Weinig vertrouwen in de bochten

Ah die benaming was ik me niet echt bewust van... eens op zoeken... want cornering and braking geeft je bijna alleen waarschuwingsverhalen dat je dat niet moet doen :p
er zijn ook heel veel verhalen dat motorrijden levensgevaarlijk is
 
Dat hangt heel erg af van de motorfiets, bij de een is stepjes aan de grond bijna onmogelijk op de openbare weg, bij de ander gaat dat al bij een snelweg oprit.
Klopt helemaal.
Met mijn huidige motor is het onmogelijk om de linker rand van de band te benutten.
De middenbok verhindert de daarvoor noodzakelijke hoek.
🤗
 
Dat hangt heel erg af van de motorfiets, bij de een is stepjes aan de grond bijna onmogelijk op de openbare weg, bij de ander gaat dat al bij een snelweg oprit.

Daarnaast zijn er velen die niet meehangen of naast de motor durven te hangen... en de motor met de heup omdrukken maar zelf rechtop blijven zitten...
die personen zullen de stepjes veel sneller aan de grond rijden omdat ze de motorfiets onnodig plat drukken ten opzichte van de bocht die ze rijden... Hou die motor iets meer rechtop en ga zelf ernaast hangen en je zult veel sneller kunnen ... tsja alleen minder snel de stepjes op de grond...

Met de Triumph ben ik wel verplicht te gaan hangen... anders rij ik de stepjes bij iedere rotonde aan de grond... :+
Bij de Vmax zit linksom ook de middenbok in de weg...
 
Gisteren een rit van +700 kilometer o.a.door eifel en letzeburg,en heb eens op mijn eigen rijtechniek gelet.(mede door dit topic)
Twee dingen zijn dan ,in mijn perceptie het belangrijkste,door de vele blinde bochten.
Kijk techniek en plaats op de weg.
Het 1 gaat niet zonder het ander.
Door je goed te positioneren, kun je vroeg de bochten inkijken en anticiperen,door zo ver mogelijk te kijken,soms enkele bochten tegelijk.(het tegemoet komende verkeer helpt je ook daarbij)
Rijtechnisch wisselde de manier van rijden,soms bochten in remmend,soms op motorrem,vooral vloeiend proberen te rijden
Veelal met mijn bovenlichaam wat afhangend en af en toe,als de bocht geheel te overzien was ,wat verzitten.
Dan rij ik het fijnste🥳
Het was een geslaagd dagje 👍

IMG-20200707-WA0000.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Rijtechnisch wisselde de manier van rijden
Elke bocht is anders. omhoog, omlaag, knijpend, uitlopend, vuil, natte plekken, verkeer etc.

Alleen al omhoog of omlaag is een bizar verschil in hoe ik een bocht pak, maar gelukkig hoef ik er niet meer over na te denken.
 
Elke bocht is anders. omhoog, omlaag, knijpend, uitlopend, vuil, natte plekken, verkeer etc.

Alleen al omhoog of omlaag is een bizar verschil in hoe ik een bocht pak, maar gelukkig hoef ik er niet meer over na te denken.

Ik ook niet,het was dat ik er bewust op lette. 🤗
 
Elke bocht is anders. omhoog, omlaag, knijpend, uitlopend, vuil, natte plekken, verkeer etc.

Alleen al omhoog of omlaag is een bizar verschil in hoe ik een bocht pak, maar gelukkig hoef ik er niet meer over na te denken.
Dat geldt voor mij inmiddels ook wel, ik heb waarschijnlijk meer kilometers op een motor dan met een auto gemaakt in mijn leven. De meeste motorrijders doen dat anders, een paar duizend kilometers van mei tot september onder goede omstandigheden voor plezier. Je gaat het dan niet voelen,..of je moet daarvoor heel veel meters gemaakt hebben.
 
Dat geldt voor mij inmiddels ook wel, ik heb waarschijnlijk meer kilometers op een motor dan met een auto gemaakt in mijn leven. De meeste motorrijders doen dat anders, een paar duizend kilometers van mei tot september onder goede omstandigheden voor plezier. Je gaat het dan niet voelen,..of je moet daarvoor heel veel meters gemaakt hebben.

🤔 ik rij heel het jaar door maar afwisselend motor en motorscooter.(+ 10000 km/jaar)
Die laatste rijdt weer heel anders en vraagt een andere benadering als de motor.(doe ik ook eifel en letzeburg mee)
Dus voelen is dan tweeledig.

Verder zijn er talenten die het rijden snel onder de knie hebben..
 
Gisteren in Luxemburg binnendoor geslingerd...
Ik moet zeggen dat ik voornamelijk de motor heb afgeschuind en zelf zo rechtop mogelijk ben blijven zitten...
Heeft denk ik ook weer te maken gehad dat "boven een afgrond" leunen mij wat te eng werd....

Was ook blij dat ik op de echt smalle stukken geen tegenligger tegen kwam... een auto als tegenligger had daar waarschijnlijk niet meer gepast.
Het irritantste op die wegen was echter al het blad"groen" wat er nog lag... heb daar op die stukken geloof ik ook niet veel harder dan 50Km/u gereden.

In het algemeen mix ik het afschuinen en het "hangen" door elkaar en dat doe ik redelijk onbewust... verders niet heel veel op gelet.
(Inmiddels 67202 Km op de teller van mijn eigen motor gezet.... Km's in auto, niet zo heel veel meer, heb geen eigen auto... )
 
Gisteren in Luxemburg binnendoor geslingerd...
Ik moet zeggen dat ik voornamelijk de motor heb afgeschuind en zelf zo rechtop mogelijk ben blijven zitten...
Heeft denk ik ook weer te maken gehad dat "boven een afgrond" leunen mij wat te eng werd....

Was ook blij dat ik op de echt smalle stukken geen tegenligger tegen kwam... een auto als tegenligger had daar waarschijnlijk niet meer gepast.
Het irritantste op die wegen was echter al het blad"groen" wat er nog lag... heb daar op die stukken geloof ik ook niet veel harder dan 50Km/u gereden.


In het algemeen mix ik het afschuinen en het "hangen" door elkaar en dat doe ik redelijk onbewust... verders niet heel veel op gelet.
(Inmiddels 67202 Km op de teller van mijn eigen motor gezet.... Km's in auto, niet zo heel veel meer, heb geen eigen auto... )

Ik weet niet waar jij gereden hebt maar bladgroen op de weg ben ik niet tegengekomen ,wel 1 weg waar men de berm aan het maaien was
en er wat groen op de weg lag.
Lijkt me verder niet fijn als je met angst rondrijdt.
Denk er niet eens over na ,tegenliggers,afgrond etc
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: JBi
Gisteren in Luxemburg binnendoor geslingerd...
Ik moet zeggen dat ik voornamelijk de motor heb afgeschuind en zelf zo rechtop mogelijk ben blijven zitten...
Heeft denk ik ook weer te maken gehad dat "boven een afgrond" leunen mij wat te eng werd....

Was ook blij dat ik op de echt smalle stukken geen tegenligger tegen kwam... een auto als tegenligger had daar waarschijnlijk niet meer gepast.
Het irritantste op die wegen was echter al het blad"groen" wat er nog lag... heb daar op die stukken geloof ik ook niet veel harder dan 50Km/u gereden.

In het algemeen mix ik het afschuinen en het "hangen" door elkaar en dat doe ik redelijk onbewust... verders niet heel veel op gelet.
(Inmiddels 67202 Km op de teller van mijn eigen motor gezet.... Km's in auto, niet zo heel veel meer, heb geen eigen auto... )
Kom je wel is met de auto in het buitenland? :9

Vorige week in Lux gereden, op soms wat gemaai niks aan de hand. Ohja en een super lang stuk weg met grind, niks aan de hand gewoon gas erop. :+
Realiseerde me wel dat ik toch ietwat vermogen mis en de remmen shit zijn op Strom..

20200629_120527.jpg
 
Ik weet niet waar jij gereden hebt maar bladgroen op de weg ben ik niet tegengekomen ,wel 1 weg waar men de berm aan het maaien was
en er wat groen op de weg lag.

Aarlen naar Hillesheim binnendoor over de kleine wegen door Luxemburg...
Met kleine wegen bedoel ik dan wegen die niet breder waren dan 1 auto....
Maar goed, daar vraag je dan ook om als je dit soort wegen in rijd...

1594200457273.png


Die weg waar men aan het maaien was ben ik ook tegen gekomen, dat beetje groen wat er lag was niks...
Ik reed over "bospaden" die echt nog vol los rotzooi lagen met 2 sporen "vrij gereden".... Misschien niet helemaal de bedoeling geweest dat ik daar met de motor terecht zou komen....



Kom je wel is met de auto in het buitenland? :9

Vorige week in Lux gereden, op soms wat gemaai niks aan de hand. Ohja en een super lang stuk weg met grind, niks aan de hand gewoon gas erop. :+
Realiseerde me wel dat ik toch ietwat vermogen mis en de remmen shit zijn op Strom..

Nee? :p heb geen auto... :+ Maar ja, ik ken t soort wegen... Rechtdoor geef ik niks om, maar scherpe bochten met 1 kant "muur" en aan de andere kant afgrond, zonder vangrail.... is toch even knopje omzetten...
En misschien de panniers met (50+Kg) rotzooi thuis laten en gewoon een "slanke" motor mee nemen.
(En wat vaker offroad durven te gaan)
 
Laatst bewerkt:
Nee? :p heb geen auto... :+ Maar ja, ik ken t soort wegen... Rechtdoor geef ik niks om, maar scherpe bochten met 1 kant "muur" en aan de andere kant afgrond, zonder vangrail.... is toch even knopje omzetten...
En misschien de panniers met (50+Kg) rotzooi thuis laten en gewoon een "slanke" motor mee nemen.
Dat is sowieso een goed idee, less is more (in dit geval).

Dat wegje op mijn foto ging ook dwars door het bos, dus ook afgrond, wat modder enzo. Gewoon zorgen dat je de motor op de weg houd en dan helpt niet teveel nadenken heel goed, niet te gek maar ook niet te voorzichtig. :Y

Op krappe weggetjes (waar ik ook graag rijdt) nog nooit echt problemen ervoeren, zowel in de auto of op de motor niet. Meestal past het wel en gaat het vanzelf.
Wel is een grapjas die achteruit ging rijden heuvel af om ruimte te maken voor een andere auto, maar ik stond erachter met de motor. Dat was wel kut. _O-
Achteraf gezien iets meer ruimte moeten houden mja was wat geïrriteerd omdat die doos mij er gewoon niet langs liet gaan.
 
Dat is sowieso een goed idee, less is more (in dit geval).

Dat wegje op mijn foto ging ook dwars door het bos, dus ook afgrond, wat modder enzo. Gewoon zorgen dat je de motor op de weg houd en dan helpt niet teveel nadenken heel goed, niet te gek maar ook niet te voorzichtig. :Y

Op krappe weggetjes (waar ik ook graag rijdt) nog nooit echt problemen ervoeren, zowel in de auto of op de motor niet. Meestal past het wel en gaat het vanzelf.
Wel is een grapjas die achteruit ging rijden heuvel af om ruimte te maken voor een andere auto, maar ik stond erachter met de motor. Dat was wel kut. _O-
Achteraf gezien iets meer ruimte moeten houden mja was wat geïrriteerd omdat die doos mij er gewoon niet langs liet gaan.

Wat voor motor rijdt je.
Met de mijne en de daarbij behorende banden waag ik me niet op bospaden.
Smallere wegen schuw ik niet.
 
Dat is sowieso een goed idee, less is more (in dit geval).

Dat wegje op mijn foto ging ook dwars door het bos, dus ook afgrond, wat modder enzo. Gewoon zorgen dat je de motor op de weg houd en dan helpt niet teveel nadenken heel goed, niet te gek maar ook niet te voorzichtig. :Y

Op krappe weggetjes (waar ik ook graag rijdt) nog nooit echt problemen ervoeren, zowel in de auto of op de motor niet. Meestal past het wel en gaat het vanzelf.
Wel is een grapjas die achteruit ging rijden heuvel af om ruimte te maken voor een andere auto, maar ik stond erachter met de motor. Dat was wel kut. _O-
Achteraf gezien iets meer ruimte moeten houden mja was wat geïrriteerd omdat die doos mij er gewoon niet langs liet gaan.

Njah :) een "koel hoofd" houden is belangrijk
Reed op dat soort weggetjes ook eerder 30 tot 50Km/u dan 70 tot 90Km/u (wat daar zou mogen...)
Zou ergens graag nog wat harder willen (durven) gaan maar goed, dan moet ik wat meer vertrouwen krijgen weer :)
Tot mijn ongeluk zo'n 2 jaar geleden had ik op mijn woon-werk route een kleine rotonde waar ik met gemak 50Km/u 3 kwart rond ging, ook als het regende...
Sinds dat ik er op de snelweg af ben geduwd in een bocht niet meer met m'n stepjes op de grond geweest... langzaam maar zeker komt dat wel weer.
Haarspeld naar boven doe ik nu ook nog met max 10 a 20 Km/u, voorheen ging dat ook veel sneller... (En belangrijker ik blijf op mijn eigen weghelft!)


Wat voor motor rijdt je.
Met de mijne en de daarbij behorende banden waag ik me niet op bospaden.
Smallere wegen schuw ik niet.

Mijn NC750X met Road5 is ook geschikter voor on the road dan offroad... maar ik waag het er wel vaak op... en soms moet ik omdraaien... of later "graven" om m'n motor weer vrij te krijgen. ("weg" nr 4 Helmond brouwhuis in, dat is heel los zand... en als je te hard gaat graaf je je motor in :+ )
 
Njah :) een "koel hoofd" houden is belangrijk
Reed op dat soort weggetjes ook eerder 30 tot 50Km/u dan 70 tot 90Km/u (wat daar zou mogen...)
Zou ergens graag nog wat harder willen (durven) gaan maar goed, dan moet ik wat meer vertrouwen krijgen weer :)
Tot mijn ongeluk zo'n 2 jaar geleden had ik op mijn woon-werk route een kleine rotonde waar ik met gemak 50Km/u 3 kwart rond ging, ook als het regende...
Sinds dat ik er op de snelweg af ben geduwd in een bocht niet meer met m'n stepjes op de grond geweest... langzaam maar zeker komt dat wel weer.

Haarspeld naar boven doe ik nu ook nog met max 10 a 20 Km/u, voorheen ging dat ook veel sneller... (En belangrijker ik blijf op mijn eigen weghelft!)




Mijn NC750X met Road5 is ook geschikter voor on the road dan offroad... maar ik waag het er wel vaak op... en soms moet ik omdraaien... of later "graven" om m'n motor weer vrij te krijgen. ("weg" nr 4 Helmond brouwhuis in, dat is heel los zand... en als je te hard gaat graaf je je motor in :+ )

Begrijpelijk en herkenbaar.
Rustig aan opbouwen.
 
[..]
Tot mijn ongeluk zo'n 2 jaar geleden had ik op mijn woon-werk route een kleine rotonde waar ik met gemak 50Km/u 3 kwart rond ging, ook als het regende...
Sinds dat ik er op de snelweg af ben geduwd in een bocht niet meer met m'n stepjes op de grond geweest... langzaam maar zeker komt dat wel weer.
Haarspeld naar boven doe ik nu ook nog met max 10 a 20 Km/u, voorheen ging dat ook veel sneller... (En belangrijker ik blijf op mijn eigen weghelft!)
[..]
Begrijpelijk... blijven rijden en rustig opbouwen... vooral op je eigen tempo en niet op die van een ander.

Ik ben 4 jaar terug onderuit gegaan door olie op de weg... toevallig was het hele voorval op bewakingscamera's vastgelegd... raar om jezelf onderuit te zien schieten...

Ook al was het op een lage snelheid... het heeft me best wel tijd gekost om het vertrouwen terug te krijgen... vooral in nat weer... en soms schiet het nog wel eens door m'n hoofd...
 
Dat hangt heel erg af van de motorfiets, bij de een is stepjes aan de grond bijna onmogelijk op de openbare weg, bij de ander gaat dat al bij een snelweg oprit.
Denk dat ik de king ben hier. Ik had mijn stepjes al aan de grond op de parkeerplaats....

Dat was helaas vóórdat ik aan mijn schijfremslot dacht. -O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan