witte rook

neo_123

Rookie
27 aug 2005
20
0
rosmalen
Hallo,
Ik heb een cagiva Mito uit 1991 en ik heb laatst een probleem ontdekt bij mijn motor. Ik was aan het rijden en na ongeveer 6km kwam ik erachter dat er allemaal witte rook uit mijn uitlaat kwam. Ik dacht dat mijn koppakking lek was, dus heb ik mijn cillinder uit elkaar gehaald en de onder +de bovenpakking vervangen. Na alles in elkaar te hebben gezet, ging ik dus starten. Maar nu komt er nog steeds witte rook uit mijn uitlaat. Hoe komt dit? (Ik zag ook dat er een soort vloeistof bij de krukas lag toen ik de ciliilnder uit elkaar haalde, een soort olie-achtig spul. Is dit misschien de koelvloeistof die tijdens de 6km erin is gelekt? of is het bedoeld voor de smering van de krukas?) Mijn vraag is dus, waar het aan ligt dat er steeds witte rook uit mijn uitlaat komt?
 
OH ja, en als het aan de vloeistof ligt die bij mijn krukas ligt. Kan ik dit verwijderen door mijn motor gewoon te laten lopen? en wachten totdat alle vloeistof eruit is verbrand? (want de pakkingsset is vervangen, dus kan er geeen nieuwe koelvloeistof inlekken.)
 
Het is weer herfst. Je uitlaten regenen vol en dat moet er weer uit gestoomd worden.

Ik zou eerst maar eens controleren of je daadwerkelijk koelvloeistof zit te verbranden of dat er gewoon veel condens in zit. (Luchtfilterhuis gescheurd en niet meer waterdicht?)

Stuk gaan rijden en kijken of je koelvloeistof verminderd.
 
Hallo,
Ik heb een cagiva Mito uit 1991 en ik heb laatst een probleem ontdekt bij mijn motor. Ik was aan het rijden en na ongeveer 6km kwam ik erachter dat er allemaal witte rook uit mijn uitlaat kwam. Ik dacht dat mijn koppakking lek was, dus heb ik mijn cillinder uit elkaar gehaald en de onder +de bovenpakking vervangen. Na alles in elkaar te hebben gezet, ging ik dus starten. Maar nu komt er nog steeds witte rook uit mijn uitlaat. Hoe komt dit? (Ik zag ook dat er een soort vloeistof bij de krukas lag toen ik de ciliilnder uit elkaar haalde, een soort olie-achtig spul. Is dit misschien de koelvloeistof die tijdens de 6km erin is gelekt? of is het bedoeld voor de smering van de krukas?) Mijn vraag is dus, waar het aan ligt dat er steeds witte rook uit mijn uitlaat komt?

Als je koelvloeistof mee verbrand??? kijk ff naar de kleur van de bougie als deze heet is (redelijk bruin ok / redelijk schoon nok )
 
Als de koppakking goed kapot is geweest dan zit er nog wat water in de uitlaat. Dus na reparatie de motor goed warm rijden tot de rook stopt. (20 km ofzo)
Blijft ie roken dan heb je nog een probleem.
 
oh ja, dan kan het misschien wel daaraan liggen, maar ik ga eerst proberen om alle koelvloeistof te verbranden die er nog in lag (door ongeveer 20km te rijde). En daarna kijk ik wel of die nog steeds rookt ofniet. zowel dan ligt het aan men cillinder
 
Of het koelvloeistof is die bij je olie zit, kun je zien als het wat van die ietwat gesmuimde smurrie is. Normaal is de olie heel donkerbruin/zwart. Als hier schuim bij zit en grijs is, dan heb je er koelvloeistof bij zitten. Ik zou de olie dan aflaten en er nieuwe in doen. En voor die paar euro zou ik het risico niet lopen, omdat zo'n tweetakt toch al zo gevoelig is als de hel.
 
De kop in een heet bad leggen en dan afpersen is de enigste mogenlijkheid om twijfel gevallen uit te sluiten indien je ze niet met het blote oog kunt zien.


....of doe ff een compressie-test-meting...
er zijn speciale meters hiervoor in de handel....( waar weet ik niet),...maar ik weet dat er vroeger bij m'n bmw een tester op iedere cilinder heeft gestaan, om te bekijken of er compressie-verlies te zien was, door toedoen van een 'haarscheur'.......

...maar als je iedere keer koelvloeistof moet bijvullen..( temp. loopt op/ kokend watertje), dan weet je toch al voldoende lijkt mij... 8-)
 
De kop in een heet bad leggen en dan afpersen is de enigste mogenlijkheid om twijfel gevallen uit te sluiten indien je ze niet met het blote oog kunt zien.

Ach persen is niet perse nodig. Je kan ook gewoon de kop op zijn kop leggen en dan (oude)bougies erin en dan tot de rand afvullen met water en zo een tijdje laten staan. Als het waterpeil toch daalt weet je dat het foute boel is.

Witte rook duidt meestal op water, blauw = olie.
Denk dat je toch eens goed moet kijken of je niet nog ergens een kleine lekkage in je koelsysteem hebt.
 
Ach persen is niet perse nodig. Je kan ook gewoon de kop op zijn kop leggen en dan (oude)bougies erin en dan tot de rand afvullen met water en zo een tijdje laten staan. Als het waterpeil toch daalt weet je dat het foute boel is.

Witte rook duidt meestal op water, blauw = olie.
Denk dat je toch eens goed moet kijken of je niet nog ergens een kleine lekkage in je koelsysteem hebt.

Bij grens gevallen moet je de kop in een heet bad dompelen, scheurtjes gaan openstaan door warmte. Als je de kop koud test en het water loopt weg dan moet je de scheur haast wel met het blote oog zien!
 
Bij grens gevallen moet je de kop in een heet bad dompelen, scheurtjes gaan openstaan door warmte. Als je de kop koud test en het water loopt weg dan moet je de scheur haast wel met het blote oog zien!

heb je helemaal gelijk in. maar meestal zal je zien dat het geen scheur betreft, maar dat je kleppen het probleem zijn en dat haal je meestal wel met gewoon water tevoorschijn
 
Terug
Bovenaan Onderaan