welk product/dienst mis je bij je dealer?

Heeft een dergelijke zaak kans van slagen?

  • absoluut, doen!

    Stemmen: 18 43,9%
  • denk het niet

    Stemmen: 2 4,9%
  • kansloze zaak

    Stemmen: 21 51,2%

  • Totaal aantal stemmers
    41
hmm..kan zo gauw even niets bedenken wat ik mis e.d. behalve dan dat ik vind dat de communicatie van zaken wel wat beter kan.
heb bijvoorbeeld 3 weken voor nop gedacht dat de spuiter nogal langzaam was wat betreft reperatie. bleek dat die eikels van die motorzaak die 3 weken mijn kuipje nog gewoon hadden liggen en niet aan de spuiter gegeven. en ondertussen tegen mij roepen dat de spuiter ziek was, etc.... (terwijl de spuiter mij vertelde dat hij in geen 5 jaar ziek geweest is.....)
en verder, laat je niet ontmoedigen! sowieso dat je al aan het praten bent met fabrikanten e.d verdient mijn respect.
ik hoop dat het wat wordt!
 
Veel succes met de zaak, vind het best spannend.
Een paar tips :
-Vermijd de "goed in wat ik kan maar kut in administratie" valkuil
-Heb je nagedacht over concurrenten, de markt, jouw product, het klinkt misschien saai maar een lekker boek over marketing of business kan je misschien nog wat helpen.
- wil je concurreren met zaken als Louis (internet)of wil je iets exclusiefs opbouwen (maatwerk) dat lijken mij twee verschillende klantensegementen en daar houdt de klant niet van : een zaak is of het een of het ander. (cq ik koop geen Acro bij louis maar ook geen wd40 bij de merkdealer)
- je moet klanten vinden en behouden, hoe ga je dat doen ?
- heb je met motorzaken in je buurt gesproken ? Die zitten misschien helemaal niet op je wachten...of misschien juist wel. Misschien kan jij net die nicheproducten aanbieden waarvoor zij niet de tijd/expertise hebben ?
- internet is zalig voor de klant : wereldwijd prijzen vergelijken. Ook al ben je exclusief verdeler voor de benelux, als ik zie dat hetzelfde polyester stukje goedkoper is bij de exclusieve spaanse importeur, koop ik het daar wel. Misschien kom ik het eerste wel met de glimlach bij jou bekijken om het dan doodleuk ergens anders te bestellen.

Allee nog eens succes en hou ons op de hoogte, jammer genoeg zit ik wellicht te ver van je vandaan maar anders kwam ik wel eens kieken.

J
 
Wat te denken van de rechtsvorm van je onderneming. Bij een eenmanszaak en vof is de eigenaar hoofdelijk aansprakelijk en kunnen ze dus ook beslag leggen op prive-goederen mocht het niet goed uitpakken. Bij een BV moet je eerst flink kapitaal storten (+/- €18.000) maar is dat ook wat je kwijt bent bij failliessement, ze kunnen niet je prive-goederen opeisen. Verder is hier ook een belastingverhaal aan gekoppeld, eenmanszaak en vof betalen inkomstenbelasting, een BV vennootschapsbelasting.

En dit zijn slechts 2 voorbeelden, komt nog meer bij kijken en er zijn nog wel een paar rechtsvormen die je kunt kiezen.

Succes en ga niet over 1 nacht ijs.

het is niet moeilijk gewoon twee of meerdere bv's.
de ene bv huurt de andere en dan het bedrijf in een naamloze bv.
die jouw weer in huurt en je betaald naar de uren die je er in zet, gaat uit betalen.
dan als er één failliet gaat, heb je altijd een bv om door tegaan en zo draai jij niet voor de kosten op.
jaa altijd een beetje.
 
probeer voor je administratie gewoon een oude pc te gebruiken met tweedehands software. scheelt veel geld,
desnoods begin je gewoon met een oude access en wat macros oid.

Goede winkel online, mail beantwoord vragen snel.
Volgens mij moeten mensen het je ook gewoon gunnen, volgens mij zit dat bij jou wel goed.

oh en als je oplet hoef je helemaal niet eerst een BV te hebben (veel teveel geld), ga er gewoon in met wat eigen geld, probeer er gewoon meer van te maken zonder hele vette investeringen te doen. dus gewoon niet teveel lenen e.d.
Als het niet goed mocht gaan beindig je gewoon tijdig de boel. Zorg gewoon dat je lasten niet te hoog zijn en je nergens LANG aan vast zit.

succes
 
Ik heb dit topic helemaal doorgelezen,en het lijkt natuurlijk wel leuk.
Maar het lijkt me erg duur worden voor een beginnende zaak om de voorraad zo groot telaten zijn dat je alles kan laten zien
Vooral in de supersport wereld met ieder jaar weer een heeeeeel nieuw type heb je als je van alle type (bouwjaren) R1 een hugger op voorraad wilt hebben misschien al 6 verschillende
Dan zul je na verloop van tijd met een heleboel onderdelen blijven zitten
Daar gaat erg veel geld in zitten
Dan met de levering,bij een duitse leverant zou het nog wel gaan ,maar als je bijv spul uit italie gaat importeren kun je wel eens veel boze klanten krijgen door de lange levertijden
 
alles komt uit duitsland en over het algemeen heb ik dan een levertijd van max 1 week. exoten daar gelaten.
Ik wil heel veel gaan werken met foto''s van de onderdelen.

Als je de pasvorm en kwaliteit van een onderdeel ziet, ook al is dat niet het juiste onderdeel voor jouw fiets, ben je denk wel overtuigd dat je kan bestellen toch?
 
Heb overleg gehad met meerdere mensen uit de motorwereld.
Het is me nu wel duidelijk dat het reguliere onderhoud c.q. schadeherstel er ook bij zal moeten alsmede in en verkoop van 2e hands motoren wil ik een beetje kunnen draaien.
Dit neem ik dus ook mee in mn plan.


Wat is bij jullie zo ongeveer de wachttijd voor het wegbrengen van je motor?
Ik hoor verhalen hier in de omgeving van 1 tot 2 maanden voor simpel onderhoud.
Dat is dus wel gunstig!
 
Heb overleg gehad met meerdere mensen uit de motorwereld.
Het is me nu wel duidelijk dat het reguliere onderhoud c.q. schadeherstel er ook bij zal moeten alsmede in en verkoop van 2e hands motoren wil ik een beetje kunnen draaien.
Dit neem ik dus ook mee in mn plan.


Wat is bij jullie zo ongeveer de wachttijd voor het wegbrengen van je motor?
Ik hoor verhalen hier in de omgeving van 1 tot 2 maanden voor simpel onderhoud.
Dat is dus wel gunstig!

Het klinkt al bijna als een "normale" motorzaak, was eigenlijk je bedoeling niet om dat juist niet te zijn?
Als je schadeherstel/onderhoud/verkoop er ook wil gan bij doen, dan komt er nog veel meer bij kijken.
Hoe kom je aan prijzen voor je schadetaxaties bijvoorbeeld?
En originele onderdelen zal ook wel niet meevallen omdat je geen dealer bent.
Je kunt wel onderdelen gaan bestellen bij een grote dealer of een bedrijf als Japarts, maar de marges die je dan hebt zijn eigenlijk te klein om goed rond te komen. Zeker als je weet dat 99% van je klanten om korting gaan vragen.
Ook ben je daarmee afhankelijk van anderen om je onderdelen op tijd geleverd te krijgen, en zeker omdat je de nadruk wil leggen op snelheid van leveren etc. lijkt me dat een punt waar je goed over na moet gaan denken?
Heb je wel een idee wat de marges en condities zijn van bij de diverse merken trouwens?
 
Heb overleg gehad met meerdere mensen uit de motorwereld.
Het is me nu wel duidelijk dat het reguliere onderhoud c.q. schadeherstel er ook bij zal moeten alsmede in en verkoop van 2e hands motoren wil ik een beetje kunnen draaien.
Dit neem ik dus ook mee in mn plan.


Wat is bij jullie zo ongeveer de wachttijd voor het wegbrengen van je motor?
Ik hoor verhalen hier in de omgeving van 1 tot 2 maanden voor simpel onderhoud.
Dat is dus wel gunstig!
voor de grote beurt moet ik me twee weken van te voren aanmelden.
maar zoals anderen al zeggen, je wou toch juist dat deel van de markt doen die gewone zaken niet of nauwelijks bedienen?
onderhoud en in/verkoop van motoren kan je er altijd nog naast gaan doen mocht het niet zo lopen... dus om dat er nou ook meteen bij te doen.
niet meteen teveel hooi op je vork nemen he!
maar ik blijf het een mooi idee vinden :Y
 
Nog even wat dat onderhoud betreft, het is nogal een investering om een goede werkplaats in te richten.
Buiten dat, om de modernere motoren te kunnen servicen, heb je vaak apparatuur nodig die niet beschikbaar is voor niet-dealers. Hoe ga je dat oplossen?
Ik zou proberen me te specialiseren op één gebied, en niet proberen overal een graantje van mee te pikken.
Hoe staat het trouwens met je technische kennis om onderhoud te doen aan diverse merken?

Oh trouwens die twee maanden wachten is wel te verklaren hoor.
In de winter heb je niks te doen, en zodra de zon begint te schijnen heb je een telefoniste nodig om alle klanten te beantwoorden waarvan de motor het "ineens" niet meer doet, aan een beurt toe is, of een kale band heeft.
 
Bandenmontage wil volgens mij wel lopen. Mensen halen hun banden tegenwoordig steeds meer via internet (debandenman en reifenversand) maar het vinden van iemand die ze erop kan leggen is zoeken naar een speld in een hooiberg.Weet niet of de investering die je ervoor moet doen rendeert tegen de lagere marge (omdat je niet de band zelf inkoopt) maar de vraag zal er wel zijn.
 
Ik mis niets. Zonder al te veel moeite is vrijwel overal aan te komen.

Stoppen met dromen! Wanneer je zelf geen duidelijk plan hebt maar je je laat leiden door subjectieve belevingen van derden is het schier onmogelijk om een goed bedrijfsplan op poten te zetten en de nodige pecunia bij de bank los te peuteren.

Naast onderdelen spreek je nu ook al over aanschaf van motoren en een werkplaats (en dus ook een monteur). Spreek je toch al snel over een paar ton.
Kun jij de bank iets van een garantie afgeven?
Neen!
Dan kun je bijvoorbaat stoppen.

Voordat je het weet wordt je hobby je nachtmerrie.
 
Bandenmontage wil volgens mij wel lopen. Mensen halen hun banden tegenwoordig steeds meer via internet (debandenman en reifenversand) maar het vinden van iemand die ze erop kan leggen is zoeken naar een speld in een hooiberg.Weet niet of de investering die je ervoor moet doen rendeert tegen de lagere marge (omdat je niet de band zelf inkoopt) maar de vraag zal er wel zijn.

Wat ga je ervoor vragen...een tientje, twee tientjes of misschien wel zoveel tientjes dat ze je niet meer lastig vallen die vreselijk zuinige Hollanders.

De investering zijn in deze slecht wat banden wippers.

Succes!
 
Zojuist heb ik dit hele topic doorgelezen. Wat mij nogal heeft verbaasd is dat je binnen een week je uitgangspunten volledig hebt omgedraaid.

Startpost: "Het idee is om een bedrijf op te zetten welke alleen producten levert en monteert als huggers, knipperlichten, uitlaat dempers enz enz."

En een paar posts later de toevoeging:
"Ik hoef er in eerste instantie niet zozeer van te leven.
Ik wil om te beginnen open op donderdag avond, vrijdag en zaterdag."

Vervolgens een kleine week later (6 juni):
"Het is me nu wel duidelijk dat het reguliere onderhoud c.q. schadeherstel er ook bij zal moeten alsmede in en verkoop van 2e hands motoren wil ik een beetje kunnen draaien."


Ofwel, zoals jb37 ook al opmerkte, je hebt het nu over het opzetten van een "gewone" motorzaak. Bovendien verandert het uitgangspunt dat je er niet van hoeft te leven naar een beetje mee willen kunnen draaien.

Ik zou zeggen: focus! Ga terug naar de tekentafel en bedenk wat je zelf wilt. Vindt die niche in de markt waar je een toegevoegde waarde kan leveren.

Het van de grond af aan opzetten van een "gewone" motorzaak vergt zodanig hoge investeringen dat het daaruit ontstane risico niet meer opweegt tegen de kans op succes. Echter, een gespecialiseerde zaak met poser spullen met een uitstraling die posers aantrekt zou best wel eens mogelijkheden kunnen hebben.
 
Kijk, nu komen we ergens!

Al jullie reacties zet me elke keer weer op een andere manier aan het denken, dus dat is goed!

Ik wil in iedergeval geen grote beurten doen, maar het meepakken van bandjes, remblokken, kettingsetjes e.d. zal wel nodig zijn.

En met draaien bedoel ik dat ik het bedrijf draaiende wil houden en niet mn hypotheek!

Voor deze montage heb ik dus wel een werkplaats in gedachten maar geen monteur, daar ik dit alles zelf doe.

Ik kom er alleen steeds beter achter wat de marges zijn en wat er nodig is om draaiende te blijven.

Het uitganspunt is dus inderdaad de "poser troep" :) , maar er zal meer bijmoeten om alle kosten te kunnen dragen.

Ben net bij de makelaar geweest om te kijken naar wat pandjes, en dat valt ook allemaal niet mee!
 
Ik denk dat wat jij wil niet gaat werken in de praktijk.
Als ik bij je kom voor een paar nieuwe remblokken, en er blijkt tijdens de montage een remzuiger vast te ziten, wat doe je dan?
Of ik laat je een band monteren en er is een wiellager kapot?
Of bij een kettingsetje vervangen zie je dat mijn voortandwielkeerring lekt?
stuur je deze klanten allemaal weg met een defect aan hun motor?
Als je "A" zegt zul je ook "B" moeten zeggen denk ik.
Dit zijn zomaar een paar voorbeelden, maar ze komen in de praktijk wel heel vaak zo voor.
 
Dat soort dingen vallen bij mij ook onder klein onderhoud. Allicht zal ik niet alles op voorraad hebben, maar dat heeft de dealer waarschijnlijk ook niet altijd. laten staan en later in de week repareren is dan het devies.

Het gaat mijn om de echte grote beurten met kleppenstellen enz wat ik zeker niet op voorhand aan wil nemen. If u see my point?!
 
Dat soort dingen vallen bij mij ook onder klein onderhoud. Allicht zal ik niet alles op voorraad hebben, maar dat heeft de dealer waarschijnlijk ook niet altijd. laten staan en later in de week repareren is dan het devies.

Het gaat mijn om de echte grote beurten met kleppenstellen enz wat ik zeker niet op voorhand aan wil nemen. If u see my point?!

I see, maar vraag hier eens welke motorrijder een week wil wachten tot hij zijn motor weer mee kan nemen als hij komt voor een bandje?
Ik werk al jaren in een motor zaak, en zoals jij je dat voorstelt gaat echt niet werken.
 
Heb je dat niet bij een andere dealer ook dan?> Ik kan me voorstellen dat ze voor de gangbare fietsen lagers en pakkingen hebben liggen, maar als dat niet zo is, moeten ze toch ook bestellen en zal je moeten wachten.

Ach... een leuke cb500 dan maar als leenmotor :+ :+
 
Ik spreek alleen voor mezelf, en voor de types die gangbaar zijn hebben we al dat soort dingen liggen.
En als ik iets bestel voor 3 uur 's middags bij onze merken dan krijg ik per nachtlevering al geleverd om het de volgende dag te kunnen monteren.
Als klanten ergens een hekel aan hebben dan is het aan wachten.
Een leenmotor geef je volgetankt mee, en krijg je afgeragd en met een lege tank terug.............daaaaag winst.
In een ideale wereld werkt het misschien zoals je het jezelf voorstelt.
 
Uiteraard zal ik voor de gangbare types wat spullen op voorraad leggen. En goede contacten met overige dealers zullen er ook wel gelegd worden. Dus dat zat wel loslopen denk ik.
 
Pandje valt nog tegen. je mag niet op alle industrieterreinen een zaakje beginnen blijkt nu, ivm bestemmingsplan.

We zoeken verder! :)
 
Nou ik volg t niet meer, volgens de makelaar mag t niet,

volgens de gemeente afd bouwzaken wel, volgens de gemeente afd landelijke ordening oid mag t weer niet.

Ze zijn even aan t vechten nu :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan