welk product/dienst mis je bij je dealer?

Heeft een dergelijke zaak kans van slagen?

  • absoluut, doen!

    Stemmen: 18 43,9%
  • denk het niet

    Stemmen: 2 4,9%
  • kansloze zaak

    Stemmen: 21 51,2%

  • Totaal aantal stemmers
    41
Bezint voor ge begint!!
Denk eraan dat een zaak niet alleen geld kan opleveren, maar vooral ook geld kóst!
Huur,telefoon,alarminstallatie+servicecontract,meldkamerbijdrage,brandblusapparatuur+servicecontract,(legale!!)software met bijbehorende verplichte service contracten,hardware,diverse verzekeringen,bijdrage kamerv.koophandel,bankcontracten,boekhouderskosten,stookkosten,electra,kantoorkosten,renteverlies aan je geïnvesteerde produkten,dead-stock,verzendkosten bij kleinere orders die je slecht door kunt berekenen en noem maar op!
En denk eraan, de gemiddelde motorrijder denkt dat op goede spullen zo'n 40-60% marge zit, maar het zal je snel (héél snel) duidelijk worden dat dit NIET het geval is, goede spullen zijn DUUR, óók inkoop!
Ik zou er toch nog maar eens een nachtje over slapen, en alleen als je véél eigen geld achter de hand hebt zou ik 't proberen, dan blijf je hoogstens bankroet achter, maar tenminste zonder schuld!
 
Bezint voor ge begint!!
Denk eraan dat een zaak niet alleen geld kan opleveren, maar vooral ook geld kóst!
Huur,telefoon,alarminstallatie+servicecontract,meldkamerbijdrage,brandblusapparatuur+servicecontract,(legale!!)software met bijbehorende verplichte service contracten,hardware,diverse verzekeringen,bijdrage kamerv.koophandel,bankcontracten,boekhouderskosten,stookkosten,electra,kantoorkosten,renteverlies aan je geïnvesteerde produkten,dead-stock,verzendkosten bij kleinere orders die je slecht door kunt berekenen en noem maar op!
En denk eraan, de gemiddelde motorrijder denkt dat op goede spullen zo'n 40-60% marge zit, maar het zal je snel (héél snel) duidelijk worden dat dit NIET het geval is, goede spullen zijn DUUR, óók inkoop!
Ik zou er toch nog maar eens een nachtje over slapen, en alleen als je véél eigen geld achter de hand hebt zou ik 't proberen, dan blijf je hoogstens bankroet achter, maar tenminste zonder schuld!

Thanx voor dit rijtje! ik ga dit zeker meenemen in het bedrijfsplan en de bijbehorende financiele kant.

Ik kom net terug uit Duitsland en heb zeker een goed gesprek gehad. Nu alles een s goed op papier zetten en er even over slapen.

Nog meer ideen en zaken waar ik rekening me moet houden?
 
En misschien kan je een wel een werkplaats(je) inrichten waar de klanten tegen geringe betaling gebruik van kunnen maken. Probleem wat ik van veel mensen (incl mezelf) hoor is dat ze best zelf willen sleutelen maar er de middelen niet voor hebben, ik kom en ruimte en goed gereedschap tekort. (gedore ring/steeksleutel set en schroevendraaiers kom je niet echt ver mee)

Als je een dynobank erbij hebt ben je natuurlijk helemaal de beste, echter moet je wel iemand in dienst hebben die een brommer kan afstellen.

En als ik naar mezelf kijk denk ik dat de prijs niet zo heel erg interessant is, als jij mensen normaal, vriendelijk en gezellig benaderd en ze zo goed mogelijk helpt, mag de prijs best iets hoger zijn. Ik koop veel via interenet, maar voor de motor loop ik liever een zaak in waar je een bak koffie krijgt en ff kan kletsen, komt ws omdat het hobby is.

Ik hou welde prijzen op i-net in de gaten natuurlijk, ik ga op 100€ geen 150€ betalen omdat het zo gezellig is. ;)
 
Qua prijs zal een particulier het zeker niet goedkoper halen, daar ik de mogelijkheid heb om enige importeur te worden voor de Benelux wat betreft de polyester delen.
Dit houdt ook in dat de fabriek niet aan particulieren en bedrijven in dit gebied verkoopt, zonder mijn tussenkomst.

Echter zal de marge moeten bepalen of ik kan concureren met bv een louis.de.

Denk er ook aan dat steeds meer mensen per internet bestellen (ebay en marktplaats). Ikzelf heb m'n banden er al besteld en eventueel een kuipruitje kan ik voor weinig in Duitsland laten overkomen en dat vanuit m'n luie stoel thuis.
 
