten ligt vaak veel troep en deze zijn daardoor zeer glad. Dit kan leiden tot lekke banden en een harde valpartij.

Dus rijd om een file te passeren nooit over:

# vluchtstroken (zijn bestemd voor pech-hulpverleningsvoertuigen)
# doelgroepstroken (busstrook/busbaan/via verkeerde rijstrook)
# afgezette rijstroken (ten behoeve van o.a. wegwerkers)
# verdrijvingvlakken (ter geleiding/scheiding van rijstroken)
# puntstukken (de wit gekleurde en soms verraderlijk gladde taartpunten op een wegdek)
# redresseerstroken (smalle strook tussen linkerrijstrook en vangrail)

De LCVM adviseert om je strikt aan deze gedragsregels te houden.

Alle weggebruikers hebben namelijk recht op een veilig gebruik van de (auto)snelweg en als wij als motorrijders deze gedragsregels massaal overtreden, dan kunnen wij in de toekomst achteraan in de file aansluiten. Ik denk dan dat het voordeel dat wij als motorfietsberijder nu nog hebben zal verdwijnen. En dat dit gevaar niet irrealistisch is, blijkt wel uit het feit dat er op diverse provinciale wegen doorgetrokken strepen en inhaalverboden verschijnen. Er gebeuren thans nog te veel motorongevallen doordat enkele bestuurders van motorfietsen roekeloos zijn en massaal de regels aan hun laars lappen. De goedwillende keurig rijdende doorsnee motorrijder wordt hier de dupe van



Misschien dat iemand dit stukje tekst daar even kan posten? O-)
 
fijne vent die novoplast, dat is zon moraal ridder die niets anders te doen heeft denk ik..

maar goed.. dr zijn er genoeg die hem tegen spreken.. dat is dan wel weer mooi :)
 
fijne vent die novoplast, dat is zon moraal ridder die niets anders te doen heeft denk ik..

maar goed.. dr zijn er genoeg die hem tegen spreken.. dat is dan wel weer mooi :)
Vast een tijdelijk gebande Geenstijler die hier maar wat probeert te relschoppen. De stijl is me TE bekend. Negeren is doorgaans de enige goede remedie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan