Wederopbouw Honda CB400T

Kleur Honda:


  • Totaal aantal stemmers
    7
Eerste klappen zijn weer gemaakt, wat een wereld van verschil!! Nog wel even Fine tunen Cq. herstellen naar origineel. Zitten nog iets grotere sproeiers in, en ook gasnaalden weer op de originele hoogte brengen. *O*
 
Dusss.. de actuele status is:
- Nieuwe origineel Luchtfilter huis+filter,
-Nieuwe Bougies,
-Originele maat sproeiers (110),
-Nieuwe Membraan setjes aan de zijkant van Carb.
-Massa punten voor de 100ste x gecheckt, doorgemeten alles Ok,
-Zuigt geen valse lucht,
- kleppen zijn gesteld,

en hij ploft nog steeds... Valt zelfs na een tijdje stationair, uit!!

Ik weet het even niet meer |( :?
 
Wellicht de ontsteking?

Als ik links de bougie dop eraf trek dan blijft hij lopen en doe ik dit rechts dan valt die stil. Beide uitlaat bochten worden wel heet.. B|
 
Kan iets simpels zijn als een bougiekabel of bougie dop. Even uitwisselen en je weet het. Zou zeker ook nog even testen met door met remremreiniger apart in de carbs te spuiten.
Als dat het niet is en de carbs zijn goed, dan moet je bij de basis beginnen. Compressie meten.
 
Kan iets simpels zijn als een bougiekabel of bougie dop. Even uitwisselen en je weet het. Zou zeker ook nog even testen met door met remremreiniger apart in de carbs te spuiten.
Als dat het niet is en de carbs zijn goed, dan moet je bij de basis beginnen. Compressie meten.

Lek test heb ik gedaan, zuigt geen valse lucht! omwisselen van de bougie kabels ook even proberen, gaat dit wel i.v.m. ontsteking volgorde?
Ik heb wel het volgende gelezen:
"Het kan echter ook worden veroorzaakt door een bougiekabel of de tip van de bougie die op de draad wordt aangesloten die wordt beschadigd. Een fout in de motor kan worden opgemerkt door intermitterende stromende of sputterende geluiden van de motor."
Nou sputtert mijn motor behoorlijk...

Compressie heb ik dit weekend gemeten, zit wel iets onder de grens van wat het moet zijn..
 
Omwisselen zou moeten kunnen het is een parallel twin ,dus beide zuigers gaan gelijk op en neer.
Maar wat noem je een ietsje lagere compressie?
 
Omwisselen zou moeten kunnen het is een parallel twin ,dus beide zuigers gaan gelijk op en neer.
Maar wat noem je een ietsje lagere compressie?
Oeps... Logisch, vanmiddag eens testen! Ik krijg steeds meer het idee dat het bij de ontsteking vandaan komt :/

Ik meet 140 aan druk op beide cilinders. Er word 180 opgegeven met een tolerantie van 14 meen ik. Dus deze is wel aan de lage kant maar in ieder geval gelijk.
 
Oeps... Logisch, vanmiddag eens testen! Ik krijg steeds meer het idee dat het bij de ontsteking vandaan komt :/

Ik meet 140 aan druk op beide cilinders. Er word 180 opgegeven met een tolerantie van 14 meen ik. Dus deze is wel aan de lage kant maar in ieder geval gelijk.
40psi is best veel minder,dat is zo,n 2,75 bar,maar dat zal het stotteren wel niet veroorzaken.
 
Bingoooo!

Het ziet er naar uit dat de boosdoener is gevonden. een heel klein stukje, plastic :?, in het kanaal v/d vlotternaald. Kort getest en de plofjes blijven weg ⭕}.

Moet nog wel mee gereden worden, zal mij benieuwen :]:]
 

Bijlagen

  • IMG_2290.jpg
    IMG_2290.jpg
    102,1 KB · Weergaven: 21
  • PHOTO-2019-11-08-17-00-26.jpg
    PHOTO-2019-11-08-17-00-26.jpg
    93,5 KB · Weergaven: 20
Inmiddels twee zijkapjes binnen! Nu langzamerhand alles verder opbouwen, en klaar maken voor een rit (rond het bok weliswaar).

Binnenkort meer!!O-):t
 
Nog iets "bijzonders" ontdekt wat het ploffen kan veroorzaken, bij het loshalen van de gaskabel, i.v.m. vernieuwen. lijkt het erop dat de kabels binnen in (middelste is van start knop) sluiting maakt met de naast liggende.
Motor stationair laten lopen en bij het rommelen aan de kabel begon de motor te ploffen.. :o :o :o
 

Bijlagen

  • Startknop1.jpg
    Startknop1.jpg
    100,3 KB · Weergaven: 20
Nu het Cb'tje eindelijk mooi loopt (zonder ploffen). Ben ik wel tegen iets anders vreemds aangelopen.. Ik kan namelijk de ene keer starten zonder mijn koppelingshendel in te knijpen en dan andere keer moet ik de hendel wel in knijpen.. :?

wie kan mij vertellen wat hoort (zonder of mét koppeling in geknepen).

Wordt dit probleem veroorzaakt door de schakelaar op de koppeling? :?
 
Laatst bewerkt:
Controleer ook of je vrijstandschakelaar wel goed contact maakt als de versnellingsbak in zijn nul staat. Als er geen contact gemaakt wordt denkt het startrelais dat hij in een versnelling staat en moet je de koppeling intrekken om te kunnen starten.
 
Controleer ook of je vrijstandschakelaar wel goed contact maakt als de versnellingsbak in zijn nul staat. Als er geen contact gemaakt wordt denkt het startrelais dat hij in een versnelling staat en moet je de koppeling intrekken om te kunnen starten.

Goeie Tip!! heb hem eraf gehaald en doorgemeten, geen pieptoon hoorbaar... zowel ingedrukt als niet ingedrukt, geeft ook rare waarden aan. Toch uit voorzorg maar een nieuwe aanschaffen. :} :t
 
Ik ga deze volgen! Heb zelf ook een cb400t in de garage staan..
:)Is mijn 1e motor, gekocht toen ik 18 was en destijds opgeknapt, heeft toch wel wat emotionele waarde.
1575023308711.png

Hier op de foto naast mijn cm400t
 

Bijlagen

  • 1575023177849.png
    1575023177849.png
    494,2 KB · Weergaven: 7
Even een Kleine update!:

het is wat rustig geweest, dat komt doordat ik de CB500Four van mijn oom heb overgenomen. De motor is in onderdelen maaaarrrr... het motorblok is al volledige gereviseerd met originele honda parts!. Het was de bedoeling van mijn oom de motor te restaureren maar dit is er nooit van gekomen.. inmiddels staat alles al zo'n 15-20 jaar warm op zijn zolder staat.

Zonde dus!!

Zodoende dat ik deze een tweede leven ga geven en ga opbouwen nog voor de zomer maanden 2020:Y.
Dit project heeft voor mij daarom de voorkeur boven de cb400t. Op de achtergrond wordt er nog wel aandacht besteed aan de 400 maar het zal misschien wat stiller worden.

De opbouw van de 500Four zal meer neigen naar restaureren i.p.v. slechts origineel opbouwen zoals de cb400t. ;)

Aankomende Zaterdag haal ik alles op. Uiteraard zal ik hier een topic van openen! Kan niet wachten! :9~ :9~ *O*

Hopelijk volgen jullie dat topic ook! :}
 
Terug
Bovenaan Onderaan