Thanx voor dit rijtje! ik ga dit zeker meenemen in het bedrijfsplan en de bijbehorende financiele kant.

Ik kom net terug uit Duitsland en heb zeker een goed gesprek gehad. Nu alles een s goed op papier zetten en er even over slapen.

Nog meer ideen en zaken waar ik rekening me moet houden?
Wat te denken van de rechtsvorm van je onderneming. Bij een eenmanszaak en vof is de eigenaar hoofdelijk aansprakelijk en kunnen ze dus ook beslag leggen op prive-goederen mocht het niet goed uitpakken. Bij een BV moet je eerst flink kapitaal storten (+/- €18.000) maar is dat ook wat je kwijt bent bij failliessement, ze kunnen niet je prive-goederen opeisen. Verder is hier ook een belastingverhaal aan gekoppeld, eenmanszaak en vof betalen inkomstenbelasting, een BV vennootschapsbelasting.

En dit zijn slechts 2 voorbeelden, komt nog meer bij kijken en er zijn nog wel een paar rechtsvormen die je kunt kiezen.

Succes en ga niet over 1 nacht ijs.
 
ff een bedrijfsslogan "gebruiken"

Informatie is alles ...

Oftewel zorg dat je je klanten op de hoogte houdt.

Wat mij altijd stoort (als je iets bestelt bij een motorzaak) dat er geroepen wordt: VOlgende week is het binnen. Soms bieden ze aan om te bellen -> dan hoor je een tijd (2 weken) niets, ga je zelf bellen en blijkt het al een week binnen te zijn B| . Als ze het niet aanbieden en je gaat je bestelde goederen een week later ophalen zijn ze nog niet binnen B| Nee volgende week misschien :?

Kom je beloftes na, en laat weten dat het je niet lukt. Dat is niet zo erg,maar om voor niets te zitten wachten, of erger voor niets komen is niet leuk (en kost klanten :X iig deze klant :) )
 
Ik ben niet zo'n sleutelaar, dus spullen laten monteren zou mijn voorkeur hebben.

Een werkplaats voor de klanten aanbieden zoals hierboven geopperd is een leuk idee, maar eindig je dan niet met minder gereedschap dan je begint? :X
 
Persoonlijk denk ik dat concureren tegen het internet een hele zware strijd zal worden.
Voorheen was de concurentie plaatselijk, maar door het internet moet je met de hele wereld concureren.

Waar volgens mij wel vraag naar is:

Het monteren van de door de klanten aangeschafte artikelen.
Mensen bestellen (al dan niet in overleg)zelf op het internet en laten deze onderdelen dan door jou monteren.

Er zijn nu al zat producten te koop, die de gemiddelde particulier niet zelf kan monteren.
B.v. banden, dyno-kits/powercommanders, aangepaste vering etc.

Het zou ook helpen als je goed kontakt had met een spuiter/kunstof specialist.
Dan kan je met de klant overeen komen dat je het onderdeel in de juiste kleur laat spuiten, voordat je het monteerd.

Maar of dit haalbaar is, zou ik dus echt niet weten.
 
Even voor de duidelijkheid.

Ik neem een internet shop over met zeer concurrerende prijzen t.o.v. een Louis.de

(denk hierbij ook aan hetzelfde gamma, van plastic tot banden en van accu's tot dempers kleding en gereedschap)
Hierbij heb ik het alleenrecht voor verkoop van de polyester delen voor de benelux, waarbij ik mijn eigen marge bepaal.

Deze delen zijn absoluut van bovengemiddelde kwaliteit en zeker concurrerend met de andere internet winkels.

Enige voordeel is, is dat deze producten zowel via internet te bestellen zijn, als via de winkel voor dezelfde prijs.

Hierbij kan de klant dan wel zien en voelen wat ie koopt, wat bij de andere internet shops niet kan, bovendien kan ie het laten monteren.

Ik denk ook aan een spuitcabine, maar ik kan alles ook in de lak bestellen, Moet even kijken wat gunstiger is qua prijs.
 
Even voor de duidelijkheid.

Ik neem een internet shop over met zeer concurrerende prijzen t.o.v. een Louis.de

(denk hierbij ook aan hetzelfde gamma, van plastic tot banden en van accu's tot dempers kleding en gereedschap)
Hierbij heb ik het alleenrecht voor verkoop van de polyester delen voor de benelux, waarbij ik mijn eigen marge bepaal.

Deze delen zijn absoluut van bovengemiddelde kwaliteit en zeker concurrerend met de andere internet winkels.

Enige voordeel is, is dat deze producten zowel via internet te bestellen zijn, als via de winkel voor dezelfde prijs.

Hierbij kan de klant dan wel zien en voelen wat ie koopt, wat bij de andere internet shops niet kan, bovendien kan ie het laten monteren.

Ik denk ook aan een spuitcabine, maar ik kan alles ook in de lak bestellen, Moet even kijken wat gunstiger is qua prijs.

Aha dat verduidelijkt de zaak :)

Maar als je het voor elkaar krijgt, is met name de het in kleur leveren een duidelijk voordeel,zeker als dat tegen aantrekkelijke prijzen gebeurt :}
 
ff een bedrijfsslogan "gebruiken"

Informatie is alles ...

Oftewel zorg dat je je klanten op de hoogte houdt.

Wat mij altijd stoort (als je iets bestelt bij een motorzaak) dat er geroepen wordt: VOlgende week is het binnen. Soms bieden ze aan om te bellen -> dan hoor je een tijd (2 weken) niets, ga je zelf bellen en blijkt het al een week binnen te zijn B| . Als ze het niet aanbieden en je gaat je bestelde goederen een week later ophalen zijn ze nog niet binnen B| Nee volgende week misschien :?

Kom je beloftes na, en laat weten dat het je niet lukt. Dat is niet zo erg,maar om voor niets te zitten wachten, of erger voor niets komen is niet leuk (en kost klanten :X iig deze klant :) )

Wat ik had bij een muziekwinkel, is dat ik een bepaald drumstel wilde, en die kerel belde per direct nog naar de leverancies :) Zo kan het dus ook :)
 
Qua prijs zal een particulier het zeker niet goedkoper halen, daar ik de mogelijkheid heb om enige importeur te worden voor de Benelux wat betreft de polyester delen.
Dit houdt ook in dat de fabriek niet aan particulieren en bedrijven in dit gebied verkoopt, zonder mijn tussenkomst.

Echter zal de marge moeten bepalen of ik kan concureren met bv een louis.de.

ik denk dat dit aardig lukt, maar dat bespreek ik vanavond.

Wat het zelf sleutelen betreft, dat ligt voor iedereen anders. Ikzelf kan alles monteren, maar als ik een akra van 1500 euro koop, mag mn dealer hem er lekker onder zetten. Laat hem de krassen maar maken, ben ik iig verzekerd toch!

Andere bedrijven zoals Louis, en dan hebben we nog altijd de VS etc. Zelfs met het lappen van belasting ben je vaak nog goedkoper uit. Maar bestellen in NL is wel makkelijker/sneller. Dat opzetten heeft voor zulke dingen misschien idd wel nut :)
Misschien kan je banden erop zetten...Er zijn nogal wat mensen die ergens anders banden kopen (bandenman), maar hun band erop willen laten zetten door een bedrijf voor een degelijke prijs ;)
 
Andere bedrijven zoals Louis, en dan hebben we nog altijd de VS etc. Zelfs met het lappen van belasting ben je vaak nog goedkoper uit. Maar bestellen in NL is wel makkelijker/sneller. Dat opzetten heeft voor zulke dingen misschien idd wel nut :)
Misschien kan je banden erop zetten...Er zijn nogal wat mensen die ergens anders banden kopen (bandenman), maar hun band erop willen laten zetten door een bedrijf voor een degelijke prijs ;)

Bandjes is iid een kleine moeite om mee te nemen. Is wel een goed plan!
 
Dat idee van Flagg met de werkplaats met gereedschap/dyno is naar mijn idee helemaal goed, denk zeker wel dat hier behoefte aan is :)

Ik heb er nog geen tijd voor/zin in gehad om het te doen :P Dat is heel wat anders...winterbikkelprutser :9
smoesjes gozert, zeker ook twee linker handschoenen? :9
maar goed, laten we het topic van een man met een missie maar niet verder gaan vervuilen met ons nutteloos gezwets :)
 
Ik denk dat het faalt.
a) mensen willen zelf sleutelen
b) Mensen laten zelf importeren en ik denk niet dat jij daar met je prijzen tegenop kan.

gerapjas

er zijn er genoeg bij die echt geen verstand hebben( van motoren ), maar die wel veel geld hebben, en een dure fiets waar ze het liefst niet op rijden, maar waar wel verlichte bougiedoppen in moeten, en een carbon huggertje, en uiteraard een niet originele demper.
dat zijn toch de klanten waar TS het van zou moeten hebben.

ikzelf koop meestal gebruikte onderdelen, behalve pakkingen enzo, liefst ietwat beschadigd, dan zijn ze nog wat goedkoper. ik zet het er ook zelf op meestal, maar ik heb dan ook geen bakken met geld

@TS: overigens koop ik vaak gereedschap dat past bij het gebruik. heb vorige week een ketting klinker van 50€ gekocht. redelijk bedrag, maar zeker een stevig ding, en die gaat echt niet kapot. zon ding van 150€ ga ik echt niet kopen voor die ene ketting in het jaar. Als je je ook richt op mensen die het een en ander zelf doen, is het misschien raadzaam om net dat gereedschap op de plank te hebben dat redelijk betaalbaar is, maar net iets beter als die zooi van de praxis

( al heb ik afgelopen weekend een 32mm dop voor 5 euro van de hornbach gehaald, en geloof me die kan heeeeeeeeeeeeeeeel wat hebben )
 
Laatst bewerkt:
Gereedschap zit inderdaad ook in het gamma, deze valt dan ook net tussen gamma en bv gedore in!
 
gerapjas

er zijn er genoeg bij die echt geen verstand hebben( van motoren ), maar die wel veel geld hebben, en een dure fiets waar ze het liefst niet op rijden, maar waar wel verlichte bougiedoppen in moeten, en een carbon huggertje, en uiteraard een niet originele demper.
dat zijn toch de klanten waar TS het van zou moeten hebben.

Heel leuk allemaal en je hebt ookg elijk, maar daar haal je bij lange na geen vetpot uit... Vooruit geblikt, zou ik het niet doen, maarja...ondernemen = risico nemen.
 
Hoeft ook geen vetpot te zijn.
Als ik dit naast mn gewoone baan kan doen om op te starten, kan ik de eerste tijd met een hele kleine winst cq kiet spelen rondkomen.

Het gaat er dan om dat ik in de komende jaren iets kan opbouwen en uitbreiden.
 
even een update:

heb gesproken over een pandje. Dat ziet er gunstig uit. Is via een kennis van me, dus dat kan ik gewoon per maand huren, geen jaarcontract oid.
Bovendien voor weinig geld!

Nu even een lijst gaan maken met aan te schaffen materialen.

Ik denk daarbij aan een bandenautomaat, gereedschap, compressor enz
Laptop en kassa, eventueel software voor voorraad e.d

nog goeie ideeen?

Laswerk e.d kan ik aan de overkant van het pand laten doen, dat is 2 stappen lopen en dan zit ik bij een bevriende metaal bewerker!
 
Laatst bewerkt:
even een update:

heb gesproken over een pandje. Dat ziet er gunstig uit. Is via een kennis van me, dus dat kan ik gewoon per maand huren, geen jaarcontract oid.
Bovendien voor weinig geld!

Nu even een lijst gaan maken met aan te schaffen materialen.

Ik denk daarbij aan een bandenautomaat, gereedschap, compressor enz
Laptop en kassa, eventueel software voor voorraad e.d

nog goeie ideeen?

Laswerk e.d kan ik aan de overkant van het pand laten doen, dat is 2 stappen lopen en dan zit ik bij een bevriende metaal bewerker!

Hoe meer je zelf gaat doen hoe groter de kans is dat je met milieu wet- en regelgeving te maken krijgt. Milieucontroles.

Zelf spuiten = goed afzuiging (buren geen last) / filters / opslag gevaarlijke stoffen / vloeistofdichte vloeren etc.

En zo zijn er dan nog veel meer regeltjes = $$$$
 
Spuiten heb ik al uit mn hoofd gezet. Teveel regels idd, en aanschaf van verf, spuitcabine en bovendien de moeilijkheidsgraad van het goed spuiten van meerdere lagen is ook een reden.

Dus de spuitcabine gaat hem niet worden!
 
Met alleen een bandenmontage machine ben je er niet, een dynamisch balanceer apparaat heb je ook nodig om het goed te doen.
Ook al gedacht aan afvoer van banden/accu's/afgewerkte olie/poetsdoeken/oliefilters/remvloeistof etc?
Een werkplaats met vloeistofdichte vloer, opslag van olie en gevaarlijke stoffen?
Ik zou ook erg graag iets voor mezelf beginnen, maar omdat ik weet wat er allemaal bij komt kijken hier in het van achterlijke regeltjes vergeven Nederland durf ik het niet aan.
Jij wel zo te zien, heel veel succes gewenst!
 
Omdat ik waarschijnlijk ga beginnen in een loods achter mn oude werkgever (scooters en fietsen) heb ik alles tot mn beschikken qua afvoeren van onderdelen enz.

Bovendien heb ik dan ook gelijk wat ondersteuning qua kennis van hen.
 
Heb bijna blauwe klauwen van het typen! :)

Heeft er nog iemand goede info over waar ik omzetten en afzetgegevens voor wat betreft de motorbranche kan vinden??

heb via statline.cbs.nl al gevonden hoeveel motoren er in NL rondrijden enz, maar wil alle info die ik kan vinden
 
Terug
Bovenaan Onderaan