Wil A, geld voor B... welke keuze moet ik maken?

Andere werkgever zoeken.

Bovenstaand is een non-argument, maar toen ik nog betrokken was met het aannemen van mensen zagen mijn collega's iemand met alléén een motorrijbewijs toch als een onzekere factor t.o.v iemand met een Auto rijbewijs, vandaar mijn vorige post.

In heel wat branches is dat logisch, denk aan carpool, of bijv. werken op locatie (met vervoer van de werkgever), jouw mogelijkheid om iets mee te nemen tussen 2 filialen in, ik noem maar wat.

Of ik het er mee eens ben doet er niet zo toe, het is gewoon zo. Dan kan je roepen "dan kennen ze in stront zakkûh", maar de realiteit is dat je met die mentaliteit een stuk sneller eindigt in een kl*te functie waar je eigenlijk niet op zit te wachten.
 
Nee die zal als redacteur, tekstschrijver, recensent, voorlichter of taalvaardigheidstrainer absoluut nooit een auto nodig hebben :')

Veel werk vanuit een kantoor, en anders kan ze toch op de motor? of mee rijden met collega's.

Alleen maar denken vanuit problemen is ook niet de manier.


Edit; maar zoals gezegd, wij kunnen hier wel van alles roepen, het is nu aan TS.
 
Laatst bewerkt:
Ok. Whateffs. Ik denk dat je op een motor veel meer verkeersinzicht nodig hebt dan in een auto. Dat leer je niet in een paar weken lessen, maar door jarenlange ervaring. Nu houd ik op ;)

Ah. Is dat inzicht voor je eigen of andermans veiligheid? Aangezien je met een auto mensen knetterhard omver tikt als jouw verkeersinzicht even tekort schiet, en met de motor rem je waarschijnlijk alleen jezelf onderuit.
 
Ik weet het niet hoor, maar een motor met een redelijke onderhoudsinterval is heel wat goedkoper in onderhoud dan een auto van 2000 euro waar je met een beetje pech na 1 jaar het zelfde bedrag aan een apk kan aftikken. Laat staan de wegenbelasting die minimaal 2x zo duur is.

Zelfs met mijn barrels van 400 euro heb ik nog nooit apk kosten van 2000 euro gehad :')
En de MRB van mijn huidige auto is slechts 6 euro per maand meer dan van mijn motorfiets -O-
Ligt er maar net aan wat je met wat vergelijkt natuurlijk.
 
Ik ben begonnen met mijn A, vanwege de nieuwe regeling. (ben nu 20 en mag onbeperkt)

Sinds een maand heb ik ook mijn auto rijbewijs, echter ga ik geen auto kopen.
Ik studeer ook nog en een auto kost veel meer.
Ik betaal iets van 100 euro per jaar wegenbelasting en 25 euro per maand voor de wa+ verzekering.

voorlopig hou ik het ook op alleen een motor. een motor en auto is te duur en moet er niet aan denken om geen motor te hebben:)
 
Je bent 25, je rijdt liefst motor, en als het weer te slecht is ga je met OV.

Keus is simpel: motorrijbewijs eerst. Ook om andere redenen. Het is veel moeilijker de verkeerde dingen die je aanleert met autorijden weer af te leren :). Als motorrijder ben je veel bewuster van het verkeer om je heen dan als autorijder, en dat geeft alleen maar voordelen als je later je autorijbewijs haalt.

Zelf heb ik ooit als student mijn A gehaald, op het moment dat mijn ouders me niet meer konden stoppen :). Ik kon toen overigens ook geen auto betalen, een motor ging wel met enige moeite. En voor mijn studie was het wel zo mooi, gezien veldwerk in het buitenland - heb ik ook allemaal met de motor gedaan, wat het veel betaalbaarder maakte.

Ik heb pas 4 jaar na mijn A mijn autorijbewijs gehaald, en daar heb ik nog steeds geen spijt van :).

Om kosten te besparen, zou je kunnen vragen of je nog wat meer kunt lessen op de motor van je neefje, zeker de oefeningen zou je daarmee goed kunnen oefenen, en gelijk een gevoel krijgen voor een andere motor.

Je kunt ook eens goed met je ouders gaan praten, en ze uitleggen dat je geen geld hebt voor een auto, en dat je hun auto('s) niet vaak zult gebruiken, afgezien nog van de extra kosten (parkeren etc.|), nog afgezien van de files en zo. Een motor met OV voor het "gevaarlijke" weer is een mooie combinatie, en daarnaast ben je met de motor van je keuze in ieder geval niet het type hardrijder. Vraag ze gewoon je tegemoet te komen. Uiteindelijk zullen ze je toch niet kunnen stoppen om motor te gaan rijden, als je het zelf zo graag wil. Vraag ze gewoon om bij te dragen aan de motorrijles, en dat je later zelf wel voor de autorijles gaat, zodra je wat meer geld verdient.

Overigens zou je ook nog met een wat kleinere motor kunnen beginnen; er zijn al (Yamaha) choppers vanaf 125 CC (oudere Virago modellen), langzaam opklimmend in cilinderinhoud en vermogen, en ze hebben toch allemaal dezelfde soort look (al is de Dragstar inderdaad erg mooi).

Ouders zijn wel vaker geneigd om te voorzichtig te zijn met hun kinderen in menig opzicht, ze zien alleen de nadelen (ik heb ook een dochter ;)). Maar in de praktijk valt het allemaal wel mee. Best kans dat je af en toe eens valt, maar meestal blijft het dan bij "road rash" en wat blikschade, waar het bij auto's blikschade is en bijv. whiplash. Zorg gewoon voor goede motorkleding, het is gewoon een extra verzekering.

Er is echter absoluut geen vergelijk tussen auto- en motorrijden, zelfs niet in een cabrio. Het gevoel van vrijheid, het verschil tussen door een raampje kijken, en het gevoel echt overal in te zitten, onderdeel uit te maken van alles om je heen, is gewoon iets wat met een auto niet mogelijk is. Het is een onbeschrijflijk gevoel, dat niets anders kan evenaren.

Ik ben zelf een "heropstapper", ofschoon ik "born-again-biker" beter vindt klinken, en ik kan je verzekeren dat in de jaren van noodgedwongen alleen maar auto rijden ik er absoluut naar uit zag om eindelijk weer eens op een motor te kunnen stappen. Gewoon als ik er zin in heb, of om naar het werk te gaan; en eindelijk kan het weer - heerlijk.

Gewoon doen dus. Je blijft je anders toch altijd afvragen waarom je eerst in die auto gestapt bent, en het kan zomaar zijn dat je er anders gewoon jaren niet of niet meer aan toekomt. Ga met je gevoel, zou ik zeggen. Je leeft maar één keer.

Groetjes, Wim
 
Terug
Bovenaan Onderaan